Thyra Skrevet 21. september #1 Skrevet 21. september Kongelige har jo et klesbudsjett hinsides hva vi "vanlige" har. De har mengder av designer klær, sko og vesker. Ting andre bare kan drømme om. De blir både hyllet for stilen sin og kritisert for pengebruken. Men når de innimellom stiller i plagg fra kjedebutikker, som f.eks HM, Zara eller Gina Tricot, så blir det også feil. For kongelige skal ikke fronte "fast fashion". De bør gå foran som et godt eksempel og tenke på miljøet. Men for mange er såkalt "fast fashion" eneste mulighet til å kjøpe klær. Og de fleste av oss bruker våre "fast fashion-plagg" langt flere ganger enn de kongelige bruker sine designerplagg. Den største miljøsynden er jo overforbruk, at vi kjøper for mye klær, og kaster dem når vi er lei av dem. Da spiller det jo mindre rolle hvor de er kjøpt og hvor lenge de har potensiale til å vare. En veldig stor andel av klærne blir jo skrotet lenge før de er utslitt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Skrevet 21. september Fast fashion er ikke eneste mulighet. Jeg kjøper nesten alle mine klær brukt på finn, og bruker mindre penger på klær enn da jeg handlet mest på H&M. Og får bedre kvalitet som varer. Anonymkode: a3f01...bd2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #3 Skrevet 21. september Jeg synes det har vært mye fokus på gjenbruk av designer-plagg, og det er vedig bra! Men bruktbutikker og vintage der de selger designerplagg har blitt utilgjengelig for folk flest siste årene, skyhøye priser, selv på ganske slitte vesker og plagg... Det er synd. Du har også en endring i store designerhus siste tiår, der de har blitt nærmest som fast fashion, med store skandaler der det viser seg at de benytter se av samme arbeidskraft, og at de selger for 50 ganger produksjonskostnader. Vanskelig å navigere i dette som etisk forbuker. Anonymkode: 64b7f...7bf 2 1
Thyra Skrevet 21. september Forfatter #4 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes det har vært mye fokus på gjenbruk av designer-plagg, og det er vedig bra! Men bruktbutikker og vintage der de selger designerplagg har blitt utilgjengelig for folk flest siste årene, skyhøye priser, selv på ganske slitte vesker og plagg... Det er synd. Du har også en endring i store designerhus siste tiår, der de har blitt nærmest som fast fashion, med store skandaler der det viser seg at de benytter se av samme arbeidskraft, og at de selger for 50 ganger produksjonskostnader. Vanskelig å navigere i dette som etisk forbuker. Anonymkode: 64b7f...7bf Nei, å kjøpe designerklær gir ingen andre garantier enn at det er dyrt.. 3
Thyra Skrevet 21. september Forfatter #5 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fast fashion er ikke eneste mulighet. Jeg kjøper nesten alle mine klær brukt på finn, og bruker mindre penger på klær enn da jeg handlet mest på H&M. Og får bedre kvalitet som varer. Anonymkode: a3f01...bd2 Jeg foretrekker å kjøpe klær jeg kan prøve, eller ihvertfall der jeg har mulighet til å velge i flere størrelser. Jeg har kikket en del på finn også, men synes det er vanskelig å finne noe til meg selv. Har kjøpt en del til barnet mitt.
AnonymBruker Skrevet 21. september #6 Skrevet 21. september Kongelige får skryt for fast fashion for å vise at også vi med normale lønninger kan se elegante og flotte ut. At ikke alt må være i 100 000 kr klassen for å se bra ut. Prinsesse Victoria stiller sannsynligvis i HM fordi det er en svensk merkevare. Kongelige som gjør dette gjør det selvsagt ikke for å normalisere bruk og kast kulturen men heller den større symbol effekten dette har. Anonymkode: 62f2a...468 2
blvck Skrevet 21. september #7 Skrevet 21. september (endret) De kongelige blir betalt (appasjen) for å vise et overforbruk og et luksuriøst forbruk. De mottar penger for å være kledd for represntasjon. Klærne de kongelige bruker skal være en balnding av inspirenderende (se på Kate feks som ofte bruker klær og har en stil som kan kjøpes av andre), være uppnålig (ekstremt dyre kjoler og smykker), og gjerne fremme nasjonal design. Jeg syns vi har sett en del gjenbruk her i det norske Kongehuset av det er veldig bra, samtidig syns jeg det har vært mer Italiensk enn norsk. Tror dette er en kamp de kongelige ikke kan vinne, men om ikke annet får de betalt for det. Endret 21. september av blvck
Thyra Skrevet 22. september Forfatter #8 Skrevet 22. september En annen ting, er det en forventning at kongelige damer skal bruke stiletthæler? Må si jeg synes litt synd på dem innimellom, det ser så vondt ut. Jeg hadde aldri orket. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #9 Skrevet 22. september Thyra skrev (13 minutter siden): En annen ting, er det en forventning at kongelige damer skal bruke stiletthæler? Må si jeg synes litt synd på dem innimellom, det ser så vondt ut. Jeg hadde aldri orket. Lurer på hvor mye forplager de har. Selv får jeg plager med senestrekk i ett døgn de få gangene jeg bruker sko med litt hæl. Bruker sko med litt hæl kanskje 5 dager i året. Anonymkode: 75973...3b0
AnonymBruker Skrevet 22. september #10 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lurer på hvor mye forplager de har. Selv får jeg plager med senestrekk i ett døgn de få gangene jeg bruker sko med litt hæl. Bruker sko med litt hæl kanskje 5 dager i året. Anonymkode: 75973...3b0 *foTplager. Anonymkode: 75973...3b0
Thyra Skrevet 22. september Forfatter #11 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Lurer på hvor mye forplager de har. Selv får jeg plager med senestrekk i ett døgn de få gangene jeg bruker sko med litt hæl. Bruker sko med litt hæl kanskje 5 dager i året. Anonymkode: 75973...3b0 Og det er sko med litt hæl, ikke stilletthæl... Leticia av Spania har visst mye plager/smerter i føttene og går en del i lavere sko, har jeg lest. Hun er jo stilig likevel.
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Skrevet 22. september Thyra skrev (15 timer siden): Nei, å kjøpe designerklær gir ingen andre garantier enn at det er dyrt.. Min erfaring er at kvaliteten er dalende, spesielt når det kommer til søm. Luksus-merker har bedre materiale. Tykkere silke og cashmere, brokade der mønster er vevd inn i stoffet, knapper av perlemor osv. Men sømmen er blitt så dårlig, og stemmer godt med at de benytter samme "fast fashion" fabrikker, der underbetalt arbeidskraft jobber 18 timer i døgnet, nærmest uten lønn. Vesker er blitt bare tragisk. skinnkvalitet er ikke noe bedre enn billige merker. Chanel bruker ikke 24k gullbelegg, men messing nå. Men prisene bare stiger. Folk betaler for statusen det gir. Kongelige har tilgang på mengder at dette. Mest av alt for å promotere. Siste årene mer enn før. Sonja på Dior-visning med fru Macron etter skandalen der Dior ble dømt feks. https://www.wsj.com/business/retail/christian-diors-57-handbags-have-a-hidden-cost-reputational-risk-8175c9c9 https://www.minmote.no/nyheter/a/nyv5rm/dronning-sonja-paris-fashion-week Anonymkode: 7ab05...d53
blvck Skrevet 22. september #13 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min erfaring er at kvaliteten er dalende, spesielt når det kommer til søm. Luksus-merker har bedre materiale. Tykkere silke og cashmere, brokade der mønster er vevd inn i stoffet, knapper av perlemor osv. Men sømmen er blitt så dårlig, og stemmer godt med at de benytter samme "fast fashion" fabrikker, der underbetalt arbeidskraft jobber 18 timer i døgnet, nærmest uten lønn. Vesker er blitt bare tragisk. skinnkvalitet er ikke noe bedre enn billige merker. Chanel bruker ikke 24k gullbelegg, men messing nå. Men prisene bare stiger. Folk betaler for statusen det gir. Kongelige har tilgang på mengder at dette. Mest av alt for å promotere. Siste årene mer enn før. Sonja på Dior-visning med fru Macron etter skandalen der Dior ble dømt feks. https://www.wsj.com/business/retail/christian-diors-57-handbags-have-a-hidden-cost-reputational-risk-8175c9c9 https://www.minmote.no/nyheter/a/nyv5rm/dronning-sonja-paris-fashion-week Anonymkode: 7ab05...d53 Enig med deg i alt dette. Ville aldri kjøpt en ny chanel veske nå. Den jeg har er fra 1990-tallet, og det er en helt annen kvalitet enn de nye. Det er også en stor risiko for at man kjøper super-fake hvis man ikke kjøper direkte fra Chanel. Til og med Chanel selv har blitt lurt av super-fake. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå