Gå til innhold

Hvor fort er det lov for et borettslag å øke fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen regler for hvor raskt og hvor mye et borettslag har lov å øke fellesgjelden, når de skal ta opp lån i forbindelse med rehabilitering?

Anonymkode: cc4be...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du i det hele tatt med hvor fort?

De kan øke fellesgjelden så lenge det er 2/3 flertall på et EEO årsmøte eller den årlige generalforsamlingen.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Styret kan ikke øke fellesgjelden. Låneopptak skal vedtas av generalforsamlingen.

AnonymBruker
Skrevet

Styret er forpliktet til å sørge for god drift og vedlikehold. Dette kan føre til noe økte fellesutgifter som ikke må godkjennes av eiere.

Men rehabilitering? Er det store greier på gang?

Anonymkode: 04b69...df5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vanlige er å øke jevnlig med konsumprisindeksen, og dessuten om det er påkrevd i forbindelse med større rehabilitering (som regel med støtte av årsmøtet/generalforsamling).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
anon321 skrev (25 minutter siden):

De kan øke fellesgjelden så lenge det er 2/3 flertall på et EEO årsmøte eller den årlige generalforsamlingen.

Dette er fasiten. Trengs 2/3 flertall ved avstemning for å øke fellesgjelden. Så må dere få lån av banken da naturligvis.

Forstår ikke hva du mener med "hvor fort". Dere bestemmer selv om og når dere tar opp mer lån, det er ingen begrensninger sånn sett.

Anonymkode: f99ad...aac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her får vi varsel i starten av oktober ca om økninger som kommer 1. januar

Anonymkode: e0a2d...606

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trengs 2/3 flertall ved avstemning for å øke fellesgjelden. Så må dere få lån av banken da naturligvis.

Mindre nødvendige utgifter kan styret selv bestemme at må finansieres med låneopptak.

Anonymkode: 04b69...df5

• Liker 2
Skrevet

Du får forhåpentlig innkalling til årsmøtet om du eier leilighet i borettslaget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rehabilitering skal godkjennes av generalforsamlingen, og styret kan øke fellesgjelden innenfor de rammene som gis av generalforsamlingen. 

Virrevirrevapp skrev (52 minutter siden):

Det vanlige er å øke jevnlig med konsumprisindeksen, og dessuten om det er påkrevd i forbindelse med større rehabilitering (som regel med støtte av årsmøtet/generalforsamling).

Hæ? Jeg har aldri hørt om borettslag som øker gjelden etter KPI... Blander du felleskostnader og fellesgjeld? For hvis ett borettslag må øke gjelden etter KPI jevnlig, så er økonomistyringen virkelig på trynet... 

Anonymkode: b0eff...3bb

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere svarer som om det er felleskostnaden ts mener. Men ts skriver fellesgjeld. Fellesgjeld er noe generalforsamlingen stemmer over. Ikke noe styret alene kan avgjøre.

Felleskostnad derimot, er den inntekten borettslaget har til å betale sine fortløpende utgifter. Det er styrets oppgave å sørge for at borettslaget har midler til å betale for strøm, forsikring, vaktmester, gressklipping osv osv. Den kan styret øke når de vil. Men det er selvsagt en fordel å varsle noen uker i forveien, og ikke minst, å gi en god begrunnelse for hvorfor økningen er nødvendig. Det kan f eks være at borettslaget har fått uforutsette store utgifter på utbedringer av en heis, og det må innhentes mer penger fra den enkelte. Det er ikke det samme som at man øker fellesgjelden.

Anonymkode: 5a8ed...73c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
anon321 skrev (8 timer siden):

Hva mener du i det hele tatt med hvor fort?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er fasiten. Trengs 2/3 flertall ved avstemning for å øke fellesgjelden. Så må dere få lån av banken da naturligvis.

Forstår ikke hva du mener med "hvor fort". Dere bestemmer selv om og når dere tar opp mer lån, det er ingen begrensninger sånn sett.

Kan styret alene beslutte økning i felleskostnaden?

Ja, både i borettslag og sameier kan styret fastsette felleskostnadene uten å spørre generalforsamlingen/årsmøtet. Dette er også det mest praktiske. Styrets viktigste oppgave er å sikre at økonomien i boligselskapet er sunn og god, og at eiendomsmassen vedlikeholdes og driftes slik at verdiene opprettholdes. 

Anonymkode: 57d53...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete, men jeg bare mente om fellesutgiftene kan dobles første gang de økes, og om detta kan gjøres på én måneds varsel ?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Javachip skrev (9 timer siden):

Styret kan ikke øke fellesgjelden. Låneopptak skal vedtas av generalforsamlingen.

Ikke hvis det er nødvendig vedlikehold i forbindelse med lekk tak e.l.

Anonymkode: 1205d...a46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete, men jeg bare mente om fellesutgiftene kan dobles første gang de økes, og om detta kan gjøres på én måneds varsel ?

Ts

Det kommer helt an på hva som en gjort. Hvis det handler om å male trappeoppgangene så vil jeg ikke tro det, men hvis taket i en blokk lekker så MÅ det utbedres. En mnd varsel er lang nok tid, men det gjelder fra den første i måneden, så styret kan si ifra lenge før det og burde si ifra så tidlig som mulig.

Anonymkode: 1205d...a46

Skrevet
Javachip skrev (9 timer siden):

Feil. Så lenge det er til strengt nødvendig vedlikehold og banken ikke krever 1.prioritet (ved innløsning ved en eventuell konkurs) så kan styret ta opp «så mye lån de vil» uten at det går via generalforsamlingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Trådstarter skriver felleskostnader økes mye. Da må det undersøkes om det har vært varslet noen årsak til økningen. De fleste styrer informerer om driften, men pga faktura sendes av forretningsfører står ikke nødvendigvis forklaringen på selve fakturaen.

Sjekk informasjon fra styret, borettslaget nettside eller informasjonen i postkassen.

En årsak til økningen kan være å spare opp kapital til for å unngå låneopptak til påkrevet vedlikehold.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts

Ja. 
Felleskostnadene kan økes til det dobbelte. Og ja, det kan skje ved en måneds varsel. 

Men styret skal ivareta både bygningsmassen og økonomien. Nødvendig vedlikehold må gjøres, og slikt koster. 
For å ivareta økonomien må utgiftene dekkes inn, men en svært kraftig økning av felleskostnadene kan føre til at mange får betalingsproblemer, og borettslaget er ikke tjent med at flere ikke klarer betale. Så det er mer forsvarlig av styret å heller øke "lite men ofte", enn "hardt og brutalt".

Da jeg gikk inn i styret hadde det tidligere styret unngått å øke felleskostnadene over lang tid, men det var også masse vedlikehold som var nødvendig gjennomføre. Vi doblet felleskostnadene i løpet av tre år, men da med mange små økninger, fremfor en stor. På den måten fikk andelseiere tid til å justere økonomien sin, fremfor å få utgiftssjokk. 

Anonymkode: b0eff...3bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du skjønner jo at hvor fort betyr hvor lenge før økning skjer man skal få varsel. 

Anonymkode: c334e...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Ja det er kun en måneds varslingsplikt, og ja de kan dobles. Men da vil jo gjerne gis ut info om hvorfor fellesutgiftene dobles, eller dette er noe man har snakket om f.eks på generalforsamlingen. Du kan spørre hva som er bakgrunn for økningen, men lovlig er det.

Anonymkode: 301a5...01b

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...