Gå til innhold

Storbritannia anerkjenner Palestina som stat

Anbefalte innlegg

Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 1.10.2025 den 16.13):

Dog er det viktig å presisere at Jordan anså hele situasjonen som midlertidig og at palestinerne skulle få komme tilbake til sitt område. Derfor hadde de ingen planer om å genuint integrere flyktningene.

Ja, det er fint du presiserer hva planen til Jordan var med angrepet i 1967. 
Å hærta hele Israel, og renske det for jøder, slik de hadde gjort i Judea og Samaria i 1948. 
At planen var at de skulle komme tilbake å ta det de ikke greidde å ta i første runden i 1948.
Men det ble som vi vet ikke resultatet, men heller at de tapte de tok i sin første runde. 
Samme med Egypt, de tapte virkelig som det sang i 1967. 

De gav seg allikevel ikke, det ble på an igjen, og begge hadde vel en greie med å fjerne statsborgerskapet til sine borgere som falt innenfor 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Ja, det er fint du presiserer hva planen til Jordan var med angrepet i 1967. 
Å hærta hele Israel, og renske det for jøder, slik de hadde gjort i Judea og Samaria i 1948. 
At planen var at de skulle komme tilbake å ta det de ikke greidde å ta i første runden i 1948.
Men det ble som vi vet ikke resultatet, men heller at de tapte de tok i sin første runde. 
Samme med Egypt, de tapte virkelig som det sang i 1967. 

De gav seg allikevel ikke, det ble på an igjen, og begge hadde vel en greie med å fjerne statsborgerskapet til sine borgere som falt innenfor 

Jeg påpeker faktefeilene i ditt opprinnelige innlegg:

Katten.2.0 skrev (På 1.10.2025 den 16.13):

En saudisk prins? Emiratet Transjordan var vel under emir Abduallah, som tilhørte hasemittene - rivaler av Saud-familien.

Dette er feil, eller i beste fall misvisende. Rundt 700.000 palestinere flyktet/ble fordrevet under Nakba. 

Jordan tok imot flest palestinske flyktninger og ga mange statsborgerskap.

Dog er det viktig å presisere at Jordan anså hele situasjonen som midlertidig og at palestinerne skulle få komme tilbake til sitt område. Derfor hadde de ingen planer om å genuint integrere flyktningene.

Skrevet
tenkselv skrev (På 21.9.2025 den 17.03):

Bare noen spørsmål:

Hvis Palestina ikke er en stat, hvilket statsborgerskap mener du beboerne i Gaza og på Vestbredden har/bør ha? 

De er ikke israelere, og heller ikke palestinere bosatt i Israel siden tidenes morgen, har rettigheter som israelere.

Mange av dem har vel opphav i Egypt.

Israelske arabere har fulle rettigheter i Israel, da de jo er israelere.

• Liker 5
Skrevet
Catch22 skrev (På 21.9.2025 den 18.20):

Det er gode nyheter at nå også Storbritannia, Australia og Canada anerkjenner Palestina

Men hva er det de anerkjenner, konkret? Et gitt landområde? Under hvilket styre?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
bitmog skrev (På 23.9.2025 den 15.29):

Synes det er litt naivt av verdens eliten å tro at anerkjennelse fører frem til noe?

Det belønner bare Hamas' invasjon av Israel og drap på hundrevis av israelere. Så Hamas har nå lært at terrorisme lønner seg stort!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 3.10.2025 den 11.32):

Jeg påpeker faktefeilene i ditt opprinnelige innlegg:

Det var ingen uenighet der, jeg presiserte kom med tilleggs opplysninger til Jordans syn på de som sluttet seg til dem i deres angrep på Israel i 1948. De skulle bare innlemmes om de vant. 

Faktafeilen var at jeg skrev saudi og ikke arabiske halvøy, som nå er dominert av det saudiske kongedømmet. 

• Liker 3
Skrevet

Hamas vil ikke ha våpenhvile- for da har de ikke noe de kan skylde på når de dreper jødiske. Hadde Hamas frigitt gislene og sluttet med å true med å utslette Israel så hadde Israel holdt seg unna Palestina området. Men Hamas vil at de skal angripe  pga da får de mange imot Israel og de kan spille  okkuperte og de får bistand som de bruker på seg selv og kjøper luksusboliger i Qatar. Man ser i hele Europa og USA nå hvordan det går og man får store demonstrasjoner som skriker «intifada» og terroraksjoner mot jødiske, sist nå i en synagoge i England. Det handler ikke så mye om Israel - det er blitt en slags antisemittisk sekt lignende kultur over hele Europa.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Summertime2 skrev (3 timer siden):

Hamas vil ikke ha våpenhvile- for da har de ikke noe de kan skylde på når de dreper jødiske. Hadde Hamas frigitt gislene og sluttet med å true med å utslette Israel så hadde Israel holdt seg unna Palestina området. Men Hamas vil at de skal angripe  pga da får de mange imot Israel og de kan spille  okkuperte og de får bistand som de bruker på seg selv og kjøper luksusboliger i Qatar. Man ser i hele Europa og USA nå hvordan det går og man får store demonstrasjoner som skriker «intifada» og terroraksjoner mot jødiske, sist nå i en synagoge i England. Det handler ikke så mye om Israel - det er blitt en slags antisemittisk sekt lignende kultur over hele Europa.

Harde ord, med mer enn et snev av sannhet. Særlig det du skriver om antisemittisk sektkultur. Særlig tydelig nå med galskapen rundt flotiljen. 
(vet noen hvorfor den tråden forsvant, forresten?)

Det er en fully fledged sekt med egen trosbekjennelse tom… du må svare ja på spørsmålet om Israel begår folkemord i Gaza. 
(Den stadige kverningen på dette begrepet er farlig for jøder, det så vi torsdag)

Så har du galskapen i at palestinakomiteen har vært kjempetidlig ute med å booke Eidsvolls plass 7. oktober… for å komme jødiske i forkjøpet. De kommer nok til å forstyrre minnearrangementet med skrål og bråk. Tar de med seg replikaer av Quassam-raketter i år også, tro?

Krystallnatten er også kuppet slik at det kun er «de gode» jødene med «riktige» meninger som deltar… de øvrige har egne, private arrangementer med det vi må anta er streng sikkerhet.

Men prøv å påpek dette, da er det du som er utidig og ond…jeg forstår det bare ikke. 

Endret av Bacteria
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Summertime2 skrev (På 4.10.2025 den 16.43):

Har ikke Hamas gått med på å frigi alle gislene og overlate makten til noen andre?

Skrevet
Bacteria skrev (På 4.10.2025 den 20.16):

Harde ord, med mer enn et snev av sannhet. Særlig det du skriver om antisemittisk sektkultur. Særlig tydelig nå med galskapen rundt flotiljen. 
(vet noen hvorfor den tråden forsvant, forresten?)

Det er en fully fledged sekt med egen trosbekjennelse tom… du må svare ja på spørsmålet om Israel begår folkemord i Gaza. 
(Den stadige kverningen på dette begrepet er farlig for jøder, det så vi torsdag)

Så har du galskapen i at palestinakomiteen har vært kjempetidlig ute med å booke Eidsvolls plass 7. oktober… for å komme jødiske i forkjøpet. De kommer nok til å forstyrre minnearrangementet med skrål og bråk. Tar de med seg replikaer av Quassam-raketter i år også, tro?

Krystallnatten er også kuppet slik at det kun er «de gode» jødene med «riktige» meninger som deltar… de øvrige har egne, private arrangementer med det vi må anta er streng sikkerhet.

Men prøv å påpek dette, da er det du som er utidig og ond…jeg forstår det bare ikke. 

Blir spennende om MIFF og Palestina komiteen klarer å enes om et felles tog, ned Carl Johan i Oslo,  vis fredsplanen til Trump kommer til å virke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skuffer meg dypt at land som anerkjenner Palestina som stat, inkl. Norge, ikke gjør dette med helt krystallklare forusetninger. Jeg tenker da spesielt på hvordan man skal behandle sitt folk, likestilling og demokrati.

En anerkjennelse burde selvsagt ha kommet med et abosolutt krav om bl.a.:

- Homofili må gjøres lovlig, og slutt på all fengsling og tortur av homofile som er dagens praksis.

- Fullstendig kvinnefrigjøring der kvinner får lov å gå kledd som de vil, gjøre hva de vil, kjøre bil etc. 

etc.

Det er ganske vilt å se grupperinger som heter "Queers for palestine" og lignende der det palestinske flagget henger sammen med regnbueflagget. Man må jo undres på om de i det hele tatt vet at man i Gaza hadde blitt straffet og mest sannsynlig torturert om man hadde hadde gått med prideflagg i gatene.....

Det hadde vært en gylden anledning for vesten dette. Men neida. De ønsker å la de fortsette med sharia-tilnærmede lover.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (10 timer siden):

Det skuffer meg dypt at land som anerkjenner Palestina som stat, inkl. Norge, ikke gjør dette med helt krystallklare forusetninger. Jeg tenker da spesielt på hvordan man skal behandle sitt folk, likestilling og demokrati.

En anerkjennelse burde selvsagt ha kommet med et abosolutt krav om bl.a.:

- Homofili må gjøres lovlig, og slutt på all fengsling og tortur av homofile som er dagens praksis.

- Fullstendig kvinnefrigjøring der kvinner får lov å gå kledd som de vil, gjøre hva de vil, kjøre bil etc. 

etc.

Det er ganske vilt å se grupperinger som heter "Queers for palestine" og lignende der det palestinske flagget henger sammen med regnbueflagget. Man må jo undres på om de i det hele tatt vet at man i Gaza hadde blitt straffet og mest sannsynlig torturert om man hadde hadde gått med prideflagg i gatene.....

Det hadde vært en gylden anledning for vesten dette. Men neida. De ønsker å la de fortsette med sharia-tilnærmede lover.

Jeg er instinktivt enig i mye av det du skriver, det er jo slik vi vil ha det. 

Men anerkjenner man den palestinske staten så anerkjenner vi også dens rett til å innføre sine egne lover basert på egen kultur. 

Skrevet

Men hvor er det denne staten er definert da? Hvilket geografiske område?

• Nyttig 1
Skrevet
Tiuren skrev (På 13.10.2025 den 17.09):

Jeg er instinktivt enig i mye av det du skriver, det er jo slik vi vil ha det. 

Men anerkjenner man den palestinske staten så anerkjenner vi også dens rett til å innføre sine egne lover basert på egen kultur. 

Nettopp.

Og man anerkjenner slikt svineri som dette:
https://www.vg.no/nyheter/i/vg4j0L/hamas-henretter-paa-aapen-gate-i-gaza

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Tiger Jack skrev (1 time siden):

Nettopp.

Og man anerkjenner slikt svineri som dette:
https://www.vg.no/nyheter/i/vg4j0L/hamas-henretter-paa-aapen-gate-i-gaza

Fryktelig. Jeg følger ei gazansk jente på TT, hun er livredd og tør ikke gå ut. 
Her må det inn noen form for nogenlunde nøytral sikkerhetsstyrke som kan avvæpne Hamas faderlig fort. 
Det er påfallende stille nå fra de som har beskyldt Israel for å drive folkemord og angivelig har brydd seg veldig mye om sivile palestinere. Jeg har mine teorier om hvorfor, men skal klokelig holde kjeft. 
Har sagt mitt i denne debatten. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Bacteria skrev (22 minutter siden):

Her må det inn noen form for nogenlunde nøytral sikkerhetsstyrke som kan avvæpne Hamas faderlig fort. 
Det er påfallende stille nå fra de som har beskyldt Israel for å drive folkemord og angivelig har brydd seg veldig mye om sivile palestinere. Jeg har mine teorier om hvorfor, men skal klokelig holde kjeft. 

De «finner» ikke resten av gislene, de henretter folk i gatene, de nekter å gi opp sine våpen.

Hørte i kveld intervju med en senior Hamas. Kan finne navnet…

Han sa de har fått hjem sine «frihetsforkjempere» fra fengsel, de har fått bistand, de har levert tilbake ungdommene de ikke har tatt livet av. De har fulgt opp den første del av avtalen. 

Om de ikke er med i sivilt styre av Gaza, under navnet Hamas. De vil alltid være i Gaza, for de er del av det palestinske folket, de er også i Vestbredden og de er i diaspora over hele verden. De vil alltid være i Gaza. 
De skal ikke gi opp sine våpen, våpenet tilhører det palestinske folket. De kan inngå en fredsavtale på 5-10-15 år, men de kan ikke frata det palestinske folket retten til å «forsvare» seg med våpen. 

Men alt dette gjelder en senere fase av avtalen. De har holdt din første del, bortsett fra det å levere tilbake de døde gisler.

Israel holder tilbake bistand utover det nødvendige, til Hamas finner gislene de har mistet. 

Så hvordan skal vi forstå dette? At de kan ha fred i Gaza til de får bygget seg opp, mens de fortsetter med intifada i Vestbredden, og den globale intifada vi ser i vår del av verden 🤔

• Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (9 timer siden):

Men du insinuerer ganske kraftig i årsak, dette er jo det minst trivelige underforum på KG å frekventere, der den minste kritikk av Netanyahu fremferd på Gaza med drap på barn,  helsepersonell og journalister, som resultat, blir slått i hartkorn med jødehat.  

Føler absolutt ikke behov for å forsvare terror, og Hamas har ingen rolle i et nytt og humanistisk Palestina, men det har faktisk Israel.

Skrevet
Bacteria skrev (På 30.9.2025 den 19.47):

Jeg tror vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten. Innen islam er jøder regnet som en mindreverdig, vantro gruppe. De kan kun tolereres om de er underlagt islamsk lov og styre. 
Derfor var det en utålelig skam, en voldsom provokasjon, at jøder gjenopprettet sin gamle stat i 1948. DET er selvfølgelig bakgrunnen for at 4 arabiske naboland angrep Israel rett etter at de erklærte sin uavhengighet. Men Israel vant, uten støtte av USA og med gamle tsjekkiske våpen…

Så ble den palestinske identiteten «oppfunnet» av KGB og Yassir Arafat. En identitet utelukkende tuftet på Israels utslettelse. Og hver gang palestinere har fått kontroll over et område, har said område blitt et arnested for terror og en utskytingsrampe rettet mot Israel. Målet (for mange palestinere med noen pragmatiske unntak) er å ta tilbake alt. 

Dette er der vi står i dag.  Jeg gjentar, jeg tror få skjønner hvor utålelig det er for mange troende muslimer at Israel har kontroll på et område de anser som sitt, en hellig gave (Waqf) fra Allah. Det er ikke til å leve med. 
Der har du også grunnen til at troende i Norge fikk beskjed fra sine imamer om å stemme SV ved årets stortingsvalg.

Ditt svar inneholder en haug av uriktige påstander. Det palestinske folket ble ikke oppfunnet av KGB eller Yassir Arafat, da det er dokumentert identitet og uttrykk fra 1800-tallet (filastin). Dette er historisk ukorrekt og en konspirasjonsteori som er lett å avkrefte.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...