AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Nå mener jeg ikke bare egne unger men andre som du kjenner godt. De forteller at drømmen er å jobbe i barnehage,som lærer eller som sykepleier f.eks eller andre yrker du VET er belastende og tøffe. Yrker man fort brenner seg ut på og ikke greier å stå i så lenge. Advarer du da så sterkt at de må tenke over det en gang til eller lar du de naivt følge drømmene? Anonymkode: 33b34...918
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Jeg har barn i den alderen der de skal søke vgs og venners barn, familie, og andre kjente. Pleier å si at det viktigste er en plan om enten fagbrev eller høyere utdanning. Hva det er, er ikke så nøye. Eneste er at jeg har bedt sønnen i hus om å tenke seg ekstra godt om, om han virkelig vil bli kokk. Er så dumme arbeidstider og nedskjæringer.. Tenk langsiktig hvertfall. Anonymkode: 0114f...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden De tre yrkene du nevner der TS, hadde jeg vært stolt om mitt barn gikk inn i. Det er viktige og vanskelige samfunnsoppgaver som må bli gjort. Å være far til en som drar opp ærmene på den måten er noe alle burde ønske. Anonymkode: 28d0d...4f1 1 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Ja. Jeg anbefaler at de velger ett yrke hvor det finnes muligheter for jobb. I tillegg har jeg sagt at også bør se på slik som arbeidstider etc. Er du glad i friluftsliv på vinteren, bør yrker som har stor arbeidsbelastning vintertid - ikke stå øverst på lista. Anonymkode: 5e8d2...7f1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Lærer er et yrke jeg oppmuntrer til for det er easy money og en del ferie spesielt om du liker barn og unge. Kanskje verdt å nevner at vi kommer fra lærerfamilie som trives i yrket. Ellers så advarer vi mot alt innen helse. Til de som liker skole så er det lærer, advokat og til de som vil har mer praktisk så er det elektriker og den veien der. Har jenter i familien som har gått både rørlegger og tømrer og stotrives med det. Ellers så er det BI for de som har vært litt begge deler. Anonymkode: 93a91...749
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De tre yrkene du nevner der TS, hadde jeg vært stolt om mitt barn gikk inn i. Det er viktige og vanskelige samfunnsoppgaver som må bli gjort. Å være far til en som drar opp ærmene på den måten er noe alle burde ønske. Anonymkode: 28d0d...4f1 En ting er at de er samfunnsnyttig,en annen ting er at det ikke er jobber som er en "dans på roser". Jeg er renholder som er viktig yrke, men hadde aldri anbefalt det til noen. Heller ikke jobb i barnehage,har sett for mange utslitte og utbrente der til at jeg lar noen velge det. Anonymkode: 33b34...918 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Vi er alle forskjellige. Jeg jobber i barnehage og kan godt forstå at folk blir slitne. Jeg blir også sliten, men mer god sliten. Synes ikke det gjør noe. Så lenge de har en jobb de trives i. Anonymkode: 0c625...606 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Ja. Først og fremst de som søker seg inn på studier innen fag det er så godt som 0 etterspørsel etter. Hvis en ungdom synes det er utrolig gøy med japanske TV-spill og å lese Manga-tegneserier, så er det ikke opplagt at vedkommende vil få seg en jobb i Norge etter å ha tatt en bachelor i japansk på UiB. Hvis man IKKE vil jobbe i barnehage eller i skole - så ikke ta en bachelorgrad i pedagogikk. Litt for mange unge tar seg utdanning innen hva de synes er gøy. Teater, musikk, litteraturvitenskap, medievitenskap, scenekunst, manus og regi, klesdesign, produktdesign, osv. Yrker det knapt finnes stillinger til. Sykepleierstudiet er såpass krevende at de som ikke er motiverte nok fort ramler av. Men som sykepleier er du i hvert fall garantert å få jobb, uansett hvor i landet du bor.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Jeg vil ikke advare spesifikt mot enkelte yrker. Men sier at de må tenke på mer enn interesser, men også lønn, jobbmuligheter, arbeidstider (turnus etc), fysiske/psykiske belastninger etc. Men det er ikke så lett å «advare» heller. Jeg gikk blindt inn i et yrke pga sterk interesse. Møtte veggen etter 1,5 år. Nå har jeg effektivt ødelagt interessen min 🤪 men jeg fikk til slutt en jobb jeg liker. Om noen hadde advart meg da jeg var 18, hadde jeg neppe hørt på det. Anonymkode: 88269...37d
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Definitivt. Vil ikke la noen jeg kjenner gå i samme fella som meg. Bhg lærer. Altfor høy arb belastning, lav lønn og nesten umulig å ta ut ferie. Barna har sjelden mer fri enn de tre ukene vi har stengt i juli. Hele personalgruppen har da fortsatt 2-3 uker ferie igjen som skal tas ut. Og får vi vikar når noen får innvilget ferie midt i året? Nope. unner ingen dette kjøret. Anonymkode: 3f6f8...f22
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Nei, advarer ikke. Vi har en dropout hjemme, hadde vært overlykkelig om hen ville gjor hva som helst! To «vellykka» barn som har valgt sine veier, en motivert av interesse/ lønn, en utelukkende interesse og talent - og en som ikke finner sin vei 😕 Anonymkode: 37f36...aec
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå mener jeg ikke bare egne unger men andre som du kjenner godt. De forteller at drømmen er å jobbe i barnehage,som lærer eller som sykepleier f.eks eller andre yrker du VET er belastende og tøffe. Yrker man fort brenner seg ut på og ikke greier å stå i så lenge. Advarer du da så sterkt at de må tenke over det en gang til eller lar du de naivt følge drømmene? Anonymkode: 33b34...918 Viktige yrker som de som drømmer om og har lyst til bør velge! Vi trenger flinke folk i disse yrkene. Og jeg tror det er fordeler og ulemper i de fleste yrker (er selv lærer). Anonymkode: 33515...23a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå mener jeg ikke bare egne unger men andre som du kjenner godt. De forteller at drømmen er å jobbe i barnehage,som lærer eller som sykepleier f.eks eller andre yrker du VET er belastende og tøffe. Yrker man fort brenner seg ut på og ikke greier å stå i så lenge. Advarer du da så sterkt at de må tenke over det en gang til eller lar du de naivt følge drømmene? Anonymkode: 33b34...918 Viktige yrker som de som drømmer om og har lyst til bør velge! Vi trenger flinke folk i disse yrkene. Og jeg tror det er fordeler og ulemper i de fleste yrker (er selv lærer). Anonymkode: 33515...23a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Jeg sier stadig til mine unge kolleger i barnevernet at de burde slutte, ja. Anonymkode: 05406...2c1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden Har skremt bort endel ungdommer på arbeidsuke, - jeg er kokk. Ikke fordi jeg kjefter og brøler og er ufin med de, men fordi det er fryktelig travelt og mer krevende enn hva de først antok. Men greit det, det gir jo også en pekepinn på yrkesvalg,- hva man ikke skal bli Anonymkode: 50af4...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Nei. Jeg har sagt at det viktigste er at dem trives i yrket. Ikke lønna. Ei har gått helt sin egen vei. Og ei som har gått i våres fotspor. Også har jeg sagt at det er lov å angre. Flere tar en ny utdannelse i voksen alder. Selv har jeg skifta karriere i voksen alder. Anonymkode: 18550...88f
Spiren Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Ja, jeg fraråder egentlig alle yrker som blomsterdekoratør, sykepleier og barnehageansatt. Mest kvinner som blir fortalt at de skal velge yrke basert på hva de liker. Og senere betale prisen for det ved å enten ikke få seg jobb, brenne seg ut for småpenger eller bli økonomisk avhengig av partner (som gjerne da tar økonomiske avgjørelser alene). Rett og slett fordi jeg har brent meg på det selv (blomsterdekoratør) og foretatt bransjeskifte. Jeg vet at det ikke er bærekraftig på samfunnsnivå om alle unngår disse jobbene. Men på individnivå (gjerne mennesker jeg ønsker godt) er det ikke bra å risikere helse som nesten sikkert gir lav lønn og dermed pensjon. Det er kjekt å like det man gjør. Men å grave seg ned i studiegjeld som ikke gir jobb, eller velge jobb hvor svært få holder til pensjon er dumt. Praktisk tilnærming er viktig. En helt annen ro kommer med penger og tryggheten om å kunne stå i jobben over tid. På en annen side vil ikke de belastende jobbene endre noe dersom folk fortsetter å ofre seg. 1 1
Macro Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Jeg anbefaler sykepleie til de jeg ser har noe interesse av det. Det er et gøy og utfordrende yrke. Men jevnt over oppfordrer jeg og støtter det de unge selv har i tankene, de har god tid til å velge feil og flere ganger.
Macro Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har skremt bort endel ungdommer på arbeidsuke, - jeg er kokk. Ikke fordi jeg kjefter og brøler og er ufin med de, men fordi det er fryktelig travelt og mer krevende enn hva de først antok. Men greit det, det gir jo også en pekepinn på yrkesvalg,- hva man ikke skal bli Anonymkode: 50af4...4c5 Kokk tror jeg er det hardeste yrket man kan ha. Betyr nada at jeg sier det, men fy F for en respekt jeg har for dere. Jobbet i bar på hotell noen år og måtte innom kjøkken for garnityr, fy søren som dere jobber for lønna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå