Gå til innhold

Sunn livsstil og slank til nesten 60

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge jeg kan huske har jeg vært opptatt av å leve sunt, være slank og holde en noenlunde stabil lav vekt. 

Nå er jeg nesten 60 år, og vekta er først  nå satt bort, og jeg vil ha et mer avslappet forhold til mat. Jeg har jo også blitt fortalt mange ganger, og synes selv at 60 åringer +  er fine slanke, men ikke så lav vekt som da de var 20. 

Men jeg merker at j3eg blir mer og mer løssluppen med å spise. Det sitter nok i meg enda at jeg er redd for å legge på meg for mye.

Har noen opplevd å være tynn helt til de var 60, og så begynt å bli overvektig først da, selv om de aldri har vært det før?

Anonymkode: 20d6d...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at folk går opp litt i vekt fra 60+.

Mange blir litt mindre aktiv, nyter litt mer av livets goder osv så blir det fort slik. I tillegg til at mange får noe dårligere forbrenning, mye fordi de er mindre aktive og mister muskelmasse. Hormonelle endringer hos kvinner etter menopause spiller også inn.

Det er også egne anbefalinger om BMI for godt voksne, hvor det er bedre å ha litt høyere vekt enn når en var yngre.

Anonymkode: 41173...410

• Nyttig 3
Skrevet

Det er motsatt med meg. Har hele livet veid mellom 65-70 kg, litt for mye da høyden har vært 1.67. Har nå gått ned til 60-61, som passer meg bedre,men har også minket noen cm.Nå er jeg 70. Grunnen til at jeg har gått ned i vekt er at jeg de siste to år har kuttet ut brød, poteter,sukker og sjokolade. Drikker aldri brus eller alkohol. Men skeier ut med chips av og til. Først nå er jeg fornøyd med vekta og føler meg bedre. 

Anonymkode: 0534f...46a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

I min slekt er vi slanke hele livet, og de eldre sliter mer med at de er for tynne.

Anonymkode: 6b339...1c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min slekt er vi slanke hele livet, og de eldre sliter mer med at de er for tynne.

Anonymkode: 6b339...1c8

Samme her. Jeg går bare og veter på de kiloene alle sier skal komme med alderen 😅

Anonymkode: f8e54...29d

AnonymBruker
Skrevet

I min familie har også de kvinnene som har vært slanke første del av livet fortsatt å være det etter 60, og flere har slitt med at de har blitt for tynne når de har kommet opp i 80-årene. Ingen har vært spesielt opptatte av å være leve sunt og være slanke. 

Jeg snakket nettopp med moren min på noen og 70 om det. Hun har merket tydelig at matlysten har blitt lavere med årene, og hun har nettopp begynt å trene bevisst (hun gikk mye før, men det var for rekreasjonens del). Hun var glad for at treningen ga økt matlyst sånn at hun ikke gikk ned i vekt av den slik hun hadde fryktet. 

Anonymkode: a62b0...d22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å vite nøyaktig hva TS mener, er det snakk om å være reell frilanser, eller drive med hobbybasert tull og tøys og forvente at NAV skal ta regninga. 

Anonymkode: f8e54...29d

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig glad i dessert, kaffebrød og is.  Jeg passer på vekta. Går jeg opp 3 kg, så legger jeg inn en innsats et par måneder og går ned de igjen. Jeg sykler og har alltid syklet til jobb, har mosjonssykkel hjemme og spiller golf på sommeren. Er 172 og har veid rundt 58-60 hele livet. Veide 65 i siste samlivsbrudd da jeg i stort sett spiste godteri hele dagene. Jeg er 70 år. 

Anonymkode: 88cf6...fe1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Tror det siste svaret var sendt i feil tråd?

Jeg ser igrunnen at innlegget mitt var litt rart skrevet. 

Jeg er en person som er veldig glad i mat, og det er ikke noe problem å legge på meg. Men har vært ganske streng med meg selv og holdt en stabil vekt helt til nå. Dvs at nå vil jeg slappe av og nyte mer mat og ikke være så striks. Kan godt legge på meg litt, men samtidig er jeg redd for å legge på meg for mye.  Det er vel egentlig dette det handler om, at jeg er redd for å legge på meg for mye når jeg er så avslappet. For denne "redselen" for å legge på meg har jeg alltid hatt.

Men så tenker jeg at det er jo veldig rart at jeg først etter 60 skal legge på meg for mye når jeg aldri før har vært det. Men det kan vel skje. Det er vel bare til å ta grep hvis jeg plutselig er blitt altfor mye. 

Anonymkode: 20d6d...b69

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...