AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Skrevet 21. september Det er veldig dårlig kommunikasjon mellom meg og kjæresten min, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Helt fra starten har jeg innimellom prøvd å nevne dette, at vi må jobbe med kommunikasjon, og at jeg trenger mer i forholdet. Jeg trenger mer tid sammen, jeg trenger å føle at jeg kan snakke med han om alt jeg har behov for å snakke om, og omvendt, hvor vi møter gode reaksjoner fra den andre. Jeg trenger mer emosjonell nærhet og støtte. Jeg trenger at vi snakker om fremtiden, hva vi ser for oss sammen i årene som kommer, finne ut om vi har de samme drømmene osv, og planlegge ut fra det. Jeg har sagt dette flere ganger, han lytter alltid, men sier lite. Jeg vet han vil at vi skal være sammen på lang sikt, men jeg kjenner ikke på kjærligheten fra han. Jeg føler meg ikke elsket. Han sier han er veldig glad i meg, men mye av det som bygger nærhet i et forhold mangler. Jeg vet heller ikke om han noen gang vil at vi skal flytte sammen. Jeg har prøvd å ta opp det temaet mange ganger også, men enten svarer han ikke/ vrir seg litt unna, eller så sier han at han ikke vet enda. Men at han vil vi skal være sammen, reise sammen, ha det kjekt sammen i hverdagen, sånn som han synes vi har det nå. Jeg vil ha mer. Jeg vil ha en partner, en partner jeg føler meg nær emosjonelt, enn jeg kan lene meg på om jeg trenger det, en av dele livet med, en flytte sammen med.. Vi har kommet til det punktet nå, hvor jeg må bli tydeligere angående dette. Jeg vil uansett ikke flytte sammen med en mann hvor alle disse faktorene mangler, så vi må starte i den enden. Hvordan går fram her? Vi må øve på kommunikasjon, og jeg må være tydelig på hva jeg trenger av endringer. Jeg tror virkelig ikke han forstår hva jeg har prøvd å si, fullt og helt. Han er ikke vant til å ha disse samtalene. Han vet ikke hvordan han kan vise støtte når noen forteller noe vanskelig, han blir ukomfortabel, og virker avslått følelsesmessig. Han kan virke uempatisk, men jeg vet jo at han er en snill mann som vil andre vel, så jeg tror det dreier seg om at han aldri har lært å vise empati. Han virker blokkert, som om man ikke vil gå inn i det rommet hvor han kjenner på vanskelige følelser. Hvordan kan jeg starte her? Jeg har ikke lyst å gi opp forholdet før jeg har prøvd alt. Funker ikke dette, så må jeg bare gå, men da skal jeg vite at jeg virkelig har prøvd. Har dere noen råd? Anonymkode: 0cc89...22b
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi må øve på kommunikasjon, og jeg må være tydelig på hva jeg trenger av endringer. Jeg tror virkelig ikke han forstår hva jeg har prøvd å si, fullt og helt. Han er ikke vant til å ha disse samtalene. Han vet ikke hvordan han kan vise støtte når noen forteller noe vanskelig, han blir ukomfortabel, og virker avslått følelsesmessig. Han kan virke uempatisk, men jeg vet jo at han er en snill mann som vil andre vel, så jeg tror det dreier seg om at han aldri har lært å vise empati. Han virker blokkert, som om man ikke vil gå inn i det rommet hvor han kjenner på vanskelige følelser. Hvordan kan jeg starte her? Det finnes kurs om det. Dere kan gjøre det sammen eller hver for seg. Men han må ville det selv. Hvis han ikke vil, så går det ikke. Anonymkode: 26861...bac
AnonymBruker Skrevet 21. september #3 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det finnes kurs om det. Dere kan gjøre det sammen eller hver for seg. Men han må ville det selv. Hvis han ikke vil, så går det ikke. Anonymkode: 26861...bac Tenker du på parterapi? Har lurt litt på det, men tror kanskje det er veldig dyrt hvis man ikke har barn eller er gift? Jeg vet ikke om man kan få gratis hjelp på familievernkontoret hvis man «bare» er kjærester? Har også lurt på om det er mulig å gå i terapi hos vanlig psykolog med driftstilskudd, sånn at man får det dekket på frikortet, men jeg tror det er veldig strenge regler for hvem som får komme til hos disse psykologene, i alle fall her jeg bor. Da skal man være veldig syk mentalt, tror jeg. Ja du har rett, begge må ønske å jobbe med det. Hittil føles det som om det er bare jeg som tar det opp og snakker om det. Så vi må nok starte der, jeg må si at dette er helt essensielt for meg, for at vi skal kunne få det bra i forholdet, og deretter spørre om han vil være med å jobbe med dette. Anonymkode: 0cc89...22b
AnonymBruker Skrevet 21. september #4 Skrevet 21. september Kurs (å lære ferdigheter, å lære å kommunisere i forskjellige situasjoner) og terapi (å få innsikt i oppførsel, løse problemer fra fortiden eller i forholdet osv) er to forskjellige ting. Velg sammen hva dere vil og hva som er best for dere. Men du kan ikke gjøre alt dette alene. Hvis han ikke vil, er det meningsløst. Så først må dette være et problem for dere begge. Det er nå kun et problem for deg, ikke for han. Og dere må samarbeide for å finne en løsning. Og hvis dere ønsker hjelp med det, finn riktig hjelp sammen. Enten det er terapi, et godt kurs, coaching eller noe annet. Men Jeg tror at han allerede gir nok signaler om at han ikke er interessert. Det virker som om han bare vil ha en kompis å ha det gøy med, ikke et seriøst forhold. Han må jobbe med seg selv. Anonymkode: 26861...bac 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #6 Skrevet 21. september Hvor lenge har dere vært sammen og hvor ofte ser dere hverandre? Føler det er veldig relevant da det kan være en faktor her. Anonymkode: a9d50...963
AnonymBruker Skrevet 21. september #7 Skrevet 21. september Du kan dessverre ikke endre ham. Men du kan stille et ultimatum, så får han selv bestemme om han synes du er verdt å gjøre en innsats for. Jeg er så lei av voksne menn som er umodne emosjonelt og tror at kvinnen skal tilpasse seg ham og aldri stille emosjonelle krav. Anonymkode: fac61...d9c
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Kurs (å lære ferdigheter, å lære å kommunisere i forskjellige situasjoner) og terapi (å få innsikt i oppførsel, løse problemer fra fortiden eller i forholdet osv) er to forskjellige ting. Velg sammen hva dere vil og hva som er best for dere. Men du kan ikke gjøre alt dette alene. Hvis han ikke vil, er det meningsløst. Så først må dette være et problem for dere begge. Det er nå kun et problem for deg, ikke for han. Og dere må samarbeide for å finne en løsning. Og hvis dere ønsker hjelp med det, finn riktig hjelp sammen. Enten det er terapi, et godt kurs, coaching eller noe annet. Men Jeg tror at han allerede gir nok signaler om at han ikke er interessert. Det virker som om han bare vil ha en kompis å ha det gøy med, ikke et seriøst forhold. Han må jobbe med seg selv. Anonymkode: 26861...bac Takk for godt svar. Helt enig, jeg kan ikke gjøre det alene, så det får være det første spørsmålet, om han også ser viktigheten av å jobbe med dette. Hvis ikke er det ikke håp. Anonymkode: 0cc89...22b
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan dessverre ikke endre ham. Men du kan stille et ultimatum, så får han selv bestemme om han synes du er verdt å gjøre en innsats for. Jeg er så lei av voksne menn som er umodne emosjonelt og tror at kvinnen skal tilpasse seg ham og aldri stille emosjonelle krav. Anonymkode: fac61...d9c Jeg tror nesten ikke at disse umodne mennene forstår det selv, at de er umodne emosjonelt. Og de skjønner ikke i hvor stor grad det går ut over partneren. Jeg tenker en del på dette, hvordan forklare hvor viktig dette er å jobbe med, og hvor ødeleggende det er for forholdet om man ikke finner gode løsninger på dette, når de i bunn og grunn ikke klarer å forstå, selv om de prøver. Hvor mange måter kan man forklare det på, liksom? Anonymkode: 0cc89...22b 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #10 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for godt svar. Helt enig, jeg kan ikke gjøre det alene, så det får være det første spørsmålet, om han også ser viktigheten av å jobbe med dette. Hvis ikke er det ikke håp. Anonymkode: 0cc89...22b Bare hyggelig. Det er bra at du vet hva du trenger og at du snakker om det. Hvis han ikke kan gi det og ikke vil jobbe med det, er det bra at du setter grenser og ikke tilpasser deg og setter din egen behov til side. Det er ikke så mange som kan det. Du er smart, sterk og har selvrespekt. Det er veldig bra! Stå på! Anonymkode: 26861...bac 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #11 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare hyggelig. Det er bra at du vet hva du trenger og at du snakker om det. Hvis han ikke kan gi det og ikke vil jobbe med det, er det bra at du setter grenser og ikke tilpasser deg og setter din egen behov til side. Det er ikke så mange som kan det. Du er smart, sterk og har selvrespekt. Det er veldig bra! Stå på! Anonymkode: 26861...bac Ja jeg vet hva jeg trenger i en partner og hva jeg fortjener (hva alle fortjener, egentlig). Men jeg synes likevel det er vanskelig når jeg står midt oppi det. Det er en tung avgjørelse dersom jeg må avslutte forholdet. Derfor vil jeg prøve alt jeg kan for å få dette til, men etter å ha prøvd å sette i gang disse samtalene jevnlig over en lengre periode, uten å komme noen vei, så ser det vel egentlig litt mørkt ut. Jeg tror han vil, men at han ikke får det til, at han ikke har redskapene, på en måte. Så det hele står og faller på om han er villig til å virkelig gå inn for å forstå hva jeg sier, og begynne å være med på jobben med forholdet vårt. De fleste må jo jobbe ganske hardt i forholdet sitt i perioder, det er jo sånn man bygger seg sterkere. Men begge to må være med på det, og forstå hvorfor vi gjør jobben, selvsagt. Så vi får se da, hvordan dette går🙏🏻 Anonymkode: 0cc89...22b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:33 #12 Skrevet fredag kl. 21:33 Kjære deg, dette høres akkurat ut som min ex. Jeg prøvde i 5 år på å få han til å forstå- det er veldig ensomt å være i et slikt forhold. Jeg gikk inn i en mildt depresjon siste halvåret før jeg måtte ta vare på meg selv og gikk! Slike menn endrer seg sjelden, men som du sier du vil forsøke å gjøre alt før du går, dette gjorde jeg å. Jeg brukte opp 5 år på en mann som ikke klarte å endre seg. Tenk på deg selv og hva du trenger- av erfaring g vil et slikt forhold gjøre deg dypt deprimert på sikt! ❤️ jeg vet hva jeg snakker om og kjenner meg igjen i deg og alt du skriver. Anonymkode: fab39...f43
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:17 #13 Skrevet lørdag kl. 09:17 AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 12.21): Jeg vet heller ikke om han noen gang vil at vi skal flytte sammen. Jeg har prøvd å ta opp det temaet mange ganger også, men enten svarer han ikke/ vrir seg litt unna, eller så sier han at han ikke vet enda. Han har SAGT at han ikke vet om han vil flytte sammen etterhvert. Kommunikasjon går begge veier. Det betyr også at du må lytte til hva han sier, selv om han ikke kommuniserer akkurat på den måten du ønsker. Kommunikasjon i et forhold er kjempeviktig. Og du kan ikke endre en annen person; si at nå må du kommunisere på min måte. Du må tenke over om du vil godta han slik han er, eller om du greier å endre han på en måte der han fortsatt er seg selv. Anonymkode: afb65...a47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå