Gå til innhold

Hva gir man i julegave til en familie som har invitert meg dit julekvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt matgreier, men ikke sånn at det tar helt av, pølse, en bra vin, fikenmarmelade, noe kjeks til ost og vin og lignende. Og et brettspill til familien, men sjansen for at de har det er stor, så greit med byttelapp.

Jeg ville ikke tatt med noe til konens bror.

Jeg ville absolutt ikke tatt med kake om ikke vertskapet ba spesifikt om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper det første folk tenker er: Noe spiselig.

men, la oss være ærlige, det blir myyyye spiselig i jula.

Hva med et spill, escape room, alias eller forræder feks. Hjernetrim.

Eller en quizbok?

Det er både gøy å gi og motta🤓

• Liker 3
Skrevet
SeBraHaHa skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper det første folk tenker er: Noe spiselig.

men, la oss være ærlige, det blir myyyye spiselig i jula.

Hva med et spill, escape room, alias eller forræder feks. Hjernetrim.

Eller en quizbok?

Det er både gøy å gi og motta🤓

Quizbok var faktisk en veldig god idé!!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja folk er høflige, og presser i seg for å være høflige. Andre liker det sikkert. Poenget er at å gi kake/søtt er like risky som å gi alkohol, det kan passe fint, eller være veldig kjiipt å få - både om man ikke liker det, eller om man liker det alt for godt og ikke klarer å kontrollere seg. 

Anonymkode: cba3b...c72

Herlighet så negativ 

Anonymkode: bab35...549

• Nyttig 1
Skrevet

Men da kjenner du de du besøker, og at dette settes pris på. 

For 9 av 10 vil en "overraskelseskake", særlig på julaften, bare være til bry. 

Anonymkode: 255f5...892

Eh nei , alle jeg kjenner spiser kake i pausen i pakkeåpnung

• Liker 2
Skrevet

Ikke konfekt, det er temmelig utdatert.. Og ikke noe godt heller. 

Ville gått til Olivenlunden eller helst delikatessebutikk. Og bedt dem sette sammen en gaveeske for hele familien. 

Ikke noe hjemmebakst, med mindre det er ønsket. De fleste har planlagt og ordnet alt, så at gjester kommer med noe som må settes frem er et unødvendig stresselement. 

Sannsynligheten for at konfekten blir spist er nok høyere enn for at en kurv med sære oljer og snacks blir det, gammeldags eller ikke. Jeg finner stadig flasker med daddeleddik og andre greier innerst i skapet som jeg har fått i julegave men aldri funnet noe å bruke til. Derimot synes jeg ikke det er det minste stressede å sette fram kaker eller sjokolade gjester har tatt ned.

Anonymkode: 95e99...1a8

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville droppet alkohol.

Konfekt, brettspill, puslespill, ullpledd, julehefte, noe fra gårdsutsalg (honning?), kakeboks med julekaker (holder seg lenge), bok.

Anonymkode: 7f583...982

• Liker 1
Skrevet

Jøss, kaken blir spist og, folk må jo være ekstremt høflig som spiser den opp da, jøss alt jeg lærer. 

Anonymkode: f0fe6...9be

Jeg syns det er uhøflig å ta med en kake i selskap uten å avtale på forhånd. Det blir plikt om å sette frem, og folk føler seg forpliktet til å spise tante Magda sin kake selv om de egentlig er mett. Pleier det å være kake, altså mer enn julekaker, under gaveåpningen, så kan man heller ringe vertskapet på forhånd og tilby seg å ta med en kake. Når man er invitert på mat har vertskapet planlagt meny, da tar man ikke med noe som må serveres samme dag, som kake, salat, brød ect. 

Ts hvis du kjenner vetskapet godt og vet hva de liker, ville jeg kjøpt en gavepose og hatt oppi spekepølse, sjokolade, vin, krydder, en god olje, te e.l. som du vet de bruker. Men ingenting som krever kjøling og noe de må styre med når de får gaven, og helst noe med lang holdbarhet. Kjenner du dem ikke så godt syns jeg en blomsteroppsats/julegruppe er greit. Konenes bror må ikke få egen gave, vil du kjøpe noe så er happy socks ganske brukbart for alle, gjerne sammen med en quizbok. 

Anonymkode: a0c6c...90b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sannsynligheten for at konfekten blir spist er nok høyere enn for at en kurv med sære oljer og snacks blir det, gammeldags eller ikke. Jeg finner stadig flasker med daddeleddik og andre greier innerst i skapet som jeg har fått i julegave men aldri funnet noe å bruke til. Derimot synes jeg ikke det er det minste stressede å sette fram kaker eller sjokolade gjester har tatt ned.

Anonymkode: 95e99...1a8

Dette! 

Selv om det er godt i noen sammenhenger vil trøffeloljer, bringebæreddiker og tapenader fylle opp skapene. Det har de i alle fall gjort her, og det blir kastet. Konfekt, biscotti eller andre småkaker er SÅ mye enklere å bruke opp. Det er en grunn til at tradisjoner har blitt til tradisjoner, nemlig at de som oftest (nei, ikke alltid, men oftere enn som så) fungerer godt. 

Anonymkode: f15d8...dde

• Liker 5
Skrevet

Så hyggelig!

Jeg tenker også noe spiselig. Man får ofte pakker med feks pølser, saft og kjeks på ulike julemesser før jul. Sjokolade er en slager.

Til konens bror kan du jo gi en flaske vin, en håndkrem eller en blomsteroppsats.

Anonymkode: 81f3e...9b7

Jeg kjenner ingen voksne menn som bruker håndkrem regelmessig.

Anonymkode: 9913c...fba

• Liker 4
Skrevet

Syns konfekt er en helt super gave jeg, alle liker sjokolade. Om du skal gi oljer - gå for en ren, eksklusiv olivenolje uten tilsatt smak som trøffel, sitron osv. Det vil de aller fleste kunne bruke. Balsamico ol. ville jeg droppet, de som bruker slikt har det fra før, og det tar lang tid å bruke opp. Flere flasker m slikt er bare til bry. 
Spill med byttelapp er supert. 
Dersom du vet at de drikker alkohol er det alltid nydelig å få. Det holder lenge og blir garantert brukt. 

I julen er det eneste jeg for en hver pris ikke vil ha blomster. Og i alle fall ikke oppsatser. Bord og benker er gjerne ferdig pyntet til høytiden og jeg har Ingen plass til overs. Som oftest krasjer slike oppsatser også helt med den dekoren jeg har fra før, jeg kjører en naturlig stil og en sånn kurv m rød julestjerne, en dompap på pinne og en liten tuja m glitter på, grøss så fælt. 

Anonymkode: af413...7c9

• Liker 3
Skrevet

Om barna er voksne og flyttet ut, er det litt spesielt å gi felles gave. 

Vertskapet: God olivenolje, balsamico, spekepølser, god konfekt, god pesto, honning osv. Velg noe som kanskje passer litt sammen. Vil du legge til noe kan kjøpe en flaske vin eller noe godt alkoholfritt.

Voksne barn: Kjøkkenkniv(er), pent sett med håndkler, god konfekt og kaffe/te, pene kjøkkenhåndklær og en god olje 

Konens bror: konfekt, god kaffe med noe godt til (sjokolade, brente mandler, lakriskuler osv). 

Anonymkode: 4b7e7...a0c

Skrevet

Dere som ikke klarer å bruke opp gode oljer, edikk osv .. må være dårlige på å lage mat?😅 

det er jo verdens enkleste tilbehør å bruke opp. 
jeg elsker å få slike eksklusive ting, som jeg ikke “må” bruke penger på selv 

Anonymkode: 02784...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke konfekt, det er temmelig utdatert.. Og ikke noe godt heller. 

Ville gått til Olivenlunden eller helst delikatessebutikk. Og bedt dem sette sammen en gaveeske for hele familien. 

Ikke noe hjemmebakst, med mindre det er ønsket. De fleste har planlagt og ordnet alt, så at gjester kommer med noe som må settes frem er et unødvendig stresselement. 

Noe vondt fra olivenlunden..🤣🤣

Anonymkode: 2f9b7...364

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke stress å plassere en sjokoladeeske eller en kakeboks på bordet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som ikke klarer å bruke opp gode oljer, edikk osv .. må være dårlige på å lage mat?😅 

Det er kanskje mer det at man holder seg til det man pleier å bruke i matlaging, og det er jo helt greit. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh, så typisk hersketeknikk i diskusjoner: når noen ikke er enige med deg er det noe galt med dem og du må stemple dem med negative egenskaper. 

Jeg er ganske god til å lage mat, men mange av ingrediensene i slike gavepakninger har begrenset bruksområde. Siden de er drøye blir det fort for mange av dem i skapet. . For å bruke din egen diskusjonsteknikk mot deg: de som synes slike ting er supre har som regel en tendens til å overforbruke dem i matlagingen fordi de tror at bare fordi det er eksklusivt så vil det gjøre enhver rett SÅ mye bedre 🤪

Anonymkode: f15d8...dde

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eh nei , alle jeg kjenner spiser kake i pausen i pakkeåpnung

Mest sannsynlig har vertskapet planlagt på forhånd det som skal spises. En ekstra kake ville vært kjempestress hos meg som har et enkelt kjøleskap. Hadde ikke hatt plass til lagring og ikke liker jeg kake. Du kan heller høre om du kan stå for dessert , ta med ett par flasker vin el. 

• Liker 2
Skrevet
Kvalitet skrev (14 minutter siden):

Mest sannsynlig har vertskapet planlagt på forhånd det som skal spises. En ekstra kake ville vært kjempestress hos meg som har et enkelt kjøleskap. Hadde ikke hatt plass til lagring og ikke liker jeg kake. Du kan heller høre om du kan stå for dessert , ta med ett par flasker vin el. 

Vin passer ikke julaften vel.

Og kake kan også være julekaker som er i en kakeboks. Enkelt å sette fram bare boksen og sette bort etterpå. 

Skrevet

Et morsomt brettspill som er enkelt å lære og som kan tas i bruk allerede på julaften.

Anonymkode: f360e...528

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...