AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:56 #1 Skrevet lørdag kl. 13:56 Har en andreklassing som sliter litt med diverse ting. Lærer mener det kan skyldes en diagnose som ADHD, men at det like gjerne kan være umodenhet og holder en knapp på at det helst er det. Sier at vi kan gi det frem til jul for å se om det er fremskritt. Hvis ikke mener lærer det er nødvendig å kontakte ppt og evt få søkt om utredning. Vi foreldre er veldig usikre på dette. Ingen av oss eller barnets søsken har noen diagnoser, og vi tror barnet bare er umodent. Føler likevel at vi bør gjøre som læreren anbefaler. Eller bør vi det? Mitt spørsmål er hvor mye kan man forvente at lærerne har rett når de tar opp ting som dette? Er det sannsynlig at barnet har ADHD dersom læreren mener det er det? Jeg erkjenner jo at de har en erfaring med å observere mange typer barn gjennom yrket sitt. Men på den annen side hører jeg om barn som har blitt utredet for sent fordi skolen mente det ikke var noe, og de motsatte tilfellene der noen fikk diagnosen uten å skulle hatt den… Du som har barn som har fått en slik diagnose: Hadde lærerne rett i sine antagelser? Anonymkode: a2ce3...3fc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:01 #2 Skrevet lørdag kl. 14:01 Utfordringer til dette barnet er (i følge læreren): - Treg med å ta av/på yttertøy, pakke sammen matpakke, osv… - Dårlig taper i spill. - Virker litt fjern og drømmende til tider. -Treg med å løse regnestykkene i mattetimer. (Klarer seg greit rent faglig). -Dominerende i lek. Trekker seg unna om andre vil være med og bestemme. TS Anonymkode: a2ce3...3fc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:02 #3 Skrevet lørdag kl. 14:02 Det er ekstremt individuelt, og handler ofte om hva de har erfaring med fra tidligere. Lærerutdanninger inneholder minimalt til ingenting om nevroutviklingsforstyrrelser. Dersom læreren mener barnet strever på skolen, er det jo uansett naturlig å koble på PPT. De driver ikke med diagnostikk, men skal sørge for tilrettelegging i skolehverdagen etter behov. Anonymkode: 9be94...43e 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:05 #4 Skrevet lørdag kl. 14:05 Som sagt etter min erfaring veldig opp og ned. Noen er flinke. Det at de ønsker ppt inn kan være fordel i forhold til tidligere innsats. Det med å være drømmende kan være noe helt annet en adhd, samme det å virke treg. Det som kan være vanskelig er å vite forskjell på ting. Eks dysleksi kan enkelte delvis bli hypre for å kamuflere at de sliter Epilepsi vises i mange fot.er: får ikke med seg ting, virker som de drømmer , mister ting kramper, kvalme, hodepine, lite søvn osv Adhd alt dra drømmende til at de er veldig aktive Anonymkode: cfee1...b9d 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:07 #5 Skrevet lørdag kl. 14:07 Her så mente lærene at mine 2 barn, ikke feilte noe. Ene barnet gikk i samtaler med helsesøster på skolen, og hun støttet meg i at skolen burde kontakte PPT, og vi burde oppsøke BUP. Og det barnet fikk diagnosene autisme, og tourettes. Og opp igjennom så har jo spes. pedene, heller ingen kunnskap om autisme, eller tourettes. Er jo skremmende. Jeg er vernepleier, og disse diagnosene var del av våres pensum. Har jo en egen bok om autisme fra studiet. Andre barnet fikk diagnosen ADHD. Men fikk den ikke før hun var 16 år, og da runde 2 på BUP. Anonymkode: 99c68...2e6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:17 #6 Skrevet lørdag kl. 14:17 Min datters lærer hadde helt korrekt i at min datter hadde adhd Ble ikke oppdaget før på ungdomsskolen av lærer der. Min datter har fått en helt ny hverdag etter utredning og behandling. Vi er veldig takknemlig på lærer som gjorde oss oppmerksom på dette. Anonymkode: c308f...ea1 2
Gaia Skrevet lørdag kl. 14:21 #7 Skrevet lørdag kl. 14:21 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her så mente lærene at mine 2 barn, ikke feilte noe. Ene barnet gikk i samtaler med helsesøster på skolen, og hun støttet meg i at skolen burde kontakte PPT, og vi burde oppsøke BUP. Og det barnet fikk diagnosene autisme, og tourettes. Og opp igjennom så har jo spes. pedene, heller ingen kunnskap om autisme, eller tourettes. Er jo skremmende. Jeg er vernepleier, og disse diagnosene var del av våres pensum. Har jo en egen bok om autisme fra studiet. Andre barnet fikk diagnosen ADHD. Men fikk den ikke før hun var 16 år, og da runde 2 på BUP. Anonymkode: 99c68...2e6 Jeg har spes.ped. i min fagkrets, og kan ganske mye om ADHD, Tourette, Autismespekterforstyrrelser og andre nevroutviklingsforstyrrelser. Er du sikker på at de du nevner har sped.ped. utdanning, for man kan bli satt til spes.ped.- undervisning uten å ha faget? Endret lørdag kl. 14:24 av Gaia
Gaia Skrevet lørdag kl. 14:29 #8 Skrevet lørdag kl. 14:29 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mitt spørsmål er hvor mye kan man forvente at lærerne har rett når de tar opp ting som dette? Er det sannsynlig at barnet har ADHD dersom læreren mener det er det? Jeg erkjenner jo at de har en erfaring med å observere mange typer barn gjennom yrket sitt. Men på den annen side hører jeg om barn som har blitt utredet for sent fordi skolen mente det ikke var noe, og de motsatte tilfellene der noen fikk diagnosen uten å skulle hatt den… Du som har barn som har fått en slik diagnose: Hadde lærerne rett i sine antagelser? Anonymkode: a2ce3...3fc Det kan være ADHD, men det kan også være umodenhet eller bare at barnet ditt er litt vimsete, uten at man trenger å sette en diagnose på dette. Vanlige lærere er vant til å kunne oppfatte at barn avviker fra "normalen", og da kan det jo være kjekt å få sjekket ut ting før de får større utfordringer. Tidlig innsats er lurt. Hilsen spes.ped.-lærer. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:29 #9 Skrevet lørdag kl. 14:29 Problemet er gjerne at når skolen har krevende barn, så får de ikke ekstra ressurser uten diagnoser. Sånn sett «tjener» de på at barna får diagnoser (jeg setter dette i anførselstegn da ingen bokstavelig talt tjener på det, men hvis de er underbemannet er det eneste løsning). Anonymkode: 35962...4cf 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:42 #10 Skrevet lørdag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Problemet er gjerne at når skolen har krevende barn, så får de ikke ekstra ressurser uten diagnoser. Sånn sett «tjener» de på at barna får diagnoser (jeg setter dette i anførselstegn da ingen bokstavelig talt tjener på det, men hvis de er underbemannet er det eneste løsning). Anonymkode: 35962...4cf Dette stemmer i liten grad. Jeg har per i dag en elev med Tourette’s og fire med ADHD i min klasse, men ingen av de har noen ekstra ressurs. Skolene her jeg jobber får ingenting ekstra dersom elever trenger tilrettelagt opplæring (tidligere spes.ped) i fag, og det må også tas fra de ressursene vi allerede har dersom noen trenger noe ekstra grunnet atferd. Kun elever med store behov (type multifunksjonshemming) får ekstra ressurser tilført skolen. Så vi «vinner» ikke på at elever får diagnoser. Anonymkode: bec63...c62 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:06 #11 Skrevet lørdag kl. 16:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer i liten grad. Jeg har per i dag en elev med Tourette’s og fire med ADHD i min klasse, men ingen av de har noen ekstra ressurs. Skolene her jeg jobber får ingenting ekstra dersom elever trenger tilrettelagt opplæring (tidligere spes.ped) i fag, og det må også tas fra de ressursene vi allerede har dersom noen trenger noe ekstra grunnet atferd. Kun elever med store behov (type multifunksjonshemming) får ekstra ressurser tilført skolen. Så vi «vinner» ikke på at elever får diagnoser. Anonymkode: bec63...c62 Sier ikke at det garanterer ressurser, men i den grad det er ressurser å fordele, så går det til de som har diagnoser å vise til. Har erfaring med dette fra noen Oslo-skoler. Anonymkode: 35962...4cf
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:14 #12 Skrevet lørdag kl. 16:14 Det er veldig vanskelig å vite. Det er jo derfor vi har ppt. Når vanlig tilrettelegging ikke funker, så kan lærer ta det videre. Det skjer ingenting om barnet ikke får noe diagnose. Men dere bør uansett jobbe med de utfordringene han har. Hilsen lærer Anonymkode: 33315...bd4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:19 #13 Skrevet lørdag kl. 16:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ekstremt individuelt, og handler ofte om hva de har erfaring med fra tidligere. Lærerutdanninger inneholder minimalt til ingenting om nevroutviklingsforstyrrelser. Dersom læreren mener barnet strever på skolen, er det jo uansett naturlig å koble på PPT. De driver ikke med diagnostikk, men skal sørge for tilrettelegging i skolehverdagen etter behov. Anonymkode: 9be94...43e Det kommer veldig an på hvilke valgfag man velger på lærerutdanningen. I tillegg har vi egne emner om det i pedagogikken. Anonymkode: 6f565...c21
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:28 #14 Skrevet lørdag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er gjerne at når skolen har krevende barn, så får de ikke ekstra ressurser uten diagnoser. Sånn sett «tjener» de på at barna får diagnoser (jeg setter dette i anførselstegn da ingen bokstavelig talt tjener på det, men hvis de er underbemannet er det eneste løsning). Anonymkode: 35962...4cf Vi har flere svært gode spesialskoler i Norge, som Frydenhaug i Drammen og Tøndergård skole og ressurssenter i Molde, der sønnen min går. Gode varme spesialpedagoger med masse kunnskap ☺️ På Tøndergård har de også internat med tilbud om avlastning i helger osv, og sønnen min trives superbra både på skolen og på internatet i avlastningshelger ☺️ Alt er ikke negativt ang skoler og barn med spesielle behov, selv om media liker å gi det inntrykket! ☺️ Anonymkode: 67265...c6c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:41 #15 Skrevet søndag kl. 08:41 Her finnes det like mange svar som det finnes lærere - noen har ekstremt god erfaring fra mange års arbeid i skole og med barn, andre har mindre kunnskap og noen er midt i mellom. Som alle andre mennesker er jo lærere personer som danner erfaring fra hva de selv har opplevd i livet. Vet en liten del av lærerstudiet omhandler barn med diagnoser, men ut i fra hva jeg har hørt er det veldig overordnet og generelt. Har selv et barn med ADHD (vi som ba om utredning mot slutten av bhg og ikke lærer) men dersom læreren hadde hintet frem om at vi burde få barnet vårt vurdert hadde jeg absolutt hørt på det. En utredning hos BUP er så grundig og med så mange ulike ting som vurderes, både hos barnet og gjennom samtale med dere voksne at det skal godt gjøres at de setter diagnose på et barn som bare er umoden for alderen, da adhd er veldig mye mer enn bare å «henge litt etter». Det er mange mennesker som er helt sikre på at barna deres HAR en diagnose men som alikevell ikke får satt den hos BUP, nettopp fordi de er forsiktige med å diagnostisere alle som kommer inn døren. Skulle det vise seg at barnet deres faktisk har en diagnose vil det være til så stor hjelp å få informasjon, veiledning og tilrettelegging om det, spesielt for barnet selv at jeg ikke ville latt vær å sjekke. Alternativt går kanskje barnet rundt i mange år å følser seg utilstrekkelig fordi det ikke klarer å henge med sånn som alle andre gjør, og det er en vond følelse. For lærere er det også en del ekstra styr å ha barn med diagnoser i klassen. De skal følges opp mye tettere enn andre barn, så tviler på at læreren deres ønsker en utredning helt uten grunn, da det potensielt kan utløse en del mer arbeid for henne/han også på sikt dersom barnet har en diagnose. Lykke til❤️ Gjør det som er best for barnet Anonymkode: f1b42...043 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:24 #16 Skrevet søndag kl. 10:24 Jeg er lærer (ikke spes.ped). Vi ser jo ganske raskt hvem som avviker fra normalen, men vi kan jo aldri vite hvorfor. ADHD-symptomer, som nevnes her, kan skyldes andre ting enn ADHD også. Det kan f.eks være sen utvikling/sen pubertet, at barnet er veldig bortskjemt/lite grensesetting hjemme, at barnet har PTSD eller K-PTSD osv. Anonymkode: 24793...636 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:59 #17 Skrevet søndag kl. 11:59 Mye handler om erfaring da dette med diagnoser (nevroutviklingsforstyrrelser) er noe som hører til områder innenfor spesialpedagogikken. De som har studiekompetanse innenfor dette har valgt den retningen selv. Noen har hatt mange elever med diagnoser og kjenner igjen symptomene raskt og tidlig, mens andre har lite til ingen erfaring. Det er også et så stort spenn i de ulike elevene til tross for like diagnoser. Har du møtt en elev på autismespekteret; ja, så har du møtt én.. Jeg er litt skeptisk til å sette ADHD diagnoser for tidlig på barn. Hos noen er det åpenbart riktig å utrede tidlig og medisinere gitt hvordan samfunnet er lagt opp. Noen barn er rett og slett umoden og passer ikke helt inn i den nokså heftige skoledagen vi gir dem. En diagnose vil følge dem hele livet. Utredning er jo en prosess det også. Det må bare sies at diagnoser i seg selv utløser ikke ekstra penger til skolen eller ressurser i klasserommet. Det kan følge med mye penger dersom man får inn elever som er hardt rammet av en psykisk eller fysisk utviklingshemming og som krever assistanse/spesiell tilrettelegging. Det skal mye til. Har selv hatt elever som trenger assistent eller spesialundervisning i alle skoletimer pga. ADHD. Det kommer ikke noen ekstra penger med det behovet, selv om det er godt dokumentert hos PPT. Ved fravær er det disse ungene som mister tildelte ressurser først. Det er sjeldent noe mer enn ekstra arbeid for skolene med diagnoseelever for å si det slik. Anonymkode: e3732...644
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:04 #18 Skrevet søndag kl. 12:04 Det er vel ikke så stort problem å tilegne seg kunnskap om autisme og adhd som er såpass velkjent. Det er verre med diagnoser som er sjeldne. Anonymkode: 2a498...b2f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:07 #19 Skrevet søndag kl. 12:07 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har en andreklassing som sliter litt med diverse ting. Lærer mener det kan skyldes en diagnose som ADHD, men at det like gjerne kan være umodenhet og holder en knapp på at det helst er det. Sier at vi kan gi det frem til jul for å se om det er fremskritt. Hvis ikke mener lærer det er nødvendig å kontakte ppt og evt få søkt om utredning. Vi foreldre er veldig usikre på dette. Ingen av oss eller barnets søsken har noen diagnoser, og vi tror barnet bare er umodent. Føler likevel at vi bør gjøre som læreren anbefaler. Eller bør vi det? Mitt spørsmål er hvor mye kan man forvente at lærerne har rett når de tar opp ting som dette? Er det sannsynlig at barnet har ADHD dersom læreren mener det er det? Jeg erkjenner jo at de har en erfaring med å observere mange typer barn gjennom yrket sitt. Men på den annen side hører jeg om barn som har blitt utredet for sent fordi skolen mente det ikke var noe, og de motsatte tilfellene der noen fikk diagnosen uten å skulle hatt den… Du som har barn som har fått en slik diagnose: Hadde lærerne rett i sine antagelser? Anonymkode: a2ce3...3fc Jeg hadde valgt å høre på læreren og utredet barnet. Det er mange eksempler på barn og voksne som har strevet med dette i løpet av et langt liv.... Om det viser seg at barnet har en diagnose så kan hen få støtte, hjelp og tilrettelegging. Det er viktig med tanke på barnets utvikling. Anonymkode: c4661...906 1
SPOCA Skrevet søndag kl. 12:12 #20 Skrevet søndag kl. 12:12 (endret) Det kommer an på hvilke valgfag man hadde på lærerhøgskolen/lærerutdanningen, OG interesse. Det er mye av grunnen til at man egentlig skal ha støtte fra spes.ped. Min svigermor var spes.ped i mange år, før hun ble pensjonist. Tidligere hadde spes.ped mye ansvar som i dag er flyttet over i kontaktlærerfunksjonen. Det er gjerne kontaktlærer som må følge opp, lage opplegg og få ballen til å rulle ift eventuelle diagnoser. Det er dog noen misforståelser. De færreste diagnoser gir ekstra ressurser. Det er noen som gjør det, f.eks psykisk utviklingshemming eller autisme. Vi vil derfor ikke utrede videre kun fordi det vil gi ressurser. Det er veldig misforstått. Jeg er derimot så heldig at jeg har en stesønn med mange diagnoser. Jeg har lært mye gjennom han, fått opplæring grunnet han. Så skal det egentlig være slik at vi ikke står alene. Er det utfordringer med en elev, det være seg faglig eller sosialt, blir det tatt opp i R-team (ressursteam), som består av de parter som kan uttale seg. F.eks sosiallærer, logoped (hvis det er en logpedsak), PPT, undervisningsinspektør osv. Ofte er dette en litt langdryg prosess, for som kontaktlærer kreves det mye dokumentasjon og gjerne en pedrapport. Vi lærere gjør så godt vi kan, men som kontaktlærer er det begrenset med ressurser. Heldigvis har jeg personlig erfaring, så det er enklere for meg enn for andre lærere. Jeg hjelper ofte andre lærere. For meg er det ikke viktig med en diagnose i seg selv, men som jeg sier til de fåtall foreldre jeg har snakket med; det handler for meg om å gi barnet alle de rettigheter det har krav på - og gi meg de verktøy jeg kan få til å hjelpe barnet best mulig. Jeg er ikke nødvendigvis ekspert på et barn med psykisk utviklingshemming, selv om jeg lever med et barn som har det, og alle barn er forskjellige, men instanser rundt kan hjelpe også meg. Og noe barn har såpass store hjelpebehov at det kanskje heller burde gått i en spesialklasse eller spesialskole. Det krever dog god dialog med foreldre i forkant. Jeg bruker mye tid på å kartlegge barna for å gi dem en så god skolehverdag som mulig. Samtidig kan jeg ikke trylle, og noen barn trenger mer hjelp enn andre. Hvis jeg også kan få verktøy til å hjelpe, så tar jeg i mot det med åpne armer. Det skal sies; en god del skoler har begynt med kurs for lærere mtp diagnoser. Man kan ikke være ekspert på alt, det gjelder også lærere, men det er derfor faglig påfyll er viktig. Akkurat som at jeg for tiden gjennomgår kursing ift dysleksi. Endret søndag kl. 12:19 av SPOCA 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå