AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:31 #1 Skrevet søndag kl. 16:31 Jeg er 56 år, lett på foten, trener og er slank. Bor i tredje etasje i en bygård og løper opp og ned trappene uten problem Må flytte snart og tenker ikke over hvilken etasje den nye boligen skal være i, så lenge det ikke er femte eller sjette etasje uten heis. To venner på 55 og 68 år sier til meg at jeg nå må tenke på alderdommen, og velge leilighet i förste etasje/höy første, eller i en bygård/blokk der det er heis. Tenker dere på slikt når dere er i første halvdel av 50-årene? Anonymkode: 90018...c80
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:36 #2 Skrevet søndag kl. 16:36 Trapp er kjempegod trening, så bo i minst 3.etg. Heis bør du også ha Anonymkode: 6163d...517 8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:37 #3 Skrevet søndag kl. 17:37 Eh, det er stor forskjell på 50 -åringer ts. Noen er spreke og har små barn hjemme andre er utslitt av jobben sin og planlegger pensjonisttilværelsen. Til sammenligning bygde min far seg hus i en alder av 80+, han tegnet det selv og noen andre satte det opp. Han går i trapper, styrer på ute og holder seg "ung" ved å være aktiv. Nå er han 90 og still going... Mannen og jeg kjøpte oss stort hus da vi var 48 og 54 bår, her skal vi bo i mange år, og hva som skjer om ti år, vel det får vi ta da..Jeg tror mange som setter seg ned blir gamle før tiden. Anonymkode: 411bb...340 5 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:40 #4 Skrevet søndag kl. 17:40 Jeg bor i blokk uten heis, og vi har en dame på 96 i tredje etasje som klarer seg helt fint. Hvor skrøpelig man blir som eldre bestemmer man i stor grad selv. Anonymkode: f3715...4c9 6 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:43 #5 Skrevet søndag kl. 17:43 Jeg er 54, løper halvmaraton, trener CrossFit, har fulltidsjobb og tenåringsbarn. Har absolutt ikke begynt å tenke på alderdommen ennå når det gjelder bolig. Det er altfor tidlig. Når jeg er 70 kanskje, Da kan jeg kanskje selge huset og flytte til en lettstelt leilighet. I mellomtiden koser jeg meg slik jeg har det nå. Anonymkode: 1704b...bd4 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:45 #6 Skrevet søndag kl. 17:45 Nei. Har hus med alt på en flate Ser og hos svigers er 2 etasjes, har alt i 1 etasje så de bruker nå ikke 2 etasje. Klarer seg med alt nede Så ser ikke problemet i det hele tatt med at en bor der en bor. Eller at folk ska tenke på de i 50 og 60 åra. Mange er nå sprekke opp i 80 årene Anonymkode: 7f6ba...138 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:46 #7 Skrevet søndag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor i blokk uten heis, og vi har en dame på 96 i tredje etasje som klarer seg helt fint. Hvor skrøpelig man blir som eldre bestemmer man i stor grad selv. Anonymkode: f3715...4c9 Man bestemmer det ikke helt selv. Når man blir eldre øker jo sjansen for å få slag/ hjertesykdommer/ knær eller hoften svikter og man blir dårlig til beins Ts Anonymkode: 90018...c80 5 10
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:47 #8 Skrevet søndag kl. 17:47 Vi er 52 og 60 år, og kommer til å bo i våre store enebolig til vi ikke klarer mer. Mine besteforeldre på 92 år bor i 4. etg uten heis og klarer seg helt fint. Slik formen vår er nå, slår ikke tanken meg en gang. Anonymkode: 524c8...49e 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:48 #9 Skrevet søndag kl. 17:48 Ja, det gjør vi. Vi følger med på leiligheter og kommer til å kjøpe om det kommer noe som vi liker - lettstelt, heis osv. Synest at det er greit å tenke fremover, er ikke store skaden en skal få før f.eks. trapp blir et problem. Vil helst velge leilighet nå selv fordi vi kan, og ikke under stress i fremtiden fordi vi må. Anonymkode: 3d4f6...529 3 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:49 #10 Skrevet søndag kl. 17:49 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man bestemmer det ikke helt selv. Når man blir eldre øker jo sjansen for å få slag/ hjertesykdommer/ knær eller hoften svikter og man blir dårlig til beins Ts Anonymkode: 90018...c80 I stor grad bestemmer en selv hvilken form en er i. Mine besteforeldre har alltid vært aktive. Min tante fikk livsstilsykdommer og «ville ikke» gjøre noe med det. Tabletter var løsning for henne, selv om hun kunne våtrom kjempefort hvis hun valgte å gjøre noe med det. Kjenner mange flere slike tilfeller! Anonymkode: 524c8...49e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:49 #11 Skrevet søndag kl. 17:49 Vi er 60/70 år - ja, jeg tenker litt på det, men sliter med å selge huset, ta opp lån og halvere antall kvadratmeter for å bo i leilighet. Vi kjøper tjenester, ikke fordi vi må pga helse, men av komfort. Ber aldri om tjenester fra voksne barn. Vi er veldig spreke i forhold til mange andre på vår alder, men vet det kan snu fort. Om det skulle skje, selger vi og flytter. Anonymkode: f9007...e0b 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:51 #12 Skrevet søndag kl. 17:51 Min mormor rakk akkurat å kjøpe seg leilighet uten heis før hun falt. Det måtte kjøpes ny leilighet fordi hun ikke lengre klarte trapp. Det var noen hundre tusen i bortkastede penger på salg og kjøp av ny leilighet. Og mye tid i en leilighet hun ikke kom seg ut av. Trist og stressende tror jeg. Anonymkode: bdde6...03b 8
Irja Skrevet søndag kl. 17:58 #13 Skrevet søndag kl. 17:58 56 år er ingen alder - for de aller fleste. Onkelen min er 70 år og har nettop kjøpt seg hus som han totalrenoverer. Hytte har han også. Bygd selv. Hvorfor tenke så mye fremover? Da et år av gangen. Er da ikke noe problem og selge når du kjenner at det er på tide med noe enklere / heis? 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:00 #14 Skrevet søndag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I stor grad bestemmer en selv hvilken form en er i. Mine besteforeldre har alltid vært aktive. Min tante fikk livsstilsykdommer og «ville ikke» gjøre noe med det. Tabletter var løsning for henne, selv om hun kunne våtrom kjempefort hvis hun valgte å gjøre noe med det. Kjenner mange flere slike tilfeller! Anonymkode: 524c8...49e Skal love at det ikke hjelper å være aktiv hvis sykdommer rammer! En dame jeg kjenner har vært idrettsutøver på toppnivå,så fikk hun Parkinson og da gikk formen rett ned. Så ikke vær naiv! Anonymkode: 3ae52...0d4 7 11
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:00 #15 Skrevet søndag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I stor grad bestemmer en selv hvilken form en er i. Mine besteforeldre har alltid vært aktive. Min tante fikk livsstilsykdommer og «ville ikke» gjøre noe med det. Tabletter var løsning for henne, selv om hun kunne våtrom kjempefort hvis hun valgte å gjøre noe med det. Kjenner mange flere slike tilfeller! Anonymkode: 524c8...49e Livsstilssykdommer er noe helt annet enn sykdommer man får fordi man er disponert for det, eller man tilfeldigvis får det. Det er ikke slik at hvis alle holder seg slanke, trener og spise sunt, så slipper vi å få muskel og skjelettplager, demens, vi slipper å bli beinskjøre som veldig mange voksne kvinner blir på grunn av østrogenmangel, vi slipper å få kreft og vi slipper å snuble og brekke lårhalsen eller lignende ting. Ts Anonymkode: 90018...c80 4 9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:01 #16 Skrevet søndag kl. 18:01 Jeg er en typisk planlegger og tenker jo at leiligheten jeg bor i nå er perfekt for alderdommen (er nesten 50). Lav førsteetasje, sentralt, lettstelt og alt jeg trenger daglig i nærheten. Er riktignok en rastløs sjel som liker å flytte på meg, men det koster jo å kjøpe/selge. Mulig jeg rett og slett leier ut og leier noe annet en periode, om jeg føler for det. Eksen min og faren min hater begge å flytte, ene kjøpte leilighet i 4 etg. uten heis, andre rekkehus med alle soverom og bad i 2. etg. Synes jo det var lite gjennomtenkt. Faren min er dårlig til beins, jeg er redd han skal falle i trappa (han har allerede hatt et alvorlig fall på badet der han ble liggende hjelpeløs i flere dager). Anonymkode: 09828...e7c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:02 #17 Skrevet søndag kl. 18:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Livsstilssykdommer er noe helt annet enn sykdommer man får fordi man er disponert for det, eller man tilfeldigvis får det. Det er ikke slik at hvis alle holder seg slanke, trener og spise sunt, så slipper vi å få muskel og skjelettplager, demens, vi slipper å bli beinskjøre som veldig mange voksne kvinner blir på grunn av østrogenmangel, vi slipper å få kreft og vi slipper å snuble og brekke lårhalsen eller lignende ting. Ts Anonymkode: 90018...c80 Garantier har man aldri, men har man et sunt kosthold og trener styrke jevnlig reduserer man risikoen for disse tingene betraktelig. Anonymkode: f3715...4c9 1
Imsdalen Skrevet søndag kl. 18:04 #18 Skrevet søndag kl. 18:04 Den dagen jeg blir så skrøpelig at jeg ikke lenger kan gå i trapper melder jeg meg ut. 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:04 #19 Skrevet søndag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man bestemmer det ikke helt selv. Når man blir eldre øker jo sjansen for å få slag/ hjertesykdommer/ knær eller hoften svikter og man blir dårlig til beins Ts Anonymkode: 90018...c80 Den du siterer sa heller ikke at en bestemmer det helt selv Anonymkode: 5015c...8fc 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:06 #20 Skrevet søndag kl. 18:06 Ja, jeg tenker på det. Er 44. Anonymkode: ba729...5f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå