Gå til innhold

Hva bør skolen og lærere gjøre med det økende antallet barn med autisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er født på 90 tallet og er autist kjenner også to andre på min alder som også er autister, men vokste opp andre steder i landet.  Alle tre av oss er kvinner og ble ikke diagnostisert før i voksen alder. Enda min mor kjempet i mange år for å få meg skikkelig utredet, hun viste ikke hva autisme var men visste at jeg var annerledes.

Men både jeg og de to andre hadde samme opplevelse i skolen.  Vi ble oversett og/eller sendt på et annet rom.  Lærere overså meg mye, og jeg ble stemplet som vanskelig.  Jeg har også sammensatte lærevansker.  Så skolen ga opp å lære meg noe. Samme med de to andre. Jeg lærte ikke å lese/skrive før vi flyttet til en knøtt liten skole da jeg var 11 år.

Så de som sier vi det var mindre før og at ingen så oss.  Vi satt nok der i klasserommet sammen med deg.  Men vi var stemplet som vanskelige, utagerende, dumme og trassige.  

Jeg vet ikke hva løsningen er, for det krever mye penger. Men i kommunene jeg bor i er det en egen skole for elever med blant annet autisme og andre barn med stort støttebehov. Det er dessverre ikke nok plasser ved skolen. Så mitt autistiske barn får ikke plass. Fordi det er kun de barna med størst støttebehov som får plass.  Men det knuser mamma hjerte å se barnet maskere og få mageknip og tydelig tegn på skolevegring allerede før jul i første klasse.  Det er trist at det skal være sånn, barnet mitt har heldigvis ikke tegn på lærevansker og kunne lese norsk og engelsk som femåring. Og har gledet seg til skolen for barnet har stor lærelyst.  Så det er ekstra sårt.

Men oppfatningen min er at felleskapet ikke er interessert i å bidra til verdig skolegang for alle for det blir dyrt. Men om det fantes privat skole for barn som mitt er det veldig langt jeg ville strukket meg økonomisk for å gi barnet mitt en mulighet til å få en god skolegang.  Tenk så mange ressurser som går tapt fordi man dreper ånden til evnerike men autistiske barn.

Anonymkode: c064e...589

Nå er jo ditt barn høytfungerende.  Jeg kan forestille meg at en slik skole for autister vil ha barn som er på svært ulike steder av skalaen. Noen kan være voldelige, utviklingshemmede og pleietrengende. Ville ditt barn følt seg i trygg i en slik setting? Ville de ha samlet nok barn til en klasse hvor ditt barn ville vært sammen med andre høytfungerende og ikke-voldelige barn?

Anonymkode: bf39f...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo ditt barn høytfungerende.  Jeg kan forestille meg at en slik skole for autister vil ha barn som er på svært ulike steder av skalaen. Noen kan være voldelige, utviklingshemmede og pleietrengende. Ville ditt barn følt seg i trygg i en slik setting? Ville de ha samlet nok barn til en klasse hvor ditt barn ville vært sammen med andre høytfungerende og ikke-voldelige barn?

Høytfungerende føles veldig feil for meg å bruke, høytkamuflerende passer bedre, eller mindre hjelpebehov. Men barnet mitt passer ikke inn i vanlig skole, men kan få mulighet til plass ved autisme skole når barnet er eldre og har blitt helt utkjørt og psykisk syk av påkjenninger i vanlig skole.  
Autisme skolen her i kommunen operer ikke i tradisjonelle klasser men i grupper basert på behov.  Så de blander ikke barn med de høyeste hjelpebehov og mulige tilleggsvansker med de med mindre hjelpebehov. Men det de fleste med mindre hjelpebehov må prøve ordinære skole først.  Som er helt forferdelig for meg som forelder å være vitne til at barnet mitt må brytes ned og bli syk før passende hjelp og støtte kan settes inn.

Og jeg er klar over at det koster kommunen og samfunnet mye penger om alle barn med behov skulle hatt full og verdig tilrettelegging.  Men i det lange løp ville det muligens spart samfunnet for mye penger i ulike stønader når disse barna blir eldre.  Om de kan få en fullverdig utdanning fra barneskolen, tatt videre utdanning og kommet i jobb.  

Mange høytmaskerende autister med mindre hjelpebehov jobber fulltid etter høyere utdannelse. Mange av disse har fått mer tilrettelegging fra ung alder (nesten alle de jeg vet om er menn da det var de som ble utredet før). Men om jeg hadde fått tilrettelagt undervisning og ikke bare blitt satt i en krok og oversett og fått litt hjelp og forståelse, da hadde kanskje ikke jeg hatt en uføregrad i dag.  Jeg tar høyere utdanning nå, med tilrettelegging.  Og håper på en bedre fremtid for unge autister som skal starte på skole. 

AnonymBruker
Skrevet

Og mange «voldelige» barn med autisme hadde hatt mindre utagerende adferd med rett tilrettelegging og hjelp til rett tid.  Jeg ser ikke på disse barna som voldelige, men utagerende. Mange av dem har ikke godt språk eller nevrotypisk språkforståelse.  Det som kan virke enkelt å forstå for et nevrotypisk barn kan være helt uforståelig eller oppfattes som noe helt annet for et barn med autisme/ADHD.  Og det kombinert med at mange med autisme ikke har så god forståelse for kroppslige signaler eller trenger tid å forstå hva man selv føler, og at de er i et sensorisk overstimulerende miljø med krav om handling/valg/om forståelse fører til at det rett og slett renner over i toleransekoppen.  Og de har ikke kognitiv evne eller språk til å uttrykke seg på en måte en nevrotypisk person vil forstå.

Jeg syns synd på disse barna, og ja de bør og skal få tidlig og rett hjelp.  Men det betyr ikke at andre som også sliter bør få tidlig å rett hjelp.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

På Dagsrevyen sa de at for gutter i aldersgruppen 2–5 år så får nå 1 av 20 en autismediagnose. Det er jo et vanvittig høyt tall. Hvor høyt er da tallet i eldre aldersgrupper?  

Hvem skal betale for så mange ekstra ressurser gjennom hele skole- og livsløpet? Disse barna vil sannsynligvis aldri kunne jobbe normalt, vil ikke få barn, vil ikke bidra til samfunnet på noe som helst vis. Vil kun være en utgift hele livet. Det må være tøft for dem å leve slik.  
Her må det jo settes inn en stor innsats allerede før barna blir unnfanget. Hva kan gjøres for å bedre foreldrenes helse? Er det f.eks. tiltak rundt kosthold som kan bidra til å få ned de ekstreme tallene? Screening? Psykososial støtte for foreldrene? Strengere regler mot miljøgifter? Dette er en utvikling som vi må stoppe raskt. 

Anonymkode: d81d9...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommunene slår sammen flere og flere skoler så klassene blir større og mindre tid til hver elev og dermed faller fler litt utenfor når kravene til sosial kompetanse økes. 

Da jeg vokste opp delte de klassen halve dagen då vi var bare 8 stk i kjernefagene 1-3 klasse, mine barn hadde 25-26 elever og riktignok to lærere, men kan ikke sammenliknes.

Anonymkode: b81c7...d0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du er passe idiot som mener dette. På den måten får aldri nevrotypiske barn lære om nevrodivergente barn .

Anonymkode: ca768...b76

Nuvel. For det første er det ufint å kalle andre idioter. 

For det andre er autisme et spekter. Jeg skrev ikke "bur alle autister inne og kast nøkkelen". Jeg skrev at spesialskoler bør tilbake, slik at elevene som virkelig ikke fungerer i den vanlige skolen (uavhengig av diagnose…) kan gå der, slik at de får opplæring DE har krav på, og slik at de funksjonsfriske elevene ikke mister opplæringen DE har krav på. De som fungerer med lett tilrettelegging må gjerne fortsette i skolen.

Det finnes forresten andre måter å lære om nevrodivergente, enn å tvinge de til å sosialisere dem med funksjonsfriske barn. Det blir ikke lettere å være nevrodivergent, av å bli tvunget til å være med en skokk unger som ikke forstår, klarer regulere seg godt rundt dem eller liknende. 

Jeg er forøvrig nevrodivergent selv. Men høyt-kamuflerende/høytfungerende. 

Anonymkode: 37b49...5dd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har ikke barnet alarm? 

Anonymkode: 74bc4...da5

Så assistenten skal sitte på personalrommet laaangt unna når barnet får føling? Hos oss er det hvertfall ganske langt fra personalrommet til 1.klasse. Eller skal assistenten være i en annen klasse det er behov i mens? Hun kan jo ikke sitte på personalrommet hele dagen. Hva om det skjer noe i det andre klasserommet OG eleven med diabetes får føling? Hvis du leser et annet innlegg jeg skrev om dette, så er dette noe som avtales mellom elev, foreldre, fastlege og skole. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilken løsning du mener tydeligvis er best for alle? 

Anonymkode: 55a02...b43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På Dagsrevyen sa de at for gutter i aldersgruppen 2–5 år så får nå 1 av 20 en autismediagnose. Det er jo et vanvittig høyt tall. Hvor høyt er da tallet i eldre aldersgrupper?  

Hvem skal betale for så mange ekstra ressurser gjennom hele skole- og livsløpet? Disse barna vil sannsynligvis aldri kunne jobbe normalt, vil ikke få barn, vil ikke bidra til samfunnet på noe som helst vis. Vil kun være en utgift hele livet. Det må være tøft for dem å leve slik.  
Her må det jo settes inn en stor innsats allerede før barna blir unnfanget. Hva kan gjøres for å bedre foreldrenes helse? Er det f.eks. tiltak rundt kosthold som kan bidra til å få ned de ekstreme tallene? Screening? Psykososial støtte for foreldrene? Strengere regler mot miljøgifter? Dette er en utvikling som vi må stoppe raskt. 

Anonymkode: d81d9...bdf

Tror ikke dette tallet er riktig. Jeg har lest rapportene og flere av kildene og det virker som om de ikke klarer å tolke tallene konsistent.

Taller er mye lavere i aldersgruppen du 2 - 5 år.

Anonymkode: 91ce7...dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...