Gå til innhold

Dyrlege mishandlet hunden min. Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen kommer sikkert til å beskylde meg for løgn, men vær så snill å ikke gjøre det. Jeg har ptsd etter mye vold og har vansker med å se hva som er rett og galt og å si fra. 

Jeg var hos dyrlegen med hunden min i går. Hunden hadde på snutebånd for han liker ikke den type undersøkelser dyrlegen måtte gjøre. Han var i tillegg i smerter og hadde vondt der dyrlegen undersøkte. Derfor knurret han og kastet seg rundt. Da tar dyrlegen rett og slett kvelertak på hunden min, drar hodet hans bakover så bare det hvite syns i øynene hans og brøler til han. Hunden min skriker og skriker bak snutebåndet. Jeg fryser helt og bare sier nei nei nei, men dyrlegen sier man må vise hvem som er sjefen. Dyrlegen var en stor sterk mann og min hund veier fire kg. 

Dette var helt grusomt. Hunden min virker i etterkant redd og unnvikende og jeg bare griner. Jeg føler dette var helt feil, men overdriver jeg bare ut i fra egne opplevelser? Er sånt ok å gjøre? Hunden min er virkelig syk og jeg skal egentlig gå til han igjen men jeg har ikke noe lyst, dette er helt forferdelig :( 

Noen som har råd eller innspill? Jeg føler meg så skyldig, stakkars lille elsklingen min som bare var redd og hadde vondt 😭

Anonymkode: 7b344...cc7

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er absolutt ikke ok!! Jeg ville ikke betalt for denne dyrlege timen engang og jeg ville også byttet til en annen dyrlege. Som veterinær burde denne personen vite at hunder som har det vondt definitivt kan vise ''aggressiv'' atferd under undersøkelser. Det betyr IKKE at man gjør som du har beskrevet at denne dyrlegen gjorde her. Jeg har vært hos 3 forskjellige veterinærer før jeg endte opp hos en fast en jeg bruker nå, det er ingen skam i å ikke dra tilbake til en spesifikk veterinær. Finn heller en du føler at hunden din er trygg hos.

Anonymkode: dda3e...0eb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg håper du fortalte han at dette var overhodet ikke greit å gjøre.

Hvis det er mulig å skrive en anmeldelse av denne dyrlegen inne på nettet, på samme måte som vi gjør med fastleger, så burde du gjøre det. Jeg hadde flippet ut hvis en dyrlege hadde gjort noe slikt med min hund.

Anonymkode: ca624...49f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke du som overreagerer. Aldri opplevd lignende. 

Anonymkode: dfa00...457

• Liker 4
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit og det du beskriver er et grovt overgrep fra veterinærens side. Du må melde ifra til Mattilsynet om dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette hadde jeg anmeldt. Jeg har også en hund som må bruke snutebånd fordi hun kan bite hvis hun er redd, men veterinæren er alltid kjempetålmodig og forsiktig med henne.

Anonymkode: fa1b9...fc3

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Halvparten hadde vært nok. Han hadde gått på huet ut av sin egen dyreklinikk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei ikke greit. Man får heller gi hunden beroligende medisiner enn å gjøre slik med hunden. Jeg hadde kjeftet på mannen. Slik liker jeg ikke. Verken til dyr eller mennesker. Det klikker litt i meg da. Så jeg setter folk på plass når dem gjør slik. Dyret er i en sårbar situasjon. Så jeg forstår hvorfor hunden knurrer. Det skulla dyrlegen forstått også. 

Anonymkode: 40359...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Anmeld! Stakkars hund, bra du passer på ❤️

Anonymkode: ff4d3...2c8

• Hjerte 3
Skrevet

Anmeld 

Alle dyrleger vi bruker sier de bruker stort sett snutebånd på alle hunder pga de vet at en del hunder blir urolige og kan bitte. Her så sa dyrlegen og at enkelte hunder ga de og beroligende hvis eier fortalte at de var egstlig eller redde. For å prøve å gi en god opplevelse av det hele

Anonymkode: f9ceb...4a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle dyrleger vi bruker sier de bruker stort sett snutebånd på alle hunder pga de vet at en del hunder blir urolige og kan bitte.

Men han gjorde det jo mens hunden hadde snutebånd på. Hunden kunne ikke gjort noe som helst. Hunden min er også en veldig myk og stille hund, mens dyrlegen sa at han var trassig og vanskelig. 

• Liker 3
Skrevet
PITTY skrev (23 minutter siden):

Halvparten hadde vært nok. Han hadde gått på huet ut av sin egen dyreklinikk.

Magisk

Skrevet

Her hører vi kun TS sin side av saken, og hunden lider ingen permanente skader. Tenker at sannsynligheten for at TS er en overhysterisk «hunde-mamma» absolutt er til stede. Hun får bytte dyrlege da, så er saken løst. 

Anonymkode: e31d9...17c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her hører vi kun TS sin side av saken, og hunden lider ingen permanente skader. Tenker at sannsynligheten for at TS er en overhysterisk «hunde-mamma» absolutt er til stede. Hun får bytte dyrlege da, så er saken løst. 

Jeg bør legge til at min hunds dyrlege har et digert arr på grunn av et dyr hun behandlet. Det er dyr, ikke babyer. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det har skjedd akkurat slik du beskriver det, så er jo ikke det greit. Jeg vil ikke påstå at du lyver, men veterinærer og dyrepleiere er dessverre ofte nødt til å bruke noe makt for å gjøre de undersøkelsene de skal. For en eier, og kanskje spesielt hvis du er ekstra sårbar mtp. sånne ting, kan de se mer brutalt ut enn det er. 

Veterinærer og dyrepleiere jobber med en gruppe pasienter som generelt blir stresset av å være hos de, og som generelt sett ikke liker være der. De kan likevel ikke gi dyrene noe for å sove for enkle undersøkelser, og for pasienter som prøver å komme seg unna, trengs det styrke og makt for å f.eks ta en blodprøve. 

Anonymkode: 5c856...cb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det har skjedd akkurat slik du beskriver det, så er jo ikke det greit. Jeg vil ikke påstå at du lyver, men veterinærer og dyrepleiere er dessverre ofte nødt til å bruke noe makt for å gjøre de undersøkelsene de skal. For en eier, og kanskje spesielt hvis du er ekstra sårbar mtp. sånne ting, kan de se mer brutalt ut enn det er. 

Veterinærer og dyrepleiere jobber med en gruppe pasienter som generelt blir stresset av å være hos de, og som generelt sett ikke liker være der. De kan likevel ikke gi dyrene noe for å sove for enkle undersøkelser, og for pasienter som prøver å komme seg unna, trengs det styrke og makt for å f.eks ta en blodprøve. 

Nei, det er aldri nødvendig, og i hvert fall ikke hvis dyret er utagerende fordi de er redd/usikker.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg bør legge til at min hunds dyrlege har et digert arr på grunn av et dyr hun behandlet. Det er dyr, ikke babyer. 

Ja, det sier jo egentlig alt. Hadde noen utøvd makt mot min lille traumatiserte hund så hadde de blitt bitt, 100% sikkert. Men min veterinær har heldigvis såpass kompetanse at det aldri har vært et problem.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Slik du beskriver det hørtes dette ille ut. Langt over streken ille. Alle veterinærene jeg har besøkt gjentatte ganger har vært veldig flinke og omsorgsfulle i møtet med mine dyr. Inkludert ei som kan bite, men holdning, trygghet og god håndtering har vært nok til å unngå det. Når jeg vurderer en veterinær så er omsorg for dyret mitt første prioritet, sammen min opplevelse av faglig dyktighet. 

Når han gjør dette mot din hund kan man anta at han gjør det mot flere, og du bør melde fra, via Mattilsynet. I aller minste fall en beskrivelse av din opplevelse under reviews til klinikken.

Samtidig ville jeg funnet en annen veterinær umiddelbart og hentet ut journalen slik at ny veterinær kan følge opp videre på en trygg og god måte for både deg og hunden din. 

Anonymkode: 61852...2e0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Leste du hi? Hunden hadde på snutebånd og kunne ikke bite. Det var et kvelertak og brøling og det var etter at selve undersøkelsene var ferdige. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er aldri nødvendig, og i hvert fall ikke hvis dyret er utagerende fordi de er redd/usikker.

Nei, selvfølgelig kan man la være å gjøre undersøkelsene med de konsekvensene det har for dyret, i verste fall død. Det er bedre, tenker du?

Det er naivt å tro at dyrehelsepersonell får  tatt blodprøver fra pasienter som gjør alt de kan for å komme seg unna, som er en ganske stor andel av pasientene, uten at man må bruke litt makt. Du ser for deg at dyr pent strekker fram benet og sitter rolig mens man injeserer nålen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...