Gå til innhold

Hva bør skolen og lærere gjøre med det økende antallet barn med autisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet du om skolen lønner alle assistenter eller kan de få tilskudd fra kommunen når barn får vedtak om egen assistent?

Anonymkode: bf39f...2d2

Skolen lønner alle assistenter. Men dersom det er snakk om helsepersonell som må være på skolen for å ta vare på et barn som trenger det, så er de lønnet av kommunen. Men det er ikke så mange som trenger det da. 

Anonymkode: 2e8cc...839

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan en del av tallene skyldes innavl?

Det tror jeg du traff spikeren på hodet. Innavl, høy alder på foreldre, mor med sterke traumer under svangerskapet... Har jobbet med barn med spesielle behov i over 20 år. Siste 6-7 årene i barnehage med barn med spesielle behov. 4/5 barn med autisme diagnose der 1 eller begge foreldre er av utenlandsk opprinnelse. Også er det stor overvekt av gutter. Samme kan flere av mine kollegaer også fortelle. Dessverre er det overvekt av foreldre som mener barna sine er bare veldig smarte og derfor nekter de å få utredning. Dvs de får langtfra nok hjelp i barnehagen.

Eks. som IKKE er et unikt tilfelle. Dette har jeg støtt på utallige ganger i min karriere, og flere ganger siste fem år.: Et barn med tydelig autisme, 4.5 år, bruker bleie, utagerer, stikker av, og blir fysisk med andre barn, store utfordringer med å følge regler og forstå sosiale koder. Har 10 timer i UKEN med støttepedagog. Foreldre mener barnet er helt som andre barn, bare misforstått, og nekter å utrede. Det er 3 faste voksne på avdelingen. En voksen må alltid ha dette barnet under oppsikt så hen ikke blir fysisk med de andre barna. Dvs det er 2 voksne igjen til å passe på de andre 19 barna. Så har man pausetid, plantid, vakter og sykdom, som gjør at ofte er man bare to eller 1 på avdelingen.

HVORDAN skal dette barnet få lært hvordan fungere i et samfunn med andre? Hen lærer ikke det av å ha 10 t/uken med spesialpedagogikk! Burde hatt 100% oppdekning. Om 2 år begynner hen på skolen. Stakkars lærere!!

Anonymkode: 2ee50...b74

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen lønner alle assistenter. Men dersom det er snakk om helsepersonell som må være på skolen for å ta vare på et barn som trenger det, så er de lønnet av kommunen. Men det er ikke så mange som trenger det da. 

Anonymkode: 2e8cc...839

Huff! må være vanskelig for det barnet å ha en person på seg hele tiden bare på grunn av diabetes. Det må føles stigmatiserende.

AnonymBruker
Skrevet

Spesialskoler må tilbake. 

Da får barna som trenger det riktig hjelp, de funksjonsfriske barna får bedre arbeidsmiljø - og jaggu kan det jo hende at norske barn kommer til å gjøre det bedre på nasjonale prøver, lære seg mer matte og norsk etc…

Anonymkode: 37b49...5dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da får barna som trenger det riktig hjelp, de funksjonsfriske barna får bedre arbeidsmiljø - og jaggu kan det jo hende at norske barn kommer til å gjøre det bedre på nasjonale prøver, lære seg mer matte og norsk etc…

Da blir de nødt til å bygge nytt. Hvorfor ikke heller beholde den vanlige skolen og ha spesialklasser ? Hjelper det så mye å lage egne skoler? Behovet er vel det samme for barna?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da blir de nødt til å bygge nytt. Hvorfor ikke heller beholde den vanlige skolen og ha spesialklasser ? Hjelper det så mye å lage egne skoler? Behovet er vel det samme for barna?

Potato, potato… 

poenget er at elevene må skilles. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff! må være vanskelig for det barnet å ha en person på seg hele tiden bare på grunn av diabetes. Det må føles stigmatiserende.

Det er jo ikke "på" barnet hele tiden, kun når blodsukker skal sjekkes og når insulin skal settes. Og håndtere høyt/lavt blodsukker. Ellers er den voksne i bakgrunnen og kan hjelpe de andre barna.

Hvor tenker du ellers den assistenten skal være? På personalrommet? Når skal assistenten få følge med på blodsukkeret da? Hva om eleven får føling?

Anonymkode: 55a02...b43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det vanlig at barn med diabetes får en slik en til én- oppfølging av assistent? Hva om det var to diabeteselever på hvert sitt klassetrinn. Kunne de fått en hver, eller måtte de ha delt på ressursen tror du?

Det varierer veldig. På noen skoler er foreldrene der. Det er noe foreldre, skole, fastlege og kommune må bli enige om, hva som er best. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke "på" barnet hele tiden, kun når blodsukker skal sjekkes og når insulin skal settes. Og håndtere høyt/lavt blodsukker. Ellers er den voksne i bakgrunnen og kan hjelpe de andre barna.

Hvor tenker du ellers den assistenten skal være? På personalrommet? Når skal assistenten få følge med på blodsukkeret da? Hva om eleven får føling?

Nå bruker mange barn apper som er koblet til voksnes mobil. En løsning er at assistenten har en telefon som er koblet til appen og derfor vet når hen dukke opp i  klasserommet. Da kan assistenten rullere mellom ulike klasser. Men de må jo selv finne ut hva som fungerer best for akkurat dette barnet i en bestemt alder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Potato, potato… 

poenget er at elevene må skilles. 

Om det så er på en spesialskole for autister, kan heller ikke barna omgås helt fritt. De blir nødt til å ty til skjermede løsninger der også. En inngjerding synes jeg ikke er noen dårlig ide. Så lenge barnet ønsker å være der, kan det være et fint sted å leke fritt uten å ha en voksen  tett på. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå bruker mange barn apper som er koblet til voksnes mobil. En løsning er at assistenten har en telefon som er koblet til appen og derfor vet når hen dukke opp i  klasserommet. Da kan assistenten rullere mellom ulike klasser. Men de må jo selv finne ut hva som fungerer best for akkurat dette barnet i en bestemt alder.

Skole, foreldre og fastlege har alltid møter om sånt. Om et barn har assistent med seg hele tiden, så har de blitt enige om det. Barnets stemme skal også bli hørt. Finnes sikkert mange løsninger hvis barnet absolutt ikke vil ha en ekstra voksen der... Men som lærer så er vi godt vant med at barn som trenger mye assistanse er godt kjent med hvorfor, og de er vant med det fra før. De godtar det, og de vil helst ha hjelp også. Når det gjelder å sette insulin osv, så er det jo bare for barna på de laveste trinnene. Etterhvert klarer de å følge med på dette selv. De minste barna liker uansett ofte å få ekstra oppmerksomhet fra en voksen. De tenker ikke at det er flaut eller noe sånt, som kanskje en 6.klassing ville tenkt.  I tlfeller der jeg har møtt små barn som absolutt ikke vil ha kontakt med voksne, så ligger det noe annet bak. Men de barna som TRENGER assistanse blir introdusert for assistent på en skånsom måte og alt er godt forberedt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er passe idiot som mener dette. På den måten får aldri nevrotypiske barn lære om nevrodivergente barn .

Anonymkode: ca768...b76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 20.50):

Hva i all verden, når jeg gikk på skolen var det bare 1 barn på hele skolen med 300 elever som hadde spesialbehov. Hvordan kan dere si at ingenting har skjedd?

Å bure de inne i gjerder hører jo helt forferdelig ut. Er ikke det mulig for noen der oppe i ledelsen å se om andre skoler i området har færre barn med spesialbehov da, så kan dere fordele de litt?

Anonymkode: 19d37...a12

Nåja, det var flere enn det med spesielle behov da jeg gikk på skolen… og enda flere som ikke fikk hjelp. Men så lenge de satt stille ved pulten mesteparten av tiden gjorde det vel ikke så mye om de ikke lærte noe eller ikke hadde venner. Og ble uføre som voksne. 
På spesialavdelinger er det nødvendig med gjerder, både for å skjerme for lyder og andre inntrykk og for å hindre at de stikker av. Ser ikke noe problem med det. Da har de mer frihet til å leke (for dem som gjør det, ikke alle autister kan leke) eller gjøre hva de vil uten at de må bli holdt fast eller være en fare for seg selv når de er ute. 

Anonymkode: ba7e3...47b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ikke barnet alarm? 

Anonymkode: 74bc4...da5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De barna med autisme slipper gjerne nasjonale prøver. Dessverre!!

Anonymkode: 74bc4...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 18.09):

Vi kan ikke gjøre noe. 

I år har jeg 4 stykker med adhd diagnose, 1 med generelle lærevansker, 3 med spesifikke lærevansker, 1 med autisme og 1 som trenger særskilt oppfølging men som ikke har noen diagnose(enda)  

Jeg er så sliten av møter/oppfølging/spesiell tilrettelegging/IOPer/kartlegginger..

Fortsetter dette så slutter jeg.

Anonymkode: 85ec3...e1f

…og her hadde jeg krevd at rektor sto navngitt ved siden av meg som ansvarlig for elevenes undervisning i denne klassen. Her skal ikke én lærer stå ansvarlig alene når (og det vil skje en gang) en av disse elevene saksøker skolen for manglende undervisning om 20 år!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror det føles trygt for barnet. Etterhvert som barnet blir eldre og kan bedre ta vare på seg selv og kjenner sin egen kropp bedre trenger den kanskje ikke den voksne rundt seg på samme måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er passe idiot som mener dette. På den måten får aldri nevrotypiske barn lære om nevrodivergente barn .

Anonymkode: ca768...b76

Det er ikke pent å kalle folk idiot om de mener noe annet enn deg. 

Forøvrig er det vel kanskje ikke slik at verdien av å omgås overgår verdien av et lærings- og sosialt miljø man tåler, verken for barn med eller uten særlige behov. 

Anonymkode: 75432...056

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 90 tallet og er autist kjenner også to andre på min alder som også er autister, men vokste opp andre steder i landet.  Alle tre av oss er kvinner og ble ikke diagnostisert før i voksen alder. Enda min mor kjempet i mange år for å få meg skikkelig utredet, hun viste ikke hva autisme var men visste at jeg var annerledes.

Men både jeg og de to andre hadde samme opplevelse i skolen.  Vi ble oversett og/eller sendt på et annet rom.  Lærere overså meg mye, og jeg ble stemplet som vanskelig.  Jeg har også sammensatte lærevansker.  Så skolen ga opp å lære meg noe. Samme med de to andre. Jeg lærte ikke å lese/skrive før vi flyttet til en knøtt liten skole da jeg var 11 år.

Så de som sier vi det var mindre før og at ingen så oss.  Vi satt nok der i klasserommet sammen med deg.  Men vi var stemplet som vanskelige, utagerende, dumme og trassige.  

Jeg vet ikke hva løsningen er, for det krever mye penger. Men i kommunene jeg bor i er det en egen skole for elever med blant annet autisme og andre barn med stort støttebehov. Det er dessverre ikke nok plasser ved skolen. Så mitt autistiske barn får ikke plass. Fordi det er kun de barna med størst støttebehov som får plass.  Men det knuser mamma hjerte å se barnet maskere og få mageknip og tydelig tegn på skolevegring allerede før jul i første klasse.  Det er trist at det skal være sånn, barnet mitt har heldigvis ikke tegn på lærevansker og kunne lese norsk og engelsk som femåring. Og har gledet seg til skolen for barnet har stor lærelyst.  Så det er ekstra sårt.

Men oppfatningen min er at felleskapet ikke er interessert i å bidra til verdig skolegang for alle for det blir dyrt. Men om det fantes privat skole for barn som mitt er det veldig langt jeg ville strukket meg økonomisk for å gi barnet mitt en mulighet til å få en god skolegang.  Tenk så mange ressurser som går tapt fordi man dreper ånden til evnerike men autistiske barn.

Anonymkode: c064e...589

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 18.17):

Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før.

Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert.

Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. 

Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden.

Anonymkode: 91e6e...85e

Dette er direkte usant! Det er en sterk økning i barn med autisme over hele verden.

Anonymkode: b3802...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...