Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært forsiktig med penger, og det har alltid vært viktig for meg å spare. Mannen min er snill og godhjertet, men penger har han aldri vært god på.

Da vi skulle kjøpe hus sammen (har 3 barn sammen og trengte mer plass) gav han meg inntrykk av at han hadde spart litt siden vi møttes. Det viste seg å være lite, og jeg endte opp med å betale hele egenkapitalen på 600 000 med mine sparepenger + gave som foreldre mine lovet meg for noen år siden da de hjalp min søster med å kjøpe sin første bolig. 

Hvordan ville dere ha fordelt det økonomiske videre? Burde han betale slik at vi ender opp med å ha betalt like mye?  

Burde vi regne gaven fra mine foreldre som en gave til begge to, selvom den ble lovet til meg før jeg møtte mannen min? 

Anonymkode: 58cc8...0ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte lånet etter prosent, slik at den som la inn mest egenkapital betaler litt mindre, siden denne ikke trengte å ta opp like mye lån. 

Anonymkode: 03aba...8b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med dere har skjevdelt eierandelen eller lånene på bakgrunn av egenkapitalen du spyttet inn?

Anonymkode: 489a5...aeb

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk inn med 600k i egenkapital på vår felles bolig. Vi tok ut 2 lån og alt egekapitalet gikk inn i min andel. Skjøte er fremdeles 50/50, men jeg har lavere lån og rente.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan ville dere ha fordelt det økonomiske videre? Burde han betale slik at vi ender opp med å ha betalt like mye?  

Burde vi regne gaven fra mine foreldre som en gave til begge to, selvom den ble lovet til meg før jeg møtte mannen min? 

Skjevdel eierandel eller lån.

Din gave er selvfølgelig del av din egenkapital.

Anonymkode: f8193...98a

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal gå mot strømmen her. Dere har tre barn og skal fortsatt være sammen, drit i dette. Mannen din har sikkert andre egenskaper enn å være god til å spare.

Hadde dere ikke noe bolig før dere kjøpte hus?

men om det blir brudd mellom dere så skal du ha disse pengene tilbake igjen og egentlig da en litt større eierandel enn ham. det får advokater finne ut av. Pengene fra foreldrene dine er til deg!

jeg ville ikke gått og gnidd på at han skal betale deg tilbake om han ellers er en bra mann, en skilsmisse blir garantert dyrere enn de 300 000 du mener han skylder deg

Anonymkode: 4bb87...a4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at alt er nedskrevet i papirer så du får tilbake alt ved evt brudd.

Anonymkode: 824f5...513

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De 600.000kr er DINE, ikke del! Ingen garanti for at forholdet varer. 

Anonymkode: 633f9...ab4

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Skal gå mot strømmen her. Dere har tre barn og skal fortsatt være sammen, drit i dette. Mannen din har sikkert andre egenskaper enn å være god til å spare.

Hadde dere ikke noe bolig før dere kjøpte hus?

men om det blir brudd mellom dere så skal du ha disse pengene tilbake igjen og egentlig da en litt større eierandel enn ham. det får advokater finne ut av. Pengene fra foreldrene dine er til deg!

jeg ville ikke gått og gnidd på at han skal betale deg tilbake om han ellers er en bra mann, en skilsmisse blir garantert dyrere enn de 300 000 du mener han skylder deg

Anonymkode: 4bb87...a4a

Ikke hørt på dette! Det er uromantisk, men har i bakhodet at omtrent 50% ender med brudd. Her er det i tillegg en mann som mulig er noe dårlig på å styre økonomi, så her ville jeg hatt klare skiller økonomisk. Hvis dere tar opp felles lån så pass på at eierandel gjenspeiler det du har gått inn med. Og sett opp felles konto med trekk til lønnskontoer for betaling av lån og andre faste utgifter. Ellers er du fort ute å kjøre her og kan ende med å betale adskillig mer enn mannen din  penger du da taler ved brudd. Er dere gift? Hvis ikke så skriv tydelig samboerkontrakt!

Anonymkode: d4c1c...a09

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva syns du om å ha gitt ham masse penger om han er utro og forholdet går i stykker? 

Anonymkode: 2c437...67b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har alltid vært forsiktig med penger, og det har alltid vært viktig for meg å spare. Mannen min er snill og godhjertet, men penger har han aldri vært god på.

Da vi skulle kjøpe hus sammen (har 3 barn sammen og trengte mer plass) gav han meg inntrykk av at han hadde spart litt siden vi møttes. Det viste seg å være lite, og jeg endte opp med å betale hele egenkapitalen på 600 000 med mine sparepenger + gave som foreldre mine lovet meg for noen år siden da de hjalp min søster med å kjøpe sin første bolig. 

Jeg er i samme situasjon, der noe egenkapital er uføreforsikring som var min buffer til jeg blir minstepensjonist. 
Jeg vet ikke hvordan det blir her, så jeg må lese svarene du får. 

Anonymkode: 3fb0d...7f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De 600.000kr er DINE, ikke del! Ingen garanti for at forholdet varer. 

Anonymkode: 633f9...ab4

Om man må ha egenkapital til bolig vil jo banken bruke disse pengene. 

Anonymkode: 3fb0d...7f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De pengene som foreldrene dine har spyttet i, var jo ment til kun deg. Det går på din andel. 

Dere kan enten velge at du har en høyere eierandel eller at du har en lavere andel av boliglånet og at dere da har 5050 eierandel. Uansett må det ned på papiret. Dette burde vært ordnet da dere kjøpte, noe som sikkert ble gjort for mange år siden! Om mannen vil, kan han være vanskelig og si at alt skal være 5050 uansett nå. 

Anonymkode: 62ba3...4bd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Innskudd som du har mottatt som arv/gave fra dine foreldre, vil  du ha særeie på - ref. skjevdelingsreglene. Penger som du derimot har spart opp i perioden dere har vært gift, vil han i utgangspunktet eie halvparten av. Løsningen for dere er å skrive en ektepakt der dere definerer særeie/felleseie. Å tinglyse eierandeler vil ikke være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 670ad...776

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...