Gå til innhold

DU som har hat edmr traume terapi mot PTSD på DPS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså i spesialisthelsetjenesten 

Hjalp det?

Hvor store var traumene?

Hvor lenge gikk du? Og hvor ofte?

Hilsen ei som har første time i morgen.  Huff gruer meg.

Anonymkode: ca302...fda

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått EMDR behandling i ca 6 måneder. Går dog til avtalespesialist, ikke dps. Har kompleks ptsd etter mange år med overgrep og omsorgssvikt i barndommen. Har gått ca en gang i uken. Vi er et stykke fra mål, men opplever effekt av behandlingen. Har betydelig mer kontakt med kroppen og følelsene mine nå enn tidligere. Det var en ganske lang periode der ubehaget ble verre, før det sakte men sikkert blir bedre. 

EMDR er ganske så potent og intenst, men noe jeg absolutt har trua på. Har snakket snakket og i mange år uten å komme videre. Nå opplever jeg endelig å ha kontroll på ubehaget. 

Vet du hvem du skal få EMDR hos? Ville forhørt meg om hvor mye EMDR terapeuten har gjort (spesielt hvis du har komplekse traumer). For meg har det i hvert fall vært kritisk å ha en behandler som kan håndtere f.eks. dissosiasjon under EMDR-behandlingen. 

Masse lykke til❤️

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått EMDR behandling i ca 6 måneder. Går dog til avtalespesialist, ikke dps. Har kompleks ptsd etter mange år med overgrep og omsorgssvikt i barndommen. Har gått ca en gang i uken. Vi er et stykke fra mål, men opplever effekt av behandlingen. Har betydelig mer kontakt med kroppen og følelsene mine nå enn tidligere. Det var en ganske lang periode der ubehaget ble verre, før det sakte men sikkert blir bedre. 

EMDR er ganske så potent og intenst, men noe jeg absolutt har trua på. Har snakket snakket og i mange år uten å komme videre. Nå opplever jeg endelig å ha kontroll på ubehaget. 

Vet du hvem du skal få EMDR hos? Ville forhørt meg om hvor mye EMDR terapeuten har gjort (spesielt hvis du har komplekse traumer). For meg har det i hvert fall vært kritisk å ha en behandler som kan håndtere f.eks. dissosiasjon under EMDR-behandlingen. 

Masse lykke til❤️

Ts igjen, hva er dissosiasjon at man ler og fortrenger?? 

AnonymBruker
Skrevet

Hjalp meg. Traumer, familiekonflikter, smerter og hjernerystelse var tingene som tok meg ned. Jeg ble og dårligere under kartleggingsfasen. Kviknet til under EMDR behandling. Den varte ukentlig i et halvt år.

Jeg nektet å tro at jeg var bedre så jeg motsatte meg utskrivelse, men problemene mine kom ikke igjen før ved ny hjernerystelse nesten to tiår senere.

Anonymkode: 8e261...972

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts igjen, hva er dissosiasjon at man ler og fortrenger?? 

Beklager, jeg måtte lese kjapt om det. Det har jeg. Kan f eks under et "anfall" der jeg tror jeg blir sviktet av kjæresten glemme koder og hvor bilen står. Antar en psykologspesialist på en stor dps i stor by har erfaring med det. Skal spørre hun.

Har du andre diagnoser utenom k.ptsd? Tenker det er vanskeligere da, håper jeg allikevel får nytte...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Altså i spesialisthelsetjenesten 

Hjalp det?

Hvor store var traumene?

Hvor lenge gikk du? Og hvor ofte?

Hilsen ei som har første time i morgen.  Huff gruer meg.

Det hjalp enormt. Fra 100% sykemeldt og svært syk til 100% i stand til å studere og jobbe meg videre i livet etter 6 måbeder,

Jeg ble kidnappet, voldtatt og forsøkt drept, så jeg vil si at det er en god 9 av 10.

Jeg gikk 1-2 ganger i uka i 6 måneder, med noen pauser ved behov.

Du greier dette! Det er en fantastisk investering i fremtiden din. Og; de tar vare på deg - det er ikke som i vanlig samtaleterapi hvor de får opp alt grumset like før du slippes ut på gata. Her passer de på at du er i balanse igjen før du drar fra timen, så langt det lar seg gjøre. Din oppgave er å møte opp, resten er deres ansvar. Heier på deg ❤️

Anonymkode: bdcb0...eda

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

En beskrivelse av hvordan jeg opplevde EMDR:

Som at traumene var på forseglede syltetøyglass, synelige på fjern avstand, EMDR åpnet glassene ett etter ett, så jeg kunne føle på hva de inneholdt. Være i det på nye måter, sette det opp på ei hylle og si til meg selv, ja, sånn var det. Og så føltes det som både noe jeg eide, og som ikke var truende.

For meg var prosessen å lære å få minner til å komme og gå, som å si hei til en kjenning, la det flyte, mens jeg pustet og lot det strømme litt av seg selv.

Anonymkode: 8e261...972

AnonymBruker
Skrevet

Hjalp ikke meg. Kompleks ptsd pga barndom fra helvete. Hadde ingen effekt,men terapeuten min på dps mente at jeg ikke var klar for det. 

Anonymkode: 6c5d3...06d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det hjalp enormt. Fra 100% sykemeldt og svært syk til 100% i stand til å studere og jobbe meg videre i livet etter 6 måbeder,

Jeg ble kidnappet, voldtatt og forsøkt drept, så jeg vil si at det er en god 9 av 10.

Jeg gikk 1-2 ganger i uka i 6 måneder, med noen pauser ved behov.

Du greier dette! Det er en fantastisk investering i fremtiden din. Og; de tar vare på deg - det er ikke som i vanlig samtaleterapi hvor de får opp alt grumset like før du slippes ut på gata. Her passer de på at du er i balanse igjen før du drar fra timen, så langt det lar seg gjøre. Din oppgave er å møte opp, resten er deres ansvar. Heier på deg ❤️

Anonymkode: bdcb0...eda

❤️ WOW du er  jobb og skole? Imponerende.  Bra jobba.🫶 Du hadde K.ptsd?

Jeg har nok dessverre altfor mange traumer og vil aldri kunne jobbe..100% uføre i 9 år🫤 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hjalp ikke meg. Kompleks ptsd pga barndom fra helvete. Hadde ingen effekt,men terapeuten min på dps mente at jeg ikke var klar for det. 

Anonymkode: 6c5d3...06d

Den der ja... er jeg redd oppleve selv. Har fått samme beskjed,  men denne gangen sa jeg at nå vil prøve dette...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Beklager, jeg måtte lese kjapt om det. Det har jeg. Kan f eks under et "anfall" der jeg tror jeg blir sviktet av kjæresten glemme koder og hvor bilen står. Antar en psykologspesialist på en stor dps i stor by har erfaring med det. Skal spørre hun.

Har du andre diagnoser utenom k.ptsd? Tenker det er vanskeligere da, håper jeg allikevel får nytte...

Ts

Det du beskriver med å glemme koder og hvor bilen står er ikke nødvendigvis en traumereaksjon og dissosiering forbindelse med traumer er mer komplekst enn som så. Og med tanke på at du har gått til Dps i så mange år så ville nok Psykologspesialisten ha bragt opp dette som tematikk om det var mistanke om dette.

Anonymkode: 6aff0...ca8

AnonymBruker
Skrevet

EMDR.

Anonymkode: a59b3...5f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver med å glemme koder og hvor bilen står er ikke nødvendigvis en traumereaksjon og dissosiering forbindelse med traumer er mer komplekst enn som så. Og med tanke på at du har gått til Dps i så mange år så ville nok Psykologspesialisten ha bragt opp dette som tematikk om det var mistanke om dette.

Anonymkode: 6aff0...ca8

Nei jeg har ingen virkelighets brister eller noe🙏. Kontakt med følelser sånn sett,men gråte klarer jeg ikke. Men ellers vet jeg ikke da om edmr er rett. Blir helt i tvil her. 🥺

Ts

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

❤️ WOW du er  jobb og skole? Imponerende.  Bra jobba.🫶 Du hadde K.ptsd?

Jeg har nok dessverre altfor mange traumer og vil aldri kunne jobbe..100% uføre i 9 år🫤 

TS

Siden du fikk innleggene mine slettet, så får jeg skrive det her. Det er en uting av deg å bagatellisere andres traumer. Jeg har så alvorlige traumer at jeg er ikke så heldig som deg og har energi til å gå til helsevesenet. Masse lykke til. Tenk deg om neste gang før du spytter på andre som sliter minst like masse som deg. 

Anonymkode: 35336...ac4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei jeg har ingen virkelighets brister eller noe🙏. Kontakt med følelser sånn sett,men gråte klarer jeg ikke. Men ellers vet jeg ikke da om edmr er rett. Blir helt i tvil her. 🥺

Ts

Tenker at du når du har slitt så lenge, så er det verdt å prøve❤️ men jeg kjenner virkelig følelsen. Jeg motsatte meg det selv i mange år, før jeg turte å prøve. Har dog aldri angret.
Du spurte tidligere i tråden om jeg hadde sendte diagnoser i tillegg. Har også fått en bipolar lidelse type 2, men hun jeg går til nå lurer på om denne ikke stemmer. At alt egentlig er knyttet til komplekse traumer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått istdp-terapi som har hjulpet veldig gjennom traumespesialist. Er i 100% jobb og har blitt kvitt store deler av symptomtrykket mitt. 😊 

EMDR fikk jeg derimot før dette, av en uten lang helsefaglig bakgrunn som hadde videreutdannet seg til sosionom på sine eldre dager. Personen anbefalte at vi startet opp EMDR da jeg sto i det verste traumet jeg har opplevd. (jeg opplevde noe som varte over mange år og som fikk en topp i perioden jeg gikk der. Terapeuten var klar over alvorlighetsgraden på dette)

Det førte til at jeg ble mye mye verre. Mistet stemmen/klarte knapt å prate, besvimte uten forvarsel både i- og utenfor hjemmet og glemte bilen om jeg hadde kjørt et sted. I tillegg var det inkonsekvente timeavtaler under perioden behandlingen pågikk, hvor terapeuten avlyste mye pga sykdom.

Det førte til at jeg fikk veldig dårlig oppfølging i perioden når alt ramlet fra hverandre og under EMDR-løpet. Det var som å åpne masse sår som verken terapeuten eller jeg var klar for, og uten evnen til å lukke dem. 

Til tross for min erfaring ser og tror jeg at mange har hatt god nytte av EMDR - og tviler ikke på at det med en god  terapeut, som du også virker til å ha. 😊

Anonymkode: 74e39...8ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått istdp-terapi som har hjulpet veldig gjennom traumespesialist. Er i 100% jobb og har blitt kvitt store deler av symptomtrykket mitt. 😊 

EMDR fikk jeg derimot før dette, av en uten lang helsefaglig bakgrunn som hadde videreutdannet seg til sosionom på sine eldre dager. Personen anbefalte at vi startet opp EMDR da jeg sto i det verste traumet jeg har opplevd. (jeg opplevde noe som varte over mange år og som fikk en topp i perioden jeg gikk der. Terapeuten var klar over alvorlighetsgraden på dette)

Det førte til at jeg ble mye mye verre. Mistet stemmen/klarte knapt å prate, besvimte uten forvarsel både i- og utenfor hjemmet og glemte bilen om jeg hadde kjørt et sted. I tillegg var det inkonsekvente timeavtaler under perioden behandlingen pågikk, hvor terapeuten avlyste mye pga sykdom.

Det førte til at jeg fikk veldig dårlig oppfølging i perioden når alt ramlet fra hverandre og under EMDR-løpet. Det var som å åpne masse sår som verken terapeuten eller jeg var klar for, og uten evnen til å lukke dem. 

Til tross for min erfaring ser og tror jeg at mange har hatt god nytte av EMDR - og tviler ikke på at det med en god  terapeut, som du også virker til å ha. 😊

Anonymkode: 74e39...8ad

Dette er jo da faren med EMDR behandling, spesielt når det kommer til komplekse traumer. Det er en svært potent behandlingsform og man skal virkelig vite hva man holder på med før man bruker EMDR på komplekse traumer. 

Men har selv fått EMDR av en svært erfaren traumespesialist og er som deg tilbake i 100 prosent jobb. Så det kan være en bra behandlingsform, men behandleren må vite hva den holder på med. Din erfaring høres helt grusom ut! Glad du fant noe som fungerte for deg❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...