AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:38 #1 Skrevet søndag kl. 05:38 Jeg både kjøper og selger en del brukt. Jeg syns selv jeg er ganske fleksibel som selger. Dersom kjøper skal hente tilbyr jeg meg å ta med til jobb om det er enklere for dem, møtes i sentrum om jeg skal dit i nær fremtid eller jeg tilbyr å sette utenfor huset om de vippser først og de vil hente når jeg ikke er hjemme. Når jeg forslår disse løsningene selv når jeg skal kjøpe føler jeg det er mange som er veldig «vanskelige». Ville dere vært skeptiske til å legge varen utenfor om kjøper vippser først? Jeg ser virkelig ikke problemet, men opplever at noen sier nei til dette. Hvorfor? Anonymkode: c28a3...9db
monican94 Skrevet søndag kl. 05:44 #2 Skrevet søndag kl. 05:44 kommer jo ann på hvordan man bor, verdi på det som selges etc. Men opplever sjelden dette er no problem
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:49 #3 Skrevet søndag kl. 05:49 Akkurat nå var det barneklær. Så ikke store beløpet. Derfor jeg helt ikke vil betale for frakt. Og jeg kjører ikke bil, så er ikke så fleksibel på hentetidspunkt siden jeg må ta med ungene på buss eller sykkel om jeg skal hente etter barnehagen. Syns det er merkelig at det skal vøre et problem. Hadde selvsagt skjønt det om det handlet om en dyr pc eller sykkel eller noe… Anonymkode: c28a3...9db
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:55 #4 Skrevet søndag kl. 05:55 For min del kommer det helt an på. Jeg har levert ting i postkassa til folk eller på avtalt sted i hagen deres, men det er ikke noe jeg vanligvis takker ja til, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til det i en travel hverdag med jobb og to barn. Er aldri desperat etter å få solgt ting. Blir det solgt er det kjempefint, men jeg selger ikke dyre ting til slike summer at det rettferdiggjør at jeg skal bruke mye tid på salget. Har også litt blandede erfaringer med henting/levering generelt. Jeg foretrekker fiks ferdig: beløpet reserveres med en gang og at jeg stikker bortom nærbutikken for å sende. Når folk skriver til meg på en mandag at de kan komme på en fredag og hente er min erfaring at de ofte blir vanskelige å få tak i eller ombestemmer seg uten å gi lyd eller gir beskjed veldig sent, noe som ofte fører til at varen må legges ut helt på nytt fordi andre interessenter har avskrevet annonsen som reservert. Skjønner at dette går utover ærlige kjøpere som oppriktig prøver å finne en mer miljøvennlig løsning enn forsendelse, men det hjelper på en måte ikke meg. Å være selger på Finn er ikke hovedgeskjeften min, og ganske langt nede på en liste over prioriteringer. Anonymkode: 6b3b3...4fe 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:16 #5 Skrevet søndag kl. 06:16 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): For min del kommer det helt an på. Jeg har levert ting i postkassa til folk eller på avtalt sted i hagen deres, men det er ikke noe jeg vanligvis takker ja til, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til det i en travel hverdag med jobb og to barn. Er aldri desperat etter å få solgt ting. Blir det solgt er det kjempefint, men jeg selger ikke dyre ting til slike summer at det rettferdiggjør at jeg skal bruke mye tid på salget. Har også litt blandede erfaringer med henting/levering generelt. Jeg foretrekker fiks ferdig: beløpet reserveres med en gang og at jeg stikker bortom nærbutikken for å sende. Når folk skriver til meg på en mandag at de kan komme på en fredag og hente er min erfaring at de ofte blir vanskelige å få tak i eller ombestemmer seg uten å gi lyd eller gir beskjed veldig sent, noe som ofte fører til at varen må legges ut helt på nytt fordi andre interessenter har avskrevet annonsen som reservert. Skjønner at dette går utover ærlige kjøpere som oppriktig prøver å finne en mer miljøvennlig løsning enn forsendelse, men det hjelper på en måte ikke meg. Å være selger på Finn er ikke hovedgeskjeften min, og ganske langt nede på en liste over prioriteringer. Anonymkode: 6b3b3...4fe Skjønner. Ja, jeg leverer ikke. Men om det kan gjøre livet enklere legge varen utenfor så kjøper kan hente når det passer om de vippser først ser jeg bare det som en fordel. Syns det er litt stress med å avtale tidspunkt for henting. Og det slipper man jo da Anonymkode: c28a3...9db
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:03 #6 Skrevet søndag kl. 07:03 må bare si at jeg syns det er ganske provoserende at selger nærmest forlanger at man skal bruke fiks ferdig når det er mulig å hente med litt fleksibilitet. Da blir jo varen plutselig dobbelt så dyr. Anonymkode: c28a3...9db 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:17 #7 Skrevet søndag kl. 07:17 Jeg legger ikke ting utenfor eller slikt fordi jeg har erfaring med at kjøpere lyver om at tingene er borte, skadd eller lignende når de skal hente. Selv at andre skal hente for de er jeg skeptisk til etter at et kjøleskap ble henta av broren til kjøper og påført skader. Kjøper krangla til han ble blå i trynet men jeg hadde heldigvis bildebevis på at skadene ikke var der før henting. Flaks for det var et veldig bra og dyrt kjøleskap egentlig som ble solgt billig fordi jeg måtte få det ut raskt. Jo lavere pris, jo mindre orker jeg å flekse for kjøper slik grovt sett. Jeg orker ikke deale med mange meldinger frem og tilbake om å tilpasse meg behovene til en kjøper som skal kjøpe for noen få hundrelapper men jeg kan flekse en god del om det er snakk om litt mer penger. Prutes det på tikroninger eller hundrelapper på noe som allerede er prisa lavere enn sammenlignbare gjenstander fører også til mindre fleksibilitet fra min kant, jeg er aldri avhengig av å selge ting brukt så om noe blir liggende så doneres det bare. Anonymkode: d99dd...0d6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:17 #8 Skrevet søndag kl. 07:17 Der jeg bodde før la jeg gjerne varen ut i f.eks postkasse eller utenfor døren dersom kjøper ønsket det. Bodde litt øde til og det var lite nysgjerrige folk i området. Nå bor jeg derimot mye mer sentralt og opplever at ting blir stjålet fra postkassen og folk har ganske direkte innsyn til inngangsdør der jeg eventuelt kan legge ting så nå har jeg valgt å ikke gjøre det. Det handler ikke om å være vanskelig, men veldig kjedelig for en kjøper og vippse penger for å oppdage at varen ikke ligger i postkassen som avtalt. Det blir jo ord mot ord? Anonymkode: 8f0e8...89a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:00 #9 Skrevet søndag kl. 10:00 Jeg har lagt ting en gang, men var fordi vi ikke hadde tid til å vente til kjøperen dukket opp. Det gikk fint. Generelt liker jeg minst mulig styr, men kan godta litt mer "styr" om det er en kjøper som kanskje er interessert i flere ting og får da avslag som regel. Har opplevd kjøpere som stiller utallige spørsmål på feks ting som en billig jakke til 40 kroner. Om mål, bilder av den på om den kan komme og prøves osv osv. Dette var bare et eksempel, det har skjedd på mange annonser. Jeg kan svare om jeg føler jeg har tid til det og orker men generelt folk som skal innom for å prøve og vurdere om de skal kjøpe noe, nei takk. Altså hadde det vært noe dyrt til flere tusen ja greit da forstår jeg. Men 40 kr? 🤣 Fiks ferdig funker supert for meg, og det er å foretrekke. Ellers kunne jeg heller solgt ting dyrere om de uansett skulle komme på døra å hente. Prisene blir jo gitt ut fra tanken om at frakt kommer som ekstra kostnad.. Anonymkode: dd2a9...d90 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:02 #10 Skrevet søndag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): må bare si at jeg syns det er ganske provoserende at selger nærmest forlanger at man skal bruke fiks ferdig når det er mulig å hente med litt fleksibilitet. Da blir jo varen plutselig dobbelt så dyr. Anonymkode: c28a3...9db Det kommer jo helt an på hva varen koster. Er det en billig vare kan det fort bli dobbelt så dyrt, ja. Å legge i postkassen når det gjelder relativt billige varer går greit, men jeg har ikke spesielt lyst til å melde frem og tilbake og sitte hjemme og vente på en kjøper som kanskje ikke kommer for en vare som koster en hundrelapp eller to. Anonymkode: 3bd8c...e40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå