AnonymBruker Skrevet i går, 13:55 #2 Skrevet i går, 13:55 Jeg kom inn på første forsøk. Hadde dog fått oppfølging fra psykisk helseteam i kommunen i 1 år i forkant, og kontaktpersonen der skrev med et notat som vi sendte med i henvisning. Samt en sykehistorikk på ptsd... Anonymkode: be288...acb
AnonymBruker Skrevet i går, 14:14 #3 Skrevet i går, 14:14 Det er ikke symptomene i seg selv som avgjør om man får plass, men funksjonsevnen. Så man kan fint ha PTSD lignende symptomer, men vurderes det som ikke alvorlig nok kan man få avslag. Samtidig skal det være kostnadseffektivt og nyttig å behandle pasienten. Anonymkode: 043c2...0d7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:17 #4 Skrevet i går, 14:17 Ja. Jeg ble avvist selv om jeg hadde kptsd diagnose. Anonymkode: 006ef...126
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #5 Skrevet i går, 14:20 Diagnosen alene er ikke grunn nok til å få plass på DPS. Google prioriteringsveilederen psykisk helsevern for voksne - husk den er ikke en fasit heller, men en veileder. Jo høyre trykk det er på DPS, jo større sjanse for å få avslag selv om at man i andre kommuner hadde fått plass. Anonymkode: 25270...92e 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:33 #6 Skrevet i går, 15:33 Men man får vel bare diagnosen dersom det går utover funksjonsevnen? Jeg har flere ganger opplevd å få diagnose, men at de ikke kan tilby stabil behandling. Ts Anonymkode: 7f3e0...c9c
AnonymBruker Skrevet i går, 17:13 #7 Skrevet i går, 17:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men man får vel bare diagnosen dersom det går utover funksjonsevnen? Jeg har flere ganger opplevd å få diagnose, men at de ikke kan tilby stabil behandling. Ts Anonymkode: 7f3e0...c9c Diagnose gir ikke automatisk behandling. DPS har ofte lite kompetanse på traumer og det er vanskelig å få god behandling for PTSD, spesielt de mer komplekse tilstandene. Samtidig sier ikke diagnosen noe om alvorlighetsgraden og symptomtrykket ditt. Det kan hende de ikke kunne prioritere deg pga det totale trykket på DPS. Anonymkode: e1242...d27 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:18 #8 Skrevet i går, 17:18 Ble avvist 6 ganger !! ( søknad fra lege repeat). Så sluttet sjefen der på dps og jeg kom inn etter 3 uker🤔 Og er der enda på 5 året. Og skal fortsette minst 1 år til. Ptsd,borderline Anonymkode: 7f5bc...88e
AnonymBruker Skrevet i går, 17:22 #9 Skrevet i går, 17:22 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Diagnose gir ikke automatisk behandling. DPS har ofte lite kompetanse på traumer og det er vanskelig å få god behandling for PTSD, spesielt de mer komplekse tilstandene. Samtidig sier ikke diagnosen noe om alvorlighetsgraden og symptomtrykket ditt. Det kan hende de ikke kunne prioritere deg pga det totale trykket på DPS. Anonymkode: e1242...d27 Fastlegen min søkte meg inn til en spesifikk psykolog, avtalespesialist, som jobber med traumebehandling. Så kan dps rope så mye de vil om at de ikke har plass... Man har rett til å bli vurdert til avtalespesialist Anonymkode: be288...acb
AnonymBruker Skrevet i går, 17:30 #10 Skrevet i går, 17:30 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fastlegen min søkte meg inn til en spesifikk psykolog, avtalespesialist, som jobber med traumebehandling. Så kan dps rope så mye de vil om at de ikke har plass... Man har rett til å bli vurdert til avtalespesialist Anonymkode: be288...acb Usikker på hva du mener? Det er DPS som tar imot og vurderer alle henvisninger. Også de som ønsker behandling av avtalespesialist. Hvis DPS mener du kvalifiserer for å ha krav på behandling vil de vurdere m du får tilbud fra dps eller avtalespesialist. Ønsket om en konkret behandler vil bli tatt hensyn til, men vil ikke være sikkert at du får den personen. Det kommer og an på om personen har kapasitet. Jeg har ikke hørt om noen som har krav på å bli vurdert av avtalespesialist. Hvor har du fått beskjed om at du har det? Anonymkode: e1242...d27
AnonymBruker Skrevet i går, 17:37 #11 Skrevet i går, 17:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men man får vel bare diagnosen dersom det går utover funksjonsevnen? Jeg har flere ganger opplevd å få diagnose, men at de ikke kan tilby stabil behandling. Ts Anonymkode: 7f3e0...c9c Men nå er det jo graden det handler om. Anonymkode: 098e9...064
AnonymBruker Skrevet i går, 23:31 #12 Skrevet i går, 23:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men man får vel bare diagnosen dersom det går utover funksjonsevnen? Jeg har flere ganger opplevd å få diagnose, men at de ikke kan tilby stabil behandling. Ts Anonymkode: 7f3e0...c9c Jeg hadde diagnose PTSD med ny forverring, ble henvist på nytt da psykisk helseteam ikke ville ha ansvaret mer. Henvisningen ble avvist fordi det ikke var «kostnadseffektivt», da de mente mer behandling ikke ville medføre at jeg ble yrkesaktiv. (Jeg er ufør grunnet annen sykdom, var ufør før jeg fikk ptsd) Anonymkode: 9b445...dcc 1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): ^^ Anonymkode: 7f3e0...c9c PPT/BUPP/DPS har alle hatt en eksplosiv vekst i antall henvisninger de siste årene Hvor stor kapasitet de forskjellige stedene har varierer nok fra sted til sted. En diagnose sier i seg selv ikke noe om symptomtrykk / hvor mye en pasient lider. En person kan ha en autismespekterforstyrrelse, men være i full jobb, mens en annen kan være i behov for hjelp til stell, mat, osv. En person med PTSD kan være i full jobb, mens en annen ikke klarer å jobbe, ikke klarer å ha nære relasjoner, er helt uten «boevne» og er inn og ut av psykiatrien. Også psykiatrien er nødt til å prioritere🚦 Det slutter liksom aldri å brenne på dass 🧯🔥
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Her jeg bor jobber det flere traumespesialister på DPS, noe som gjør at de fleste er friske fra PTSD og K-PTSD etter behandling i noen mnd eller noen år. Alt etter hva som har skjedd selvfølgelig. Jeg ser at det er en gjenganger at de som blir avvist ikke får gå til traumespesialist, og da får man heller ikke riktig behandling. Er du først inne på DPS, så er du "trygg" virker det som. De prioriterer de med små barn vet jeg Anonymkode: 3d988...dae 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde diagnose PTSD med ny forverring, ble henvist på nytt da psykisk helseteam ikke ville ha ansvaret mer. Henvisningen ble avvist fordi det ikke var «kostnadseffektivt», da de mente mer behandling ikke ville medføre at jeg ble yrkesaktiv. (Jeg er ufør grunnet annen sykdom, var ufør før jeg fikk ptsd) Anonymkode: 9b445...dcc Det er faen meg tragisk. Anonymkode: b009b...811
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden Jeg fikk avslag etter første henvisning med samme grunn, kost/nytte. Det gjorde skikkelig vondt. Var så på utredningsopphold på Modum og fikk diagnosen alvorlig grad av kompleks ptsd. Ny henvisning og da fikk jeg tilbud om avtalespesialist. Tror ikke de turte å avvise meg når landets fremste traumekompetanse sa jeg var "åpenbart behandlingstrengende". Anonymkode: 976bd...f6e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk avslag etter første henvisning med samme grunn, kost/nytte. Det gjorde skikkelig vondt. Var så på utredningsopphold på Modum og fikk diagnosen alvorlig grad av kompleks ptsd. Ny henvisning og da fikk jeg tilbud om avtalespesialist. Tror ikke de turte å avvise meg når landets fremste traumekompetanse sa jeg var "åpenbart behandlingstrengende". Anonymkode: 976bd...f6e Nå har ikke komplekst PTSD flere graderinger da ordet kompleks allerede er en gradering av PTSD.. Anonymkode: 098e9...064
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg hadde diagnose PTSD med ny forverring, ble henvist på nytt da psykisk helseteam ikke ville ha ansvaret mer. Henvisningen ble avvist fordi det ikke var «kostnadseffektivt», da de mente mer behandling ikke ville medføre at jeg ble yrkesaktiv. (Jeg er ufør grunnet annen sykdom, var ufør før jeg fikk ptsd) Anonymkode: 9b445...dcc Jeg er også ufør og ble det før jeg ble rammet av to traumatiske hendelser. Kanskje derfor man ikke blir tatt på alvor. Ts Anonymkode: 7f3e0...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå