Gå til innhold

Russisk propaganda, desinformasjon og løgner, hva gjør vi med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Russland tillates ikke noe som helst innformasjon som ikke er godkjent av "føreren". Slik er det i alle land styrt av fascister. Men i vårt samfunn er det, og skal være, høyt under taket når det gjelder fri tilgang på informasjon og nyheter. 

Men hva gjør vi, hvis vi ser vi er på samme vei som i 1940? Da hadde vi et lite NS, men hva skjedde når tyskerne kom? Jo, de gikk fiendens ærend. Og hva er parallellen til i dag? Vi har Glenn Diesen og FOR. Dere kan jo tenke dere hva de vil gjøre hvis russerne kommer. 

Så hva gjør vi med dette for å unngå 1940 en gang til? At russisk propaganda vilrker, ser vi her inne. En håndfull skakkjørte forsvarere av russiske løgner herjer fritt her i KG også. Å forby meninger, kan vi ikke gjøre, vi er ikke som Russland. Men hvordan forhindre at russisk fascisme, med sine løgner og  propaganda får fotfeste? Og enda verre, statstyrte drap på politiske motstandere. Dette er faktisk alvor, vi har sett hvor galt slike ting har gått før. 

• Liker 5
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
isakmann skrev (8 timer siden):

En håndfull skakkjørte forsvarere av russiske løgner herjer fritt her i KG også

Har forsøkt å få svar på hvor disse er tidligere, uten at du har gitt noe svar på det. At man forsvarer fred og fredsforhandlinger er ikke det samme som å støtte russerne, selv om de mest rabiate pro-ukrainske krigshisserne tror det.

• Liker 8
Skrevet
Socketlicker skrev (5 minutter siden):

Har forsøkt å få svar på hvor disse er tidligere, uten at du har gitt noe svar på det. At man forsvarer fred og fredsforhandlinger er ikke det samme som å støtte russerne, selv om de mest rabiate pro-ukrainske krigshisserne tror det.

Det er vel ikke lov å henge ut enkeltpersoner? Men de er ikke vanskelige å se om du følger med i Russland trådene...

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Det siste er at russland har begynt en propaganda kampanje mot Finland, tilfeldigvis har jeg i det siste sett en del "kritiske kommentarer" om Finland fra "noen" brukere.... Kjøpt  og betalt? 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

https://www.forsvaret.no/heimevernet/aktuelt/tastaturkrigerne

Dette var for noen år siden. Det har nok blitt svært mange flere falske aktører som lager propaganda profiler.
PST advarer også. Det finnes mange kilder, så vær våken når man debatterer. Nå finnes det vel ikke en lov direkte utenom hatefulle ytringer. Dette har jeg tenkt en del på. Hvor går grensen på ytringsfrihet over til falsk spredning. Dette er jo en form for krigføring. Justisdepartementet gjør lite her.

https://lovoghelse.no/2024/03/12/har-den-norske-stat-lov-a-drive-propaganda-og-psykologisk-krigforing-mot-egen-befolkning/

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det er vel ikke lov å henge ut enkeltpersoner? Men de er ikke vanskelige å se om du følger med i Russland trådene...

Da kan du vel komme med noen eksempler da? Jeg har ikke sett noen. Jeg har dermot sett mange som argumenterer for at krigen bør avsluttes, og at dette med skje gjennom forhandlinger, som er det enkelte kaller russisk propaganda.

• Liker 4
Skrevet

Kunnskap er beste medisin mot all form for fanatisme og fandenskap. Derfor er det veldig skadelig at folk tar så lett på å så tvil om utdanningsinstitusjonene og den frie presse. Men samtidig graver pressen sin egen grav med å publisere både feilaktigheter, tendensiøs og politisk ladd stoff, slik at mistilliten øker.

Vi trenger en gravende, kritisk og nøytral presse som viser at de ikke styres av noen og ikke er redde for å dra ned buksene på maktpersoner som misbruker sin posisjon. 

Pressen gjør til tider en god jobb, men varsellampene burde lyse på en del områder. 

Når det gjelder spørsmålet i HI er svaret at mange forsøker å spre kunnskap om problemet med statlig russisk og kinesisk propaganda og forsøk på å påvirke valg og destabilisere demokrati. Men det krever at alle oppegående mennesker er med på samfunnsdebatten og sprer dette videre. Her har Putin en fordel, for han har makten til å gjøre hva han vil, mens i et demokrati er man avhengig av at folk deltar i samfunnsdebatten frivillig og skaffer seg kunnskap om feks. forskjellen på fri presse og fascist-styrt presse. 

Vi sover i timen mens Kreml turer fram. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Socketlicker skrev (1 time siden):

Da kan du vel komme med noen eksempler da? Jeg har ikke sett noen. Jeg har dermot sett mange som argumenterer for at krigen bør avsluttes, og at dette med skje gjennom forhandlinger, som er det enkelte kaller russisk propaganda.

Om du leser det du siterer så ser du at jeg ikke kan pekke på kronkrete eksempler, fordi jeg ikke tror det er lov å henge ut brukere på forumet....

Så tviler jeg ikke på at du har sett mange som ønsker at krigen skal avslutes, og det er vel helt åpenbart at forhandlinger hadde vert den beste løsningen om det blir mulig. Jeg tror faktisk ikke jeg har sett en eneste bruker på KG argumentere for at krig er å foretreke... I det minste ikke som jeg kan huske etter mange år på forumet! Så helt klart, går du inn i en tråd om Russlan sin krig vill vel nesten alle brukerne sine meninger kunne beskrives slik...

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det første vi må gjøre, og fortsette å gjøre, er akkurat som ts gjør her:

Adressere problemet høyt og tydelig, og fortelle russerne og deres femtekolonne at vi vet at krigen allerede er i gang.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Litt av problemet er at det drives for mye subtil virksomhet. Da vil det være vanskeligere å spore hva den enkelte står for.
Ingen vil eie de er dirkete link til Russland. Forfalskning og forvridd historie er ingenting nytt. Pst har advart lenge, også når det gjelder propaganda fra Russland.
Jeg tror det er viktig å formidle historie og sannhet så enkelt og lettlest som mulig. Dette er for tungt for mange å sette seg inn i. 

Atle Berge feks, rik betongarbeider som sponset reklame for partiet For. Det ble kraftig reagert på. Han bor og jobber i Russland. Partiet nektet hvem som sto bak denne reklamen inntil de måtte gi ut informasjon. (Her er det bare å søke ulike kilder i nyhetene)  Der finnes mange.!

Professor Glenn Diesen spytter ut falsk propaganda. Han er tilknyttet Russia today.  https://no.m.wikipedia.org/wiki/RT_(russiske_TV-kanaler)

Det er kjent i regjeringen, politiet, pst, og militæret hvordan feks medias innvirkning har. 
Her ville det nok også hjulpet litt å ikke ha betalingsløsninger ved viktige nyheter. Ellers er det kjent at sosiale medier blir misbrukt. Reklame og sosiale medier er en trussel. Det blir ofte kamuflert og bakt inn spesielt de lettpåvirkelige, de under 30 og de uten beleste ferdigheter når det gjelder faktabasert historie. 
KG er jo et sosialt media, influensere som blir betalt av illegale aktører, falske profiler og selv teknologisk innvirkning der midlene er utbredt.
Alt dette er kjent og faktabasert. Her er det også bare å google. Vi stenger ikke denne informasjonen i Norge. 

• Liker 7
Skrevet

Statsstyrte propaganda kontoer er enkle å avsløre. De vil ha et dårlig språk, ha vært på forumet i ganske begrenset tid, ikke komme med referanser som er utbredt i Norge men ukjent i andre land, og kun delta i en type emner. Jeg har ikke sett noen slike brukere på dette forumet.

Skrevet
LeveMannen skrev (4 minutter siden):

Er han på samme måte tilknyttet NRK og spytter Norsk propaganda siden han har vært i NRK programmer?

Husflue skrev (19 minutter siden):

Professor Glenn Diesen spytter ut falsk propaganda. Han er tilknyttet Russia today.

Ja, det der en en fullstendig latterlig påstand. Diesen er vel på ingen måte "tilknyttet" RT fordi de de iblant publiserer ham.

Med det sagt, så ser jeg ingen "falsk propaganda" fra Diesen. Han har derimot hatt rett i stort sett alle sine analyser av Russland-konflikten.

• Liker 3
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (11 minutter siden):

Ja, det der en en fullstendig latterlig påstand. Diesen er vel på ingen måte "tilknyttet" RT fordi de de iblant publiserer ham.

Med det sagt, så ser jeg ingen "falsk propaganda" fra Diesen. Han har derimot hatt rett i stort sett alle sine analyser av Russland-konflikten.

Russland er en stor trussel mot Norge. Vi jobber hardt med å bygge vårt forsvar mot trusselen fra øst. Da presterer Diesen å stille opp for fienden på tv i fascist staten til Putin. Og snakke Putins sak her hjemme. Han er en femtekolonist, og burde behandles deretter. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Socketlicker skrev (17 timer siden):

Klart det er å støtte russerne.

Det eneste rette er at det landet som invaderte et annet land, trekker seg ut.

Endret av DesmondMiles
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Socketlicker skrev (17 timer siden):

Ingen er i mot fred, men det står og faller på Russland å oppnå det. Hvordan kan de som blir invadert skape fred så lenge de blir invadert?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (8 timer siden):

I blant? Diesen opptrer stadig styrt av russiske medier. Tv og kronikker. Deltagelse på store konferanser i regi russiske myndigheter. Det er ikke stuerent overhodet.

Visse journalister har nærmest fått munnkurv for å stille kritiske spørsmål vedrørende spørsmål rundt Diesen. Han fremstår manipulerende og gjemmer seg i analytiske og selektive fremføringer. Det er Putin teater.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Husflue skrev (29 minutter siden):

I blant? Diesen opptrer stadig styrt av russiske medier. Tv og kronikker. Deltagelse på store konferanser i regi russiske myndigheter. Det er ikke stuerent overhodet.

Nå har han vel sin ekspertise nettopp innen Russisk politikk. Så det ville jo vært veldig rart om han ikke var på Russiske medier og konferanser...

På det grunnlaget mener du vel også at alle USA eksperter mediene i Norge bruker er propagandister for USA? Siden de er på konferanser i USA, er i amerikanske medier, og kjenner personer i amerikansk politikk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...