Gå til innhold

Hva bør skolen og lærere gjøre med det økende antallet barn med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du på Princeton-studien? Det er for så vidt én studie, og til dels omstridt. Men jeg skjønner ikke helt hvilken av gruppene du tenker jeg beskriver? 

De fleste autister vil trenge tilpasning for å ha det bra på skolen og lære. Mange i betydelig grad, antagelig flere enn man tror ut fra hvem som "holder ut" i en ordinærklasse. Det er ikke for ingenting at selvmordsrisikoen hos såkalt høytfungerende autister er skyhøy.

Anonymkode: 75432...056

Mulig det, men hvor henter du «betydelig» fra?

Maskering skjer på flere arenaer enn skole. 

Husker ikke studien nå på stående fot, men hva var kritikken mot den fra Princeton sånn overordnet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen, lærere og sosiallærer evt andre, må bli gode på autisme. De må motta kursing fra BUP, PPT, Autismeforeningen etc. Være åpne for innspill fra foreldrene til den aktuelle eleven, siden alle autister er ulike.

Da vår sønn kom med en autismediagnose, var inspektøren på småskoletrinnet sin reaksjon "vi har flere med den diagnosen her, så dette må vi bli gode på". Jeg hadde hørt så mye rart om behandling av autister i skolen, så jeg begynte nesten å grine. Og de fulgte opp. Ja, det fører nok med seg ekstraarbeid, men for en belønning det er å hente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Mulig det, men hvor henter du «betydelig» fra?

Maskering skjer på flere arenaer enn skole. 

Husker ikke studien nå på stående fot, men hva var kritikken mot den fra Princeton sånn overordnet? 

Mest at kategoriseringen var relativ, altså at de som ble sortert i "moderat"-gruppen bare var velfungerende sett opp mot de andre undersøkte. Også kritikk knyttet til seleksjon av deltakere, og i overføringen til norske forhold at det er vesentlig flere diagnostiserte i USA. Det er en god mulighet for at de som ble sortert inn i gruppen med lavest støttebehov, ikke ville vært diagnostiserte her i landet. 

Klart maskering skjer på flere arenaer. Men skolen er jo en omfattende del av livet for de fleste, og tung maskering trolig svært skadelig. 

Betydelig er selvsagt et relativt begrep, men med omfanget man ser av ufrivillig skolefravær hos nevrodivergente synes jeg ikke det er å ta hardt i å bruke det. 

Anonymkode: 75432...056

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før.

Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert.

Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. 

Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden.

Anonymkode: 91e6e...85e

Jo, også den alvorligste formen- barneautusme har økt markant. Den kan ikke bortforklares med "at flere oppdages". 6 åringer som bruker bleie, mangler språk og har store utfordringer med å samhandle med andre hadde absolutt ikke gått under radaren for 20, 40 eller 60 år siden heller.

Økningen er så voldsom at det er skremmende. Selv om det forskes på, så vet man fortsatt ikke hvorfor det øker så veldig. NRK hadde en sak senest i dag om økningen av autisme:

https://www.nrk.no/norge/firedobling-autismediagnoser-blant-sma-barn-_-slik-fikk-de-hilmar-tilbake-1.17556079

Anonymkode: 89fff...9da

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva i all verden, når jeg gikk på skolen var det bare 1 barn på hele skolen med 300 elever som hadde spesialbehov. Hvordan kan dere si at ingenting har skjedd?

Å bure de inne i gjerder hører jo helt forferdelig ut. Er ikke det mulig for noen der oppe i ledelsen å se om andre skoler i området har færre barn med spesialbehov da, så kan dere fordele de litt?

Anonymkode: 19d37...a12

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er da, men enhetsskolen kom med reform94. Før det var det spesialskoler. Autisme har økt markant, og det er mye mer forskning nå enn før. Traumer hos foreldre bl.a gjør sjansene større for å få autisme (tramper som krig, leve som flyktninger osv). Høy alder hos mor eller far, genetikk bl.a gir en høyere risiko. 

Anonymkode: dd2af...027

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det lurer jeg også på. Vi har barn med autisme der jeg jobber, og de må ha en til en voksen. Begynner det flere sånne barn hos oss nå, vil vi slite med bemanning.  Vi har f.eks også en elev md diabetes som må ha assistent hele skoledagen. Andre barn er mer høytfungerende, men de trenger en forutsigbar hverdag, påminnelser, ro, mulighet til å trekke seg unna, bli inkludert sosialt. Noe som er vanskelig med økningen av uro og utagering. 

Spør politikerne. 

Anonymkode: 55a02...b43

Har eleven med diabetes assistent tett på seg hele skoledagen eller kan den personen også brukes på andre elever? 

Anonymkode: bf39f...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har eleven med diabetes assistent tett på seg hele skoledagen eller kan den personen også brukes på andre elever? 

I timene så kan nok assistent det, men yngre elever er nok ikke like gode å sjekke, kjenne symptomer så i friminutt bør assistenten ha fokuset på barnet med diabetes og ikke andre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I timene så kan nok assistent det, men yngre elever er nok ikke like gode å sjekke, kjenne symptomer så i friminutt bør assistenten ha fokuset på barnet med diabetes og ikke andre. 

Er det vanlig at barn med diabetes får en slik en til én- oppfølging av assistent? Hva om det var to diabeteselever på hvert sitt klassetrinn. Kunne de fått en hver, eller måtte de ha delt på ressursen tror du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er fint lite. Dem kutter jo mer og mer bemanning i skolene. Men, blir jo dyrere for staten da flere og flere foreldre faller utenfor jobb, å flere og flere barn som kansje kunne fungert bedre med tilrettelegging i skolen hadde hatt en større kjangs for å klart seg i «voksen-livet»? 

Her har barnet mitt falt utenfor. I klassen hans er det 3 med autisme, 2 med adhd og muligens flere som jeg ikke vet om? En spes-ped på hele skolen.. Barnet mitt blir fort sliten, veldig fort over-stimulert. Klarer ikke å følge vanlig undervisning. Skolen har vært helt ærlig om at dem klarer ikke å hjelpe han slik han trenger, med ressursene dem har fått utdelt. Dem prøvde å få ett ekstra rom, som han kunne trekke seg tilbake på i år, men det måtte bli brukt av andre klasser. Løsningen? Mor er hjemme på pleiepenger, å barnet har halve dager på skolen.. 

Anonymkode: 63502...15d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen skoler går for inngjerding, noe som har blitt kritisert . De mener  at man  med inngjerding setter barna i bur og at løsningen heller er økt bemanning.  Mer personale kan man se langt etter.  Hva kan skolen gjøre  når flere og flere barn som ikke kan omgås andre barn skal være integrert på vanlig skole? Finnes det andre løsninger enn gjerder?

De fleste rundt her får 1-1 

Anonymkode: f3df5...710

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det vanlig at barn med diabetes får en slik en til én- oppfølging av assistent? Hva om det var to diabeteselever på hvert sitt klassetrinn. Kunne de fått en hver, eller måtte de ha delt på ressursen tror du?

Om også inspirerende lærere som ikke tilhører trinnet har god nok opplæring og vet hva man må se etter, kan det kanskje løses slik. Det viktigste er jo at barnet føler seg trygg og at lærere og assistent er trygge på sin rolle og vet hva de skal se etter.  Jeg jobber kun med eldre elever og da har vi ikke hatt behov for assistent, for elevene selv kjenner godt til sin egen sykdom (vi får selvfølgelig opplæring). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg gikk på barneskolen tidlig på 90-tallet hadde vi 1 elev med særskilte behov i min klasse og 1 i den andre. Altså 2 elever på mitt trinn. Sikkert det samme på de andre trinnene. 

Resten satt iallefall stille ved pulten, selv om det var elever med dysleksi osv. 

Ingen ekspert, men har "spesielle behov" blitt synonymt med å ikke klare å sitte stille? Kanskje det er mer et foreldre problem, enn et barneproblem? 

Anonymkode: 73659...58c

hehe, du snakker om ADHD her og ikke autisme, og de så du ikke fordi vi sendte de bort til spesialskoler eller annet. Noen av barna jeg jobbet med rundt den tiden gikk ikke på skole heller, dessverre. Det var også mer lek på skolen og kortere dager da jeg jobbet med barn på den tiden. Nå forventes det at barn skal sitte stille i 6 timer +. Dysleksi har ikke noe med adhd eller autisme å gjøre heller, så forstår ikke hva du måtte nevne det for 

Anonymkode: 0c07c...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hehe, du snakker om ADHD her og ikke autisme, og de så du ikke fordi vi sendte de bort til spesialskoler eller annet. Noen av barna jeg jobbet med rundt den tiden gikk ikke på skole heller, dessverre. Det var også mer lek på skolen og kortere dager da jeg jobbet med barn på den tiden. Nå forventes det at barn skal sitte stille i 6 timer +. Dysleksi har ikke noe med adhd eller autisme å gjøre heller, så forstår ikke hva du måtte nevne det for 

Anonymkode: 0c07c...386

ADHD er ikke det samme som lærevansker, og trenger ofte ikke annet en tilrettelegging på selve skoledag og ikke faglig (pauser og andre typer oppgaver). Jeg jobber med eldre elever og vet set skjer mye med elever med ADHD fra 1.til 7., ofte trenger ikke disse elevene assistent høyere opp i klassene for modning og forståelse fra medelever øker med alderen. 

AnonymBruker
Skrevet

Autisme er et stort spekter. Det kan være barn uten språk og det kan være barn som er svært faglig sterke og ikke utagerer. Så hva man gjør med dem kommer jo veldig an på barna. Jeg har et barn med autisme selv, hen går nå på universitetet og bor alene. Hadde vedtak om spesialundervisning på barne- og ungdomsskolen, dette ble i stor grad brukt til å kunne arbeide i mindre grupper eller skjerme mot støy. I mange av timene valgte de da å dele klassen i to og da kom det hele klassen til gode. Hen hadde aldri assistent, da det ikke var behov for det. Mitt barn hadde nok ikke fått diagnosen som barn dersom hen var 20 år eldre. 

Hva norsk skole tåler kommer jo bare an på hvilke ressurser som blir gitt. Jeg vil tro at norske kommuner fort skyter seg selv i foten dersom de kutter for mye når det gjelder barn med ekstra behov. Også de barna som sannsynligvis aldri kan komme ut i arbeid kan lære å gjøre mye for seg selv dersom de får øve på det i skolen, kutter man dette vil man måtte ta det igjen med enda mer ressurser i omsorgsboliger. Og samme med de barna som potensielt kan komme seg ut i arbeid og bo for seg selv, dersom disse faller ut av utdanning og sosialt nettverk vil de koste mye å ta vare på som voksne. 

Anonymkode: 2e8cc...839

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer skal jeg ikke gjøre noe med dette. Det ligger på systemnivå. Dessverre er ikke dette en brukergruppe som blir prioritert. De trenger rammer, rutiner og trygge voksne. Dessverre er det ikke penger til å sette inn de resursene som trengs og disse barna når ikke sitt potensiale. Det er synd at politikerne ikke ser, at den regningen kommer før eller siden, de bare utsetter problemet og voksne som ikke har lært å håndtere livet, blir mye dyrere i drift, enn de som har klart å utnytte det potensiale de i utgangspunktet hadde. 

Det er kanskje ikke alle som ville blitt skattebetalere, men jeg mener at en større andel, kunne ha klart mye med riktig hjelp fra de var små. 

Anonymkode: e4410...6da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mye av denne økningen skyldes innvandring. Hvor mye kan norsk skole tåle?

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Anonymkode: 6c50c...dbc

Hundrevis av år med søskenbarn-ekteskap gjør utslag. I tillegg består  barneoppdragelsen av juling til frokost, middag og lunsj. 

Anonymkode: 73659...58c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men nå har jo Norge bestemt at Jonas og co skal få fortsette med sin flotte politikk, så da blir vel alt så mye bedre fremover! Eller, nei… stemmer, de fortsetter jo bare med det samme våset ..

Anonymkode: 08fd2...980

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om også inspirerende lærere som ikke tilhører trinnet har god nok opplæring og vet hva man må se etter, kan det kanskje løses slik. Det viktigste er jo at barnet føler seg trygg og at lærere og assistent er trygge på sin rolle og vet hva de skal se etter.  Jeg jobber kun med eldre elever og da har vi ikke hatt behov for assistent, for elevene selv kjenner godt til sin egen sykdom (vi får selvfølgelig opplæring). 

Vet du om skolen lønner alle assistenter eller kan de få tilskudd fra kommunen når barn får vedtak om egen assistent?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...