Sinsiew Skrevet 26. september #21 Skrevet 26. september (endret) Grüner skrev (55 minutter siden): Klarer du ikke å se forskjell på Palestina og Hamas? Når Hamas styrer politikken i Palestina er det jo litt nærliggende å se Hamas som en svært stor del av Palestina akkurat nå. Rart å skulle validere Palestina som suveren stat akkurat nå, og ikke når Fatah styrte. Endret 26. september av Sinsiew 4 6
Sommer2464 Skrevet 26. september #22 Skrevet 26. september Palestina bør ikke anerkjennes som egen stat så lenge palestinerne ønsker å utslette Israel og terrororganisasjoner som Hamas og Fatah har makt. 6 4
Tiuren Skrevet 27. september #23 Skrevet 27. september Madame Butterfly skrev (12 timer siden): De fleste av dem er per i dag statsløse. Uten at det besvarer spørsmålet ditt. Jeg tenker vel egentlig at de bør komme til en ordning med Israel, fordi om både Jordan og Egypt etter min mening har mer ansvar for dem, men det kommer jo ikke til å skje, så da er det Israel som gjenstår. Mener du at siden Egypt ikke vil ha de som titulerer seg palestinere så skal Israel gi dem statsborgerskap, eller misforstår jeg? Det er klart at tillitten mellom de to folkeslagene er litt dårlig for øyeblikket, så det vil jo medføre enda mer anklager om apartheid fra Israel? 4
Sportydame Skrevet 28. september #24 Skrevet 28. september Jeg mener rett og slett at Palestina bør oppløses - det kommer aldri til å fungere så lenge de ikke har noe velfungerende denokrati der. Alt annet er ønsketenkning - og de har hatt altfor mange år til å bevise at det kan fungere. Israel bør overta hele Palestina - og de som kan bevise at de ønsker å leve i et demokrati kan gjerne bli der for meg (bor jo endel arabere i Israel idag) - resten får dra til et av araberlandene og håpe på bedre kår der - noe jeg tviler på at de får.... 1 7
Summertime2 Skrevet 28. september #25 Skrevet 28. september Synd at man belønner terrorisme med å anerkjenne de som en egen stat. Hamas må vel da tenke at mange land i verden synes det er greit sånn de holder på. De vil ikke ha et eget land og leve i fred ved siden av Israel- de vil ha vekk Israel og gir seg ikke før det. Folk fra Palestina området kan komme inn i Israel, men hvis en israeler kommer inn i Palestina området så blir han/hun sannsynligvis drept. Hvorfor tar isåfall ikke Egypt inn noen flyktninger fra Palestina? Jødiske har blitt forfulgt av arabere og etter folket der kalte seg Palestinere og spiller offer så ble Israel plutselig skurken i alt. 6 6
Bacteria Skrevet 30. september #26 Skrevet 30. september (endret) Jeg tror vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten. Innen islam er jøder regnet som en mindreverdig, vantro gruppe. De kan kun tolereres om de er underlagt islamsk lov og styre. Derfor var det en utålelig skam, en voldsom provokasjon, at jøder gjenopprettet sin gamle stat i 1948. DET er selvfølgelig bakgrunnen for at 4 arabiske naboland angrep Israel rett etter at de erklærte sin uavhengighet. Men Israel vant, uten støtte av USA og med gamle tsjekkiske våpen… Så ble den palestinske identiteten «oppfunnet» av KGB og Yassir Arafat. En identitet utelukkende tuftet på Israels utslettelse. Og hver gang palestinere har fått kontroll over et område, har said område blitt et arnested for terror og en utskytingsrampe rettet mot Israel. Målet (for mange palestinere med noen pragmatiske unntak) er å ta tilbake alt. Dette er der vi står i dag. Jeg gjentar, jeg tror få skjønner hvor utålelig det er for mange troende muslimer at Israel har kontroll på et område de anser som sitt, en hellig gave (Waqf) fra Allah. Det er ikke til å leve med. Der har du også grunnen til at troende i Norge fikk beskjed fra sine imamer om å stemme SV ved årets stortingsvalg. Endret 30. september av Bacteria 7 3
Katten.2.0 Skrevet 30. september Forfatter #27 Skrevet 30. september Bacteria skrev (16 minutter siden): Jeg tror vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten. Innen islam er jøder regnet som en mindreverdig, vantro gruppe. De kan kun tolereres om de er underlagt islamsk lov og styre. Derfor var det en utålelig skam, en voldsom provokasjon, at jøder gjenopprettet sin gamle stat i 1948. DET er selvfølgelig bakgrunnen for at 4 arabiske naboland angrep Israel rett etter at de erklærte sin uavhengighet. Men Israel vant, uten støtte av USA og med gamle tsjekkiske våpen… Du hopper bukk over kolonihistorie, nasjonalisme og politiske faktorer som er minst like viktig som religion. Arabiske stater og palestinere motsatte seg delingsplanen fra 1947 blant annet fordi de mente den var urettferdig, og sekulære arabiske nasjonalister var også med på angrepet. Bacteria skrev (16 minutter siden): Så ble den palestinske identiteten «oppfunnet» av KGB og Yassir Arafat. En identitet utelukkende tuftet på Israels utslettelse. Den palestinske identiteten har røtter langt tilbake i Det osmanske riket. Den palestinske nasjonalismen vokste særlig fram etter 1920-årene, tiår før Arafat og KGB. Det at identiteten deres ble oppfunnet av KGB og Arafat er en påstand som ikke kan underbygges av noe seriøs historieforskning. Vil gå så langt som å kalle det ren løgn. Bacteria skrev (16 minutter siden): Og hver gang palestinere har fått kontroll over et område, har said område blitt et arnested for terror og en utskytingsrampe rettet mot Israel. Målet (for mange palestinere med noen pragmatiske unntak) er å ta tilbake alt. Og her hoppes det bukk over blokade, okkupasjon og et fravær av en palestinsk stat. Det er litt ironisk at du mener at vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten når du gjør så grove forenklinger selv. 1
bitmog Skrevet 30. september #28 Skrevet 30. september Stiller meg egentlig undrende til dette med at man anerkjenner Palestina nå... Det er Hamas som fortsatt har stor politisk kontroll og militær kontroll, og i teorien blir det en indirekte anerkjennelse av Palestina. Hvorfor anerkjente man ikke Palestina før? Hva er nytt nå bortsett fra lidelsene? Jo, Hamas har fått mer grobunn og styrke. Det er et ørlite paradoks her. La oss si Russland vinner krigen på de sine egne premisser, skal vi anerkjenne at Øst-ukraina blir Russland da? Da har vi indirekte godtatt og applaudert militær kraft. Det er med litt bismak dette. Dette er selvsagt fullstendig adskilt med at jeg også ønsker at lidelsene i Palestina skal ta slutt, men selvsagt ikke på Hamas sine premisser. Det å anerkjenne Palestina nå mener jeg er å gi Hamas og dens politiske ledelse anerkjennelse og berømmelse, og er med å styrke Hamas, og svikter da det faktiske Palestinske folk. 5 2
Summertime2 Skrevet 1. oktober #29 Skrevet 1. oktober Katten.2.0 skrev (12 timer siden): Du hopper bukk over kolonihistorie, nasjonalisme og politiske faktorer som er minst like viktig som religion. Arabiske stater og palestinere motsatte seg delingsplanen fra 1947 blant annet fordi de mente den var urettferdig, og sekulære arabiske nasjonalister var også med på angrepet. Den palestinske identiteten har røtter langt tilbake i Det osmanske riket. Den palestinske nasjonalismen vokste særlig fram etter 1920-årene, tiår før Arafat og KGB. Det at identiteten deres ble oppfunnet av KGB og Arafat er en påstand som ikke kan underbygges av noe seriøs historieforskning. Vil gå så langt som å kalle det ren løgn. Og her hoppes det bukk over blokade, okkupasjon og et fravær av en palestinsk stat. Det er litt ironisk at du mener at vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten når du gjør så grove forenklinger selv. Jødiske har alltid bodd i området, men ble fordrevet av muslimene. Det er jo derfor de ble kalt jøder pga de var fra Judea som er dette området. Gaza var underlagt andre muslimske land en periode men da Hørte vi ingenting om «okkupasjon» og de stakkars palestinerne som ikke hadde eget land. Britene styrte så over området, og jødiske kunne få eget landområde. Muslimer tolererer ikke de som ikke er muslimske og dermed behøves en egen stat så de som ikke er muslimer rett og slett slipper å bli drept. Israelerne flyttet fra Gaza i 2005 og området ble overlatt til Palestina. De ble tilbudt en stat flere mangler men takket nei. For det handler egentlig ikke om land- men at jødiske har en egen stat i Midtøsten. Og de er imot vesten. Hamas får penger fra vesten som bistand og ønsker ikke å gi avkall på de pengene. Og når de ikke har egen stat kan de spille på flyktningestatus og være ofre. Barn lærer å hate ikke muslimer på skolen. Og hele området er bygget på hat mot Israel og vesten. Hvorfor tar ikke feks. Egypt imot palestinere? Det er nabolandet- samme språk, samme religion osv. Vil de ikke hjelpe de? Og de har bygget en høy mur mot Palestina. Det er kun Israel og Vesten som gir bistand og tar imot flyktninger fra Palestina. Palestinere kan jobbe i israel. Mange får komme til Europa. 7 3
Bacteria Skrevet 1. oktober #30 Skrevet 1. oktober Katten.2.0 skrev (14 timer siden): Du hopper bukk over kolonihistorie, nasjonalisme og politiske faktorer som er minst like viktig som religion. Arabiske stater og palestinere motsatte seg delingsplanen fra 1947 blant annet fordi de mente den var urettferdig, og sekulære arabiske nasjonalister var også med på angrepet. Den palestinske identiteten har røtter langt tilbake i Det osmanske riket. Den palestinske nasjonalismen vokste særlig fram etter 1920-årene, tiår før Arafat og KGB. Det at identiteten deres ble oppfunnet av KGB og Arafat er en påstand som ikke kan underbygges av noe seriøs historieforskning. Vil gå så langt som å kalle det ren løgn. Og her hoppes det bukk over blokade, okkupasjon og et fravær av en palestinsk stat. Det er litt ironisk at du mener at vestlige ikke skjønner bakgrunnen for konflikten når du gjør så grove forenklinger selv. De punktene du nevner, kolonialisme, okkupasjon ol er godt dekt av andre, jeg benekter ikke at de også spiller en rolle. Min agenda var å sette lys på det som gjerne forties her i Norge. Kanskje fordi det er vanskelig å leve seg inn i for sekulære nordmenn. Ser du beskylder meg for løgn i ditt andre punkt. Det får stå for din egen regning, har ikke tenkt i å gå i noen kildekrig med deg. Oppfordrer i stedet folk til å søke opp og sjekke selv. Særlig sovjetisk bruk/misbruk av frigjøringsbevegelser rundt om i verden for å sikre seg fotfeste. At den nåværende palestinske identiteten i stor grad ble skapt i krig mot Israel er ikke noe å diskutere. Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes en grunnleggende palestinsk identitet fra 20-30-tallet. 2
Bacteria Skrevet 1. oktober #31 Skrevet 1. oktober Summertime2 skrev (1 time siden): Jødiske har alltid bodd i området, men ble fordrevet av muslimene. Det er jo derfor de ble kalt jøder pga de var fra Judea som er dette området. Gaza var underlagt andre muslimske land en periode men da Hørte vi ingenting om «okkupasjon» og de stakkars palestinerne som ikke hadde eget land. Britene styrte så over området, og jødiske kunne få eget landområde. Muslimer tolererer ikke de som ikke er muslimske og dermed behøves en egen stat så de som ikke er muslimer rett og slett slipper å bli drept. Israelerne flyttet fra Gaza i 2005 og området ble overlatt til Palestina. De ble tilbudt en stat flere mangler men takket nei. For det handler egentlig ikke om land- men at jødiske har en egen stat i Midtøsten. Og de er imot vesten. Hamas får penger fra vesten som bistand og ønsker ikke å gi avkall på de pengene. Og når de ikke har egen stat kan de spille på flyktningestatus og være ofre. Barn lærer å hate ikke muslimer på skolen. Og hele området er bygget på hat mot Israel og vesten. Hvorfor tar ikke feks. Egypt imot palestinere? Det er nabolandet- samme språk, samme religion osv. Vil de ikke hjelpe de? Og de har bygget en høy mur mot Palestina. Det er kun Israel og Vesten som gir bistand og tar imot flyktninger fra Palestina. Palestinere kan jobbe i israel. Mange får komme til Europa. Enig i mye her. Det er ikke hva Israel gjør som er problemet, det er hva Israel er. 5 1
Katten.2.0 Skrevet 1. oktober Forfatter #32 Skrevet 1. oktober Bacteria skrev (1 time siden): De punktene du nevner, kolonialisme, okkupasjon ol er godt dekt av andre, jeg benekter ikke at de også spiller en rolle. Min agenda var å sette lys på det som gjerne forties her i Norge. Kanskje fordi det er vanskelig å leve seg inn i for sekulære nordmenn. Ser du beskylder meg for løgn i ditt andre punkt. Det får stå for din egen regning, har ikke tenkt i å gå i noen kildekrig med deg. Oppfordrer i stedet folk til å søke opp og sjekke selv. Særlig sovjetisk bruk/misbruk av frigjøringsbevegelser rundt om i verden for å sikre seg fotfeste. At den nåværende palestinske identiteten i stor grad ble skapt i krig mot Israel er ikke noe å diskutere. Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes en grunnleggende palestinsk identitet fra 20-30-tallet. Når du kommer med så ekstreme påstander uten kilder, og mitt kjappe søk på påstanden kun viser propaganda og ingen seriøs historieforskning er innom, så går det under propaganda/løgn.
Bacteria Skrevet 1. oktober #33 Skrevet 1. oktober Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): Når du kommer med så ekstreme påstander uten kilder, og mitt kjappe søk på påstanden kun viser propaganda og ingen seriøs historieforskning er innom, så går det under propaganda/løgn. Det søker tror jeg må ha vært veldig kjapt… 2 1
Katten.2.0 Skrevet 1. oktober Forfatter #34 Skrevet 1. oktober Bacteria skrev (15 minutter siden): Det søker tror jeg må ha vært veldig kjapt… Ditt ansvar å underbygge dine påstander. Det er uansett ikke belegg for å komme med en så bombastisk uttalelse som "Så ble den palestinske identiteten «oppfunnet» av KGB og Yassir Arafat. En identitet utelukkende tuftet på Israels utslettelse".
Madame Butterfly Skrevet 1. oktober #35 Skrevet 1. oktober Tiuren skrev (På 27.9.2025 den 8.47): Mener du at siden Egypt ikke vil ha de som titulerer seg palestinere så skal Israel gi dem statsborgerskap, eller misforstår jeg? Det er klart at tillitten mellom de to folkeslagene er litt dårlig for øyeblikket, så det vil jo medføre enda mer anklager om apartheid fra Israel? Tja… Jeg har ikke svaret. De oppholder seg på israelsk territorium så de blir jo derfor i praksis Israels problem. I den ideelle verden hadde vi ikke hatt krig og sånt heller, men det er ikke i den ideelle verden vi lever.
Vma Skrevet 1. oktober #36 Skrevet 1. oktober (endret) Når israel har tatt over alle de palestinske områdene, så er ikke en tostatsløsning lenger realistisk. Da gjenstår egentlig bare alternativer på det palestinske problemet: 1) Gjøre Palestina til en del av Israel og gi alle palestinerne Israelsk statsborgerskap. 2) Fjerne alle palestinerne (Folkemord) og ta over ladet. Det virker som den foretrukne løsningen er folkemord, men hvis de skal få til det så bør de nok finne en mer effektiv måte å gjennomføre dette på. Det er jo flere eksempler fra historien der man har funnet ut at det tar alt for lang tid å skyte en og en. Endret 1. oktober av Vma 2
Tiuren Skrevet 1. oktober #37 Skrevet 1. oktober (endret) Vma skrev (58 minutter siden): Når israel har tatt over alle de palestinske områdene, så er ikke en tostatsløsning lenger realistisk. Da gjenstår egentlig bare alternativer på det palestinske problemet: 1) Gjøre Palestina til en del av Israel og gi alle palestinerne Israelsk statsborgerskap. 2) Fjerne alle palestinerne (Folkemord) og ta over ladet. Det virker som den foretrukne løsningen er folkemord, men hvis de skal få til det så bør de nok finne en mer effektiv måte å gjennomføre dette på. når du mener folkemord er Israels foretrukne løsning, hva mener du at Israel planlegger? Å sette opp alle Gazas innbyggere på en rekke og gi de nakkeskudd? EDIT/tilføyelse: Ser Vma tar seg tid til å endre eget innlegg, men ikke svare. Da må jeg tilføye at det virker som Vma har oppfattet noe som de færreste andre har hørt, at Israel foretrekker folkemord som løsning. Ekkokammer er vist et rart sted å være.... Endret 1. oktober av Tiuren 4
Madame Butterfly Skrevet 1. oktober #38 Skrevet 1. oktober Det er jo på det rene at jødene kom fra Judea, og at Jerusalem historisk var deres by. Jerusalem har sikkert variert i størrelse oppigjennom årtusener også. Det har vært en jødisk tilstedeværelse i Jerusalem siden bibelske tider. Om vi starter først med Kristus så er det vanvittig lenge siden, vet ikke engang om det var vikinger her hos oss. Det var ikke en religion som het Islam. Poenget mitt er at det er lenge siden. Det har vært ulike keiserdømmer, det har vært ulike folk, noen er borte, og det har vært ulike religioner og ulike språk. Det har vært ulike folkevandringer. Ulike folk har kommet, dratt, blandet seg. Akkurat nå er der et lite flertall av jøder, og nesten like mange ikke jøder som bor mellom elven og havet. Akkurat hvor mange individer som kan spore sine røtter og gener tilbake til Jerusalem i bibelske tider, er vel strengt tatt ikke relevant. Genetikk på jødene og palestinerne er vel heller ikke så forskjellig? Det har vært jøder der, noen jøder ble kristne, noen kristne gikk i en retning, andre i en annen, noen jøder ble sunnimuslimer, noen ble druzer. Noen forlot området, noen ble værende, noen flyttet langt vekk, noen flytt litt vekk. Når Levanten var i var i det ottomanske riket var alle i samme land. Også kalla Al Sham, Syria (hele området), Palestina, mane ulike navn, samme land, der var mobilitet. Om man bruker jødene som eksempel, der var jøder i Jerusalem, i Gaza, i Beirut, Damaskus, Bagdad, Kairo, og i landsbyer innimellom. Druzene var et folk i fjellområdene Sueda, men noen dro til Damaskus, noen til Libanon og noen til Golan. Når det gjaldt sunnimuslimene så var noen i dagens Lebanon, noen i Gaza, noen i Jerusalem, noen i Damaskus. De var alle samme folk, både de som bodde vest og øst for elven Jordan, med samme identitet. Britene delte det palestinske mandatet i to. En bitte liten jødisk stat vest for elven og en større arabisk stat øst for elven. De hadde lovd en saudisk prins et land, så de gav han Jordan å styre , så skulle jødene lage et styre i sitt land. Britene satt krav om ingen tvangsflytting og full religionsfrihet i begge land. Vi vet jo hvordan det gikk i Jordan. Ingen jøder igjen, og jøder ingen adgang til riket. Det gjorde de også i Judea, når de hærtok det område. Jøder strømmer fra hele området, alle mandatene mot Jerusalem, i tillegg kom jøder fra Europa, og Afrika. Noen frivillig, og noen forvist. De fleste forvist. De er nå alle statsborgere. Arabere strømmet også fra Israel mot både Jordan og Egypt. Noen frivillig og noen forvist. De fleste frivillig. De har ikke blitt velkomne inn i verken Jordan eller Egypt. Deres etterkommere er i dag statsløse flyktninger. Det er en raskt voksende og ung befolkning. Situasjonen er uholdbar. Denne uholdbare situasjonen skal tydeligvis UK og Frankrike, som var de landene som delte opp Al Sham seg i mellom, med vilkårlige grenser, løse med å dele det ytterligere opp, med grenser de bestemmer, uten å høre på folket som bor der. Det skal visst være veien til fred 🤔 3 1
Madame Butterfly Skrevet 1. oktober #39 Skrevet 1. oktober Vma skrev (29 minutter siden): 1) Gjøre Palestina til en del av Israel og gi alle palestinerne Israelsk statsborgerskap. Det er vel en del som sier dette, men også en del som ikke gi fullt stemmerett, etter modell fra Puerto Rico. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Puerto_Rico Vma skrev (33 minutter siden): 2) Fjerne alle palestinerne (Folkemord) og ta over ladet. Dette har jeg ikke hørt noen ta til orde for. Jeg har hørt flere ta til orde for at de som ønsker å dra, skal få lov til å dra, men det hjelper lite om ingen ønsker å ta dem i mot. Visst nok ønsker 80% av befolkningen i Vestbredden å dra om de kunne. 2
Katten.2.0 Skrevet 1. oktober Forfatter #40 Skrevet 1. oktober Madame Butterfly skrev (31 minutter siden): Britene delte det palestinske mandatet i to. En bitte liten jødisk stat vest for elven og en større arabisk stat øst for elven. De hadde lovd en saudisk prins et land, så de gav han Jordan å styre , så skulle jødene lage et styre i sitt land. En saudisk prins? Emiratet Transjordan var vel under emir Abduallah, som tilhørte hasemittene - rivaler av Saud-familien. Madame Butterfly skrev (31 minutter siden): Arabere strømmet også fra Israel mot både Jordan og Egypt. Noen frivillig og noen forvist. De fleste frivillig. Dette er feil, eller i beste fall misvisende. Rundt 700.000 palestinere flyktet/ble fordrevet under Nakba. Madame Butterfly skrev (31 minutter siden): De har ikke blitt velkomne inn i verken Jordan eller Egypt. Deres etterkommere er i dag statsløse flyktninger. Det er en raskt voksende og ung befolkning. Jordan tok imot flest palestinske flyktninger og ga mange statsborgerskap. Dog er det viktig å presisere at Jordan anså hele situasjonen som midlertidig og at palestinerne skulle få komme tilbake til sitt område. Derfor hadde de ingen planer om å genuint integrere flyktningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå