Gå til innhold

Kaste jord i restavfallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på gravlunden, og det sto kun dunk for restavfall der. Jeg så det lå blomster og annet oppi, og jeg hadde en pose full med gress og jord som jeg la oppi. Men - jeg vurderer å kjøre der og plukke den opp i morgen (det er en halvtime), da jeg synes det er helt feil å kaste jord i den dunken. Det burde vært en for hageavfall der. Skal jeg la det være, eller plukke opp og kaste hjemme? 

Anonymkode: c044a...fa4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I og med at det kun var én dunk, og ikke noen andre steder å kaste jord og blomster, så hadde du jo ikke noe valg. Helt greit å bare la det ligge der. 👍 

Anonymkode: d120e...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I og med at det kun var én dunk, og ikke noen andre steder å kaste jord og blomster, så hadde du jo ikke noe valg. Helt greit å bare la det ligge der. 👍 

Takk for svar. 🌸
Jeg får håpe de får en annen dunk etter hvert til det.

Skrevet

Jord og blomster skal ikke i bioavfall. Sjekk med "sortere.no", og se hva som gjelder din kommune spesifikt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (5 minutter siden):

Jord og blomster skal ikke i bioavfall. Sjekk med "sortere.no", og se hva som gjelder din kommune spesifikt.

Dette var på en gravplass, og jeg hadde ordnet rundt en grav. Så det var ikke hjemme der jeg kan legge sånt under buskene.

Skrevet

Nettopp- det er restavfall. Jeg sorterte feil i flere år- kastet døde blomsterbukett i bipavfall. Men etter som mange av disse er importerte, så vil man ikke at biorester fra disse skal ende opp som f.eks hageprodukter  man vil begrense faren for å spre uønskede arter  og uønsket sykdom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (4 minutter siden):

Nettopp- det er restavfall. Jeg sorterte feil i flere år- kastet døde blomsterbukett i bipavfall. Men etter som mange av disse er importerte, så vil man ikke at biorester fra disse skal ende opp som f.eks hageprodukter  man vil begrense faren for å spre uønskede arter  og uønsket sykdom.

Dette har jeg ikke vist! Takk for info.

Grunnen til at jeg spurte var også fordi jeg liker ikke å kaste gress og jord som kunne blitt nyttet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nabo til kirka og her må alle ta med seg alt av søppel og biologisk avfall hjem og kaste det i egen privat dunk.

Anonymkode: 1ec4e...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (5 timer siden):

På alle kirkegårder jeg har vært innom er det egne beholdere for hageavfall (jord og blomster), og egne for resten (potter o.l.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er nabo til kirka og her må alle ta med seg alt av søppel og biologisk avfall hjem og kaste det i egen privat dunk.

Anonymkode: 1ec4e...d74

Fy faen så stusselig at vi har havnet der at det ikke er søppelordning på gravplassen. 

Og det er å be om at blomsteravfall kastes i naturen!!!!

Anonymkode: 294f4...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med kirkekontoret og hør hva de tenker. Skjønner jo ikke det for en slik plass blir det jo mye jord og blomster etter begravelse og folk som rydder graver. Bioavfall burde de prioritert istedenfor rest. 

Anonymkode: 7720c...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du forresten sikker på at det ikke er en container bak kirka eller noe? Har du sjekka hele runden? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du forresten sikker på at det ikke er en container bak kirka eller noe? Har du sjekka hele runden? 

Det er i nabokommunen, og jeg gikk ikke til motsatt ende av kirkegården. Jeg lurte på det etter at jeg hadde lagt meg i går…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med kirkekontoret og hør hva de tenker. Skjønner jo ikke det for en slik plass blir det jo mye jord og blomster etter begravelse og folk som rydder graver. Bioavfall burde de prioritert istedenfor rest. 

Jeg bør nok sjekke motsatt ende av kirkegården først, men naturlig ville være at det var rett dunk også der jeg kastet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fy faen så stusselig at vi har havnet der at det ikke er søppelordning på gravplassen. 

Og det er å be om at blomsteravfall kastes i naturen!!!!

Anonymkode: 294f4...10f

Det kan jo hende det er rett dunk på motsatt side av kirkegården, der jeg ikke gikk. Men det burde også vært ved utgangen der jeg gikk i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På alle kirkegårder jeg har vært innom er det egne beholdere for hageavfall (jord og blomster), og egne for resten (potter o.l.)

Jeg får gå rundt hele området neste gang og se. Det er i nabokommunen, og jeg har ikke gått over alt der. Men så kun restavfall ved to utganger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar. 🌸
Jeg får håpe de får en annen dunk etter hvert til det.

Alle gravlunder har et eller flere steder for slikt. Let bedre neste gang.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Alle gravlunder har et eller flere steder for slikt. Let bedre neste gang.

Ja, det får jeg gjøre. 
Men som nevnt var det blomster og annet i dunken, kunne jeg se.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får gå rundt hele området neste gang og se. Det er i nabokommunen, og jeg har ikke gått over alt der. Men så kun restavfall ved to utganger. 

De pleier å ha dunkene ved siden av hverandre på flere steder. Derfor skal det mye til om de har slik sortering. Jeg ser noen har skrevet at blomster skal i restavfallet, så kanskje de har begynt med det? 

Kirkekontoret for den aktuelle kirken vet det sikkert 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (14 timer siden):

Det kunne også blitt sortert som hageavfall. Restavfall trenger det absolutt ikke å være. Men jeg tipper gravlunden gjør det enkelt for seg selv. Folk flest gidder ikke å sortere skikkelig, og da blir hageavfallet forurenset. 

Anonymkode: ad9ad...466

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...