Gå til innhold

Hvit gjeter vs Schæfer, kjør debatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. 
Min kjære høydrifts bruksschæfer døde nylig og jeg ser nå etter ny hund.
Vi har uenighet i heimen om hva som er beste rasen, og jeg vurderer derfor hvit gjeter for å ha et "Mildere" tilby til min andre halvdel som ikke var altfor fornøyd med driften på mitt pelsbarn. Hun var fantastisk på mange måter, men jeg ser at i vår familie , men mulig familie økning neste sommer så passer en mildere type inn. Jeg har lest og hørt at hvite gjetere kan ha nerver og derfor lav terskel for bitt, men har kun selv møtt trivelige og fine individer. 

Hva er erfaringene til andre her inne? Om man kan ha forslag for andre raser så før fri: de må være lettrent , kunne få 100% innkalling(husky er ikke aktuelt og andre polarhunder), medium til stor (under 35 kg) og egne seg til løping - ergo ikke for eksempel berner sennen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti noen og det har vært flere med dårlig helse enn dårlig mentalitet. Men jeg har også hørt at det er mye nerver, selv om de fleste jeg har møtt har vært ok. 

Du kan jo sjekke ut jaktretrievere eller spaniels, eventuelt andre apporterende raser. De tåler fint løpeturer, er lettlært og avlet for samarbeid med fører, uten å ha skarpheten mange bruksgjetere har. 

Anonymkode: bcd4b...080

• Liker 1
Skrevet

Kjør debatt?  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at Schæfere (og Rottweilere) er tillatt i Norge.

Har hatt hund som har blitt forsøkt angrepet av to forskjellige Schæferhunder, begge trente politi-hunder. 

Lyn-fra-klar-himmel-angrep.

Ingen provokasjon. 

Kjenner til fem andre tilfeller som har opplevd angrep fra Schæferhunder, hvor av tre av hundene måtte avlives på grunn av påførte skader. 

Greit nok at også Schæferene også måtte bli avlivet, men det oppleves ekstremt bittert, likevel.

Hadde ikke valgt en slik rase hvis jeg hadde barn i hus, eller omgås andre dyr.

Det holder ikke at det er smarte og vakre hunder. 

( Hadde unngått Rottweiler, av samme grunn. )

Anonymkode: 9ed7f...643

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at Schæfer ikke skulle passe inn i familien da? Jeg har bare erfaring med Schæfere, gode og stabile familiehunder så lenge man kjøper fra en god oppdretter og selv vet hva man driver med. 

Vi har hatt til sammen 6 Schæfere opp gjennom årene, alle har vært gode familiehunder og trygge i lek med barna ☺️ Vi har skjermet litt for andre barn de ikke kjenner, men det har handlet mye om utrygghet og at vi ikke stoler på andre barn rundt hundene våre, samt at mange barn fremstår usikker og redd, noe som kan gjøre at hunden blir usikker. 

En hund som er oppvokst med barn rundt seg hvor barna lærer fra start hvordan man behandler hunder og oppførsel rundt de har det uansett bedre, enn en voksen som plutselig blir kastet inn i en barnefamilie - uansett rase.

Så hvis dere ser for dere å få barn i nærmeste fremtid ville jeg heller ventet med å skaffe meg ny hund til dere har fått første barn, for så å få tak i en valp som blir vant med barna fra start. 

Anonymkode: 3b098...9b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok heller jeg ville spurt i rasegrupper eller på brukshund-sider enn her. Her er det begrenset av folk med ekte hundeerfaring. 

Min erfaring på begge raser er at det kommer an på oppdrett/linjer hvordan hunden blir. Noen avler for utstilling, noen på bruksegenskaper, og noen igjen på allsidige egenskaper. Men må si at de fleste hvite gjeterne jeg har møtt er hakket mer sky og reserverte enn schäferne, men ikke nødvendigvis mer nervøse. 

Se heller på hva du skal bruke hunden til, hvordan blir livet fremover med baby? Kan du gi den alt den trenger eller burde du heller satse på å vente noen år og heller ha en "selskapshund" de første årene mens barna er små?

Anonymkode: 24fb9...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forstår ikke at Schæfere (og Rottweilere) er tillatt i Norge.

Har hatt hund som har blitt forsøkt angrepet av to forskjellige Schæferhunder, begge trente politi-hunder. 

Lyn-fra-klar-himmel-angrep.

Ingen provokasjon. 

Kjenner til fem andre tilfeller som har opplevd angrep fra Schæferhunder, hvor av tre av hundene måtte avlives på grunn av påførte skader. 

Greit nok at også Schæferene også måtte bli avlivet, men det oppleves ekstremt bittert, likevel.

Hadde ikke valgt en slik rase hvis jeg hadde barn i hus, eller omgås andre dyr.

Det holder ikke at det er smarte og vakre hunder. 

( Hadde unngått Rottweiler, av samme grunn. )

Anonymkode: 9ed7f...643

Samme erfaring med schæfer. Sosialisering i hundeverden. NEI. 

Anonymkode: 478e3...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye dårlig mentalitet på hvit gjeter også.

Anonymkode: 0ffd2...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet med å anskaffe en hund som trenger så mye oppmerksomhet, trening og dressur. Har man ikke barn fra før, så vet man faktisk ikke hvordan livet blir med småbarn/baby hjemme. Babyer er TIDKREVENDE. Det å ta seg av småbarn opptar nesten all tid, og særlig da hvis babyen ikke vil sove om natten, har kolikk f.eks eller generelt er krevende og nekter å sove uten å ligge klistret på mor.

Jeg ville aldri skaffet meg hund rett før planlagt baby i hus. I så fall bare en liten selskapshund, men faktisk ikke det en gang. Den må ut mange ganger om dagen, og det er ikke alltid det går hvis man har et lite barn som sover dårlig og ikke kan vekkes når det endelig har sovnet for å bli med ut og lufte hunden.

Å skaffe seg hund bør du vente med til barnet er blitt litt større. Kanskje fire-fem år. 

Anonymkode: 3ffd8...858

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til hvit gjeterhund, og en del av de har mye stress/dårlig mentalitet. Så jeg ville jobbet lenge med å kartlegge oppdrettere hvis jeg skulle gått for denne rasen, og muligens hadde jeg tenkt at jeg måtte ut av landet for å finne gode hunder. Jeg har iallfall hørt lite godt om de største oppdretterne her til lands. 

Og de krever jo mye. Det kan godt tenkes de er mildere enn schæfere fra brukslinjer, men jeg vet ikke om jeg personlig hadde valgt det hvis jeg også skulle inn i en helt ny familiesituasjon. Samtidig er de jeg kjenner fra gode linjer, helt fantastiske hunder. Men så brukes de også til bruks, lydighet og redningshunder. 

Anonymkode: a5ded...374

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ventet med å anskaffe en hund som trenger så mye oppmerksomhet, trening og dressur. Har man ikke barn fra før, så vet man faktisk ikke hvordan livet blir med småbarn/baby hjemme. Babyer er TIDKREVENDE. Det å ta seg av småbarn opptar nesten all tid, og særlig da hvis babyen ikke vil sove om natten, har kolikk f.eks eller generelt er krevende og nekter å sove uten å ligge klistret på mor.

Jeg ville aldri skaffet meg hund rett før planlagt baby i hus. I så fall bare en liten selskapshund, men faktisk ikke det en gang. Den må ut mange ganger om dagen, og det er ikke alltid det går hvis man har et lite barn som sover dårlig og ikke kan vekkes når det endelig har sovnet for å bli med ut og lufte hunden.

Å skaffe seg hund bør du vente med til barnet er blitt litt større. Kanskje fire-fem år. 

Ja faktisk. Når små barn plutselig kommer inn i bildet så kan dette faktisk medføre uforutsigbar adferd på hunden. Kanskje også fare. Mangel på oppmerksomhet/lite stimuli f.eks.

Dette er en dårlig plan Ts.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville sett nærmere på retrivere jeg! Inne den familien er det mange fine familiehunder som du både kan løpe med, men også som fint kan ta en dag på sofaen hvis det er hektisk med småbarn eller du er høygravid og ikke orker å gå like mye.

Tror du bør ta inn i beregningen både graviditet og kommende barn: du vil ikke ha like god kapasitet både fysisk og mentalt, og da er det lurt at du har en fleksibel hund som kan matche deg og dine behov også. 

• Liker 2
Skrevet
blvck skrev (2 timer siden):

Ville sett nærmere på retrivere jeg! Inne den familien er det mange fine familiehunder som du både kan løpe med, men også som fint kan ta en dag på sofaen hvis det er hektisk med småbarn eller du er høygravid og ikke orker å gå like mye.

Tror du bør ta inn i beregningen både graviditet og kommende barn: du vil ikke ha like god kapasitet både fysisk og mentalt, og da er det lurt at du har en fleksibel hund som kan matche deg og dine behov også. 

Jeg har sett litt på jakt golden, men jeg klarer liksom ikke helt å varme meg selv opp til de. Vet ikke hvorfor, de virker så "dum", men det er kanskje bare individene jeg har møtt XD Har hørt jakt labradorer også er fantastisk men jeg har kun sett og møtt tønne-labben dessverre. Jeg har en svakhet for gjetere, de passer best inn i vår livsstil. Kan legge inn litt mer innsats å besøke noen arrangementer etc og få et bedre inntrykk ^^

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja faktisk. Når små barn plutselig kommer inn i bildet så kan dette faktisk medføre uforutsigbar adferd på hunden. Kanskje også fare. Mangel på oppmerksomhet/lite stimuli f.eks.

En godt oppdratt hund vil ikke ha noen vanskeligheter med barn. Kun hunder som ikke er grense eller rammesatt kan utøve negativ adferd mot barn

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt andre barn sov ikke liggende. Det gikk helt fint, det var gode turer og vippestol på hundetreningen. Hun elsket det :)

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror nok heller jeg ville spurt i rasegrupper eller på brukshund-sider enn her. Her er det begrenset av folk med ekte hundeerfaring. 

Min erfaring på begge raser er at det kommer an på oppdrett/linjer hvordan hunden blir. Noen avler for utstilling, noen på bruksegenskaper, og noen igjen på allsidige egenskaper. Men må si at de fleste hvite gjeterne jeg har møtt er hakket mer sky og reserverte enn schäferne, men ikke nødvendigvis mer nervøse. 

Se heller på hva du skal bruke hunden til, hvordan blir livet fremover med baby? Kan du gi den alt den trenger eller burde du heller satse på å vente noen år og heller ha en "selskapshund" de første årene mens barna er små?

Anonymkode: 24fb9...e06

Ser det er mange som ikke føler hund og barn går sammen: og slik som man trener og oppdrar hund i norge så forstår jeg godt den bekymringen :)

For oss, som tilbringer halve tiden i utlandet hvor hunder går fritt, så stiller situasjonen seg annerledes. Husk også at vi er to som er hundevante, føler det kom fram at jeg ikke er novise iom at jeg allerede nevner min avdøde bruksschæfer :)

Iom at vi tenker nettopp på det med at bruksschæfer er litt skarpere, litt mer, så vurderer jeg hvit gjeter som alternativ. 
Vi har allerede to barn og det har gått helt strålende. Det bor også allerede en BorderCollie med oss, som lever det gode liv.

Jeg har aldri varmet opp til 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mye dårlig mentalitet på hvit gjeter også.

Anonymkode: 0ffd2...897

Det er dårlig mentalitet på alle hunderaser. Det skyldes enten useriøse "oppdrettere" eller udugelige eiere. GS og hvit gjeter krever en god hundeeier og disse må også ha god sosialisering mm. De seriøse oppdretterene på Hvit gjeter reiser gjerne hundre mil for å unngå innavl. Og evt aggressive individer tas ut av avl. Har aldri hatt en hund som er så forsiktig og kjærlig med små barn som min Hvite G.

Anonymkode: 41620...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er dårlig mentalitet på alle hunderaser. Det skyldes enten useriøse "oppdrettere" eller udugelige eiere. GS og hvit gjeter krever en god hundeeier og disse må også ha god sosialisering mm. De seriøse oppdretterene på Hvit gjeter reiser gjerne hundre mil for å unngå innavl. Og evt aggressive individer tas ut av avl. Har aldri hatt en hund som er så forsiktig og kjærlig med små barn som min Hvite G.

Anonymkode: 41620...fae

Herlig å lese! Kan jeg spørre hvem oppdrett du har fra? Jeg er anbefalt to stk nå, tenker vi lander på hvit gjeter nemlig for å ha en litt mildere «schæfer» type i hus. 

jeg elsker schæferen , er beste hunden i mine øyne men jeg vet hva som bor i de. Min hadde mye alvor og var kun grei fordi hun var såpass trent og under «kontroll» . Hadde det vært frie tøyler eller sånn der «ikke si nei til hunden din» hadde hun sikkert drept det meste under 8 kg. 

Men jeg liker ikke nervøsitet noe som også er grunne til at jeg ikke er så keen på border collie, som er mannen sin favoritt rase. 
så HG er fin mellomting. Det er kun denne nerve konstitusjonen jeg da tenker på 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert Toller? Mye mer motor på de enn på de andre retrieverne er min erfaring. 

Anonymkode: 0664e...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk vurdert lapphund. Som reingjeter har den stor kapasitet og utholdenhet, og etter mitt syn innehar den de egenskapene du er ute etter. Den har også en unik pels som gjør at den tåler nordiske forhold veldig bra.

Anonymkode: d6772...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke valgt noen av delene med barn i hus. De er bare for sjuke begge to i mine øyne. Har aldri møtt en hvit gjeter uten IBD. Har aldri møtt en schafer som er frisk. 
de hvite har fordelen at de er trivelige hunder da. Litt mer åpen og litt mindre enmannshund. Men schafer skjønner jeg faktisk ikke at noen fortsatt kjøper seg. Har jobbet med disse i mange år og det kan jo ikke finnes et bra gen noe sted i verden i denne rasen.

hadde nye heller valgt en enkelt skrudd sammen hund. hvis det er løpingen du setter høyest hadde jeg valgt en enkelt konstruert setter av noe slag. Alternativt en smart springer eller en flat. 
men flat er i alle fall en løpeglad hund som er rågod på trening og som virkelig kan barnefamilie. 

Anonymkode: 29eca...77e

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du tar denne på en mer åpen gruppe med folk som kjenner rasen. Anonymt på nett så er det "ingen" som liker rasen fordi "alle" individene er "aggressiv" og "syk".

Personlig har jeg bare positiv erfaring med å være eier av en flott schæfer hund som er både frisk, snill og veldig tålmodig med barn; både store og små. De som passer henne sier det er den enkleste hunden de har passet noen gang (og de passer en del hunder).

Vi har diskutert både frem og tilbake mange ganger hvilke raser som kan være aktuelle neste gang vi kjøper hund, men ender alltid opp med samme konklusjon; schæfer er en fantastisk rase og vi ønsker det neste gang også. 

Utfordringen er, og det gjelder egentlig uansett hunderase, at man må ha tid og vilje til å trene hunden. Jeg ser nå i småbarnsfasen at det er mye vanskeligere å dekke hundens behov enn tidligere. Vi klarer det sammen, men jeg hadde definitivt ikke hatt tid og ork til å oppdra en valp eller unghund nå. Det er tross alt en ikke ubetydelig treningsjobb som skal gjøres for å få en fin og trygg hund. 

Anonymkode: fd8b4...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 22.10):

Jeg hadde ikke valgt noen av delene med barn i hus. De er bare for sjuke begge to i mine øyne. Har aldri møtt en hvit gjeter uten IBD. Har aldri møtt en schafer som er frisk. 
de hvite har fordelen at de er trivelige hunder da. Litt mer åpen og litt mindre enmannshund. Men schafer skjønner jeg faktisk ikke at noen fortsatt kjøper seg. Har jobbet med disse i mange år og det kan jo ikke finnes et bra gen noe sted i verden i denne rasen.

hadde nye heller valgt en enkelt skrudd sammen hund. hvis det er løpingen du setter høyest hadde jeg valgt en enkelt konstruert setter av noe slag. Alternativt en smart springer eller en flat. 
men flat er i alle fall en løpeglad hund som er rågod på trening og som virkelig kan barnefamilie. 

Anonymkode: 29eca...77e

Flat er heller ikke akkurat friske hunder da, selv om de er fine mentalt. Veldig mange dør tidlig av kreft. 

Anonymkode: 0664e...fd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...