AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:01 #1 Skrevet lørdag kl. 17:01 Vært mye diskusjoner frem og tilbake her i det siste om innreise til USA. En liten oppdatering fra meg. Jeg var igjennom TSA/sikkerhet nå for ca 20 minutter siden. sikkerhetskontroll var som den alltid har vært. Akkurat likt som på Gardermoen feks. TSA/immigration tok ca 2 minutter. Først den vanlige iris/ansikts skanningen og vise passet. Så spurte de «where are you going» og «how many in your party». Så «enjoy your stay». Det er 3 gangen jeg er i USA i år. Innreise har vært helt lik hver gang. Null stress, raskt og effektivt. Anonymkode: 461e3...0f2 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:03 #2 Skrevet lørdag kl. 17:03 Det er jo ikke sikkerhetskontroll ved innreise.. Det er immigrasjon og toll. Anonymkode: b1e72...f70
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:17 #3 Skrevet lørdag kl. 17:17 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo ikke sikkerhetskontroll ved innreise.. Det er immigrasjon og toll. Anonymkode: b1e72...f70 Jeg var akkurat igjennom sikkerhetskontroll og immigrasjon etterpå i Detroit. Helt vanlig sikkerhetskontroll. Legg tingene i en plastkasse og gå igjennom skanneren. Immigrasjon var bare 2 spørsmål og «enjoy your stay» Sikkerhetskontrollen sikkert fordi jeg skal fly videre fra Detroit. Anonymkode: 461e3...0f2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:17 #4 Skrevet lørdag kl. 17:17 Ja, om man er hvit og norsk, hvorfor skulle det være noen problemer? Prøv å reise inn hvis du er mørk i huden eller om du har pass fra Iran eller Russland. Anonymkode: 7dd67...3fa 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:28 #5 Skrevet lørdag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv å reise inn hvis du er mørk i huden eller om du har pass fra Iran eller Russland. Anonymkode: 7dd67...3fa Det er litt vanskelig da jeg er hvit og norsk. Så ut som det gikk like fort med alle de andre foran meg også. Det var alle regnbuens farger. 2 spørsmål og «enjoy». I følge flere her på KG, så måtte jeg regne med gjennomgang av telefonen, alle sosiale medier, tortur og innreisenekt. Altså så langt fra virkeligheten som det er mulig å komme altså. Anonymkode: 461e3...0f2 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:29 #6 Skrevet lørdag kl. 17:29 Godt å høre, sist jeg var i New York var det 3 timer gjennom immigration. Totalt kaos, og folk som gråt når de måtte på toalettet og ble sendt bakerst i køen igjen. Det må ha vært veldig mange ankomster samtidig akkurat den dagen. Det var heller ingen automater man kunne gå gjennom som jeg har opplevd tidligere, alt var manuelt. Anonymkode: 115a2...3ea 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:35 #7 Skrevet lørdag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er litt vanskelig da jeg er hvit og norsk. Så ut som det gikk like fort med alle de andre foran meg også. Det var alle regnbuens farger. 2 spørsmål og «enjoy». I følge flere her på KG, så måtte jeg regne med gjennomgang av telefonen, alle sosiale medier, tortur og innreisenekt. Altså så langt fra virkeligheten som det er mulig å komme altså. Anonymkode: 461e3...0f2 Men ts…det at du ikke har opplevd det, betyr jo ikke at det ikke skjer. Det er sjansespill. Anonymkode: 7dd67...3fa 14
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:37 #8 Skrevet lørdag kl. 17:37 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ts…det at du ikke har opplevd det, betyr jo ikke at det ikke skjer. Det er sjansespill. Anonymkode: 7dd67...3fa For de fleste er det ikke noe sjansespill. Avisene liker jo å slå opp unntak om folk som har opplevd noe dramatisk, men de fleste går jo greit gjennom og opplever i verste fall litt lang ventetid. Når man leser avisene kan man få inntrykk av at det stadig er "kaos på Gardermoen" også. En overskrift alltid garantert panikk og klikk. Men det går nesten alltid bra. Anonymkode: 115a2...3ea 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:40 #9 Skrevet lørdag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For de fleste er det ikke noe sjansespill. Avisene liker jo å slå opp unntak om folk som har opplevd noe dramatisk, men de fleste går jo greit gjennom og opplever i verste fall litt lang ventetid. Når man leser avisene kan man få inntrykk av at det stadig er "kaos på Gardermoen" også. En overskrift alltid garantert panikk og klikk. Men det går nesten alltid bra. Anonymkode: 115a2...3ea Nøkkelordet er nesten. Man risikerer å bruke masse penger og få «get out» uten forklaring. Vi ønsket å ta en jentetur, men en av oss (vi er 4 personer) har dobbelt statsborgerskap, hun er halv russisk. Vi tør ikke. Anonymkode: 7dd67...3fa 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:41 #10 Skrevet lørdag kl. 17:41 Var i Ny i sommer, null problem- kun spørsmål om hvor jeg skulle bo og hvorfor jeg reiste til NY. Det var det, null stress kjeledress, ble behandlet veldig bra i NY, høflige mennesker på alle måter. Anonymkode: a44a9...110 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:42 #11 Skrevet lørdag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nøkkelordet er nesten. Man risikerer å bruke masse penger og få «get out» uten forklaring. Vi ønsket å ta en jentetur, men en av oss (vi er 4 personer) har dobbelt statsborgerskap, hun er halv russisk. Vi tør ikke. Anonymkode: 7dd67...3fa Null problem så lenge dere viser til hvor dere skal bo. Anonymkode: a44a9...110 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:43 #12 Skrevet lørdag kl. 17:43 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nøkkelordet er nesten. Man risikerer å bruke masse penger og få «get out» uten forklaring. Vi ønsket å ta en jentetur, men en av oss (vi er 4 personer) har dobbelt statsborgerskap, hun er halv russisk. Vi tør ikke. Anonymkode: 7dd67...3fa Tja. Bare i New York alene bor det ca 360 000 russere. Går nok helt fint Anonymkode: 461e3...0f2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:46 #13 Skrevet lørdag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): TSA/immigration tok ca 2 minutter. Først den vanlige iris/ansikts skanningen og vise passet. Så spurte de «where are you going» og «how many in your party». Så «enjoy your stay» Tok 2 timer sist jeg reiste. Måtte fremvise passord til sosiale medier, de gikk igjennom både min og min datters telefon, vi måtte sitte i hvert sitt rom og det tok LANG tid. Og vi er helt ordinære folk, uten noen kontroverser her eller der, ingen politi-saker, ingen rus eller noe. Helt vanlige folk med ordinær jobb og ungdommen går i 10.klasse. Norske statsborgere og etnisk norske begge to. Vært mange ganger i USA, men tror det blir lenge til neste gang vi drar dit. Anonymkode: 083ce...197 5 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:12 #14 Skrevet lørdag kl. 21:12 Jeg krysset grensa for et par uker siden, til fots ved Niagara Falls fra Canada. Var ikke noe problem. Men ved siden av var det et rom med glassvegger med tre stk som ikke var like heldige, så ut som de var fra Latin-Amerika. De fleste har ikke noe å frykte, så lenge de er etnisk norske, har tilknytning i orden til Norge og ikke har gjort noe spesielt. Men det er ikke bra at dette faktisk er noe man må tenke på nå…… Anonymkode: d4724...141 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:32 #15 Skrevet lørdag kl. 22:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tok 2 timer sist jeg reiste. Måtte fremvise passord til sosiale medier, de gikk igjennom både min og min datters telefon, vi måtte sitte i hvert sitt rom og det tok LANG tid. Og vi er helt ordinære folk, uten noen kontroverser her eller der, ingen politi-saker, ingen rus eller noe. Helt vanlige folk med ordinær jobb og ungdommen går i 10.klasse. Norske statsborgere og etnisk norske begge to. Vært mange ganger i USA, men tror det blir lenge til neste gang vi drar dit. Anonymkode: 083ce...197 I så fall var det noe spesielt ved kombinasjonen av dere to – eller et svar fra en av dere – som trigget nettopp dette. Det kan være så banalt som et blikk, en nøling ved et kritisk spørsmål eller 100 andre ting. Men det er selvsagt ikke på noen måte normalen. Eneste gang jeg har opplevd noen ekstra spørsmål og et halvt hevet øyebryn i immigration var da jeg nylig dro til vestkysten og oppga ferie som begrunnelse for et opphold på tre dager/to netter. Det syntes vedkommende i skranken var merkelig kort. Fair nok det. Anonymkode: ac009...43e 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:43 #16 Skrevet lørdag kl. 22:43 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I så fall var det noe spesielt ved kombinasjonen av dere to – eller et svar fra en av dere – som trigget nettopp dette. Det kan være så banalt som et blikk, en nøling ved et kritisk spørsmål eller 100 andre ting. Men det er selvsagt ikke på noen måte normalen. Eneste gang jeg har opplevd noen ekstra spørsmål og et halvt hevet øyebryn i immigration var da jeg nylig dro til vestkysten og oppga ferie som begrunnelse for et opphold på tre dager/to netter. Det syntes vedkommende i skranken var merkelig kort. Fair nok det. Anonymkode: ac009...43e Må ikke ha vert noe uvanlig, de tar stikkprøver og plukker ut tilfeldige. Anonymkode: 3c6f2...4ce 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 00:09 #17 Skrevet søndag kl. 00:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ikke ha vert noe uvanlig, de tar stikkprøver og plukker ut tilfeldige. Anonymkode: 3c6f2...4ce Har du kilde på at US immigration gjør dette? 😉 Anonymkode: ac009...43e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:25 #18 Skrevet søndag kl. 07:25 Reiste nylig inn til jfk. Ingen problem der 😊 Anonymkode: 69f51...c68 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:39 #19 Skrevet søndag kl. 08:39 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er litt vanskelig da jeg er hvit og norsk. Så ut som det gikk like fort med alle de andre foran meg også. Det var alle regnbuens farger. 2 spørsmål og «enjoy». I følge flere her på KG, så måtte jeg regne med gjennomgang av telefonen, alle sosiale medier, tortur og innreisenekt. Altså så langt fra virkeligheten som det er mulig å komme altså. Anonymkode: 461e3...0f2 Ingen har påstått det vil skje, bare at det kan skje. Det har vært en del skrekkhistoier, og selv om de utgjør en relativt liten andel av de reisende, er konsekvensene såpass alvorlige at jeg ikke ville tatt sjansen. Anonymkode: fffe6...c8b 2
Svart skjerm Skrevet søndag kl. 09:13 #20 Skrevet søndag kl. 09:13 Tror det er bedre å minimere risiko i immigrasjon ved å tenke valg av flyplass. Siden statistikk er det eneste holdbare man kan gå etter. Per dags dato: Lengste ventetid i immigrasjon, som da kan være en kombinasjon travel flyplass og streng immigrasjonskontroll, eller en av delene. 1. Fort Lauderdale (FLL) 2. Miami (MIA) 3. New York (JFK) 4. San Francisco (SFO) 5. Chicago (ORD) 6. Los Angeles (LAX) Mens større flyplasser som Phoenix (PHX), Denver (DEN), Detroit (DTW) og Atlanta (ATL) har opptil 6 ganger kortere ventetid gjennom immigrasjon. https://upgradedpoints.com/travel/airports/average-wait-times-at-immigration-and-customs/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå