Gå til innhold

Legge opp bunad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kjøpte en sognabunad på finn for noen år siden. Den skal legges opp, slik at min datter kan bruke den i konfirmasjonen neste år. Den skal kanskje legges opp nå i oktober.

Har fått tilbud på dette.

Det var visst ein del arbeid som måtte gjøres med bunaden.

I tillegg må hun ha Bård, forkle og skjorte 

Syingen kommer på 6000-10 000.

Bård koster 4000.

Forkle koster 3500.

Skjorte koster 10 000.

Så 27 500 kan det komme på totalt for å fikse/ legge opp bunaden, så den passer min datter. Pluss Bård, forkle og skjorte. Og for arbeidet med syingen.

Er dette en grei pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg forstår det er totalprisen 27.500? 

10K for skjorte er normalt for en med mye broderi. Selv har jeg en slik som koster det hvis man ikke broderer selv, men fikk den brodert av familiemedlem og det tok denne personen svært mange arbeidstimer. 

Bård vet jeg dessverre ikke hva er. 

3500 for forkle ville vært uten sying på min bunad. Det er det stoffpakken til forkleet koster, så hvis den er ferdig sydd vil jeg si det er bra pris. 

Syingen er jo umulig å kommentere prisen på når man ikke vet eksakt hva som skal gjøres. Hvis den skal sys inn og ikke bare legges opp nederst for eksempel så er det klart det er mye arbeid, og 6-10K høres ut som en normal pris på det. 

Anonymkode: 296fd...cd9

Skrevet

Syns jeg hørtes vilt it når husfliden selger ny for nesten samme pris

Skjorte vet jeg ligger fra 4000 til 15000 ut fra hvilken bunad

Vi betaler 1500kr for tilpassing av bunad

Anonymkode: c3285...2bd

Skrevet

Hva er bård? 

Anonymkode: 7bb0a...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er bård? 

Aner ikke. Men er mor til dattera mi som har fått prisen. 

Skrevet

Bård. Er visst sånn bånd eller noe.

Skrevet
Gertost skrev (1 time siden):

Bård. Er visst sånn bånd eller noe.

Tror personen mente at du har skrevet det feil. 

Anonymkode: e1cc9...30f

Skrevet

hørtes vannvittig ut. Skjorte kan koste halvparten, omsying det samme. Forkle er sikkert rett, bård/bord hva/hvor på bunad er dette ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror personen mente at du har skrevet det feil. 

Anonymkode: e1cc9...30f

Takk for at du svarer for meg, men det var ikke det jeg mente. Jeg lurte på hva det var, for jeg har ikke hørt om det i forbindelse med noe man må kjøpe til en bunad.

Dvs: jeg har hørt om broderte bårder eller border (vet ikke hvordan det staves), men da er det noe som allerede sitter fast i bunaden, og ikke noe man kjøper løst. Det er jo så mange forskjellige bunader i Norge, og mange lokale faguttrykk på ulike drakt-deler. For alt jeg visste kunne bård vært et lokalt dialektord for noe som kun hører til sognebunaden. 

• Liker 2
Skrevet
Gertost skrev (15 timer siden):

27500 er totalpris.

Ser husfliden selger nye sognabunader til 25.400.  Men forkle kommer i tillegg.

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/vestland/sognebunad/

Sølvet kommer også i tillegg, og er på veldig mange tusen. Så hvis prisen på brukt omsydd bunad 27.500 er med sølv så sparer du deg fort 20.000 i forhold til ny med skjorte og sølv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sølvet kommer også i tillegg, og er på veldig mange tusen. Så hvis prisen på brukt omsydd bunad 27.500 er med sølv så sparer du deg fort 20.000 i forhold til ny med skjorte og sølv. 

Det er omsyingen som kommer på 27.500,  noe jeg synes er helt hinsides. TS har allerede kjøpt bunaden.

Anonymkode: fec50...f73

Skrevet (endret)

Bunaden ble kjøpt brukt på finn.no for ein del år siden. Var med sølv. Betalte 30 000 kr.

27.500 er for omsying slik at den passer min datter,inkludert nytt forkle, Bård ( usikker på kva det menes med dette ), og skjorte. Dette mangler me. Eller rettere sagt. Trur me fekk med ein grønn skjorte. Men den skal visst ikkje brukes, da det ikkje var så fint.

Endret av Gertost
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er omsyingen som kommer på 27.500,  noe jeg synes er helt hinsides. TS har allerede kjøpt bunaden.

Nei. Det stemmer ikke. 

Skrevet
Gertost skrev (20 minutter siden):

Bunaden ble kjøpt brukt på finn.no for ein del år siden. Var med sølv. Betalte 30 000 kr.

27.500 er for omsying slik at den passer min datter,inkludert nytt forkle, Bård ( usikker på kva det menes med dette ), og skjorte. Dette mangler me. Eller rettere sagt. Trur me fekk med ein grønn skjorte. Men den skal visst ikkje brukes, da det ikkje var så fint.

Det jeg gjetter på er at det har med at denne bunaden har en bord nederst som du ser på bildet. Men du må høre med den du har fått prisen på sying av og spørre om dere ikke kan bruke den eksisterende borden selv om bunaden sys opp i stedet for å kjøpe en ny.

image.thumb.jpeg.6a769dea2fa04c43571c4d4221843381.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det stemmer ikke. 

Eh jo 👇

Gertost skrev (1 time siden):

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh jo 👇

Du må lese igjen. Selve syingen er på 6-10 K. Ikke 27.000. Den summen skriver TS er inkl alt, altså med ny skjorte med store broderier, forkle og ny bord. 

Skrevet

Behold sølvet, bestill ny målsydd bunad på husfliden og selg den som ikke passer på finn.

Anonymkode: 75c9e...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...