Gå til innhold

Storbritannia anerkjenner Palestina som stat

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/storbritannia-anerkjenner-palestina-som-stat-1.17579475

Med tanke på at England og Canada (av G7-landene), og flere andre land (inkludert Norge) har anerkjent Palestina som stat, så begynner man - slik jeg forstår det - å nærme seg at Palestina skal offisielt bli en stat.

Jeg er spent på hvorvidt dette kommer til å endre noe som helst, og om Israel kommer til å trekke seg tilbake av de okkuperte områdene til slutt.

Er dog ikke optimistisk for noe som helst, og tror at konflikten kommer til å fortsette i mange år.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten.2.0 skrev (45 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/storbritannia-anerkjenner-palestina-som-stat-1.17579475

Med tanke på at England og Canada (av G7-landene), og flere andre land (inkludert Norge) har anerkjent Palestina som stat, så begynner man - slik jeg forstår det - å nærme seg at Palestina skal offisielt bli en stat.

Jeg er spent på hvorvidt dette kommer til å endre noe som helst, og om Israel kommer til å trekke seg tilbake av de okkuperte områdene til slutt.

Er dog ikke optimistisk for noe som helst, og tror at konflikten kommer til å fortsette i mange år.

Ønsketenkning.

Er det ikke rart hvordan meningsmålinger i ulike land IKKE anerkjenner Palestina som stat - mens politikerne overkjører folket 😉

Er pt i Frankrike - vi er mange her som ønsker fred - men den må komme med forutsetninger =null terror !

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Sportydame skrev (På 21.9.2025 den 16.58):

Ønsketenkning.

Er det ikke rart hvordan meningsmålinger i ulike land IKKE anerkjenner Palestina som stat - mens politikerne overkjører folket 😉

Er pt i Frankrike - vi er mange her som ønsker fred - men den må komme med forutsetninger =null terror !

Bare noen spørsmål:

Hvis Palestina ikke er en stat, hvilket statsborgerskap mener du beboerne i Gaza og på Vestbredden har/bør ha? 

De er ikke israelere, og heller ikke palestinere bosatt i Israel siden tidenes morgen, har rettigheter som israelere.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
tenkselv skrev (5 minutter siden):

Bare noen spørsmål:

Hvis Palestina ikke er en stat, hvilket statsborgerskap mener du beboerne i Gaza og på Vestbredden har/bør ha? 

De er ikke israelere, og heller ikke palestinere bosatt i Israel siden tidenes morgen, har rettigheter som israelere.

Interessant spørsmål.

Innbyggerne på Gaza er arabere - jeg har ingenting imot arabere generelt og det har stort sett ikke folket i ulike land heller.

Problemet oppstår når man ikke setter krav/forutsetninger bak denne "anerkjennelsen".

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sportydame skrev (19 minutter siden):

Interessant spørsmål.

Innbyggerne på Gaza er arabere - jeg har ingenting imot arabere generelt og det har stort sett ikke folket i ulike land heller.

Problemet oppstår når man ikke setter krav/forutsetninger bak denne "anerkjennelsen".

Må si meg enig med deg, en anerkjennelse av Palestina som stat må komme med krav til hvordan den nye staten skal organiseres.

Og det vanlige er jo at det kreves at folket demokratisk skal få velge sine nye ledere. Men akkurat det gikk jo ikke så bra når Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, da ble Hamaz "valgt" inn til å styre "landet". Altså en orginisasjon som har til hovudformål å utslette Israel, og det er ikke et godt utgangspunkt for fred i regionen.

Og anerkjenne Palestina som stat på dette tidspunktet mens det er Hamaz som kontrollerer Gaza mener jeg er feil, spesiellt når det ikke ligger noen krav eller forutsetninger bak som du sier, og heller ikke noen fordømmelse av Hamaz. 

En slik anerkjennelse må jo bli sett på som en seier for Hamaz, for det betyr at terroren den 7 Oktober som startet krigen, har gitt avkastning. En terror som mangler sidestykke hva brutalitet og bestialitet angår, en ren drapsorgie som gikk ut på å drepe flest mulig sivile på kortest mulig tid, og oppfyller vel alle kriterier til folkemord.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er gode nyheter at nå også Storbritannia, Australia og Canada anerkjenner Palestina, men jeg er redd det er for sent. Netanyahus ultranasjonalistiske høyreekstreme styre har bortimot knust dem helt, og det har nok vært planen i flere tiår.

Et middel har vært å bidra til å finansiere Hamas på Gazastripen for å svekke president Mahmoud Abbas og selvstyremyndigheten på Vestbredden.

Allerede tre dager før HAMAS angrepet ble Israel advart av Egypt. Og ifølge New York Times viser det seg at Israel visste om planene allerede for ett år før angrepet ble utført.

Det finnes andre tegn på at Israelsk ledelse visste om angrepet og kan ha ønsket det velkommen for å ha en unnskyldning til å utslette Palestina

– Like før angrepet var det en dramatisk økning i short-salg av israelske verdipapirer på børsen i Tel Aviv, skriver de i en 66 sider lang rapport.

Nå ser det ut til at flere land også vil boikotte Eurovision om Israel får delta. Irland, Nederland, Slovenia og Spania har allerede signalisert at de ikke vil delta i Wien dersom Israel får delta.

Selv har jeg aldri forstått at Israel er med i en Europeisk sangkonkurranse, men det er også uforståelig at man kan utestenge Russland på grunn av det som skjer i Ukraina, men ikke Israels grusomheter i Palestina.

Over 65.000 er drept, i hovedsak kvinner og barn. Nesten 80 prosent av bygningsmassen i Gaza er bombet sønder og sammen, og over 100.000 skadde.

Det er helt ufattelig

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Catch22 skrev (43 minutter siden):

Det er gode nyheter at nå også Storbritannia, Australia og Canada anerkjenner Palestina, men jeg er redd det er for sent. Netanyahus ultranasjonalistiske høyreekstreme styre har bortimot knust dem helt, og det har nok vært planen i flere tiår.

Et middel har vært å bidra til å finansiere Hamas på Gazastripen for å svekke president Mahmoud Abbas og selvstyremyndigheten på Vestbredden.

Allerede tre dager før HAMAS angrepet ble Israel advart av Egypt. Og ifølge New York Times viser det seg at Israel visste om planene allerede for ett år før angrepet ble utført.

Det finnes andre tegn på at Israelsk ledelse visste om angrepet og kan ha ønsket det velkommen for å ha en unnskyldning til å utslette Palestina

– Like før angrepet var det en dramatisk økning i short-salg av israelske verdipapirer på børsen i Tel Aviv, skriver de i en 66 sider lang rapport.

Nå ser det ut til at flere land også vil boikotte Eurovision om Israel får delta. Irland, Nederland, Slovenia og Spania har allerede signalisert at de ikke vil delta i Wien dersom Israel får delta.

Selv har jeg aldri forstått at Israel er med i en Europeisk sangkonkurranse, men det er også uforståelig at man kan utestenge Russland på grunn av det som skjer i Ukraina, men ikke Israels grusomheter i Palestina.

Over 65.000 er drept, i hovedsak kvinner og barn. Nesten 80 prosent av bygningsmassen i Gaza er bombet sønder og sammen, og over 100.000 skadde.

Det er helt ufattelig

Propaganda er en del av alle kriger, og spesiellt i denne krigen siden det er så stor avstand mellom partene.

Og det er ikke vansklig å finne presseoppslag som går i alle retninger, og så kan man lage teorier alle veier med å ta en bit her og en bit der og sette sammen til en teori. Og akkurat den uttalelsen om at Isreal skal ha visst om angrepet , er akkurat bare en teori (har bevisst ungått utrykket konspirasjonsteori).

Personlig er min teori at Israel aldri ville utsatt sine borgere for et så bestialsk angrep under dekke av å få en "gylden" mulighet til å angripe Gaza.

Og i artikkelen som du viser til står det også:

"260 mennesker ble drept og mer enn 100 bortført da Hamas gikk til angrep på en musikkfestival i Israel lørdag. Dagen etter erklærte Israel krig."

Og dødstallet gjengitt stemmer jo ikke med de faktiske tall, og det setter jo artikkelen i et litt dårlig lys. Samtidig så linker du til NYT, som nylig måtte beklage at forsidebildet på avisen ikke medførte riktighet, da de viste en mor med ett barn som var utsultet og avmagret. Beklagelsen kom motvillig og lite synlig. Alle kan ta feil, men dette var bevisst manipulering av leserne da NYT var fullstendig klar over at illustrasjonen deres var feil. Kan jeg da tro på disse kildene?

Senest i dag så jeg samme bildet brukt i VG, ennå det er kjent at bildet ikke medfører riktighet, og så kan man spørre seg hvorfor.

Selv så har jeg intatt en holdning hvor jeg ikke stoler på informasjon fra noen av partene, og aller minst på Hamaz. Og jeg ser frem til at vi kan få uhildet innblikk i denne krigen, og jeg er sikker på at det vil gi oss alle en oppvåkning hvor alt ikke bare er svart/hvitt.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Katten.2.0 skrev (10 timer siden):

Så bra, det er et steg i riktig retning.

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (16 timer siden):

Dere kan leve i håpet og tro at alt skal bli så mye bedre når dem blir anerkjent, men de har fått det tilbudet en rekke ganger opp igjennom historien og takket nei hver gang.

Nå er jeg på det stadiet at jeg håper en tostatsløsning går igjennom og samtlige nasjoner som har presset dette igjennom blir sittende måpende å se at krigen bare vil eskalere ytterligere og '7.oktober' bare vil gjenta seg og gjenta seg. Når man tar på seg skylapper for historisk fakta og tror jihad opphører ved å gi dem det de selv avslår, så sier jeg lykke til!

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det er litt naivt av verdens eliten å tro at anerkjennelse fører frem til noe? Jeg tror dessverre anerkjennelse bare pisker oppunder mer hat og ødeleggelser mellom Israel og Palestina. Det er ingen i Israel hverken styrende eller opposisjonen som har et reelt ønske om to-stats løsning nå, og hvert fall ikke så lenge Hamas lever. Det har også vært uttrykt siden Oslo-avtalen at til syvende og sist så er det partene som må bli enige diplomatisk. Politisk press tror jeg dessverre ikke fører med seg noe, så lenge USA står fjellstøtt i minst 3år til.

Paradokset er jo at Israel sin krigføring også fører lidelse og død med deg, og gjør jo til at Hamas kan verve folk over en lav sko. Det er litt catch 22 følelse på det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De burde vel legge ned terror organisasjonen Hamas og få på plass en regjering som har kontroll over alle de palestinske områdene før de kan anerkjennes som egen stat, og også få på plass demokratiske prosesser.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 21.9.2025 den 16.08):

Får håpe Israel står på

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
bitmog skrev (På 23.9.2025 den 15.29):

Synes det er litt naivt av verdens eliten å tro at anerkjennelse fører frem til noe? Jeg tror dessverre anerkjennelse bare pisker oppunder mer hat og ødeleggelser mellom Israel og Palestina. Det er ingen i Israel hverken styrende eller opposisjonen som har et reelt ønske om to-stats løsning nå, og hvert fall ikke så lenge Hamas lever. Det har også vært uttrykt siden Oslo-avtalen at til syvende og sist så er det partene som må bli enige diplomatisk. Politisk press tror jeg dessverre ikke fører med seg noe, så lenge USA står fjellstøtt i minst 3år til.

Paradokset er jo at Israel sin krigføring også fører lidelse og død med deg, og gjør jo til at Hamas kan verve folk over en lav sko. Det er litt catch 22 følelse på det.

Det tar jo tid for Hamas å trene opp nye krigere, så de er nok ganske svekket nå. De har mistet mange av sine beste krigere.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brudd på underforumets retningslinjer, spekulasjoner, hatefulle ytringer, brukerdebatt, diskriminerende ytringer, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
tenkselv skrev (På 21.9.2025 den 17.03):

De fleste av dem er per i dag statsløse. Uten at det besvarer spørsmålet ditt. 

Jeg tenker vel egentlig at de bør komme til en ordning med Israel, fordi om både Jordan og Egypt etter min mening har mer ansvar for dem, men det kommer jo ikke til å skje, så da er det Israel som gjenstår. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Thanos skrev (På 22.9.2025 den 8.54):

Dere kan leve i håpet og tro at alt skal bli så mye bedre når dem blir anerkjent, men de har fått det tilbudet en rekke ganger opp igjennom historien og takket nei hver gang.

Kan jo bli lettere for dem å akkumulere våpen etc. når de blir sett på som en stat og ikke en terrororganisasjon. 

Skrevet

Jeg støtter ikke Israels handlinger. 

Samtidig ser jeg ikke hvordan det skal hjelpe å gi legitimitet til en terrororganisasjon, samme om de er stemt inndemokratisk eller ei. 

• Liker 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 21.9.2025 den 16.08):

Det kommer ikke til å ha noe å si i praksis for Palestina.

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (9 minutter siden):

Jeg støtter ikke Israels handlinger. 

Samtidig ser jeg ikke hvordan det skal hjelpe å gi legitimitet til en terrororganisasjon, samme om de er stemt inndemokratisk eller ei. 

Klarer du ikke å se forskjell på Palestina og Hamas?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Palestinaområdet var jo tidligere under bla. Egyptisk styre. Da var det ingen som ropte okkupasjon. Men muslimene vil ikke ha jødiske som naboer. Og takler ikke at jødiske har en egen stat. Muslimene drev folkemord på jødiske og prøvde å drive de ut, og nå som det er en egen jødisk stat driver det islamistene til vanvidd. Man ser jo i Europa hvordan det går. I England er det bønnerop fra moskeer, egne steder der de kan drive sharia lover, truende demonstrasjoner der de krever sharia lover, og «pro Palestine» demonstrasjoner,bygger moskeer istedetfor andre ting,det er voldtekter og muslimske borgermestere som selvfølgelig har det samme tankesettet og dermed får overgripere sjelden straff. Og nesten ingen blir deportert. Det vil jeg kalle en nesten invasjon og okkupasjon. Det er over 50 muslimske land, kun 1 jødisk stat. Muslimer har invadert og tatt over bla. Libanon, Iran, Irak, Syria. Hvem er okkupantene her..

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...