AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Skrevet 20. september Bedre enn forventet, som forventet eller dårligere enn forventet? Anonymkode: a84cc...09f
Te- Presten Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Akkurat som forventet. Jeg hadde regnet ganske nøye på det. Eneste variabel var et lite avvik på verdien av felles bolig. Men det var snakk om relativt lite avvik i forhold til tallet jeg regnet med. Det som derimot overrasket meg var at forbruket mitt var lavere enn antatt og lavere enn sifo- referansebudsjettet. Og det var godt å oppleve, for den biten var jeg spent på. En sak er å regne og sette budsjett. Men bekreftelsen kommer med regnskapet. Så det var en positiv overraskelse å ha lavere månedlige utgifter. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september Gikk ut av ekteskapet med kun klær, sko, litt pynt og noen få lette møbler. Han beholdt alt. Jeg gadd ikke å dele pga jævlige dårlige minner. Måtte begynne på scratch, ingen EK. Leide leilighet i begynnelsen. Fikk etterhvert kjøpe. Økonomisk har jeg det mye bedre nå enn i ekteskapet fordi jeg har gått drastisk ned i standard. Er ikke så opptatt av materialistiske ting (som eksmannen var). Jeg har det godt med det lille jeg har og boliglånet er overkommelig. Kuttet ut bil også. Går fint å gå og bruke kollektivtransport. Har mye penger til overs pr mnd og disse går til sparing inntil videre. Barna var flyttet ut da jeg gikk fra faren deres. Anonymkode: 4dbb7...610 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Hun kranglet til seg mer penger enn jeg mente var riktig. Jeg hadde med EK inn i ekteskapet, men jeg orket ikke bale med det og ga vel bort pengeverdien til en relativt grei nybil. Jeg klarer meg greit økonomisk. Har kutta kostnader der jeg kan og spiser mye enklere, men sunt, de ukene jeg ikke har barna. Så har i alle fall halvert matbudsjettet. Anonymkode: 5ff03...5d0
SPOCA Skrevet 20. september #5 Skrevet 20. september Som forventet, siden vi hadde skrevet ektepakt. Jeg tok med meg det meste av verdier, siden de fleste verdier i utgangspunktet var mine.
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Skrevet 20. september SPOCA skrev (11 minutter siden): Som forventet, siden vi hadde skrevet ektepakt. Jeg tok med meg det meste av verdier, siden de fleste verdier i utgangspunktet var mine. Var sparepengene dine i banken bare dine, eller måtte du dele? Anonymkode: 849d8...e96
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Skrevet 20. september Te- Presten skrev (2 timer siden): Akkurat som forventet. Jeg hadde regnet ganske nøye på det. Eneste variabel var et lite avvik på verdien av felles bolig. Men det var snakk om relativt lite avvik i forhold til tallet jeg regnet med. Det som derimot overrasket meg var at forbruket mitt var lavere enn antatt og lavere enn sifo- referansebudsjettet. Og det var godt å oppleve, for den biten var jeg spent på. En sak er å regne og sette budsjett. Men bekreftelsen kommer med regnskapet. Så det var en positiv overraskelse å ha lavere månedlige utgifter. Hvordan gikk du fram for å regne? Vi leier, og jeg eier null. Bilene står i hans navn. Anonymkode: 849d8...e96
SPOCA Skrevet 20. september #8 Skrevet 20. september (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Var sparepengene dine i banken bare dine, eller måtte du dele? Anonymkode: 849d8...e96 Det var mitt, og forble mitt. Det gjaldt også de fleste andre verdier, f.eks alle gaver vi mottok fra bryllupet, samt sparepenger. Alt dette var nevnt spesifikt i ektepakten. Endret 20. september av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Skrevet 21. september Altfor godt. Jeg måtte insistere hardt for å få mindre av henne som oppgjør for felles bolig (som jeg flyttet ut av). Anonymkode: b5312...96f
AnonymBruker Skrevet 21. september #10 Skrevet 21. september SPOCA skrev (20 minutter siden): Det var mitt, og forble mitt. Det gjaldt også de fleste andre verdier, f.eks alle gaver vi mottok fra bryllupet, samt sparepenger. Alt dette var nevnt spesifikt i ektepakten. Uten ektepakt må man dele, selv om noe er fra personlig uføreforsikring? Anonymkode: 849d8...e96
AnonymBruker Skrevet 21. september #11 Skrevet 21. september Omtrent som forventet, men så litt mørkt ut en periode. Jeg satt igjen med boligen (og lånet), og den eldste bilen. Han satt igjen med den nyeste bilen. Eide ikke noe annet sammen. Anonymkode: 0f36e...072
AnonymBruker Skrevet 21. september #12 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bedre enn forventet, som forventet eller dårligere enn forventet? Anonymkode: a84cc...09f Særeie. Alt var mitt. Så som forventet. Men eksen prøvde seg på å flå meg. Anonymkode: 0747c...64d
AnonymBruker Skrevet 21. september #13 Skrevet 21. september Som forventet, det ble et par spareår med dårlig råd. Hadde ingen ek eller oppsparte midler, utenom at han kjøpte meg ut (for altfor lav sum egentlig) . Men var heldig likevel og fikk hjelp av foreldrene mine til kjøp av leilighet. De ønsket å stille opp med økonomisk støtte for første gang på 42 år. Anonymkode: 00fae...439
SPOCA Skrevet 21. september #14 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Uten ektepakt må man dele, selv om noe er fra personlig uføreforsikring? Anonymkode: 849d8...e96 Det vet jeg ikke. Vi tok alt via advokat.
AnonymBruker Skrevet 21. september #15 Skrevet 21. september Bedre enn jeg kunne forvente. Jeg fikk kjøpt ut ektefellen og fikk dermed beholde huset. Trodde først at vi måtte selge huset og at jeg måtte kjøpe meg leilighet, men det slapp jeg altså. Kostnadene ellers har gått betraktelig ned fordi jeg har et svært lavt forbruk både på strøm, vann og mat. Anonymkode: e4714...a2b
AnonymBruker Skrevet 21. september #16 Skrevet 21. september Som forventet. Satt på leiligheten en stund med leieboer. Solgte og har brukt tida til omskolering. Håper å kjøpe igjen når jeg er helt ferdig med fag til sommeren. I mellomtida har alle prisene gått opp, forbruket har økt selv om jeg kjøper billigere mat, bruker mindre strøm etc. Anonymkode: d44d0...f3a
AnonymBruker Skrevet 21. september #17 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uten ektepakt må man dele, selv om noe er fra personlig uføreforsikring? Anonymkode: 849d8...e96 Nei, gaver, arv og det du tar med inn i ekteskapet er den ene part sitt. IPS, pensjon og personlig forsikringer som skyldes tap av framtidig inntekt er også den ene part sitt. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-uforeforsikring-og-aksjer-holdes-utenfor-deling-ved-skilsmisse/ Anonymkode: 5ff03...5d0 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #18 Skrevet 21. september Helt fint økonomisk, jeg må jo føre en streng økonomi når jeg er alene med enebolig og bil, og har barn. Men føler jeg har bedre råd nå likevel, fordi han var ei økonomisk røre. Jeg kjøpte ut han, og styrte hele prosessen da han var helt passiv og ikke tok tak selv om bruddet var anerkjent av begge. Men jeg lurte han ikke for penger. Egentlig fikk han mer penger enn han hadde krav på, fordi jeg gikk inn med 250.000 mer i EK, og trakk bare fra den summen 5 år senere. Strengt tatt burde jeg enten hatt høyere eierandel og dermed høyere andel av gevinsten, eller renter på den summen jeg hadde spyttet inn. Men, jeg har aldri orket å regne på kroner mot partnere, det er et forhold, ikke et økonomisk partnerskap. Også har jeg en god del bedre lønn og økonomi enn han, så jeg tenkte kanskje det kom barna til gode at jeg ikke kranglet på de kronene (ikke så sikker på om det skjedde men…). Så jeg er mer fornøyd med økonomien min etter brudd enn før brudd. Det henger dog sammen med at jeg tjener ganske godt, og ikke har lagt meg på så høy standard på bolig/bil, helt ordinære greier. Da har jeg ikke så mye lån heller. Anonymkode: c7248...e52
AnonymBruker Skrevet 21. september #19 Skrevet 21. september Dårligere enn forventet. Vi lånte penger av foreldrene hans til ny bil, betalte 5000kr i mnd til de. Etter kort tid ga de oss hele beløpet. Så han mener nå da at hele bilen er hans, siden gaven var til oss fra hans foreldre. Dermed har jeg ikke bil eller noe verdi å hente ut fra den. Det var litt strek i retningen for min del. Anonymkode: 93c72...344
AnonymBruker Skrevet 21. september #20 Skrevet 21. september Jeg var ufør med et barn med spesielle behov. Med stønader og bidrag hadde jeg det godt, men ikke luksuriøst. Møtte så drømmemannen. Han tjener nærmere 2M. Eier nå hus med hage og trenger ikke å bekymre meg økonomisk. Sparer i fond og vi har sikret oss begge mht samboer kontrakt og testamenter. Anonymkode: 663a4...18e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå