AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Skrevet 20. september Noen skoler går for inngjerding, noe som har blitt kritisert . De mener at man med inngjerding setter barna i bur og at løsningen heller er økt bemanning. Mer personale kan man se langt etter. Hva kan skolen gjøre når flere og flere barn som ikke kan omgås andre barn skal være integrert på vanlig skole? Finnes det andre løsninger enn gjerder? Anonymkode: bf39f...2d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Det lurer jeg også på. Vi har barn med autisme der jeg jobber, og de må ha en til en voksen. Begynner det flere sånne barn hos oss nå, vil vi slite med bemanning. Vi har f.eks også en elev md diabetes som må ha assistent hele skoledagen. Andre barn er mer høytfungerende, men de trenger en forutsigbar hverdag, påminnelser, ro, mulighet til å trekke seg unna, bli inkludert sosialt. Noe som er vanskelig med økningen av uro og utagering. Spør politikerne. Anonymkode: 55a02...b43 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lurer jeg også på. Vi har barn med autisme der jeg jobber, og de må ha en til en voksen. Begynner det flere sånne barn hos oss nå, vil vi slite med bemanning. Vi har f.eks også en elev md diabetes som må ha assistent hele skoledagen. Andre barn er mer høytfungerende, men de trenger en forutsigbar hverdag, påminnelser, ro, mulighet til å trekke seg unna, bli inkludert sosialt. Noe som er vanskelig med økningen av uro og utagering. Spør politikerne. Anonymkode: 55a02...b43 Dette. Lite vi lærere kan gjøre uten bedre økonomi og høyere bemanning. Vi kan dessverre ikke trylle. Anonymkode: 846f7...305 11
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Vi kan ikke gjøre noe. I år har jeg 4 stykker med adhd diagnose, 1 med generelle lærevansker, 3 med spesifikke lærevansker, 1 med autisme og 1 som trenger særskilt oppfølging men som ikke har noen diagnose(enda) Jeg er så sliten av møter/oppfølging/spesiell tilrettelegging/IOPer/kartlegginger.. Fortsetter dette så slutter jeg. Anonymkode: 85ec3...e1f 7 10 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Skrevet 20. september Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før. Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert. Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden. Anonymkode: 91e6e...85e 8 10
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Skrevet 20. september Når jeg gikk på barneskolen tidlig på 90-tallet hadde vi 1 elev med særskilte behov i min klasse og 1 i den andre. Altså 2 elever på mitt trinn. Sikkert det samme på de andre trinnene. Resten satt iallefall stille ved pulten, selv om det var elever med dysleksi osv. Ingen ekspert, men har "spesielle behov" blitt synonymt med å ikke klare å sitte stille? Kanskje det er mer et foreldre problem, enn et barneproblem? Anonymkode: 73659...58c 4
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før. Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert. Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden. Anonymkode: 91e6e...85e Så hvordan tenker du en ikke -pottetrent seksåring med dårlig språk skal kunne fungere i en normal klasse. Barnet har også dårlig sosiale ferdigheter. Er det bare å inkludere eller trengs flere ressurser? Anonymkode: bf39f...2d2 4
AnonymBruker Skrevet 20. september #8 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg gikk på barneskolen tidlig på 90-tallet hadde vi 1 elev med særskilte behov i min klasse og 1 i den andre. Altså 2 elever på mitt trinn. Sikkert det samme på de andre trinnene. Resten satt iallefall stille ved pulten, selv om det var elever med dysleksi osv. Ingen ekspert, men har "spesielle behov" blitt synonymt med å ikke klare å sitte stille? Kanskje det er mer et foreldre problem, enn et barneproblem? Anonymkode: 73659...58c Hi handler om autisme. Jeg tror det vil være vanskelig for en med barneautisme å skulle sitte rolig ved en pult. Anonymkode: bf39f...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Skrevet 20. september Enkeltlærere kan ikke gjøre noe voldsomt, utover å øke egen kompetanse og melde ressursbehov oppover. Skoler kan også først og fremst melde ressursbehov. Ellers har enkelte osloskoler (utenom de som har spesialavdelinger) startet egne autismegrupper. Det tenker jeg er fornuftig, fremfor at hver enkelt skal slite i ordinærklasse. Det stemmer jo ellers ikke at barn med autisme "ikke kan omgås andre barn," men de vil ofte ha behov for betydelig tilrettelegging for å kunne lære og ha det bra på skolen. Anonymkode: 75432...056 4
AprilLudgate Skrevet 20. september #10 Skrevet 20. september Autismespekteret har enorm variasjon. De som trenger skjerming har gjerne større hjelpebehov enn endel andre. Så det får bli vurdering mellom skolen og foreldrene 🤷♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Skrevet 20. september Nå er det jo grader av autisme, men for barn som ikke har språk, bruker bleier, stikker fort av, får jo ikke deltatt i et felleskap. Det ender med full assistent. Det knives om ressursene på en skole og med så få plasser på spesialskoler går det jo selvsagt ut over andre elever og tilpasninger. Skolene får tildelt et magert budsjett så da blir det som det blir. Jeg ønsker ikke å sette elever med utfordringer opp mot hverandre, men det er naivt å tro at enhetsskolen bommer totalt og det blir faktisk ganske urettferdig for alle parter. Anonymkode: dd2af...027 6
AprilLudgate Skrevet 20. september #12 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enkeltlærere kan ikke gjøre noe voldsomt, utover å øke egen kompetanse og melde ressursbehov oppover. Skoler kan også først og fremst melde ressursbehov. Ellers har enkelte osloskoler (utenom de som har spesialavdelinger) startet egne autismegrupper. Det tenker jeg er fornuftig, fremfor at hver enkelt skal slite i ordinærklasse. Det stemmer jo ellers ikke at barn med autisme "ikke kan omgås andre barn," men de vil ofte ha behov for betydelig tilrettelegging for å kunne lære og ha det bra på skolen. Anonymkode: 75432...056 Ny forskning på en veldig stor gruppe fant 4 underkategorier. Den gruppen du beskriver utgjorde en mindre prosentandel enn man kanskje antar.
AnonymBruker Skrevet 20. september #13 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det jo grader av autisme, men for barn som ikke har språk, bruker bleier, stikker fort av, får jo ikke deltatt i et felleskap. Det ender med full assistent. Det knives om ressursene på en skole og med så få plasser på spesialskoler går det jo selvsagt ut over andre elever og tilpasninger. Skolene får tildelt et magert budsjett så da blir det som det blir. Jeg ønsker ikke å sette elever med utfordringer opp mot hverandre, men det er naivt å tro at enhetsskolen bommer totalt og det blir faktisk ganske urettferdig for alle parter. Anonymkode: dd2af...027 Ble en feil her. Naivt og tro at enhetsskolen ikke har bommet totalt Anonymkode: dd2af...027 3
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Skrevet 20. september Jeg tror ikke folk skjønner hvor lite de fleste skolene har å rutte med i et budsjettår, og tenker det bare er å fikse en assistent her og der. Det går utover noe annet i stede for og går utover andre elever. Anonymkode: dd2af...027 7 1
Piggsopp Skrevet 20. september #15 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før. Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert. Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden. Anonymkode: 91e6e...85e Jo, det er det faktisk. Det er godt dokumentert at autisme øker i Norge. Det er ikke bare de som "faller utenfor normalen", det er en stor økning av autistiske barn med utviklingshemming og store lærevansker. Dette er ikke det litt sære barna, det er barn med store utfordringer som trenger tett oppfølging hele skoleløpet. Endelig har helsevesenet begynt å sette det på agendaen: https://www.forskning.no/autisme-barn-og-ungdom/autisme-oker-kraftig-kan-ikke-bare-forklares-med-at-flere-oppdages-ifolge-forskere/2545319 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. september #16 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke folk skjønner hvor lite de fleste skolene har å rutte med i et budsjettår, og tenker det bare er å fikse en assistent her og der. Det går utover noe annet i stede for og går utover andre elever. Anonymkode: dd2af...027 Jeg skjønner det. Jeg tror det er politikerne som ikke skjønner at man sparer seg til fant om man ikke gir tilrettelagt undervisning. Det er høy andel av de med autisme som ender opp som uføre og en god del av dem kunne kommet seg i arbeid om de fikk hjelp tidlig nok. Anonymkode: 8860f...4f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #17 Skrevet 20. september Spesialskoler. Da jeg jobbet i vgs for noen år siden ble det innført at færre skulle i spesialklasse da det var stigmatiserende. De skulle få hjelp «der de er», det førte til at elever som ikke hadde noe utbytte av f.eks. yrkesfag ble oppbevart der og det gikk ut over både de og de andre at læreren aldri strakk til. Anonymkode: eb35f...516 9 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #18 Skrevet 20. september AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Ny forskning på en veldig stor gruppe fant 4 underkategorier. Den gruppen du beskriver utgjorde en mindre prosentandel enn man kanskje antar. Tenker du på Princeton-studien? Det er for så vidt én studie, og til dels omstridt. Men jeg skjønner ikke helt hvilken av gruppene du tenker jeg beskriver? De fleste autister vil trenge tilpasning for å ha det bra på skolen og lære. Mange i betydelig grad, antagelig flere enn man tror ut fra hvem som "holder ut" i en ordinærklasse. Det er ikke for ingenting at selvmordsrisikoen hos såkalt høytfungerende autister er skyhøy. Anonymkode: 75432...056 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #19 Skrevet 20. september Hva i all verden, når jeg gikk på skolen var det bare 1 barn på hele skolen med 300 elever som hadde spesialbehov. Hvordan kan dere si at ingenting har skjedd? Å bure de inne i gjerder hører jo helt forferdelig ut. Er ikke det mulig for noen der oppe i ledelsen å se om andre skoler i området har færre barn med spesialbehov da, så kan dere fordele de litt? Anonymkode: 19d37...a12 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #20 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke flere unger som har autisme nå enn før. Det er flere unger som faller utenfor normalområdet enn før fordi normalområdet er blitt for snevert. Skolene er større, klassene er større, flere unger sliter. Skolene trenger flere voksne, ikke flere unger, men det er ingenting å spare for kommune/fylke/stat på å ansette flere eller beholde små skoler. Samfunnet ødelegger unger som med relativ letthet hadde funnet sin plass i verden for 40 år siden. Anonymkode: 91e6e...85e Er det ikke?? https://www.fhi.no/he/fr/barn-og-unges-psykiske-helse/del-1-7/del-2-tidstrender-i-forekomst-av-autismediagnoser/?term=#hvor-mange-har-en-autismediagnose-i-norge Anonymkode: eb35f...516 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå