Gå til innhold

USA innreise/TSA/sikkerhetskontroll

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som er mest oppsiktsvekkende her er jo nordmenn som tror at å komme igjennom sikkerhetkontrollen er utfordringen med å reise til USA i dag…🙄

Anonymkode: 57d78...9b5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er litt vanskelig da jeg er hvit og norsk.

Så ut som det gikk like fort med alle de andre foran meg også. Det var alle regnbuens farger. 2 spørsmål og «enjoy».

I følge flere her på KG, så måtte jeg regne med gjennomgang av telefonen, alle sosiale medier, tortur og innreisenekt. 
Altså så langt fra virkeligheten som det er mulig å komme altså.

Anonymkode: 461e3...0f2

Dette er jo bare pga. de falske nyhetsartiklene om han narkisen som liksom ble stoppet pga. memes av JD Vance på telefonen.

Propaganda propaganda propaganda :)

Anonymkode: eed7e...08c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har en mørk hudfarge og er norsk statsborger så tror jeg nok ikke at det er lett som en plett. 

Anonymkode: ea673...20a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg krysset grensa for et par uker siden, til fots ved Niagara Falls fra Canada. Var ikke noe problem. Men ved siden av var det et rom med glassvegger med tre stk som ikke var like heldige, så ut som de var fra Latin-Amerika. 
De fleste har ikke noe å frykte, så lenge de er etnisk norske, har tilknytning i orden til Norge og ikke har gjort noe spesielt. Men det er ikke bra at dette faktisk er noe man må tenke på nå……

Anonymkode: d4724...141

Dette gjelder alle vestlige land. Kommer du fra et annet vestlig land, så går du stort rett gjennom innreisekontrollen. Kommer du fra andre land, med helt andre visumregler, så blir du langt oftere stanset. Sånn er det, og godt er det. 

Anonymkode: 4bac7...b7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 19.17):

pass fra Iran eller Russland. 

Prøv på det hvor som helst.....

Anonymkode: 07b82...805

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 19.28):

Så ut som det gikk like fort med alle de andre foran meg også. Det var alle regnbuens farger. 2 spørsmål og «enjoy».

I følge flere her på KG, så måtte jeg regne med gjennomgang av telefonen, alle sosiale medier, tortur og innreisenekt. 

Hvorfor alle disse overdrivelsene? Jeg husker vi pratet om det i en tidligere tråd. Alt jeg nevnte var at man kan bli plukket ut for sikkerhetssjekk, men sannsynligheten for at dette skjer er absolutt ikke stor. Uansett, det problematiske ved innreise til USA hvis man er så uheldig at man blir tatt ut for kontroll, er at man bør regne med et langt avhør hvor de sjekker telefon (sosiale medier). Derfor anbefales det ikke at man har noe negativt om Trump administrasjonen eller Israel.

Selv om du og de fleste har hatt en positiv opplevelse, finnes det andre som har hatt en negativ opplevelse. Det er rart at det er så vanskelig for noen å forstå.

Anonymkode: b942a...758

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (21 timer siden):

Tror det er bedre å minimere risiko i immigrasjon ved å tenke valg av flyplass. Siden statistikk er det eneste holdbare man kan gå etter.

Per dags dato:

Lengste ventetid i immigrasjon, som da kan være en kombinasjon travel flyplass og streng immigrasjonskontroll, eller en av delene. 
1. Fort Lauderdale (FLL)

2. Miami (MIA)

3. New York (JFK)

4. San Francisco (SFO)

5. Chicago (ORD)

6. Los Angeles (LAX)

Mens større flyplasser som Phoenix (PHX), Denver (DEN), Detroit (DTW) og Atlanta (ATL) har opptil 6 ganger kortere ventetid gjennom immigrasjon. 

https://upgradedpoints.com/travel/airports/average-wait-times-at-immigration-and-customs/

Vi har familie i USA og reiser dit årlig. Vi reiser oftest til Denver og sist gang måtte vi vente i 3 timer for å komme gjennom immigrasjon. Men jeg tror vi var uheldige og kom med siste flyet for det var ingen kø bak oss. I år reiste vi gjennom Minneapolis (MSP) og det tok under en time å komme gjennom. 

Anonymkode: 2ad64...332

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er jo bare pga. de falske nyhetsartiklene om han narkisen som liksom ble stoppet pga. memes av JD Vance på telefonen.

Propaganda propaganda propaganda :)

Anonymkode: eed7e...08c

Hvorfor omtaler du noen som "narkis" på denne måten?

Han hadde røykt hasj to ganger i land hvor det var lovlig! Det er IKKE å være "narkis".

Anonymkode: fffe6...c8b

• Liker 3
Skrevet

Selv om det ikke er noe problem for akkurat DEG å reise til USA, så betyr det ikke at dette går like greit for alle andre. Dessuten har amerikanske myndigheter funnet på temmelig mye problemer for andre land som liksom skal være "allierte" for amerikanerne. 

Bare fordi alle disse toll-murene har noe særlig å si for deg personlig, så kan dette fremdeles føre til temmelig store problemer for mange andre - inkludert for norske bedrifter og arbeidsplasser. Hva med å ha bittelittegrann sympati, og heller la være å støtte opp på andre land som har en så bedriften oppførsel? 

Anonymkode: 45ce9...f2f

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 19.28):

Min nabo deler ikke dine erfaring.

Også norsk, men med gener fra Latin Amerika. Vedkommende satt i timesvis og har sagt ifra på jobb at hen ikke drar tilbake dit under denne presidenten..

Beklager, men ser du ikke forskjelligen på å være en hvit person med norskt pass og andre? Det er vel det som kalles å være privilegert, å tro at andre har like forutsetninger som en selv.

Slik er det altså ikke 😂

Anonymkode: 9428c...f88

Skrevet

Fantastiske dager til nå. Utelukkende vennligsinnede, nysjerrige og imøtekommende. Sett null tegn til noe kontroverser etc. ikke sett eller hørt noe som helst om hverken ICE, Kirk eller annet av politiske kontroverser. Livet leker her i «sørstatene/gamle konføderasjonsstatene. 

Skrevet
Svart skjerm skrev (På 21.9.2025 den 11.13):

Tror det er bedre å minimere risiko i immigrasjon ved å tenke valg av flyplass. Siden statistikk er det eneste holdbare man kan gå etter.

Per dags dato:

Lengste ventetid i immigrasjon, som da kan være en kombinasjon travel flyplass og streng immigrasjonskontroll, eller en av delene. 
1. Fort Lauderdale (FLL)

2. Miami (MIA)

3. New York (JFK)

4. San Francisco (SFO)

5. Chicago (ORD)

6. Los Angeles (LAX)

Mens større flyplasser som Phoenix (PHX), Denver (DEN), Detroit (DTW) og Atlanta (ATL) har opptil 6 ganger kortere ventetid gjennom immigrasjon. 

https://upgradedpoints.com/travel/airports/average-wait-times-at-immigration-and-customs/

Jeg var i Chicago mai, og vi skled rett gjennom. Fikk de vanlige standardspørsmålene om formålet med reisen, og vi svarte "møte venner" og fikk spørsmål hvordan forholdet til hverandre var (relasjon) og vi svarte mor og sønn, og det var det. God tur, vær så god, her er passene deres. Skled rett igjennom på bare noen få minutter. Knapt kø å snakke om også.

De undersøkte heller ikke bagasjen vår eller ryggsekkene. Ingen kontroll. 

Anonymkode: 29f60...01b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 11.47):

Har en mørk hudfarge og er norsk statsborger så tror jeg nok ikke at det er lett som en plett. 

Anonymkode: ea673...20a

Vel vi hadde ikke problemer når ene svigersønnen var med oss over for å hilse på familien.

Han er mørk som natten men slapp gjennom like raskt som oss andre.

Fikk de vanlige sp om vi hadde noe i bagasjen, svar som vanlig sjokolade, brus, brunost og andre typiske norske ting. 

Hvorfor vi skulle der besøke familien.

For første gang måtte rett nok jeg vise frem fullmakter for de minste barna mine, men min svigersønn fikk bare de to første spørsmålene 

Tror det har med fremtoning, pass osv å gjøre mer enn hvilken farge nyanse en har på huden sin

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har familie i USA og reiser dit årlig. Vi reiser oftest til Denver og sist gang måtte vi vente i 3 timer for å komme gjennom immigrasjon. Men jeg tror vi var uheldige og kom med siste flyet for det var ingen kø bak oss. I år reiste vi gjennom Minneapolis (MSP) og det tok under en time å komme gjennom. 

Anonymkode: 2ad64...332

MPS er etter min erfaring blant de mest laidback og raskeste, aldri brukt lang tid der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...