Gå til innhold

Får barna bare forsyne seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan du praktiserer dette. 
Får barna dine bare å gå forsyne seg av alt hjemme akkurat når de vil? Da tenker jeg både mat og drikke. 

Kjæresten min har en sønn på 8 år som bare helt ukritisk går og forsyner seg og snoker rundt i skuffer og skap. Her en dag skulle jeg lage meg nachos med salsa til meg og ei venninne, og da har selvsagt sønnen til kjæresten min åpnet den posen og latt den stå åpen. Så de nachosene var ikke lenger spesielt sprø. Han forsyner seg og åpner gjerne uåpnet pålegg, brus, melk, (selv om andre drikker allerede er åpne), forsyner seg av mine proteinbarer og holder på. 
Han kan gjerne også finne på å forsyne seg med godteri osv rett før middag, som fører til at han ikke er sulten lenger når middagen står på bordet (han spiser mens vi lager middag). 

selv er jeg vokst opp med at man spør før man forsyner seg, men er det strengt? Det eneste jeg aldri tenkte å spørre om var vann, som i min oppvekst var tørstedrikken vi hadde tilgjengelig. Men ellers måtte jeg spørre. 

Anonymkode: 59066...bf6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selvsagt før de det , om det er noe vi tenker å bruke til noe spesielt så sier vi frq

Anonymkode: 4db07...9b0

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Mitt barn får lov til å ta det han vil i eget hjem ja. En kjæreste hadde ikke fått lov.

Anonymkode: 95aa5...bfe

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. Alt av mat. Ikke godteri.

Anonymkode: 350a6...4ec

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, for barnet har ikke kontroll over eget inntak og velger usunne ting om hen kan. Det er fedme i familien og hen er allerede på vei til å bli overvektig. Tror det er lurt at foreldre har en viss kontroll.

Anonymkode: 40a6f...ca6

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De får forsyne seg av mat og drikke ja, de bor jo der. Jeg spør da heller ingen før jeg går å tar meg mat eller drikke om jeg er sulten. Men godteri og snacks får de ikke gå å forsynes seg av, da dette ikke er noe de skal gå å spise på i hverdagen. 

Anonymkode: 82d8d...239

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

En 8 åring skal vel ikke ha fri flyt av chips og proteinbarer?

Her får ungene (på 7 og 😎 smøre seg brødskiver og spise frukt/gultøtter/havregryn med melk når de vil. Men godteri/snacks//kjeks eller porsjonsposer med yoghurt/smoothie osv, da spør de først. 

Og er det rett etter skolen spør de når det er middag og spiser heller en gulrot enn en brødskive hvis middagen nærmer seg veldig. 

Anonymkode: 54328...5fb

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. De spør. De får som oftest ja (til mat), men ikke rett før middag. Dvs, de får jo ta seg en skive eller frokostblanding eller koke ren pasta etter skolen, de spør ikke om det. Godteri og snacks må vi imidlertid regne med at det snokes i, vi blir ikke provosert av det, hvis vi har det liggende i skapet kan det bli borte. Pålegg som ikke skal røres må vi si ifra om. 

Anonymkode: a6d69...e25

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Her vet barna veldig godt hva  de kan forsyne seg av, og hva de må spørre om.

Anonymkode: e74c3...4c0

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, våre barn (ni og fem) får ikke forsyne seg av hva som helst, når som helst. F.eks. er usunne frokostblandinger og syltetøy kun til helgene. Godteri, is, nachos, saft osv. likedan, og i små mengder. Alt må lukkes ordentlig igjen/pakkes bort når man er ferdig. Vi åpner ett pålegg av gangen, f.eks. kjøper vi ofte to bokser med leverpostei, men spiser av én av gangen. I tillegg må de forholde seg til når middagen serveres (alltid kl. 17), slik at de ikke får lov til å spise noe annet rett før.

Alt dette forklarer vi selvfølgelig på en aldersadekvat måte, slik at det ikke bare fremstår som regler bare for å ha regler. Alt har en konkret og fornuftig grunn.

Anonymkode: eec58...b73

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. De spør. De får som oftest ja (til mat), men ikke rett før middag. Dvs, de får jo ta seg en skive eller frokostblanding eller koke ren pasta etter skolen, de spør ikke om det. Godteri og snacks må vi imidlertid regne med at det snokes i, vi blir ikke provosert av det, hvis vi har det liggende i skapet kan det bli borte. Pålegg som ikke skal røres må vi si ifra om. 

Anonymkode: a6d69...e25

Ikke sant. Og vi har faste rutiner for måltid. De vet selvsagt at det er dumt å spise noe rett før middag.

Anonymkode: e74c3...4c0

• Liker 2
Skrevet

Sønnen spurte alltid først, han visste det fort kunne være kjøpt inn "til noe"

• Liker 6
Skrevet

Nope. De får ta av de faste skuffene eller av spesifikt pålegg (vanlig hverdagspålegg) som ligger tilgjengelig på den vanlige hylla. De får IKKE ta det som ligger i døra fordi det finnes det en plan for. Og de får selvsagt ikke åpne en ny kartong med melk hvis det allerede er en åpen.

Den ungen der hørtes grenseløs ut.

Anonymkode: f9b47...e47

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Våres har fått lov å forsyne seg av det som er i kjøleskap, fryser og langskap.  Det som var til noe spesielt fikk de beskjed at ikke var lov å ta av. Var ungene usikre så spør de om de får lov.

Aldri hatt noe problem med at sksp har blitt plyndret for godteri for der vet de at var til lørdag, kaker viste de at var når de kom gjester.

Mat, frukt, grønsaker osv fikk de ta det de ønsket

Anonymkode: 923fd...eb4

• Liker 4
Skrevet

Barna kan ta seg mat hvis de er sultne, spise brødskiver eller ta frokostblandinger,  men de gjør dette kun når det er mattid, dvs vi lager ikke mat som mellommåltid. Godteri og snacks må de spørre om, og det vet de.  

• Liker 3
Skrevet

I utgangspunktet får de ta det de vil. Men har egne skuffer i kjøleskapet som inneholder mat det er en plan for (planlagte middager osv.), så det rører de ikke. Har det samme i en skuff på kjøkkenet. Handler gjerne for minst en uke av gangen så greit at ting vi trenger til planlagte middager ikke blir rørt. Men er de i tvil så spør de bare. Har ytterst lite godteri i hus da. Man kommer langt med litt kommunikasjon. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har ikke "egen mat" her. Det vi hadde i huset var sunt, ment for alle, og middag. Lå det en pose chips fra helga, så var alle og snoket litt i den..

Bor du der TS? Kanskje du skal ta med deg maten din hjem?. Hvorfor er vennen sin hos kjæresten din, og dere lager mat der?.

Anonymkode: f8370...c1f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mat ja men ikke gotteri 

Anonymkode: ad41a...1e8

Skrevet

De får bare spise snacksog godteri  på lørdag, og får ikke spise før middag. De må unngå mat og drikke annet enn vann mellom måltider. Juice kun til frokost. 

Jeg hadde sagt fra at protein-barer kun er til deg og forventet at han holdt seg unna. Men hadde ellers latt faren styre med at han spiser usunt før middag etc. Du kan gjerne ha en hylle i skapet som han ikke får røre, synes jeg. 

Anonymkode: 3540f...830

• Liker 1
Skrevet

Godteri må man spørre om. Ikke alltid det skjer, men regelen er nå der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...