Rødsøppelkasse Skrevet 21. september #1 Skrevet 21. september Hei. Jeg har masse spørsmål om de som har studert vernepleie fordi jeg vurderer å studere det neste år. Spørsmålene jeg har er: 1. Hvordan var studiet? (vanskelig, lett, medstudentene, foreleserne, forelesningene osv.) 2. Hva jobber du som idag basert på vernepleie utdanningen? Og hvilke yrkesgrupper er også på samme arbeidsplass? 3. Veldig slitsomt spørsmål, men er dere fornøyd med lønnen? Sjekket at det var sånn 600 000 så jeg synes det er greit, men vil gjerne høre deres mening. Vil også jobbe i psykiatrien, men vet ikke om vernepleie er den rette utdanningen. Takk for svar på forhånd
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Skrevet 21. september Jeg gikk på Universitetet i Innlandet. Veldig bra utdanning og forelesere, mange medstudenter og godt faglig innhold. Lett studie fordi det er så interessant. I dag er jeg selv foreleser på annet universitet og tjener 750000. Har arbeidet ve BUP før Anonymkode: a447f...29f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Skrevet 22. september Jeg er nylig utdannet vernepleier. Studiet gikk greit, noe krevende til tider, men de tre årene gikk fort. Man har massevis av jobbmuligheter, det er jo så bredt. Jeg jobber på psykiatrisk avdeling, med pasienter som for det meste er innlagt pga mani, depresjon, selvmordsfare, psykose. Trives supergodt, kjempespennende jobb. Absolutt rett for vernepleiere, vi lærer jo mye både om det helsefaglige, som håndtering av medisiner og forskjellige prosedyrer, samt det miljøterapeutiske med fokus på relasjonsbygging og kommunikasjon. Vi er helt likestilt med sykepleiere her, akkurat samme arbeidsoppgaver og ansvar. De fleste her er vernepleiere, sykepleiere, helsefagarbeidere, psykologistudenter og andre assistenter som studerer forskjellige ting. Vi jobber tett med leger, psykologer og psykiatere. Ganske fornøyd med lønnen. Anonymkode: fb5a2...91c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #4 Skrevet 23. september Rødsøppelkasse skrev (På 21.9.2025 den 19.31): Hei. Jeg har masse spørsmål om de som har studert vernepleie fordi jeg vurderer å studere det neste år. Spørsmålene jeg har er: 1. Syns studiet var helt greit, om det var vanskelig/lett har jeg ingenting å sammenligne med siden jeg bare har en 3årig. Mye spennende man lærer så viss du har interesse for psyken/utviklingshemming/diagnoser/kroppen/osv så tror jeg ikke det blir vanskelig. Foreleserne syns jeg var både hyggelig og flinke til å lære vekk det de skulle lære oss. Var kun en foreleser jeg syns var dårlig, hun var lidenskapelig opptatt av samer/kvener. Så alle forelesninger ble samer/kvener brukt som eksempler i alle temaer. Selv der det de var helt urelevant for hva vi skulle lære. Men forelesere vil være forskjellig fra universitet til universitet. Medstudentene var helt greie, ble grupperinger etterhvert der de som likte hverandre hang sammen, akkurat som i alle klasser. Det eneste jeg merket som kanskje var litt spesielt med det studiet og for alt jeg vet psykologistudiet også. Var at det var en del som hadde valgt studiet på grunn av at de har slitt med psykiske greier selv tidligere. Kanskje de tenker at viss du har egenerfaring så kan du gjøre en bedre jobb, eller en måte å få en dypere forståelse av hvordan håndtere/bearbeide psykiske traumer. Alle fallt ikke under den katigorien men en del. 2. Jobber som våken nattevakt 100%, kommunalt ansatt. Med gruppen utviklingshemmede i min kommune. Er forskjellige avdelinger i kommunen på dag/aften. Men på natt er det kun en avdeling, så det varierer fra vakt til vakt hvor i kommunen jeg er. Arbeidskollegaene mine er både sykepleiere/barneværnspedagoger/hjelpepleiere + flust av andre utdanninger på de som er tilkallingsvikarer. 3. Fornøyd med lønnen blir man aldri. Har 541k i grunnlønn så kommer nattillegg/helg/helligdag på det igjen. Man blir ikke rik av å jobbe i helsesektoren for å si det sånn, om du jobber som helsefagarbeider eller lege så er det dårlig betalt sammenlignet med andre yrker. Den eneste grunnen til at leger ofte tjener ganske bra, er fordi de jobber seg i hjel. Men jeg selv trives i jobben og syns lønnen er sånn midt på tre. Lider ikke noe nød men vil helst ha mer. "Vil også jobbe i psykiatrien" - Ja du kan jobbe der med den utdanningen, men det står ofte i jobbanonsen hvilken utdanning de ser etter sykepleier/psykolog/psykiater/vernepleier/miljøterapaut/osv. Etterhvert finner du en der de ser etter vernepleier/miljøterapaut. Anonymkode: 0a7d1...e9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå