Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tryggere å bli? For en merkelig ting å si. Er du sikker på at du skal gi råd om dette?

Anonymkode: 37a86...b5f

Vel, hun har helt rett. For det første er det oftest mest farlig for kvinnen i bruddet. I tiden før og etter bruddet oppstår det gjerne en konfliktvekst, og volden kan eskalere voldsomt. 

Dessuten vil nok far her ende opp med samvær, uten mor tilstede. Det er tryggere for barna at forholdet består, for da er mor hvert fall hjemme. Mor er ofte en buffer for vold mot barna; det er mor som tar slagene. (Barn som ser mor bli utsatt for vold, er forresten utsatt for vold selv, per definisjon.) Derfor tryggere for barna at mor blir. 

Si meg - er du sikker på at du bør uttale deg om ting du virkelig ikke vet noe om????

Anonymkode: dca5c...05a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (På 22.9.2025 den 8.03):

Du forakter deg selv, derfor godtar du denne behandlingen 

Nei, det stemmer ikke. Hun har prøvd å gå. Farlig å gi noen egenskaper de ikke har. Hun kommer til å gå når hun må gå. Og det er tiden for det. De som ikke har vært borti sånne menn skjønner ikke, og kommer med slike destruktive utsagn. 

Anonymkode: dbe8b...ad5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 6.56):

Min mann er dessverre nøyaktig lik. Han er uten jobb og sitter hjemme og venter på at jeg skal komme hjem med mat og varer etter lange skift på jobb i helsevesenet. 
Mannen har vært utenfor arbeidslivet årevis og ser kun seg selv. Han er far til våre barn, men spiser lett opp all maten selv om han vet de snart kommer hjem etter trening og lang skoledag. Han forakter oss tror jeg…

Anonymkode: 9ccd9...a24

Du sier at han har holdt på sånn i flere år. Da spør jeg; hvorfor er ikke dette din eks-mann nå?

• Liker 5
Skrevet
Anonym*_ skrev (På 22.9.2025 den 2.07):

Kom hjem fra jobb-skift på 12,5 time. Var sliten og ville ta en dusj osv da jeg kom hjem. Sønnen min hadde også jobbet sent. Samboer har hatt fri. Jeg kjøper middag fra matkasse, så det er mat til 4. Når jeg kommer ut av dusjen sitter mannen og spiser siste porsjon av dette. Jeg konfronterer han og spør om sønnen min har fått mat og han svarer bare ‘det har stått urørt i x-antall timer så regnet med at ingen ville ha det’. (Ja, fordi vi var sent ferdig på jobb). Sannheten er at jeg var sulten, jeg trengte bare å dusje av meg jobb-dagen og ‘lande’ litt. Brødet er spist opp også, så jeg legger meg sulten fordi jeg orker ikke lage middag nå så sent (jobber til midnatt). Når jeg reagerer litt på dette og sier direkte at jeg betaler ikke for middag til 4 for at han skal spise opp alt, og at han kunne spurt om andre var sultne før han tok resten bjeffet han bare at vi kunne lage vår egen mat. Jeg blir bare satt ut… hva svarer man til sånt? Ikke tilbød han seg at jeg kunne få tallerkenen han satt med heller, bare spiste opp mens han så at jeg lette etter noe annet spiselig. Respekten er vel litt over i det forholdet her? 

Hadde dette skjedd meg ville jeg sagt opp matkassen og invitert sønnen på middag ute neste dag. Uten mannen. Han får klore på kjøleskapet

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 8.17):

Hva i alle dager mener du? Matkassen har 4 porsjoner. Én person har spist opp alt.

Skal de kjøpe matkasse for 6, 8? Slik at tre personer får spist?

Anonymkode: f17f5...0b9

4 porsjoner er ikke nødvendig nok til 3 stk 

Anonymkode: ac79c...d48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (18 timer siden):

Da bør man spise middag (varm lunch) før jobb. Å spise mye før en sover er ikke så bra for søvnrytmen. 

Nå bestemmer heldigvis ikke du når folk skal spise hva.

Om ts vil spise middag kl 03 hver dag, så betaler hun for maten sin selv. Litt ironisk at du går så hardt ut og skal belære oss i helsevesenet hva som er sunt.

Nå er det viden kjent at vi i helsevesenet gjør en jobb som går utover helsa, så at vi spiser middag seint en gang i blant er vår minste bekymring.

Anonymkode: 143e6...393

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

4 porsjoner er ikke nødvendig nok til 3 stk 

Flisespikkeri. Ærlig talt. 

mannen spiste opp all maten som var beregnet på tre stykker!!!! 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er din opplevelse. Jeg sover helt fint på full mage (derimot sover jeg dårlig om jeg legger meg rett etter trening, for mye adrenalin) 

For meg er det helt søkt å snakke om hvem sine porsjoner det er. Har dog ikke fått klarthet fra ts på om hun faktisk betaler all maten og han bare snylter, eller om de begge betaler den. Men det hadde virkelig ikke falt meg inn å forvente at mannen skal lage middag til meg om jeg ikke er hjemme til middag, og jeg lager ikke ekstra mat til ham om han ikke er hjemme til middag. Er det rester spiser den som vil ha.

Vi pleier dog ikke å ha så skrapet kjøleskap at det er umulig å få laget seg noe annen mat om det ikke er igjen resten. Det tror jeg forresten ikke ts har heller, siden hun også skrev at hun ikke gadd å lage seg middag. Hun forventet altså at mannen skulle tilberede mat til henne og la den stå i timesvis i tilfelle hun skulle få lyst på den ved midnatt, uten å opplyse ham om denne forventningen.

Det er ikke nødvendigvis riktig for alle.

Anonymkode: 27713...b73

Rester er hva som er igjen når ALLE har spist. 

Man sier at de som forsyner seg etter førstemann spiser rester.

Selvfølgelig ligger det en forventning det når de har kjøpt inn planlagte måltider for hele uka via matkasse. 

Da spiller det ingen rolle om begge betaler, han må kjøpe ekstra om han skal ha to og tre middager om dagen.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig ligger det en forventning det når de har kjøpt inn planlagte måltider for hele uka via matkasse. 

Da spiller det ingen rolle om begge betaler, han må kjøpe ekstra om han skal ha to og tre middager om dagen.

Sier ikke at de som forsyner seg etter førstemann..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rester er det som er igjen når maten har blitt kald og man ikke kaster restene men sparer dem til senere. samme om det er til seg selv eller til andre. Sykt å forvente at andre skal kokkelere og tilberede mat, kjøle den ned, pakke inn og sette i kjøleskapet og spare den til deg fordi du ikke gidder å lage deg mat selv på kvelden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rester er det som er igjen når maten har blitt kald og man ikke kaster restene men sparer dem til senere. samme om det er til seg selv eller til andre. Sykt å forvente at andre skal kokkelere og tilberede mat, kjøle den ned, pakke inn og sette i kjøleskapet og spare den til deg fordi du ikke gidder å lage deg mat selv på kvelden.

Nå bor ikke ts i et kollektiv med tilfeldige medstudenter. Hun er en del av en familie, og i familier gjør man gjerne NØYAKTIG slik du beskriver. 

Minus spise opp maten til andre da….

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Her er det vel flere ting? 1. Situasjonen, han har ikke "tenkt" og blir passiv- agressiv når han får beskjed om at TS ville det annerledes. Er det en hendelse, så kan man snakke om det. Litt verre om det er et mønster. Det sier hun jo ikke mer om. 2. Er denne matkassen stor nok til to voksne menn og en dame? 3. Hvorfor har man ikke et eller annet i frysen som kan hives i mikroen, knekkebrød, havregryn eller annet kjapt? Forstår godt at det kom noen martyrfakter frem i denne situasjonen, men skal det fungere så må man jo snakke sammen og ha enkle regler og løsninger? 

Det virker som samlivsutfordringene er større enn bare dette, og at hun irriterer seg over denne karen på flere områder. 

Utdyp gjerne, TS, om du ønsker mer konstruktive råd fra dette forumet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 6.56):

Min mann er dessverre nøyaktig lik. Han er uten jobb og sitter hjemme og venter på at jeg skal komme hjem med mat og varer etter lange skift på jobb i helsevesenet. 
Mannen har vært utenfor arbeidslivet årevis og ser kun seg selv. Han er far til våre barn, men spiser lett opp all maten selv om han vet de snart kommer hjem etter trening og lang skoledag. Han forakter oss tror jeg…

Anonymkode: 9ccd9...a24

Og du er med han fordi?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 7.52):

For en taper… Tenk at det finnes mange slike menn ut i samfunnet. Arbeidskolleger og bekjente som tilsynelatende virker greie. Men som er noen drittsekker på hjemmebane. 

Anonymkode: da548...139

Må le litt…. Det er nå menn fra det tredje skiftet må lese denne… 

Anonymkode: 06632...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå bor ikke ts i et kollektiv med tilfeldige medstudenter. Hun er en del av en familie, og i familier gjør man gjerne NØYAKTIG slik du beskriver. 

Minus spise opp maten til andre da….

I noen familier ja, i andre nei. Ingenting i ts tilsier at de har en vane i denne familien om at mannen skal lage mat til henne og sønnen mens de er på jobb så de kan varme seg når de kommer hjem. Tvert i mot fremstår det som hun skulle ønske det var en vane, men ikke har kommunisert dette. I vår familie er dette ikke en vane, men hvis en av oss spør den andre om de kan lage ekstra mengde så jeg kan varme meg i kveld, så settes det selvsagt til side. Det samme gjelder om en eller flere ønsker at det lages nok til at man kan ta med seg til lunch neste dag. Det settes imidlertid ikke til side automatisk til folk som er på jobb, trening eller besøk hos andre når det er middagstid. Det er ikke sånn at vanen til din familie er fasiten og min familie gjør det feil (eller omvendt), forskjellige familier har forskjellige rutiner, og dersom dette ikke var rutine i ts sin husholdning er det merkelig å forente at mannen skulle gjette at hun hadde ønske om dette denne dagen. Så har ts fortsatt ikke svart på om matkassen er hennes private mat som hun betaler alt for og mannen bare snylter på, eller om de f.eks. betaler hver sine ting men at maten er felles.

Taffel skrev (4 minutter siden):

Her er det vel flere ting? 1. Situasjonen, han har ikke "tenkt" og blir passiv- agressiv når han får beskjed om at TS ville det annerledes. Er det en hendelse, så kan man snakke om det. Litt verre om det er et mønster. Det sier hun jo ikke mer om. 2. Er denne matkassen stor nok til to voksne menn og en dame? 3. Hvorfor har man ikke et eller annet i frysen som kan hives i mikroen, knekkebrød, havregryn eller annet kjapt? Forstår godt at det kom noen martyrfakter frem i denne situasjonen, men skal det fungere så må man jo snakke sammen og ha enkle regler og løsninger? 

Det virker som samlivsutfordringene er større enn bare dette, og at hun irriterer seg over denne karen på flere områder. 

Utdyp gjerne, TS, om du ønsker mer konstruktive råd fra dette forumet. 

1. Er jo ts som er passiv-aggressiv, som hinter og surmuler uten å si tydelig hva hun ønsker og forventer. Jeg har aldri sett en matkasse der 4 porsjoner er nok til to voksne menn og en voksen dame. 2. En venninne hadde matkasse til 4 en stund, det var knapt til henne og to barnehagebarn. 3. Ja, det fremstår veldig merkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det sier vel seg selv at dagens matkassemiddag ikke er ment for han alene selv om de andre ikke er hjemme enda?

Anonymkode: 1883e...a0d

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann forsikrer seg alltid om at jeg og barna er mett før han eventuelt tar resten. Og dette handler ikke bare om mat, det handler om at han bryr seg om oss og våre behov også er viktige for han. Syns det er skikkelig dårlig gjort slik som du beskriver at han gjør, hadde revurdert om jeg ville være med noen som behandlet meg slik.

Anonymkode: da89b...ac0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flisespikkeri. Ærlig talt. 

mannen spiste opp all maten som var beregnet på tre stykker!!!! 

Nei det var ikke flisespikkeri !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I noen familier ja, i andre nei. Ingenting i ts tilsier at de har en vane i denne familien om at mannen skal lage mat til henne og sønnen mens de er på jobb så de kan varme seg når de kommer hjem. Tvert i mot fremstår det som hun skulle ønske det var en vane, men ikke har kommunisert dette. I vår familie er dette ikke en vane, men hvis en av oss spør den andre om de kan lage ekstra mengde så jeg kan varme meg i kveld, så settes det selvsagt til side. Det samme gjelder om en eller flere ønsker at det lages nok til at man kan ta med seg til lunch neste dag. Det settes imidlertid ikke til side automatisk til folk som er på jobb, trening eller besøk hos andre når det er middagstid. Det er ikke sånn at vanen til din familie er fasiten og min familie gjør det feil (eller omvendt), forskjellige familier har forskjellige rutiner, og dersom dette ikke var rutine i ts sin husholdning er det merkelig å forente at mannen skulle gjette at hun hadde ønske om dette denne dagen. Så har ts fortsatt ikke svart på om matkassen er hennes private mat som hun betaler alt for og mannen bare snylter på, eller om de f.eks. betaler hver sine ting men at maten er felles.

1. Er jo ts som er passiv-aggressiv, som hinter og surmuler uten å si tydelig hva hun ønsker og forventer. Jeg har aldri sett en matkasse der 4 porsjoner er nok til to voksne menn og en voksen dame. 2. En venninne hadde matkasse til 4 en stund, det var knapt til henne og to barnehagebarn. 3. Ja, det fremstår veldig merkelig. 

👆

• Liker 1
Skrevet (endret)

Folk gnager på om nok mat og mengde mat, men i en velfungerende familie og sunn relasjon, så tenker man også på de andre. 

Jeg har en nær venn som innimellom jobber crazy skift. Jeg sier da gjerne "Kom innom her og spis før du reiser videre". Da lager jeg ekstra stor porsjon til middag (selv om vi ikke har felles økonomi eller noe slikt) - og dekker på og ordner til h*n, selv om jeg vet at h*n kommer til å sitte ved det bordet kanskje timesvis etter at jeg har gått i fra. Blir jeg mer sulten før h*n dukker opp, så lager jeg meg noe annet å spise. Det handler om omtanke og omsorg for dem man er glad i, og vennen min setter så utrolig stor pris på det. Da gleder det meg å ta slike hensyn når h*n blir så takknemlig.

Endret av CrispiP0et
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...