Gå til innhold

Har 2,2 mill i egenkapital og inntekt på 430 000. Får ikke banklån i det hele tatt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt om lån på en leilighet som ligger på rundt 3200000,- med fellesutgifter på drøyt 3400,- og får ikke lån. 

Anonymkode: d13b6...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har for lav inntekt. Kjipt, men sånn er det. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lav inntekt medfører dessverre dårlig betjeningsevne for boliglån

Anonymkode: e09f7...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Egenkapitalen er ikke problemet, det er inntekten din. 

Du trenger et visst grunnbeløp kun på å leve. 
Har du regnet på hva det faktisk koster deg? Vedlikehold av bolig, boutgiftene, levekostnader osv? Også lagt fram budsjett for banken? En lokalbank? 

Hvis så, er husbanken verdt et forsøk. 

Anonymkode: 356dd...422

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts kan uansett låne 5 ganger inntekten. Så med en inntekt på 430 000,- kan ts låne opp mot ca. 2 mill.

Anonymkode: ccc95...653

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts kan uansett låne 5 ganger inntekten. Så med en inntekt på 430 000,- kan ts låne opp mot ca. 2 mill.

5 x inntekt er vel ikke en rettighet hvis man ikke har stor nok inntekt til å betjene lånet?

Det er ikke sånn at hvis man tjener 250 000 så har man krav på å kunne låne 1250 000.

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pøv HUsbanken

Anonymkode: d090c...b3c

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn? Bankene er livredde for barn. Spesielt om du er skilt.

Anonymkode: 4ad40...b81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har jo levekostnadene økt med prisveksten, så da gjelder nok ikke denne regelen lenger.. Det sagt så har mitt barn med ca samme lønn fått låne 1,7 med 1 mill i egenkapital. 2200 i fellesutgifter pr måned. Leiligheten koster 2750000. Man kan ikke låne opp slik at man ikke har penger til mat, transport, forsikringer osv når huslånet er betalt. 

Anonymkode: 54657...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette misforstår mange totalt. 5 ganger inntekt er maksimum, ingen selvfølge. Med en så lav inntekt er det helt usannsynlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres vanvittig ut. Jeg har 427000 i inntekt og rammelån på 1.6 mill. Med TS sin egenkapital er dette mer enn nok til å få tak i den omtalte leil.

Anonymkode: 344bd...155

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei.

TS tjener såpass lite i forhold til snitt- og medianlønn at det ikke er "bare bare" å betjene et lån ved siden av levekostnadene.

5 x inntekt er en maks, men ingen rettighet.

Anonymkode: b8033...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg prøvd flere banker, personlig vurdering og behandling.
Spesialt å ikke få låne 1 million over 30 år selv om inntekten er lav. 
Og særlig om det er fordi du er ung!
Men kan hende automatisk behandling i bankene via nettsøknad ikke er veien å gå, kanskje du må snakke med noen mennesker :) 

Anonymkode: 550ec...be8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Undersøk med husbanken 

Anonymkode: 8534b...8b7

AnonymBruker
Skrevet

For 1 år siden fikk jeg 1 mill i boliglån, av sparebank 1. Og jeg er alene, og ufør på minstesats, så lavere inntekt enn deg. Har egenkapital på 2,5 mill. Og husleia er på 6200 kr. Og jeg har ingen problemer med å klare de utgiftene.

Men på nett, får jeg og avslag fra alle banker. Men jeg kontaktet de personlig, og fikk da lån.

Anonymkode: c9a7a...c57

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart, synes jeg. Du skal jo låne «bare» 1 million 

Anonymkode: 8d54e...408

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hæ? Nå har du da misforstått veldig. Det er ikke slik at man "uansett" kan låne 5 ganger inntekten, uansett hva inntekten er! Det gjelder selvfølgelig bare hvis man har nok igjen av inntekten sin til daglige utgifter og alt annet, som iflg SIFOs referansebudsjett viser at man må ha/hva det koster.

En som har 430 000 i året har naturligvis mindre penger igjen etter at boliglånet er betalt, til andre regninger som mat, strøm, bil og barn om man nå har det, enn hva en som har 720 000 i inntekt har etter at det samme boliglånet er betalt!

Banken har sett at med inntekt på 430 000 vil ts sitte igjen med lite inntekt i det daglige til å klare seg, etter at boliglånet er betalt. Litt avhengig av hvor ts har søkt om å få kjøpe da. En liten bolig i skogkanten i indre Østfold med en mil til nærmeste butikk ville kanskje ts hatt råd til og fått lån til. Men antageligvis er det ikke noe sånt ts har for øyet.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei absolutt ikke. Du får ikke låne 5x inntekt når du har så lav inntekt.

Anonymkode: 5423b...c6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei absolutt ikke. Du får ikke låne 5x inntekt når du har så lav inntekt.

Hvor står det at man kan låne 5x bare hvis man har høy inntekt? 

Anonymkode: 8d54e...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå har jo levekostnadene økt med prisveksten, så da gjelder nok ikke denne regelen lenger.. Det sagt så har mitt barn med ca samme lønn fått låne 1,7 med 1 mill i egenkapital. 2200 i fellesutgifter pr måned. Leiligheten koster 2750000. Man kan ikke låne opp slik at man ikke har penger til mat, transport, forsikringer osv når huslånet er betalt. 

Anonymkode: 54657...d33

Dette er ikke noe nytt. Jeg opplevde det samme som ts for tyve år siden. Kunne låne 400 000, det var alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...