Gå til innhold

Når bør et friskt barn med god motorikk være sluttet med vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
IDGAF skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke en ett/toåring kunne sykle på fortauet? Det går jo en forelder ved siden av og følger med. Her syklet mitt barn på vei uten fortau også som 2-åring (lite trafikkert da), man passer vel på barna sine når man er ute? 

Jeg hadde heller aldri satt meg i en slik situasjon at vi må gå 5 km hver vei hver dag til barnehagen. Det er jo snakk om over 2 timer med gåing hver dag!!! Rekker man å ha noe tid hjemme, eller går hele morgenen og hele ettermiddagen med til gåing? Da syns jeg isåfall det er enda mer kritikkverdig å la barnet sitte passivt i vogn. 

Mitt barn har tatt sykkelen mye på vinteren også! Det brøytes og strøs jo! Har det ikke blitt brøytet enda tar vi akebrettet (og da hadde det jo uansett ikke vært aktuelt med vogn). 

Men jeg tviler på at mitt barn sykler uvanlig fort? Og hun sykler lett fra meg på alle typer sykler. 3,5 år da men det gikk fort da hun var 2-åring og, langt over min gangfart iallfall. Jeg passer såklart på barnet mitt, og en gang iblant har vi tatt sparkesyklen steder med litt distanse på fortau langs vei og hun kan trille sakte ved meg litt hvis jeg sier vi må, men det er jo ikke spesielt gøy og da gidder hun ikke alltid. Nå har jeg og sett noen nestenulykker med foreldre som tror de har kontroll på syklende uforutsigbare småbarn helt uten trafikkforståelse.. Så jeg synes det er skummelt med sykkel og 2-åringer i trafikken. 

3-5 km henviste ikke til avstand til barnehage men en typisk distanse vi kan gå iløpet av en dag hit og dit. Barnet sitter jo ikke i trillen hele tiden men vi har den ofte med. Hun er god motorisk så det har ikke hindret utviklingen hennes iallfall.

Og hvorfor er det bedre å bli dratt i akebrett enn å sitte i en trille? Det er jo akkurat det samme. 

Anonymkode: 7b4c4...f66

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke bil, bor i Oslo og pleide gå lange strekninger blant mye folk/hunder/trafikk osv.

Beholdt vogna til ca 2,5 og byttet over til sykkelvogn med trilledel som barnet kunne sitte i ved ønske - var veldig praktisk å hive ting og tang oppi der og. 
Type dra på utflukt og spasere hele veien, dytte vogna opp hele veien til Grefsenkollen, gå langs Akerselva osv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min 2,5 åring kan gå langt, men det er jo når det passer han. Jeg har ikke tid til en trassig gutt som somler og er nysgjerrig på alt på vei til barnehagen, selvom han selvfølgelig klarer å gå den korte distansen. Kommer til å beholde vognen en stund til, selvom noen mener en 2-3åring kan gå

Det kommer jo helt an på behov og hvordan man lever hvor lenge man trenger vogn 

Endret av Anonym6789
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår er snart tre år. Han blir trillet i vogn til barnehagen om morgenen, ellers ville de brukt for lang tid for logistikken. Og hvis han bestemmer seg for å ikke gå, blir man ganske låst. Han er tung, mannen klarer ikke bære han 1 km. Barnet er en motorisk flink gutt som er veldig aktiv i barnehagen. Når jeg henter så er det stort sett med bil, men hvis jeg har lillesøster i vogn og vi går, så vil han ofte stå på søskenbrett deler av veien hjem. Fordi han har løpt seg sliten ila dagen. 

Anonymkode: fc1a3...09e

• Liker 4
Skrevet

Min nektet vogn da han ble storebror. Da var han ca 2,5 år. Hadde sånn ståbrett på vognen når turen ble i lengste laget for han

Anonymkode: fcb4f...a8a

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som er så ille med vogn til litt større barn? Er problemet at de ikke får brukt beina sine nok (i så fall er det rart at det er ok å sette ungen i bilen, på akebrettet eller bakpå sykkelen), eller er det bare en prinsippsak at de ikke skal sitte i vogn?

Jeg tar min trøtte femåring som akkurat har våkna i vogn til barnehagen innimellom fordi vi har lang vei og vi ellers ville ha brukt en evighet. Jeg tror likevel han går mer enn mange jevnaldrende.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (5 minutter siden):

Hva er det som er så ille med vogn til litt større barn? Er problemet at de ikke får brukt beina sine nok (i så fall er det rart at det er ok å sette ungen i bilen, på akebrettet eller bakpå sykkelen), eller er det bare en prinsippsak at de ikke skal sitte i vogn?

Jeg tar min trøtte femåring som akkurat har våkna i vogn til barnehagen innimellom fordi vi har lang vei og vi ellers ville ha brukt en evighet. Jeg tror likevel han går mer enn mange jevnaldrende.

Handler ikke om kritikk for bruk av vogn, men når man kan forvente det er slutt. Alle skjønner jo at her er det variasjoner ut fra barn og situasjoner. 

Skrevet
IDGAF skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle ikke en ett/toåring kunne sykle på fortauet? Det går jo en forelder ved siden av og følger med. Her syklet mitt barn på vei uten fortau også som 2-åring (lite trafikkert da), man passer vel på barna sine når man er ute? 

Jeg hadde heller aldri satt meg i en slik situasjon at vi må gå 5 km hver vei hver dag til barnehagen. Det er jo snakk om over 2 timer med gåing hver dag!!! Rekker man å ha noe tid hjemme, eller går hele morgenen og hele ettermiddagen med til gåing? Da syns jeg isåfall det er enda mer kritikkverdig å la barnet sitte passivt i vogn. 

Mitt barn har tatt sykkelen mye på vinteren også! Det brøytes og strøs jo! Har det ikke blitt brøytet enda tar vi akebrettet (og da hadde det jo uansett ikke vært aktuelt med vogn). 

Fordi de vingler fra side til side og er til sjenanse for alle som forsøker å komme seg fram. I tillegg skal det lite til før de slenger ut i bilveien.  Jeg sykler på sykkelvei til jobb, og innimellom er jeg så uheldig å havne bak en av disse småttisene på vei til barnehagen. Der tar de opp hele veibanen og det er umulig å komme forbi, utrolig irriterende når man skal rekke noe.

Anonymkode: d1466...5e6

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hvor lange avstander man tilbakelegger i hverdagen, og om man har bil, eller sykkel med vogn. Opplever at det er sosialt akseptert å frakte ganske store barn i sykkelvogn bak fancy elsykkel, eller i bil. Med bil så kan de kjøre korte turer, på rundt en km, uten at noen legger seg borti det.

Brukte selv trille til 3–4 års alder. Barnet har ingen problemer med å gå/ sykle i dag. De med bil kjøres fortsatt til døra. 

Anonymkode: 7195b...b35

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bør man begynne å avvenne så smått når de fyller 2?

Anonymkode: 8367a...e6c

For lengre distanser må du nok fortsatt ha en sportsvogn, men unngå en i det lengste å bære barnet når det er 2 år. Ikke bær barnet fra bilen og inn i bhg, men lei det i hånda og gå!

Skrevet

Vi brukte vogna til barnet vårt var 5, men det siste året gikk hun for det meste ved siden av. Vi har ikke bil, og jeg brukte da vogna til sekker og til handleposer og lignende. Jeg var student og hadde alltid jævla tung sekk 😆

Anonymkode: 807ab...bae

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men veldig praktisk å kunne ta en vil etter å ha vandrer rundt i mange timer. Kunne slappe av på metroen i steden for å stå trangt. At vi har med trille betyr ikke at de ikke går selv.

Anonymkode: 367e4...da4

Likevel drøyt å sette en 6 åring i vogn 

Anonymkode: 56fbc...069

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ca 1,5 år tenker jeg, hvis du snakker om transport. Snakker vi kun om å sove i den kan det jo være noe lenger

Anonymkode: 0ddf3...0f7

Vent, hva? Så hvis man har et barn som først gikk mer enn 10 skritt av gangen da det var 15 mnd (som ikke er uvanlig), så har ungen 3 mnd på seg å orke å gå timesvis i strekk? Hørtes voldsomt tidlig ut selv for de som går tidlig, men du har kanskje bil og bruker bare vogna på veldig korte strekninger? Og bor ikke i storby? For høres veldig skummelt ut å skulle gå med handleposer og samtidig klare å hindre en på 1,5 fra å.løpe ut i trafikken

Anonymkode: f2f3f...ba0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det tror jeg også. Vi brukte både vanlig vogn og sykkelvogn ganske lenge, men bare på lengre strekninger der jeg ville ha kjørt hvis jeg hadde hatt bil. Eller hvis vi hadde det travelt da. Da barnet var 5 begynte hun å sykle selv, men brukte fortsatt sykkelvogna om vi skulle langt.

Det var ei som kritiserte meg fordi barnet mitt kunne gått selv, men barnet hennes ble satt i bilen den samme strekningen, da går man jo heller ikke selv…

Anonymkode: 6d7b0...0cf

Haha, har sett så mange diskusjoner om dette her på KG også. Folk som dømmer andre som bruker vogn, når det viser seg at de selv kjører til barnehagen 🤷‍♀️ mulig de bare er ignorante. 

Vi bor i Oslo og har ikke bil. Treåringen vår trilles derfor i vogn. Han er ofte helt kaputt etter barnehagen (nettopp begynt på storbarn) så det er gull verdt. 

Har null skam angående dette og hvis noen synes det er rart så går det helt fint for meg!

Anonymkode: dc5e5...946

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at dette kommer helt an på barnet, livssituasjonen og familien. (Og jeg er drit lei av dette maset på diverse nettforum om når barnet må klare x og y) 

Barnet vårt fylte 3 i sommer. Litt sent ute motorisk. Har stort sett slutta med vogn nå, men bruker trille på lengre gå-transportetapper der vi skal komme effektivt fra A til B. Eks på storbyferie. Ser for meg å ha trilla i bakhånd minst et år til og har ingen planer om å "avvenne". Det går av seg selv når ungen er stor nok. 

Anonymkode: eb693...33b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi setter dem ikke i vogn. De setter seg selv i trille eller sykkelvogn. Hva tenker du er alternativet? Bare gå korte turer? Unngå turer hvor barn blir slitne? Jeg er glad i å gå på museum. Det er også barna, men da de var yngre trengte de å hvile innimellom. Da er en trille suveren. Noen timers vandring, litt hvile, og klar for mer vandring. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Handler ikke om kritikk for bruk av vogn, men når man kan forvente det er slutt. Alle skjønner jo at her er det variasjoner ut fra barn og situasjoner. 

Tonen i en del svar oser av kritikk og manglende forståelse for ulike behov og prioriteringer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bedre å bære en seksåring mens man triller vogna, sikkert...

Skrevet

Vent, hva? Så hvis man har et barn som først gikk mer enn 10 skritt av gangen da det var 15 mnd (som ikke er uvanlig), så har ungen 3 mnd på seg å orke å gå timesvis i strekk? Hørtes voldsomt tidlig ut selv for de som går tidlig, men du har kanskje bil og bruker bare vogna på veldig korte strekninger? Og bor ikke i storby? For høres veldig skummelt ut å skulle gå med handleposer og samtidig klare å hindre en på 1,5 fra å.løpe ut i trafikken

Anonymkode: f2f3f...ba0

Tipper de fleste som svarer så bastant sjelden forflytter seg mer enn 50 meter uten bil..

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi setter dem ikke i vogn. De setter seg selv i trille eller sykkelvogn. Hva tenker du er alternativet? Bare gå korte turer? Unngå turer hvor barn blir slitne? Jeg er glad i å gå på museum. Det er også barna, men da de var yngre trengte de å hvile innimellom. Da er en trille suveren. Noen timers vandring, litt hvile, og klar for mer vandring. 

En 6 åring klarer fint å gå mer enn korte turer, ærlig talt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...