AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Skrevet 21. september Hei. Jeg hentet en kattunge til, han er veldig leken og nysgjerrig og ble fort trygg. Han ville ikke kun være på soverommet vi gav til ham, så den katten vi hadde fra før var også ganske nysgjerrig (men redd). Så vi holdt dem adskilt frem til eldste katten sluttet å være redd. Etter bare noen timer har de snust på hverandre, sovet på samme teppet, lekt med hverandre og lekesloss. Det skal visstnok være et godt tegn. Men den nye kattungen tar seg veldig til rette og har spist av eldste katten sin mat og lagt seg på plassen til eldste katten (et tårn vi har i stua) De har hvert sitt sted med egne ressurser, men eldste katten har hverken spist eller gått på do. Han spiser kun snacks vi gir ham. Eldste katten virker usikker i kroppsspråket rundt kattunge , selvom han er aktiv og leker. Han har halen i været og maler og har sovet avslappet i sengen min selv når kattungen var sovet der. Jeg har lest at nye kattunger godt kan virke dominante fordi de ikke var sosiale evner og fordi de er så lekne. Jeg trenger litt råd og erfaringer her hvordan kan jeg få eldste pusen til å vite at han fortsatt har maten og doen sin. Han har alltid vært veldig ydmyk og aksepterer veldig mye (sittet i dukkevogn og blitt matet med skje av barna).. Anonymkode: b97a2...fa5
Tvist Skrevet 21. september #2 Skrevet 21. september Kan du gi gamlepus mat et sted den yngste ikke kommer til? På en benk eller et bord?
AnonymBruker Skrevet 21. september #3 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men den nye kattungen tar seg veldig til rette og har spist av eldste katten sin mat og lagt seg på plassen til eldste katten (et tårn vi har i stua) De har hvert sitt sted med egne ressurser, men eldste katten har hverken spist eller gått på do. Han spiser kun snacks vi gir ham Ikke la kattungen overta den eldste katten sin plass og mat. Dette skjedde med oss og vår eldre katt stakk til slutt og vi fant den død ute. Har alltid plaget meg. Anonymkode: 6e7ed...005 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #4 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men den nye kattungen tar seg veldig til rette og har spist av eldste katten sin mat og lagt seg på plassen til eldste katten (et tårn vi har i stua) De har hvert sitt sted med egne ressurser, men eldste katten har hverken spist eller gått på do. Han spiser kun snacks vi gir ham Ikke la kattungen overta den eldste katten sin plass og mat. Dette skjedde med oss og vår eldre katt stakk til slutt og vi fant den død ute. Har alltid plaget meg. Anonymkode: 6e7ed...005
AnonymBruker Skrevet 21. september #5 Skrevet 21. september Tvist skrev (35 minutter siden): Kan du gi gamlepus mat et sted den yngste ikke kommer til? På en benk eller et bord? Ja, han får foreløpig spise oppå kjøkkenbordet, har prøvd å belønne han når han ligger på plassen sin.. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ikke la kattungen overta den eldste katten sin plass og mat. Dette skjedde med oss og vår eldre katt stakk til slutt og vi fant den død ute. Har alltid plaget meg. Anonymkode: 6e7ed...005 Å gud 😭. Nei det skal ikke skje. Anonymkode: b97a2...fa5
AnonymBruker Skrevet 21. september #6 Skrevet 21. september Skill kattene i deler av døgnet i starten, slik at eldstepus får ro og tid for seg selv - så lenge som trengs for at eldste skal bli "seg selv" igjen. Når eldste er komfortabel i situasjonen, kan dere øke tidsrommet de er sammen forsiktig. Og som mang nevner over: ikke la den yngre presse den eldre ut av huset, ressursene eller plassene sine. Dette er en stor overgang for katten dere har fra før, så gi han godt med pauser, plass og oppmerksomhet. Anonymkode: 6bd67...836 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #7 Skrevet 21. september Hvor lenge er det siden kattungen flyttet inn? Vi har opp i gjennom årene satt mange katter sammen, noen blir vant til hverandre fortere enn andre mens enkelte trenger litt mer tid. Har enda til gode å se katter som bruker mer enn 4-5 uker på å akseptere hverandre. Så det går seg til bare man gir det tid. Siste paret med katter vi satt sammen var de vi har nå, en eldre hunn-katt og kattunge. Hun var også litt skeptisk i begynnelsen og ble ofte lei av all den barnslige oppførselen til kattungen. Lot henne forstå at vi støttet henne og hjalp til de gangene vi så kattungen var for pågående eller innpåsliten. En annen ting vi har gjort med absolutt alle katter vi har satt sammen er å gjøre alt felles. Sett frem noen ekstra kattedoer, men bland sammen sanden fra den gamle kattens do slik at det lukter likt alle steder. Spiser kattungen tørrfôr/vårfor ment for kattunger har alle kattene spist det (de blir litt tykke fordi det er mye kcalorier) men de mister behovet for å forsvare mitt og ditt. Ta gjerne bort den gamle kattens matskål og bytt ut med ny matskål eller plastbokser fra kjøkkenet. Sett dette flere steder i huset så mat er tilgjengelig over alt. Det vil ta noen uker men etter hvert etablerer kattene nye rutiner og mitt/ditt sammen. Har enda ikke opplevd katter som mistrives i vårt hjem når vi har gjort det på denne måten. De har blitt gode venner alle sammen og levd lange liv❤️ Anonymkode: 52b0c...efd 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge er det siden kattungen flyttet inn? Vi har opp i gjennom årene satt mange katter sammen, noen blir vant til hverandre fortere enn andre mens enkelte trenger litt mer tid. Har enda til gode å se katter som bruker mer enn 4-5 uker på å akseptere hverandre. Så det går seg til bare man gir det tid. Siste paret med katter vi satt sammen var de vi har nå, en eldre hunn-katt og kattunge. Hun var også litt skeptisk i begynnelsen og ble ofte lei av all den barnslige oppførselen til kattungen. Lot henne forstå at vi støttet henne og hjalp til de gangene vi så kattungen var for pågående eller innpåsliten. En annen ting vi har gjort med absolutt alle katter vi har satt sammen er å gjøre alt felles. Sett frem noen ekstra kattedoer, men bland sammen sanden fra den gamle kattens do slik at det lukter likt alle steder. Spiser kattungen tørrfôr/vårfor ment for kattunger har alle kattene spist det (de blir litt tykke fordi det er mye kcalorier) men de mister behovet for å forsvare mitt og ditt. Ta gjerne bort den gamle kattens matskål og bytt ut med ny matskål eller plastbokser fra kjøkkenet. Sett dette flere steder i huset så mat er tilgjengelig over alt. Det vil ta noen uker men etter hvert etablerer kattene nye rutiner og mitt/ditt sammen. Har enda ikke opplevd katter som mistrives i vårt hjem når vi har gjort det på denne måten. De har blitt gode venner alle sammen og levd lange liv❤️ Anonymkode: 52b0c...efd Glemte å legge til at vi også skilte de vi har nå (gamlemor og kattunge) i flere mnd mens vi var på jobb eller ute av huset slik at den gamle fikk tid til å hente seg inn igjen. Det fungerte fint. Er heldig å ha en dør inn til stua med glass helt ned så de kunne se hverandre hele dagen men kattungen fikk ikke kommet inn å vært plagsom når vi ikke var hjemme Anonymkode: 52b0c...efd 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Glemte å legge til at vi også skilte de vi har nå (gamlemor og kattunge) i flere mnd mens vi var på jobb eller ute av huset slik at den gamle fikk tid til å hente seg inn igjen. Det fungerte fint. Er heldig å ha en dør inn til stua med glass helt ned så de kunne se hverandre hele dagen men kattungen fikk ikke kommet inn å vært plagsom når vi ikke var hjemme Anonymkode: 52b0c...efd Takk for tipset det kan være lurt ja slik at de får litt pause fra hverandre. ❤️ Anonymkode: b97a2...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå