Gå til innhold

Ulike forventninger for kvinner og menn var antrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at om menn har en pen mørk dress, et par skjorter og et par pensko så er de velkledd for de fleste anledninger, mens for kvinner forventes det mange ulike antrekk? Ikke bare forventes det mer variasjon for ulike anledninger (kan liksom ikke bruke samme antrekk i bryllup, begravelse og barnedåp), men man kan liksom heller ikke bruke samme antrekk flere ganger etter hverandre, selv om antrekket passer kleskoden. Helst skal man også variere tilbehør som sko, smykker og vesker. Mens mannen gjerne kan komme i samme dress og sko hver gang.

En ting er jo at mange kvinner er opptatt av klær og liker å variere, men hvorfor er dette en sosial forventning?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er skrivefeil i overskriften, men får ikke endret. 

AnonymBruker
Skrevet

O.K.? De "forventningene" har dere (kvinner) skapt for dere selv.

Anonymkode: d4f15...752

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det slik at om menn har en pen mørk dress, et par skjorter og et par pensko så er de velkledd for de fleste anledninger, mens for kvinner forventes det mange ulike antrekk? Ikke bare forventes det mer variasjon for ulike anledninger (kan liksom ikke bruke samme antrekk i bryllup, begravelse og barnedåp), men man kan liksom heller ikke bruke samme antrekk flere ganger etter hverandre, selv om antrekket passer kleskoden. Helst skal man også variere tilbehør som sko, smykker og vesker. Mens mannen gjerne kan komme i samme dress og sko hver gang.

En ting er jo at mange kvinner er opptatt av klær og liker å variere, men hvorfor er dette en sosial forventning?

Du kan velge å ikke pålegge deg selv dette. Ingen problem å velge et plagg som fungerer til mange begivenheter om du vil. Du vil da finne ut at folk flest legger ikke merke til slikt. 

Anonymkode: 2dd5e...c38

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Dette har kvinner skapt selv…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne kan du velge å bruke bunad slik menn bruker dress - til alle anledninger. All variasjon er frivillig.

Anonymkode: f7f9f...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som kvinne kan du velge å bruke bunad slik menn bruker dress - til alle anledninger. All variasjon er frivillig.

Anonymkode: f7f9f...9d8

Bunad er jo utrolig mye dyrere enn dress, og passer ikke til riktig alle anledninger, som begravelse.

• Liker 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke akkurat noe alle kvinner har samtykket i...

Du kan velge å ikke pålegge deg selv dette. Ingen problem å velge et plagg som fungerer til mange begivenheter om du vil. Du vil da finne ut at folk flest legger ikke merke til slikt. 

Anonymkode: 2dd5e...c38

Men det vil bli kommentarer om man kommer i samme antrekk hver gang.

Og det forventes f.eks. lang kjole i bryllup, knelangt i barnedåp, svart i begravelse, ikke svart, rødt eller hvitt i bryllup osv. Og enkelte blir faktisk fornærmet om man kler seg "feil" til anledningen.

Pressen skriver også f.eks masse om kvinnelige klngeøiges antrekk, men sjelden noe om de mannlige klngeøiges antrekk..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryllup, begravelse og dåp er jo ikke daglige eventer.Min mann tar jo ikke på seg sin svarte dress med svart slips på juleaften! Det er en dress som er forbeholdt begravelser. Jeg har brukt mange kjoler og andre antrekk x flere. En julebord kjole med glitter jeg er veldig glad i hadde jeg på meg 3 ganger etter hverandre på julebord med jobben. 

Anonymkode: 7a2f4...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner pynter seg for andre kvinner, for å markere eller signalisere noe – eller som et ubevisst tegn på usikkerhet. Hva dette presset er skapt eller kommet som en følge av er en annen – og svært kompleks – diskusjon. 

Vi menn bryr oss ikke nevneverdig om hva dere går i så lenge det ikke er helt "off" til anledningen. Når kommenterte kjæresten/partneren/ektefellen din uoppfordret f.eks. den nye frisyren din, sminken, hvordan ditt matcher med datt? I det store og hele får vi ikke med oss dette. 😁

Anonymkode: 94350...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samtidig menn gå i dress til alle anledninger, mens kvinner står mye friere i klesveien. Veldig mange kvinner foretrekker nok friheten

Anonymkode: 39d13...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er mer forventninger til kvinners bekledning. Vet ikke hvor de stammer fra

Jeg gjør små opprør mot det. Feks med sko. Av en eller annen grunn "må" man bruke høye hæler til finselskap. Jeg synes det er ubehagelig og jeg går som en gås med slike.

Så jeg har bare lave finsko. På reaksjonene jeg får er det tydelig at for noen er lave sko kun akseptabelt ved sykdom eller alderdom. Når jeg sier at jeg bare foretrekker det blir de himmelfalne

Så min gave til små jenter er å fortelle at det er helt ok å bare ville ha det komfortabelt. Må ikke danse på sokkelesten med behagelige sko

Anonymkode: a4c5b...c87

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke menn som legger dette presset på kvinner, det er kvinner selv. Min mann fortalte meg at han aldri har tenkt en eneste tanke om kvinnesko, verken positive eller negative. Han er 100% nøytral til alle kvinnesko. Han er nøytral i forhold til kvinneklær, men setter pris på klær som viser rumpe og former (hehe). 

Anonymkode: bc3de...74d

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da ikke nye klær til hver anledning. Jeg bruker stort sett det samme ved alle begravelser jeg går i.

Anonymkode: 979e7...331

AnonymBruker
Skrevet

Aldri noen som har kommentert at jeg bruker samme antrekk og lave sko

Anonymkode: 90e13...919

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

og derfor har ikke ts lov å spørre?

O.K.? De "forventningene" har dere (kvinner) skapt for dere selv.

Anonymkode: d4f15...752

Og ts spør nettopp på KVINNEguiden, ikke hva menn mener om dette.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kvinner pynter seg for andre kvinner, for å markere eller signalisere noe – eller som et ubevisst tegn på usikkerhet. Hva dette presset er skapt eller kommet som en følge av er en annen – og svært kompleks – diskusjon. 

Vi menn bryr oss ikke nevneverdig om hva dere går i så lenge det ikke er helt "off" til anledningen. Når kommenterte kjæresten/partneren/ektefellen din uoppfordret f.eks. den nye frisyren din, sminken, hvordan ditt matcher med datt? I det store og hele får vi ikke med oss dette. 😁

Anonymkode: 94350...f66

Men hvor tar dere det i fra at ts lurer på hva menn mener om dette, eller at hun tror menn bryr seg?

Noen kvinner har "skapt denne forventningen for seg selv", ikke alle kvinner. Det er en uting, og det må være lov å diskutere uten at en masse menn som stalker kvinneguiden skal hovere over at de slipper disse sosiale tvangstrøyene.

Anonymkode: 3a731...efe

• Liker 2
Skrevet (endret)
Thyra skrev (4 timer siden):

. Helst skal man også variere tilbehør som sko, smykker og vesker

Dette må du ta opp med dine medsøstre.
Vi menn bryr oss ikke om du bruker samme smykke hele tiden.

Dette er et problem 100% oppkonstruert av moteindustrieon og godtatt av kvinner.

Er 90% sikker på at om du bruke samme antrekket flere gang er det ingen som bryr seg.
Så er bare å slutte med det.

Endret av Slarti
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mulig å drite i disse "forventningene" og gå i det man liker. 

Anonymkode: 41767...f6c

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de færreste bruker den samme dressen til alle anledninger, jobb, bryllup, dåp og begravelse innebærer ofte ulike dresser (og sko, slips, slipsnåler, mansjetter og belter), eller anntrekk. Ellers er jo andre inne på det, at mange anledninger kan dekkes av samme anntrekk også for kvinner, og for å være ærlig tror jeg aldri i verden jeg ville merket det om du dukket opp ved to anledninger i samme anntrekk. 

Skrevet

Selvfølgelig kan man bruke de samme kjolene igjen og igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...