AnonymBruker Skrevet 21. september #21 Skrevet 21. september Oi, det var mange til en dåp. Blir dyrt med dåp, konfirmasjoner, bursdager osv hvis dere er så stor familie. Hvordan pleier de andre i familien å gjøre det? Er det noen tradisjon for å be alle bidra med en rett, og noen med kake? Jeg mener egentlig at sånt ikke bør være en spleisefest, men med tanke på at dere er så mange, så hadde det kanskje vært greit. I såfall ville jeg ha gått for en god gryterett, f.eks skikkelig chili con carne med biffkjøtt, pluss koldtbord. Kanskje besteforeldre kunne ha lagd og spandert gryteretten? Anonymkode: 88a34...13b
AnonymBruker Skrevet 21. september #22 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For noen av oss BLIR det 50 stykk. Anonymkode: 2538f...eda Og det er en fin anledning til å la familien møtes. Men kaffe og kaker/bakst burde være nok? Anonymkode: 65a21...ece 4
AnonymBruker Skrevet 21. september #23 Skrevet 21. september Brunello skrev (3 minutter siden): For de fleste blir det kanskje ikke bedre. Men billigere blir det som regel. Catering er dyrt nå. Koster fort 500,- pr. kuvert. Mye av det som er på et tradisjonelt koldtbord kan man kjøpe på Meny. Oppskåret roastbeef, spekeskinke og røket laks er jo bare å legge på fat. 1. det er blitt like mye dyrere å kjøpe det på Meny, som det er å bestille det. Prisene henger sammen. Prisen har ikke stått stille på Meny, mens den har steget for catering. 2. det tar ganske lang tid å "bare legge på fat". Tid er en faktor. Krefter er en faktor. Kapasitet er en faktor. Poenget er - det blir ikke nødvendigvis billigere p bedre av å spare noen kroner. Du betaler fra andre faktorer istedenfor. Kanskje det er bedre å gjøre det "litt dyrere", hvis man kan spare masse krefter, tid og kapasitet. poenget mitt står. Anonymkode: 2538f...eda 3
AnonymBruker Skrevet 21. september #24 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For noen av oss BLIR det 50 stykk. Anonymkode: 2538f...eda Oi.. Vi har begge to søsken, og alle er gift med barn. Selv her teller vi bare 21.. 23 med meg og mannen. Hadde fire sett med besteforeldre vært i livet ville vi vært 29. Så da er dere veldig tidlig på barn (eldre generasjoner i livet), eller har godt over snittet med søsken. Anonymkode: 0c3f2...d1d 1
Skogstrolle Skrevet 21. september #25 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville invitert besteforeldre og barnets tanter og onkler og søskenbarn og ikke mer enn det. Anonymkode: 6e992...157 Og det kan fort bli 50.....
AnonymBruker Skrevet 21. september #26 Skrevet 21. september Uten å sitere enkeltinnlegg. Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. Anonymkode: 0c3f2...d1d 3
AnonymBruker Skrevet 21. september #27 Skrevet 21. september Skogstrolle skrev (Akkurat nå): Og det kan fort bli 50..... Hvor mange generasjoner bakover er da i livet, egentlig? Og hvor mange barn har hver person fått? Anonymkode: 0c3f2...d1d
AnonymBruker Skrevet 21. september #28 Skrevet 21. september Skogstrolle skrev (Akkurat nå): Og det kan fort bli 50..... da har barnets foreldre mange søsken du. Men i mange familier er det forventet at onkler og tante til barnets foreldre også kommer og da blir det fort 50. Anonymkode: 51098...87e
AnonymBruker Skrevet 21. september #29 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uten å sitere enkeltinnlegg. Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. Anonymkode: 0c3f2...d1d Du har ikke fått med deg at dette er «in» igjen. Rekecocktail f.eks, har fått et oppsving. Anonymkode: 51098...87e 1 2
Elle Melle Skrevet 21. september #30 Skrevet 21. september Jeg var i en stor dåp, der var det mange ulike kaker, god drikke, kaffe og foccacia (bestilt fra baker) med aioli og litt god spekemat. Det var perfekt, man fikk noe litt salt i tillegg til alle kakene. 1 1
Brunello Skrevet 21. september #31 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1. det er blitt like mye dyrere å kjøpe det på Meny, som det er å bestille det. Prisene henger sammen. Prisen har ikke stått stille på Meny, mens den har steget for catering. 2. det tar ganske lang tid å "bare legge på fat". Tid er en faktor. Krefter er en faktor. Kapasitet er en faktor. Poenget er - det blir ikke nødvendigvis billigere p bedre av å spare noen kroner. Du betaler fra andre faktorer istedenfor. Kanskje det er bedre å gjøre det "litt dyrere", hvis man kan spare masse krefter, tid og kapasitet. poenget mitt står. Anonymkode: 2538f...eda Det blir mye rimeligere å kjøpe på meny og legge opp på fat selv. Godt under halv pris. Og gjør man det litt enkelt, er det ikke fryktelig mye jobb heller. Jeg har allerede nevnt noe av det man får ferdig oppskåret. Sleng med kokt og røkt skinke fra ferskvaredisken. Karbonader og kyllingvinger/lår er vanlig. Det er bare å varme opp. Potetsalat og waldorfsalat er enkelt å lage. Det samme er eggerøre. De to førstnevnte kan man kjøpe også. Jeg påstår ikke at det blir topp kvalitet og at det ikke er noe jobb. Men med 50 gjester må man gjøre det litt enkelt. Og så kan man gjøre det enda rimeligere ved å steke roastbeef og skinke selv og lage karbonader eller kjøttboller, men da går det selvsagt mer tid. Skulle jeg ha laget noe i settingen 50 gjester, ville det ha vært karbonader. Det er relativt enkelt. Til 50 gjester ville jeg ha laget viltgryte med reinsdyrskinn. Da er man på en kuvertpris på rundt kr 100,-. Det tar også relativt kort tid å lage. Kan lages dagen før og varmes opp.
Rødstrupa Skrevet 21. september #32 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi skal ha barnedåp i november og vi kan ende opp med å bli rett i overkant av 50 personer. Vi ønsket egentlig koldtbord men fant ut at å bestille dette via catering blir svinedyrt! Er det noen som har tips til "billig" mat for selskap? Vet at man f.eks kan lage koldtbord selv, men dersom alle kommer og vi bli 50 stk så må man vel lage ekstremt mye mat? 😵💫 jeg aner ikke hvordan man bør beregne mengde eller noe 😅 Tar imot alt av tips og forslag! Anonymkode: 0089a...1bb Lapskaus med godt brød pastasalat m./pesto og parmesan kyllingsalat m./godt brød lasagne m/godt brød 1
Mayamus Skrevet 21. september #33 Skrevet 21. september Min erfaring tilsier at typer gryter og slikt blir billigere enn koldtbord. Evt. Rømmegrøt og spekemat. Og man går ikke i dåp for fancy festmat. En god hjemmelaget jegergryte var en stor slager i konfirmasjon her. Servert med hjemmelaget brød og godt smør. Og det endte med en prislap på rundt 5000 kroner (70 personer) hvor kjøttet var det som kostet litt. Men kjøpte billig av kamerat som jakter. Jeg har en konfirmant som vil ha tacobuffet neste år. Og hvem bryr seg om det er festmat eller ikke? Lenge leve godt stemning og lave skuldre. Jeg senker heller standarden for å ha hele flokken til stede. Man vil jo ikke utelukke noen som man ønsker å ha tilstede. Og antall personer som kommer er uansett en privatsak for hver familie er ulik. Her blir vi type 70 personer som regnes som nærmeste familie. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september #34 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har ikke fått med deg at dette er «in» igjen. Rekecocktail f.eks, har fått et oppsving. Anonymkode: 51098...87e Det har jeg selv servert som forrett. Til og med cabaret. Du har fått med deg at det nå er snakk om gode råvarer, og helt andre oppskrifter, enn det man kjøpte ferdig for 30 år siden? Og at det nok er utenfor TS sitt budsjett. Anonymkode: 0c3f2...d1d
AnonymBruker Skrevet 21. september #35 Skrevet 21. september Du kan jo døpe barnet uten å ha en gedigen fest. 50 stykker hørtes ut som et mareritt å organisere mat til når man har liten baby.. Anonymkode: a1b6a...e15 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #36 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (34 minutter siden): For noen av oss BLIR det 50 stykk. Anonymkode: 2538f...eda Er dere Jehovas vinter? Anonymkode: a127e...d90 1
Brunello Skrevet 21. september #37 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Uten å sitere enkeltinnlegg. Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. Anonymkode: 0c3f2...d1d Personlig ser jeg på en god viltgryte, Boeuf Bourguignon og biff stroganoff som mye bedre enn kjedelige koldtbord eller tapas. Og det er festmat for mange. Og så er det mye enklere å sette vin til. 2
Brunello Skrevet 21. september #38 Skrevet 21. september Rødstrupa skrev (5 minutter siden): Lapskaus med godt brød pastasalat m./pesto og parmesan kyllingsalat m./godt brød lasagne m/godt brød Holder det ikke å skrive brød😀 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #39 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Uten å sitere enkeltinnlegg. Jeg får et gufs fra 80- og 90 tallet da jeg leser her inne. Lapskaus, gryteretter, med mer, er IKKE festmat lenger, det er enkel hverdagsmat. Spiralloff trodde og. håpet jeg forsvant med besteforeldregenerasjonen min, samtidig med ferdig rekecabaret. Om man er litt smart kan man lage god fingermat/småretter for en rimelig pris. Men det krever litt kunnskap, og egeninnsats. Ting som langpannefocacchia, kyllingspidd, tomatsalat, grønnsaksstaver med dipp, kjøttboller i tomatsaus, en hel roastbeef, potetsalat... er lavthengende frukter, som nærmest kan gjøres klar dagen før. Men det krever virkelig at du har noen i familien som både kan å lage mat fra bunnen, logistikk, og å regne porsjoner. Om ikke støtter jeg at det alltid vil lønne seg å leie inn noen. Anonymkode: 0c3f2...d1d Tradisjonsmat kan fint serveres i selskap selv om man også kan ha det en vanlig hverdag. En dåp er også rette dagen til å ta vare på mattradisjoner. Anonymkode: 65a21...ece 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #40 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dere Jehovas vinter? Anonymkode: a127e...d90 Religion spiller vel ingen rolle ang spørsmålet om mat? Anonymkode: 65a21...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå