Gå til innhold

Mat til barnedåp som ikke koster ville summer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie er rømmegrøt og spekemat selskapsmat til mange. 

Anonymkode: 7d1eb...edf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Personlig ser jeg på en god viltgryte, Boeuf Bourguignon og biff stroganoff som mye bedre enn kjedelige koldtbord eller tapas. Og det er festmat for mange. Og så er det mye enklere å sette vin til.

Nå er boeuf bourguignon med gode råvarer og en luftig mandelpotetmos med ekte smør i, og en god Côte de Beaune til, ikke akkurat det samme som forslagene i denne tråden jeg referer til. 

Og uansett utenfor TS sitt budsjett. 

Anonymkode: 0c3f2...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg selv servert som forrett. Til og med cabaret. 

Du har fått med deg at det nå er snakk om gode råvarer, og helt andre oppskrifter, enn det man kjøpte ferdig for 30 år siden? 

Og at det nok er utenfor TS sitt budsjett. 

Enig med deg. Reker er godt, og kutter man thousand Islands og lager en spennende dressing, bruker avokado, mango og litt andre mer spennende grønnsaker og salat, blir rekecoctail festmat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er boeuf bourguignon med gode råvarer og en luftig mandelpotetmos med ekte smør i, og en god Côte de Beaune til, ikke akkurat det samme som forslagene i denne tråden jeg referer til. 

Og uansett utenfor TS sitt budsjett. 

Det koster ikke mye. Godt under kr 200,- pr. kuvert (ekskl. vin som drikkes). Mye rimeligere enn å lage koldtbord.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har tilgang til stor fryser: lag gryterett hver helg framover og frys ned. Gjør det samme med focaccia. Be om hjelp til å varme maten. Det tar mer tid enn man skulle tro når det er så store porsjoner. 

Anonymkode: c7dec...bf7

• Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Personlig ser jeg på en god viltgryte, Boeuf Bourguignon og biff stroganoff som mye bedre enn kjedelige koldtbord eller tapas. Og det er festmat for mange. Og så er det mye enklere å sette vin til.

Vin i barnedåp?

Vi hadde kalkun. Stekte et par dager i forveien. Serverte med potetsalat, grønn salat som moren min hadde med, og varm soppsaus som ble fikset på kjøkkenet. Vi engasjerte to venninner som jobbet på kjøkkenet for rydding og kaffekoking, sette frem kaker etc. (Det må man nesten ha)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med bacalao?

Anonymkode: 1f5ed...57d

Skrevet

Hva med snitter? 

Anonymkode: 0e6b8...2a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Uten å sitere enkeltinnlegg.

Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. 

Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. 

Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. 

Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. 

Det er jo nettopp det. Med baby, stor familie og alt slitet det fører med seg å arrangere selskap (særlig med liten baby i tillegg), er det best å gjøre ting lettvint. Ikke måtte tenke logistikk, regne posisjoner og kanskje måtte lage ulike retter i tillegg. Da er det gull å gå for en god gryte, hvor man bare kan søke opp hvor mye man må lage for antall porsjoner. Så får det bare være at enkelte for et gufs fra 80- og 90-tallet.

Anonymkode: 65ecb...e4a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi blir 30 stykker i nærmeste familie (besteforeldre, våre søsken med deres partnere og barn). Vi har hatt det hjemme én gang, hvor vi bestilte tapas. Selv om maten kom ferdig, og gjester hjalp med å bake kakene, så ble det mye jobb. Spesielt fordi vi hadde mange overnattingsgjester som også skulle ha frokost før vi kunne rigge bordet. Det funka fordi der var på sommeren med fint vær, så vi var også mye ute. Neste dåp var på vinteren, da bestilte vi lokale som inkluderte borddekking, lys og blomster, mat og servitører. Vi hadde bare med oss kaker og bordkort. Det kosta dobbelt så mye som første dåp, men var absolutt verdt hver krone. Hadde ikke kunnet hatt det hjemme, ville blitt for trangt når vi ikke kunne være ute. Og å leie lokale men ordne pynting og dekking av bord selv kunne vi selvsagt gjort. Men med to små barn og ørti overnattingsgjester, så hadde vi nok med å bare komme oss gjennom greia. Men det ble ca 30 000 totalt alt inkludert, så det er jo ikke akkurat billig. 

Anonymkode: 29b72...24c

• Liker 2
Skrevet

Lage til til 50 personer på vinterstid? 

Jeg sier bare lei lokale og mat, det er stor sjans det går til helvete og blir dyrere. 

Anonymkode: 396c0...3ba

• Liker 1
Skrevet

Da jenta vår ble konfirmert så serverte vi lapskaus (etter hennes ønske). Og det falt i smak hos både små og store.

I dåpene har vi hatt diverse gryter, bl.a lammegryte.

Det finnes masse deilig mat å velge i som ikke trenger å koste så mye. Og ikke minst, som ikke tar så lang tid.

• Liker 1
Skrevet

Virker som mange syns det er sjokk at en blir 50 stk. Men i vår familie har vi alltid vært slik at vi nærmer oss  50 med nærmeste familie. Om en kun skal regne fars side der de er 4 søsken og alle har 4-5 barn + partner (og så er det gjerne mine/dine/våre) og bonussøsken som er vokst i familien fra de er små blir såklart regnet med. Så kommer besteforeldre, så kun på den ene siden er vi 27. Så har man gjerne noen man vil bruke til fadder som ikke er i familien som også har partner og barn. Så kommer den andre siden inn som er nesten like mange, men uten mine/dine/våre.  Anbefaler gryte, type hjortegryte. 

Anonymkode: 0acfa...bb8

Skrevet
Brunello skrev (15 minutter siden):

Det koster ikke mye. Godt under kr 200,- pr. kuvert (ekskl. vin som drikkes). Mye rimeligere enn å lage koldtbord.

Man klarer ca 200 med ok råvarer, ja. Men det er jo vinen du vil ha til som faktisk koster her. 

Og å servere en god, fransk gryte, der vinen er stjernen, så blir det veldig merkelig å ikke servere vin til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo nettopp det. Med baby, stor familie og alt slitet det fører med seg å arrangere selskap (særlig med liten baby i tillegg), er det best å gjøre ting lettvint. Ikke måtte tenke logistikk, regne posisjoner og kanskje måtte lage ulike retter i tillegg. Da er det gull å gå for en god gryte, hvor man bare kan søke opp hvor mye man må lage for antall porsjoner. Så får det bare være at enkelte for et gufs fra 80- og 90-tallet.

Anonymkode: 65ecb...e4a

Da heier jeg på lapskausen! 

Anonymkode: 65a21...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man klarer ca 200 med ok råvarer, ja. Men det er jo vinen du vil ha til som faktisk koster her. 

Og å servere en god, fransk gryte, der vinen er stjernen, så blir det veldig merkelig å ikke servere vin til. 

Vin i dåp (eller familieselskap) passer da ikke. 

Anonymkode: 65a21...ece

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Oi.. 

Vi har begge to søsken, og alle er gift med barn. Selv her teller vi bare 21.. 23 med meg og mannen. 

Hadde fire sett med besteforeldre vært i livet ville vi vært 29. 

Så da er dere veldig tidlig på barn (eldre generasjoner i livet), eller har godt over snittet med søsken. 

Hos oss hvis vi skulle bedt alle søsken med partner på min side blitt 18 stykk da hadde ikke barna dems blitt bedt  , så mine foreldre da ble en 20, så søstrene til mannen med følge,og hans foreldre 8 til da er en oppe i 28 stk. Og da er ikke søsken barn med. Så older foreldre 5 stk , så faddere med føge 8 stk  da er en oppe i 40pluss, så kansje et par gode venner

Vipps 50 stk

Anonymkode: 2b699...df3

Skrevet

Vi laget selv

Vi hadde gryterett, karbonader, litt spekemat,  loff, salat, potetsalat 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Uten å sitere enkeltinnlegg.

Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. 

Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. 

Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. 

Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. 

Enig. Sodd liksom?!? Det er ikke festmat 

Anonymkode: 42011...dc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville invitert besteforeldre og barnets tanter og onkler og søskenbarn og ikke mer enn det.

Anonymkode: 6e992...157

Helt enig. 

Samt barnets faddere, så klart. Hvis disse ikke er inkludert i nevnte slektninger.

Noen har jo også oldeforeldre i live, men sannsynligvis ikke alle 8.

Anonymkode: 13227...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...