Gå til innhold

Ta med bærbar på på ferie til utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart reise en uke på ferie. Fordi om jeg har ferie, har jeg en jobb som gjør at jeg trenger å følge med på hva som skjer, for å være forberedt til jeg kommer hjem. Så jeg vurderer å ta med bærbar pc, for å kunne logge meg inn en gang for dagen og holde meg oppdatert.

Men jeg er usikker på både sikkerheten ved å bruke hotellets wifi (bra hotell, 4 stjerner), og også safen på rommet.

Tar dere med pc på ferie til utlandet?

Anonymkode: e43e4...162

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, null problem. Har alltid med mac på reiser, pga jobb. Tror de fleste gjør det problemfritt. Bare i Kina, så langt, har jeg tenkt meg om ved bruk av internett.

Anonymkode: 6af2f...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville ikke risikert det 

Anonymkode: 4e0c1...c85

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det. Har jobbet både fra hotell og andre åpne nettverk i mange ulike land, aldri vært noe problem. Men nå jobber jeg ikke med statshemmeligheter heller da. 

Anonymkode: 5abe5...472

• Liker 1
Skrevet

Sjekk på jobben hvilke krav de stiller. Vi har en VPN løsning som vi må bruke og så kan vi ikke ta med telefon og pc til feks Kina. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Sjekk på jobben hvilke krav de stiller. Vi har en VPN løsning som vi må bruke og så kan vi ikke ta med telefon og pc til feks Kina. 

Viktig!! Her også må det avklares med it- får ofte med en lånemaskin så jeg har tilgang til det mest nødvendige og som lett kan sperres om den blir borte - har også vpn og SIM-kort i pc- bruker ALDRI WiFi på hotell/ flyplass etc - kun eget nett i maskina . Jobber i staten 

Anonymkode: 0d9d6...584

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

jobber også et sted med rettningslinjer for hvor man kan og ikke kan ta med sin vanlige jobb pc og tlf og hvor man må ha med annet utstyr (lånt pc og tetelefon) men til steder uten restriksjoner har jeg aldri opplevd problemer og tar med jobben også når jeg har fri av samme grunn som TS, 

Anonymkode: 37bad...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser alltid med PC. Den har hatt ca 10 turer ut av Norge så langt i år, det meste ferie. 

Bruker alltid mobilnettet, eller kjøper portabel wifi. Vi har ikke lov til å koble oss opp på andre nettverk av sikkerhetshensyn. 

Anonymkode: 357df...4db

• Nyttig 1
Skrevet

Rundt 15 turer til Filippinene og andre land med laptop,og i flere tilfeller ekstra mobil og nettbrett. Aldri hatt problemer. Logger også på både "her og der" men driver ikke med jobb på ferie!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg skal snart reise en uke på ferie. Fordi om jeg har ferie, har jeg en jobb som gjør at jeg trenger å følge med på hva som skjer, for å være forberedt til jeg kommer hjem. Så jeg vurderer å ta med bærbar pc, for å kunne logge meg inn en gang for dagen og holde meg oppdatert.

Men jeg er usikker på både sikkerheten ved å bruke hotellets wifi (bra hotell, 4 stjerner), og også safen på rommet.

Jobb pc? Eller pc med jobbrelatert innhold? Det har jeg ikke lov til. Vi fpr ikke lov til å ta med jobb-pc til utlandet. Du må sjekke med arbeidsgiver om du har lov. 

Anonymkode: 6ab6b...19a

AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke lov til å ta med pc hvorsomhelst, og det må avklares med leder og IT. Kan heller ikke logge på usikre nett, må eventuelt bruke mobilnett. 

Anonymkode: 1cbfa...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er mye ute og reiser med jobben, og må derfor naturlig nok ha med pc. Han får ikke lov å koble seg på nettverk som hotell, flyplass osv, men må bruke nett via telefon. 

Anonymkode: ba695...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar med nettbrett, både for å kunne gjøre kritiske jobb-ting, og for å kunne surfe og se film :) 
Men det er satt på sperrer så det ikke er mulig logge inn på verken system eller outlook fra enkelte land, uten godkjennelse fra IT-avdelingen. 

Men legger ikke nettbrettet i safen. Har forsikring, og IT har mulighet til å låse det og slette alt. 

Anonymkode: e1703...b57

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel egentlig alltid med oss maskinene på "ferier" og alle reiser utenlands. Vi har egentlig ikke hatt ren ferie på 10-15 år. Begge har VPN installert. Vi bruker alltid VPN, til og med hjemme i vårt eget hus.

Har du ikke VPN og reiser i Europa, så er det aller tryggeste å kjøre alt via telefonen din. Det er egentlig det beste tipset jeg kan gi deg.

Husk å ta backup av viktige filer, og legg maskinen i safen på rommet. Det går jo stort sett bra for 99,9% av oss.

Anonymkode: bca78...3ed

Skrevet

Bruk for all del ikke de åpne nettverkene på hoteller, flyplasser og andre offentlige steder. Hvem som helst kan lage et nettverk og kalle det Hilton_guest_free-wifi og se all nettrafikk mellom PC og ruter i klartekst. Så da kan andre se nettpassord, jobbpassord, søkehistorikk og andre viktige ting. 

Så bruk trådløst mobilnettverk og en VPN som arbeidsgiver anbefaler

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Bruk for all del ikke de åpne nettverkene på hoteller, flyplasser og andre offentlige steder. Hvem som helst kan lage et nettverk og kalle det Hilton_guest_free-wifi og se all nettrafikk mellom PC og ruter i klartekst. Så da kan andre se nettpassord, jobbpassord, søkehistorikk og andre viktige ting. 

Så bruk trådløst mobilnettverk og en VPN som arbeidsgiver anbefaler

Hvis noen vil logge seg inn på jobbkontoen min for å fullføre oppdragene mine så hadde det bare vært en fordel 😅 Ellers er det ingenting spennende man har mulighet til å få tilgang til på min maskin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er jobb-pc du har med deg, så har den garantert en VPN tilkobling som må  brukes. Da er du ganske sikker. Bruk sunn fornuft, så bør det gå helt fint. 

I min jobb må vi koble oss til via VPN når vi jobber hjemmefra også, så dere har garantert en løsning på det.

Anonymkode: 9c1f2...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen vil logge seg inn på jobbkontoen min for å fullføre oppdragene mine så hadde det bare vært en fordel 😅 Ellers er det ingenting spennende man har mulighet til å få tilgang til på min maskin.

Men de kan få tak i passordet ditt og ha det gøy med det. Skrekken for mange er at noen starter kryptering av servere og mappestrukturen så alle på arbeidsplassen er låst ute, og alt arbeidet som er gjort siste årene blir borte. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Men de kan få tak i passordet ditt og ha det gøy med det. Skrekken for mange er at noen starter kryptering av servere og mappestrukturen så alle på arbeidsplassen er låst ute, og alt arbeidet som er gjort siste årene blir borte. 

Jeg skjønner så klart at det var en generell kommentar fra din side og sikkert relevant for mange, men i mitt tilfelle er det ingenting å få tak i eller få tilgang til selv om de har passordet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner så klart at det var en generell kommentar fra din side og sikkert relevant for mange, men i mitt tilfelle er det ingenting å få tak i eller få tilgang til selv om de har passordet mitt.

Jeg sliter litt med å forstå den logikken. Det er jo ikke bare datainnbrudd der kriminelle jakter på statshemmeligheter som er farlig. Noen ganger møter du bare en drittsekk, på lik linje som at bilen din kan møte et rasshøl med nøkkel, husveggen din kan møte en møkkaunge med sprayboks, eller du møter en person som synes det er gøy å slå ned folk uprovosert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...