Katten.2.0 Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden https://www.nrk.no/norge/storbritannia-anerkjenner-palestina-som-stat-1.17579475 Med tanke på at England og Canada (av G7-landene), og flere andre land (inkludert Norge) har anerkjent Palestina som stat, så begynner man - slik jeg forstår det - å nærme seg at Palestina skal offisielt bli en stat. Jeg er spent på hvorvidt dette kommer til å endre noe som helst, og om Israel kommer til å trekke seg tilbake av de okkuperte områdene til slutt. Er dog ikke optimistisk for noe som helst, og tror at konflikten kommer til å fortsette i mange år. 7 1
Sportydame Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Katten.2.0 skrev (45 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/storbritannia-anerkjenner-palestina-som-stat-1.17579475 Med tanke på at England og Canada (av G7-landene), og flere andre land (inkludert Norge) har anerkjent Palestina som stat, så begynner man - slik jeg forstår det - å nærme seg at Palestina skal offisielt bli en stat. Jeg er spent på hvorvidt dette kommer til å endre noe som helst, og om Israel kommer til å trekke seg tilbake av de okkuperte områdene til slutt. Er dog ikke optimistisk for noe som helst, og tror at konflikten kommer til å fortsette i mange år. Ønsketenkning. Er det ikke rart hvordan meningsmålinger i ulike land IKKE anerkjenner Palestina som stat - mens politikerne overkjører folket 😉 Er pt i Frankrike - vi er mange her som ønsker fred - men den må komme med forutsetninger =null terror ! 1
Sportydame Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Katten.2.0 skrev (49 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/storbritannia-anerkjenner-palestina-som-stat-1.17579475 Med tanke på at England og Canada (av G7-landene), og flere andre land (inkludert Norge) har anerkjent Palestina som stat, så begynner man - slik jeg forstår det - å nærme seg at Palestina skal offisielt bli en stat. Jeg er spent på hvorvidt dette kommer til å endre noe som helst, og om Israel kommer til å trekke seg tilbake av de okkuperte områdene til slutt. Er dog ikke optimistisk for noe som helst, og tror at konflikten kommer til å fortsette i mange år. Ønsketenkning. Er det ikke rart hvordan meningsmålinger i ulike land IKKE anerkjenner Palestina som stat - mens politikerne overkjører folket 😉 Er pt i Frankrike - vi er mange her som ønsker fred - men den må komme med forutsetninger =null terror !
tenkselv Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Sportydame skrev (Akkurat nå): Ønsketenkning. Er det ikke rart hvordan meningsmålinger i ulike land IKKE anerkjenner Palestina som stat - mens politikerne overkjører folket 😉 Er pt i Frankrike - vi er mange her som ønsker fred - men den må komme med forutsetninger =null terror ! Bare noen spørsmål: Hvis Palestina ikke er en stat, hvilket statsborgerskap mener du beboerne i Gaza og på Vestbredden har/bør ha? De er ikke israelere, og heller ikke palestinere bosatt i Israel siden tidenes morgen, har rettigheter som israelere. 4
Sportydame Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden tenkselv skrev (5 minutter siden): Bare noen spørsmål: Hvis Palestina ikke er en stat, hvilket statsborgerskap mener du beboerne i Gaza og på Vestbredden har/bør ha? De er ikke israelere, og heller ikke palestinere bosatt i Israel siden tidenes morgen, har rettigheter som israelere. Interessant spørsmål. Innbyggerne på Gaza er arabere - jeg har ingenting imot arabere generelt og det har stort sett ikke folket i ulike land heller. Problemet oppstår når man ikke setter krav/forutsetninger bak denne "anerkjennelsen".
Kapt.Chat Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Sportydame skrev (19 minutter siden): Interessant spørsmål. Innbyggerne på Gaza er arabere - jeg har ingenting imot arabere generelt og det har stort sett ikke folket i ulike land heller. Problemet oppstår når man ikke setter krav/forutsetninger bak denne "anerkjennelsen". Må si meg enig med deg, en anerkjennelse av Palestina som stat må komme med krav til hvordan den nye staten skal organiseres. Og det vanlige er jo at det kreves at folket demokratisk skal få velge sine nye ledere. Men akkurat det gikk jo ikke så bra når Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, da ble Hamaz "valgt" inn til å styre "landet". Altså en orginisasjon som har til hovudformål å utslette Israel, og det er ikke et godt utgangspunkt for fred i regionen. Og anerkjenne Palestina som stat på dette tidspunktet mens det er Hamaz som kontrollerer Gaza mener jeg er feil, spesiellt når det ikke ligger noen krav eller forutsetninger bak som du sier, og heller ikke noen fordømmelse av Hamaz. En slik anerkjennelse må jo bli sett på som en seier for Hamaz, for det betyr at terroren den 7 Oktober som startet krigen, har gitt avkastning. En terror som mangler sidestykke hva brutalitet og bestialitet angår, en ren drapsorgie som gikk ut på å drepe flest mulig sivile på kortest mulig tid, og oppfyller vel alle kriterier til folkemord. 4 1
Catch22 Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Det er gode nyheter at nå også Storbritannia, Australia og Canada anerkjenner Palestina, men jeg er redd det er for sent. Netanyahus ultranasjonalistiske høyreekstreme styre har bortimot knust dem helt, og det har nok vært planen i flere tiår. Et middel har vært å bidra til å finansiere Hamas på Gazastripen for å svekke president Mahmoud Abbas og selvstyremyndigheten på Vestbredden. Allerede tre dager før HAMAS angrepet ble Israel advart av Egypt. Og ifølge New York Times viser det seg at Israel visste om planene allerede for ett år før angrepet ble utført. Det finnes andre tegn på at Israelsk ledelse visste om angrepet og kan ha ønsket det velkommen for å ha en unnskyldning til å utslette Palestina – Like før angrepet var det en dramatisk økning i short-salg av israelske verdipapirer på børsen i Tel Aviv, skriver de i en 66 sider lang rapport. Nå ser det ut til at flere land også vil boikotte Eurovision om Israel får delta. Irland, Nederland, Slovenia og Spania har allerede signalisert at de ikke vil delta i Wien dersom Israel får delta. Selv har jeg aldri forstått at Israel er med i en Europeisk sangkonkurranse, men det er også uforståelig at man kan utestenge Russland på grunn av det som skjer i Ukraina, men ikke Israels grusomheter i Palestina. Over 65.000 er drept, i hovedsak kvinner og barn. Nesten 80 prosent av bygningsmassen i Gaza er bombet sønder og sammen, og over 100.000 skadde. Det er helt ufattelig Dokument skal vise Israels plan om å «overføre» palestinerne til Egypt Benjamin Netanyahu har bidratt til den dype splittelsen mellom Hamas og Fatah – Netanyahu dyrket Hamas i årevis Ekspert om angrepa i Gaza: – Det handlar om å flytte på folk 1
Kapt.Chat Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Catch22 skrev (43 minutter siden): Det er gode nyheter at nå også Storbritannia, Australia og Canada anerkjenner Palestina, men jeg er redd det er for sent. Netanyahus ultranasjonalistiske høyreekstreme styre har bortimot knust dem helt, og det har nok vært planen i flere tiår. Et middel har vært å bidra til å finansiere Hamas på Gazastripen for å svekke president Mahmoud Abbas og selvstyremyndigheten på Vestbredden. Allerede tre dager før HAMAS angrepet ble Israel advart av Egypt. Og ifølge New York Times viser det seg at Israel visste om planene allerede for ett år før angrepet ble utført. Det finnes andre tegn på at Israelsk ledelse visste om angrepet og kan ha ønsket det velkommen for å ha en unnskyldning til å utslette Palestina – Like før angrepet var det en dramatisk økning i short-salg av israelske verdipapirer på børsen i Tel Aviv, skriver de i en 66 sider lang rapport. Nå ser det ut til at flere land også vil boikotte Eurovision om Israel får delta. Irland, Nederland, Slovenia og Spania har allerede signalisert at de ikke vil delta i Wien dersom Israel får delta. Selv har jeg aldri forstått at Israel er med i en Europeisk sangkonkurranse, men det er også uforståelig at man kan utestenge Russland på grunn av det som skjer i Ukraina, men ikke Israels grusomheter i Palestina. Over 65.000 er drept, i hovedsak kvinner og barn. Nesten 80 prosent av bygningsmassen i Gaza er bombet sønder og sammen, og over 100.000 skadde. Det er helt ufattelig Dokument skal vise Israels plan om å «overføre» palestinerne til Egypt Benjamin Netanyahu har bidratt til den dype splittelsen mellom Hamas og Fatah – Netanyahu dyrket Hamas i årevis Ekspert om angrepa i Gaza: – Det handlar om å flytte på folk Propaganda er en del av alle kriger, og spesiellt i denne krigen siden det er så stor avstand mellom partene. Og det er ikke vansklig å finne presseoppslag som går i alle retninger, og så kan man lage teorier alle veier med å ta en bit her og en bit der og sette sammen til en teori. Og akkurat den uttalelsen om at Isreal skal ha visst om angrepet , er akkurat bare en teori (har bevisst ungått utrykket konspirasjonsteori). Personlig er min teori at Israel aldri ville utsatt sine borgere for et så bestialsk angrep under dekke av å få en "gylden" mulighet til å angripe Gaza. Og i artikkelen som du viser til står det også: "260 mennesker ble drept og mer enn 100 bortført da Hamas gikk til angrep på en musikkfestival i Israel lørdag. Dagen etter erklærte Israel krig." Og dødstallet gjengitt stemmer jo ikke med de faktiske tall, og det setter jo artikkelen i et litt dårlig lys. Samtidig så linker du til NYT, som nylig måtte beklage at forsidebildet på avisen ikke medførte riktighet, da de viste en mor med ett barn som var utsultet og avmagret. Beklagelsen kom motvillig og lite synlig. Alle kan ta feil, men dette var bevisst manipulering av leserne da NYT var fullstendig klar over at illustrasjonen deres var feil. Kan jeg da tro på disse kildene? Senest i dag så jeg samme bildet brukt i VG, ennå det er kjent at bildet ikke medfører riktighet, og så kan man spørre seg hvorfor. Selv så har jeg intatt en holdning hvor jeg ikke stoler på informasjon fra noen av partene, og aller minst på Hamaz. Og jeg ser frem til at vi kan få uhildet innblikk i denne krigen, og jeg er sikker på at det vil gi oss alle en oppvåkning hvor alt ikke bare er svart/hvitt. 1 2
Catch22 Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden (endret) Kapt.Chat skrev (57 minutter siden): Propaganda er en del av alle kriger, og spesiellt i denne krigen siden det er så stor avstand mellom partene. Og det er ikke vansklig å finne presseoppslag som går i alle retninger, og så kan man lage teorier alle veier med å ta en bit her og en bit der og sette sammen til en teori. Og akkurat den uttalelsen om at Isreal skal ha visst om angrepet , er akkurat bare en teori (har bevisst ungått utrykket konspirasjonsteori). Personlig er min teori at Israel aldri ville utsatt sine borgere for et så bestialsk angrep under dekke av å få en "gylden" mulighet til å angripe Gaza. Og i artikkelen som du viser til står det også: "260 mennesker ble drept og mer enn 100 bortført da Hamas gikk til angrep på en musikkfestival i Israel lørdag. Dagen etter erklærte Israel krig." Og dødstallet gjengitt stemmer jo ikke med de faktiske tall, og det setter jo artikkelen i et litt dårlig lys. Samtidig så linker du til NYT, som nylig måtte beklage at forsidebildet på avisen ikke medførte riktighet, da de viste en mor med ett barn som var utsultet og avmagret. Beklagelsen kom motvillig og lite synlig. Alle kan ta feil, men dette var bevisst manipulering av leserne da NYT var fullstendig klar over at illustrasjonen deres var feil. Kan jeg da tro på disse kildene? Senest i dag så jeg samme bildet brukt i VG, ennå det er kjent at bildet ikke medfører riktighet, og så kan man spørre seg hvorfor. Selv så har jeg intatt en holdning hvor jeg ikke stoler på informasjon fra noen av partene, og aller minst på Hamaz. Og jeg ser frem til at vi kan få uhildet innblikk i denne krigen, og jeg er sikker på at det vil gi oss alle en oppvåkning hvor alt ikke bare er svart/hvitt. Er det noen spesiell grunn til at du hopper over siste setning? "Siden lørdag har mer enn 1200 israelere og 1350 palestinere mistet livet". Artikkelen viser til antall døde på musikkfestivalen som skal ha vært 260. Det samme antall finner du i Wikipedia i dag. Og dette var 12 oktober, bare 5 dager etter. Når det gjelder advarslene så er det mange gode kilder. – Vi har advart dem om at det vil komme en eksplosjon i situasjonen veldig snart, og at det vil være stort, sier en kilde i egyptisk etterretning til nyhetsbyrået AP. Intervjuet er gjengitt av The Times of Israel. – Men de undervurderte advarslene, mener kilden. BBC - Egypt warned Israel days before Hamas struck, US committee chairman says I følge New York Times visste Israel om Hamas’ angrepsplaner allerede for ett år siden Israel fikk tilgang til Hamas’ angrepsplan for over ett år siden, men mente planen var for vanskelig for Hamas å gjennomføre, skriver New York Times. Avisen har fått tilgang til en kopi av det som skal være planen. Israelske myndigheter skal ha gitt den kodenavnet «Jeriko-muren». I det rundt 40 sider lange dokumentet beskrives den ødeleggende invasjonen i detalj, skriver New York Times. Angrepet skulle innledes med et voldsomt rakettangrep. Deretter skulle droner sette sikkerhetskameraer og automatiske maskingeværstillinger langs grensen ut av spill. Videre skulle krigere strømme inn i Israel med paraglidere, på motorsykler og til fots. Alt dette skjedde 7. oktober, skriver NRK Når man i tillegg begynner å "shorte aksjer" i stor stil i dager før angrepet, altså dramatisk mye, så er det flere ting som tyder på at man ventet et angrep. Shorting betyr at man venter et fall i aksjekurser, men dette er egentlig ikke så viktig. Israels massive bombing av Gaza og Vestbredden, for nte gang, taler for seg selv. Men jeg stoler også på Info fra Espen Barth Eide, EUs utenriksminister og FN I tillegg har Netanyahu stor støtte i den høyreekstreme Trump, - og egen befolkning USA og Israel snakker om å fordrive palestinere. – Det har vært undersøkelser som viser at over 80 % av den jødiske befolkningen støtter konseptet med å utvise palestinere. Det har aldri vært snakk om en tostatsløsning og Netanyahu skrøt av å ha ødelagt Osloavtalen. I en hemmelig video fra 2001 som blitt vist på den israelske fjernsynskanalen Channel 10, og som Klassekampen omtalte tidligere i uken, skryter statsminister Benjamin Netanyahu av hvor lett han styrer USA og at han har tatt livet av Oslo-avtalen. – Jeg vet hva USA er. Det er en ting du enkelt kan dytte rundt og føre i riktig retning, sa Netanyahu foran en gruppe israelske terrorofre – uten å vite at det han sa ble filmet. Endret 5 timer siden av Catch22 1
Catch22 Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Også Portugal går i dag ut å anerkjenner Palestina. Tidligere i dag fikk vi vite at Storbritannia, Canada og Australia anerkjenner Palestina som stat. Frankrike og flere land er ventet å følge etter i morgen. Det begynner med andre ord å bli massiv motstand mot en stat som har okkupert vestbredden siden 1967. Netanyahus svar i dag er at det ikke vil bli noe Palestinsk stat, noe denne høyreekstremisten dessverre har motarbeidet i snart 30 år, så dette handler ikke bare om Hamas slik mange ser ut til å tro. Jeg støtter ingen former for vold men jeg har en viss forståelse for at Palestinerne tar igjen som følge av mange tiår med okkupasjon og undertrykkelse, og det blir litt rart når hjemmelagde raketter som gjør liten eller ingen skade er terror, mens massiv bombing av boligblokker, skoler, sykehus, viktig infrastruktur og sivile palestinere ikke gjør det. Israel har i alle år jobbet for at Palestinerne aldri skulle bli et sterkt og sivilisert folk. Med jevne mellomrom bombes det sønder og sammen. Slik sett blir det umulig å bygge opp et sivilisert samfunn med skolerte borgere som kan danne politiske partier, og slik sett gis det også rom for terrororganisasjoner 1 1
Kapt.Chat Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Catch22 skrev (2 timer siden): Er det noen spesiell grunn til at du hopper over siste setning? "Siden lørdag har mer enn 1200 israelere og 1350 palestinere mistet livet". Artikkelen viser til antall døde på musikkfestivalen som skal ha vært 260. Det samme antall finner du i Wikipedia i dag. Og dette var 12 oktober, bare 5 dager etter. Når det gjelder advarslene så er det mange gode kilder. – Vi har advart dem om at det vil komme en eksplosjon i situasjonen veldig snart, og at det vil være stort, sier en kilde i egyptisk etterretning til nyhetsbyrået AP. Intervjuet er gjengitt av The Times of Israel. – Men de undervurderte advarslene, mener kilden. BBC - Egypt warned Israel days before Hamas struck, US committee chairman says I følge New York Times visste Israel om Hamas’ angrepsplaner allerede for ett år siden Israel fikk tilgang til Hamas’ angrepsplan for over ett år siden, men mente planen var for vanskelig for Hamas å gjennomføre, skriver New York Times. Avisen har fått tilgang til en kopi av det som skal være planen. Israelske myndigheter skal ha gitt den kodenavnet «Jeriko-muren». I det rundt 40 sider lange dokumentet beskrives den ødeleggende invasjonen i detalj, skriver New York Times. Angrepet skulle innledes med et voldsomt rakettangrep. Deretter skulle droner sette sikkerhetskameraer og automatiske maskingeværstillinger langs grensen ut av spill. Videre skulle krigere strømme inn i Israel med paraglidere, på motorsykler og til fots. Alt dette skjedde 7. oktober, skriver NRK Når man i tillegg begynner å "shorte aksjer" i stor stil i dager før angrepet, altså dramatisk mye, så er det flere ting som tyder på at man ventet et angrep. Shorting betyr at man venter et fall i aksjekurser, men dette er egentlig ikke så viktig. Israels massive bombing av Gaza og Vestbredden, for nte gang, taler for seg selv. Men jeg stoler også på Info fra Espen Barth Eide, EUs utenriksminister og FN I tillegg har Netanyahu stor støtte i den høyreekstreme Trump, - og egen befolkning USA og Israel snakker om å fordrive palestinere. – Det har vært undersøkelser som viser at over 80 % av den jødiske befolkningen støtter konseptet med å utvise palestinere. Det har aldri vært snakk om en tostatsløsning og Netanyahu skrøt av å ha ødelagt Osloavtalen. I en hemmelig video fra 2001 som blitt vist på den israelske fjernsynskanalen Channel 10, og som Klassekampen omtalte tidligere i uken, skryter statsminister Benjamin Netanyahu av hvor lett han styrer USA og at han har tatt livet av Oslo-avtalen. – Jeg vet hva USA er. Det er en ting du enkelt kan dytte rundt og føre i riktig retning, sa Netanyahu foran en gruppe israelske terrorofre – uten å vite at det han sa ble filmet. Det jeg ville frem til var at kilden skrev 260 drepte da Hamaz gikk til angrep på en musikkfestival 7 Oktober, og dette var skrevet lenge etterpå mens alle vet at tallet er mye høyere. Så hvorfor skal de lenger nede skrive et mer riktig antall som følge av 7 oktober angrepet. Jo fordi de ønsker at det skal henge i luften at de resterende ble drept under andre omstendigheter og impliserer at det kan tillegges krig. Du teppebomber innleggene dine med linker, og det er ikke vanskelig og finne informasjon som understøtter alle mulige slags synspunkter/teorier i denne propaganda krigen. Selv så har jeg gitt opp å finne pålitelig informasjon, og stiller meg foreløpig ganske objektiv til det hele. Det skal ikke veldig mange klikk til i den ene eller andre retningen før jeg blir bombadert med mer av det samme. Og det er dette som er farlig, for i dag får du de svarene du vil ha basert på algorimer. Og de betyr at begge leirer ikke diskuterer de samme tingene, du og dine meningsmotstandere får helt forskjellige vinklinger, og helt forskjellige kilder. Så mitt råd er å klikke litt begge veier, så får du to sider av samme sak. Jeg skal være så ærlig å si, at min støtte først lå til Isreal etter 7 Oktober angrepet, deretter vippet det i favør til Palestina etterhvert som dødstallene i krigen økte, men så er det gått andre veien igjen, og nå prøver jeg og se det så objektivt jeg klarer, og passer på at jeg ikke kun får ensidig informasjon, og stiller meg kritisk til det meste. Slik at jeg kan sparke litt begge veier.
Kapt.Chat Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Catch22 skrev (43 minutter siden): Også Portugal går i dag ut å anerkjenner Palestina. Tidligere i dag fikk vi vite at Storbritannia, Canada og Australia anerkjenner Palestina som stat. Frankrike og flere land er ventet å følge etter i morgen. Det begynner med andre ord å bli massiv motstand mot en stat som har okkupert vestbredden siden 1967. Netanyahus svar i dag er at det ikke vil bli noe Palestinsk stat, noe denne høyreekstremisten dessverre har motarbeidet i snart 30 år, så dette handler ikke bare om Hamas slik mange ser ut til å tro. Jeg støtter ingen former for vold men jeg har en viss forståelse for at Palestinerne tar igjen som følge av mange tiår med okkupasjon og undertrykkelse, og det blir litt rart når hjemmelagde raketter som gjør liten eller ingen skade er terror, mens massiv bombing av boligblokker, skoler, sykehus, viktig infrastruktur og sivile palestinere ikke gjør det. Israel har i alle år jobbet for at Palestinerne aldri skulle bli et sterkt og sivilisert folk. Med jevne mellomrom bombes det sønder og sammen. Slik sett blir det umulig å bygge opp et sivilisert samfunn med skolerte borgere som kan danne politiske partier, og slik sett gis det også rom for terrororganisasjoner Her trekker du konklusjonen at anerkjennelsen av Palestina er en massiv motstand mot Israel, altså sier du at det ikke først og fremst er en anerkjennelse av Palestina, men at det er først og fremst en motstand mot Israel. Tror ikke at Israel ville motsatt seg en Palestinsk stat om deres egen sikkerhet kunne blitt ivaretatt på en garantert trygg måte. Det er ikke bare og godta opprettelsen av et naboland som har en uttalt hensikt om å utslette ditt eget land. Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, og inn kom Hamaz. Faren er jo at en Palestinsk stat vil lett bli en proxy for Iran, som også har som hovedmål å utslette Israel. Det finnes også godt dokumenterte kilder på at barn systematisk blir opplært i skolen til å hate Israelere og at det er en del av pensum. At du har en viss forståelse for at Palestinerne tar igjen (les, drepte barn og kvinner og sivile på en bestialsk måte), sier sitt. Og samtidig så er det merkelig og si at hjemmelagde raketter ikke gjør skade (liten eller ingen skade). Grunnen til at de sjelden gjør skade er på grunn av israel sitt Iron Drome system som er et rent forsvarssystem. At Israel har vært nødt til å investert milliardær av kroner i et forsvarssystem, forteller jo også noe. Tror ikke at det er hovedsaklig Israel sin skyld at Palestinerne ikke blir et sterkt og sivilisert folk (dine ord), tror nok indre krefter har mye mer skyld i at det skjer. Det er vel ingen andre folkegrupper som har fått så mye bistand per innbygger som Palestinere, men dessverre så ser det ikke ut til å hjelpe på å bygge en struktur i samfunnet. Som sagt tidligere så legger jeg ikke ved linker, for i denne propaganda krigen så har det liten eller ingen verdi. Du kan finne vidoer, bilder, rapporter på nettet som spriker i alle retninger. Så jeg oppforder alle til å se på konflikten med en armlengdes avstand.
Catch22 Skrevet 27 minutter siden #13 Skrevet 27 minutter siden (endret) Kapt.Chat skrev (1 time siden): Her trekker du konklusjonen at anerkjennelsen av Palestina er en massiv motstand mot Israel, altså sier du at det ikke først og fremst er en anerkjennelse av Palestina, men at det er først og fremst en motstand mot Israel. Tror ikke at Israel ville motsatt seg en Palestinsk stat om deres egen sikkerhet kunne blitt ivaretatt på en garantert trygg måte. Det er ikke bare og godta opprettelsen av et naboland som har en uttalt hensikt om å utslette ditt eget land. Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, og inn kom Hamaz. Faren er jo at en Palestinsk stat vil lett bli en proxy for Iran, som også har som hovedmål å utslette Israel. Det finnes også godt dokumenterte kilder på at barn systematisk blir opplært i skolen til å hate Israelere og at det er en del av pensum. At du har en viss forståelse for at Palestinerne tar igjen (les, drepte barn og kvinner og sivile på en bestialsk måte), sier sitt. Og samtidig så er det merkelig og si at hjemmelagde raketter ikke gjør skade (liten eller ingen skade). Grunnen til at de sjelden gjør skade er på grunn av israel sitt Iron Drome system som er et rent forsvarssystem. At Israel har vært nødt til å investert milliardær av kroner i et forsvarssystem, forteller jo også noe. Tror ikke at det er hovedsaklig Israel sin skyld at Palestinerne ikke blir et sterkt og sivilisert folk (dine ord), tror nok indre krefter har mye mer skyld i at det skjer. Det er vel ingen andre folkegrupper som har fått så mye bistand per innbygger som Palestinere, men dessverre så ser det ikke ut til å hjelpe på å bygge en struktur i samfunnet. Som sagt tidligere så legger jeg ikke ved linker, for i denne propaganda krigen så har det liten eller ingen verdi. Du kan finne vidoer, bilder, rapporter på nettet som spriker i alle retninger. Så jeg oppforder alle til å se på konflikten med en armlengdes avstand. Du følger kanskje ikke så mye med på nyhetene, men dette er land som har kritisert Israels grusomme fremferd, og nå kommer de på rekke og rad med sin støtte, og i dette tilfelle så anerkjenner de en Palestinsk stat. Norge hadde tenkt å vente, flere av de andre også, men Israels krigføring endret det synet. Det er groteske scener vi er vitne til. Det at jeg sier at jeg ikke støtter noen former for vold, men har en viss forståelse for at Palestinerne tar igjen under mange tiår med undertrykkelse er basert på hva historien viser oss. Det skjer over alt og er noe man kan forvente. Det samme skjedde da Norge ble okkupert. Det er selvsagt forferdelig når israelske sivile, kvinner og barn er ofre, men det er det også når Israel gang på gang jevner Gaza og vestbredden med jorda. Da snakker vi gjerne mange tusen kvinner og barn, og de siste 700 dagene flere titusen. Horribelt at du ikke klarer å ta det til deg. Den såkalte teppebombingen med linker som du hevder er dokumentasjon fra anerkjente kilder, og fordi det er bedre enn å rope ut en masse udokumenterte påstander slik mange gjør. Noe propaganda finnes nok, men dette er massivt og over lang tid. Så kan det finnes feil, men likevel... Det er jo ikke slik at all informasjonen kommer fra Hamas. Det er massivt også fra Israelere som reagerer, og på hva? Propaganda fra Hamas?? FN ber Israel om å slutte å skyte palestinere i matkø og kaller det en krigsforbrytelse. Anerkjente jødiske forskere mener det heller bør kalles et folkemord. Israelsk holocaust-forsker om Gaza: – Ikke Auschwitz, men folkemord Israel begår folkemord mot palestinere i Gaza. Det beviser Amnesty International i sin nye rapport. FN-granskere: Israel begår folkemord i Gaza Israel dreper nå tostatsløsningen - og drømmen om en palestinsk stat, tordner israelsk kommentator og israelere. Norge må erkjenne at Israel er et apartheid-regime, mener israelsk menneskerettsleder FN om israelsk apartheid Daværende FNs spesialrapportør for menneskerettighetssituasjonen i de okkuperte palestinske områdene, Michael Lynk, konkluderte i sin rapport til FNs menneskerettighetsråd, 25. mars 2022, at Israels 55 år lange okkupasjon av palestinske områder, er apartheid. Nåværende spesialrapportør, Francesca Albanese, har samme konklusjon. De som lærte matematikk på skolen kan sikkert legge sammen to og to, og det på tross av at Israel gjør alt de kan for at ikke informasjon skal slippe ut. Siden 7. oktober 2023 har Israel drept 252 reportere ifølge FN, og mange av dem med vilje. Det er massivt og ikke uten grunn at stadig flere land reagerer og stadig flere land anerkjenner Palestina. Det var faktisk på høy tid. Når det gjelder anerkjennelse av Israel så vet vi at Arafat og PLO anerkjente Israel, men Netanyahu saboterte jo det som jeg viste til. I 2010 skrev NRK dette: Hamas anerkjenner Israel Hamas har akseptert Israels rett til å eksistere og er forberedt på å fjerne programpunktet om å knuse den jødiske staten. Så om Palestina ble bygd opp, helst med Israels hjelp, så har ikke Israel noe å frykte fra en velfungerende stat de hjelper, - og ikke undertrykker og ødelegger. Det blir vanskelig å anerkjenne en voldelig undertrykker... Så kanskje det faktisk hadde hjulpet på forståelsen om du leste litt artikler? Endret 21 minutter siden av Catch22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå