AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:13 #1 Skrevet lørdag kl. 19:13 Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, psykoanalyse er ikke anbefalt valg ved ptsd. Det finnes andre terapiretninger som er mye bedre egnet. Hva ville dere gjort, kontaktet dps, kontaktet behandler (oppstart først om 2 mnd) eller møtt til første time for å se hvordan vedkommende jobber? Anonymkode: 3f4ed...58c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:18 #2 Skrevet lørdag kl. 19:18 Tror jeg hadde møtt til første time og sett hvordan inntrykket var. Jeg har gått hos to psykoanalytikere. Begge brukte psykodynamisk metodikk på meg. Den ene fungerte dårlig, men den neste hadde jeg stort utbytte av å gå hos. Hun diagnostiserte meg forøvrig med kompleks PTSD og innrettet behandlingen mot det, men uten å bare jobbe rent traumetetapeutisk. Anonymkode: 7cd1a...493
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:25 #3 Skrevet lørdag kl. 21:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, psykoanalyse er ikke anbefalt valg ved ptsd. Det finnes andre terapiretninger som er mye bedre egnet. Hva ville dere gjort, kontaktet dps, kontaktet behandler (oppstart først om 2 mnd) eller møtt til første time for å se hvordan vedkommende jobber? Anonymkode: 3f4ed...58c Selv om psykologspesialisten er psykoanalytiker så betyr det ikke at psykologen ikke mestrer eller tilbyr annen behandling. Gi det et forsøk. Anonymkode: 6be23...154
Wilma89 Skrevet lørdag kl. 22:09 #4 Skrevet lørdag kl. 22:09 Tenker at psykoanalytiker sannsynligvis er et verktøy denne psykologen har i verktøykassen sin. En psykolog som er god på traumer bestemmer ikke behandlingsmetode før hen har møtt deg. EMDR kan f.eks. være riktig for meg, men ødeleggendd for deg. Ville i hvert fall møtt psykologen før jeg tok en avkjørsele.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:52 #5 Skrevet søndag kl. 14:52 Ut i fra min erfaring: jeg hadde byttet. Jeg har selv kompleks ptsd og går til psykodynamisk terapi hos en psykoanalytiker - det er fullstendig bortkastet og gir meg absolutt null. Ingen planer, ingen verktøy, ingen regulering, jeg må drive timene framover og i tillegg grave fram gammel dritt som bare virker retraumatiserende. Fordelen er at jeg dissosierer mesteparten av tiden og ikke husker så mye av det etterpå (men dessverre masse mareritt). Prøv å sjekke om vedkommende har noen anmeldelser (erfaringer fra brukere), hvor lang erfaring, hvilken utdanning osv? Anonymkode: 31c5a...ec7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:53 #6 Skrevet søndag kl. 14:53 Men vær obs: Mange steder finnes ikke traumekompetanse i det hele tatt. Anonymkode: 31c5a...ec7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:01 #7 Skrevet søndag kl. 21:01 Jeg er litt delt. Jeg tror ikke nødvendigvis psykodynamisk terapi er det beste for folk flest med kompleks PTSD, samtidig så er det jo noen som kan få nytte av det. Kanskje en kan gi det en sjanse? Har du forsøkt noe før, og har en formening selv om hva du trenger? Jeg fikk psykodynamisk terapi i nærmere 10 år og var feildiagnostisert og beveget meg knapt fremover, og ble bare mer og mer syk, så jeg opplever vel egentlig at DPS og norsk helsevesen fullstendig sviktet meg. Anonymkode: 15b60...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk psykodynamisk terapi i nærmere 10 år og var feildiagnostisert og beveget meg knapt fremover, og ble bare mer og mer syk, så jeg opplever vel egentlig at DPS og norsk helsevesen fullstendig sviktet meg. Veldig trist å høre. Og dessverre veldig gjenkjennbart. Anonymkode: 31c5a...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Det kan hende personen tenker å bruke andre metoder, så jeg ville nok ventet (hvis du orker) og sett hva hen har planlagt. Anonymkode: dfeb9...86b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 16.52): Ut i fra min erfaring: jeg hadde byttet. Jeg har selv kompleks ptsd og går til psykodynamisk terapi hos en psykoanalytiker - det er fullstendig bortkastet og gir meg absolutt null. Ingen planer, ingen verktøy, ingen regulering, jeg må drive timene framover og i tillegg grave fram gammel dritt som bare virker retraumatiserende. Fordelen er at jeg dissosierer mesteparten av tiden og ikke husker så mye av det etterpå (men dessverre masse mareritt). Prøv å sjekke om vedkommende har noen anmeldelser (erfaringer fra brukere), hvor lang erfaring, hvilken utdanning osv? Anonymkode: 31c5a...ec7 Sånn var det når jeg gikk hos en som drev med psykoanalyse, ingen verktøy, ingen fremgang, kun baklengs og ting ble vridd til å være verre enn det var. I brevet med første time sto det at han drev med psykoanalyse og kun det så hvis ikke pasienten (dvs meg) ikke ønsket den type behandling så måtte jeg avbestille timen. Jaha, og jeg som var langt nedi kjelleren skulle vite om psykoanalyse var rett for meg??? Anonymkode: 46e71...01c
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden Ts her. Jeg har gått i Psykodynamisk terapi i mange år, det dreide seg bare om å velte seg i egen smerte og jeg var ikke i bevegelse. Bortkastet tid og en påkjenning. Har sendt sms og spurt litt mer konkret hvordan vedkommende jobber. Så får vi se hvordan det blir bemøtt 😬 Anonymkode: 3f4ed...58c
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts her. Jeg har gått i Psykodynamisk terapi i mange år, det dreide seg bare om å velte seg i egen smerte og jeg var ikke i bevegelse. Bortkastet tid og en påkjenning. Har sendt sms og spurt litt mer konkret hvordan vedkommende jobber. Så får vi se hvordan det blir bemøtt 😬 Anonymkode: 3f4ed...58c Det synes jeg er sterkt gjort av deg ☀️Hvis det ikke blir møtt på en ok måte vet du i alle fall helt sikkert at dette ikke er rett for deg! Anonymkode: 31c5a...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sånn var det når jeg gikk hos en som drev med psykoanalyse, ingen verktøy, ingen fremgang, kun baklengs og ting ble vridd til å være verre enn det var. I brevet med første time sto det at han drev med psykoanalyse og kun det så hvis ikke pasienten (dvs meg) ikke ønsket den type behandling så måtte jeg avbestille timen. Jaha, og jeg som var langt nedi kjelleren skulle vite om psykoanalyse var rett for meg??? Anonymkode: 46e71...01c Helt sant. Jeg husker at jeg satt og lurte på når vi skulle starte terapien, da hadde jeg gått der i flere uker. Og da jeg endelig tørte å spørre så var jo svaret at dette VAR terapien. Jeg hadde jo trodd jeg skulle lære meg å håndtere triggere, komme inn i toleranse vinduet, bygge meg selv opp igjen, men sånn jobbet ikke psykologen. Anonymkode: 31c5a...ec7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt sant. Jeg husker at jeg satt og lurte på når vi skulle starte terapien, da hadde jeg gått der i flere uker. Og da jeg endelig tørte å spørre så var jo svaret at dette VAR terapien. Jeg hadde jo trodd jeg skulle lære meg å håndtere triggere, komme inn i toleranse vinduet, bygge meg selv opp igjen, men sånn jobbet ikke psykologen. Anonymkode: 31c5a...ec7 Åj, dette skulle jeg akkurat til å skrive. Ble satt ut nå! Gikk du og i Kristiansand? Der er det mye grums, mye psykodynamisk og karakteranalyse. Anonymkode: 70d38...e64
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åj, dette skulle jeg akkurat til å skrive. Ble satt ut nå! Gikk du og i Kristiansand? Der er det mye grums, mye psykodynamisk og karakteranalyse. Anonymkode: 70d38...e64 Ja, faktisk. Anonymkode: 31c5a...ec7
AmelieA Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, faktisk. Anonymkode: 31c5a...ec7 Hos avtalespesialist? Eller på spesialisert poliklinikk for psykosomatikk og traumer? Masse skadelig terapi der. Kaster dissosiativ lidelse, DID, borderline fungering, Shizoid virkelighetsoppfatning, multiple personligheter osv etter alle som går inn døra. Mange har blitt helt arbeidsuføre etter terapi der. Jeg gikk til avtalespesialist, men han hadde tilknytning til den avdelingen på sykehuset. Send meg gjerne pm. om du vil🙂
AmelieA Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 16.52): Ut i fra min erfaring: jeg hadde byttet. Jeg har selv kompleks ptsd og går til psykodynamisk terapi hos en psykoanalytiker - det er fullstendig bortkastet og gir meg absolutt null. Ingen planer, ingen verktøy, ingen regulering, jeg må drive timene framover og i tillegg grave fram gammel dritt som bare virker retraumatiserende. Fordelen er at jeg dissosierer mesteparten av tiden og ikke husker så mye av det etterpå (men dessverre masse mareritt). Prøv å sjekke om vedkommende har noen anmeldelser (erfaringer fra brukere), hvor lang erfaring, hvilken utdanning osv? Anonymkode: 31c5a...ec7 Jeg jobber nå for bedring av pasientsikkerheten. Særlig i Kristiansandsandsområdet er det mye grums. Det er jo ikke lov å nevne navn her, men går du til en mannlig psykolig med intialene UW, PØF, RB, KFJ eller ØK (i tillegg til hele den avdelingen på sykehuset) så les om karakteranalyse og kom deg vekk. Karakteranalyse er en terapiretning helt uten evidens, mange går i ti år +, blir gjort avhengige av psykologen og kommer ingen vei i livet. Karakteranalyse ble våren 2025 avslørt som det det er- helt uvirksomt og potensielt svært skadelig. De har nå mistet godkjenningen som psykologspesialisering. De har ett svært høyt antall klagesaker knyttet til seg sammenlignet med andre retninger. Det er kun ca. 70 stykk som praktiserer dette i Norge, men mange av dem praktiserer i Kristiansand. F.eks er 3 av 4 avtalespesialistene tilkyttet Solvang og Strømme DPS karakteranalytikere! https://www.forskning.no/psykologi/karakter-bristen/2509498 https://www.forskning.no/psykologi/i-arevis-er-psykologer-utdannet-i-en-terapiform-det-ikke-finnes-studier-pa/2509941 Forskning.no har skrevet en haug av saker om karakteranalyse (la ved 2 av dem). Om du vil lese flere, søk på karakteranalyse inne på forskning.no sin side.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt sant. Jeg husker at jeg satt og lurte på når vi skulle starte terapien, da hadde jeg gått der i flere uker. Og da jeg endelig tørte å spørre så var jo svaret at dette VAR terapien. Jeg hadde jo trodd jeg skulle lære meg å håndtere triggere, komme inn i toleranse vinduet, bygge meg selv opp igjen, men sånn jobbet ikke psykologen. Anonymkode: 31c5a...ec7 Det gjør så godt å lese at andre har denne erfaringen. Ikke fordi jeg unner noen andre å føle de kaster bort år av livet. Men jeg har følt meg så gaslightet. Jeg kom inn i psykiatrien i ung alder og hadde enormt stor tillit til behandlerne jeg møtte der. Den dag i dag, etter snart to tiår med å dykke ned i ulike områder innen psykologifeltet, tenker jeg tilbake og føler jeg nærmest var hjernevasket i troen på at "å snakke om det" skulle føre til noen endring. Det føltes som jeg ikke kom noen vei, og gjennom et tiår var det SÅ mange ganger jeg sa at "jeg føler jeg ikke kommer noen vei" eller "dette har vi snakket om før, det hjelper ikke" og ble møtt med at "joda, det går bittelitt fremover". Er det flere som kjenner seg bitter? Anonymkode: 15b60...5ca
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Jeg har gått i Psykodynamisk terapi i mange år, det dreide seg bare om å velte seg i egen smerte og jeg var ikke i bevegelse. Bortkastet tid og en påkjenning. Har sendt sms og spurt litt mer konkret hvordan vedkommende jobber. Så får vi se hvordan det blir bemøtt 😬 Anonymkode: 3f4ed...58c Så innmari bra at du sendte SMS og spurte! Du beskriver det godt, ja det var som å velte seg i egen smerte, eller ikke en gang velte seg i den for meg, men nærmest utenfra bli marinert i den. Anonymkode: 15b60...5ca
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden AmelieA skrev (2 timer siden): Jeg jobber nå for bedring av pasientsikkerheten. Særlig i Kristiansandsandsområdet er det mye grums. Det er jo ikke lov å nevne navn her, men går du til en mannlig psykolig med intialene UW, PØF, RB, KFJ eller ØK (i tillegg til hele den avdelingen på sykehuset) så les om karakteranalyse og kom deg vekk. Karakteranalyse er en terapiretning helt uten evidens, mange går i ti år +, blir gjort avhengige av psykologen og kommer ingen vei i livet. Karakteranalyse ble våren 2025 avslørt som det det er- helt uvirksomt og potensielt svært skadelig. De har nå mistet godkjenningen som psykologspesialisering. De har ett svært høyt antall klagesaker knyttet til seg sammenlignet med andre retninger. Det er kun ca. 70 stykk som praktiserer dette i Norge, men mange av dem praktiserer i Kristiansand. F.eks er 3 av 4 avtalespesialistene tilkyttet Solvang og Strømme DPS karakteranalytikere! https://www.forskning.no/psykologi/karakter-bristen/2509498 https://www.forskning.no/psykologi/i-arevis-er-psykologer-utdannet-i-en-terapiform-det-ikke-finnes-studier-pa/2509941 Forskning.no har skrevet en haug av saker om karakteranalyse (la ved 2 av dem). Om du vil lese flere, søk på karakteranalyse inne på forskning.no sin side. Wow, dette er skremmende å lese om! Jeg så saken om at karakteranalyse skulle avvikles elns, men annerledes å høre fra deg. Jeg hører ikke til i det området, men jeg gikk nesten 10 år til samme, og ENESTE grunnen til at jeg ble avsluttet var at han skulle slutte pga ny jobb et annet sted i landet. Jeg ble så avhengig av psykologen, følte meg udugelig, hjelpeløs, at jeg ikke kunne greie noe selv og selv nå snart 5 år senere føle jeg meg så jævlig idiot som ble så avhengig, som stolte så på helsevesenet. Selv etter det fikk jeg ny psykolog og på ny lært at jeg kan ikke takle livet på egen hånd, enda denne terapeuten faktisk ga meg mer ressurser, jeg var så passivisert og "institusjonalisert". Og når du beskriver at dette er mange som har erfart? Så det er ikke bare jeg som var svak og dust 🤯 Det er så innmari bittert. Anonymkode: 15b60...5ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå