AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:04 #1 Skrevet lørdag kl. 11:04 Jeg har virkelig ikke lyst til å ta dette opp videre og lage en stor sak ut av det, men…Kanskje noen kan anbefale noe? Denne mellomlederen (person A) har sagt flere ganger at jeg kommer til å få flere interessante oppgaver, at hun har behov for meg, bla bla bla…Person B (kollega til A) har tatt kontakt med meg og tilbudt meg et interessant prosjekt, jeg har sagt ja, men personen A sa: nei, du kan ikke ta dette oppdraget fordi jeg trenger deg til andre oppgaver (som hun ikke gir meg). Det samme skjedde senere, da person C spurte om jeg var interessert i en oppgave, men person A stoppet igjen hele «prosessen». Så denne personen A gir meg ingen oppdrag hun sa hun skulle gi, samtidig som hun blokkerer andre tilbud jeg får. Da sitter jeg med ingenting. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:22 #2 Skrevet lørdag kl. 11:22 Jeg ville tatt det opp med leder. Nå har du to konkrete saker du løfter frem. Dersom du ikke når frem hos leder, ville jeg sørget for å få alt skriftlig, og løftet det til leders leder. Her tar jeg det for gitt at du leverer godt, ikke er bakpå osv. Da blir saken en annen. Hva ville skjedd dersom du takket ja til person B og C og satte i gang med disse oppgavene? Må du avklare alt med leder? Anonymkode: 4238f...1e2 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:28 #3 Skrevet lørdag kl. 11:28 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville tatt det opp med leder. Nå har du to konkrete saker du løfter frem. Dersom du ikke når frem hos leder, ville jeg sørget for å få alt skriftlig, og løftet det til leders leder. Her tar jeg det for gitt at du leverer godt, ikke er bakpå osv. Da blir saken en annen. Hva ville skjedd dersom du takket ja til person B og C og satte i gang med disse oppgavene? Må du avklare alt med leder? Anonymkode: 4238f...1e2 Altså, jeg takket ja til B og C oppgaver, men person A fikk stoppet det. Hun er en slags leder for disse B og C da Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:30 #4 Skrevet lørdag kl. 11:30 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville tatt det opp med leder. Nå har du to konkrete saker du løfter frem. Dersom du ikke når frem hos leder, ville jeg sørget for å få alt skriftlig, og løftet det til leders leder. Her tar jeg det for gitt at du leverer godt, ikke er bakpå osv. Da blir saken en annen. Hva ville skjedd dersom du takket ja til person B og C og satte i gang med disse oppgavene? Må du avklare alt med leder? Anonymkode: 4238f...1e2 Forresten, jeg har alt dette skriftlig Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:40 #5 Skrevet lørdag kl. 11:40 Først så purrer du skriftlig til mellomleder og etterspør når du vil få disse oppgavene. Får du ikke svar eller ingenting skjer, så går du til lederen over person A. Dette er alltid hvordan saker skal håndteres i arbeidslivet. Purre den det gjelder, deretter gå til vedkommendes sjef. Anonymkode: 9794c...4e8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:43 #6 Skrevet lørdag kl. 11:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Først så purrer du skriftlig til mellomleder og etterspør når du vil få disse oppgavene. Får du ikke svar eller ingenting skjer, så går du til lederen over person A. Dette er alltid hvordan saker skal håndteres i arbeidslivet. Purre den det gjelder, deretter gå til vedkommendes sjef. Anonymkode: 9794c...4e8 Det høres ut som en bra løsning, men samtidig…Hvis jeg går til ledelsen, blir vel person A dritsur på meg, og da får jeg sikkert ingen oppgaver i fremtiden. Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:49 #7 Skrevet lørdag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det høres ut som en bra løsning, men samtidig…Hvis jeg går til ledelsen, blir vel person A dritsur på meg, og da får jeg sikkert ingen oppgaver i fremtiden. Anonymkode: 05b5d...204 men det høres ikke ut som du får særlig mange oppgaver nå heller, så hva blir egentlig forskjellen hvis du melder fra til ledelsen? 😄 Anonymkode: f91d1...69a 6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:54 #8 Skrevet lørdag kl. 11:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): men det høres ikke ut som du får særlig mange oppgaver nå heller, så hva blir egentlig forskjellen hvis du melder fra til ledelsen? 😄 Anonymkode: f91d1...69a Haha, det er sant. Anonymkode: 05b5d...204 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:59 #9 Skrevet lørdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det høres ut som en bra løsning, men samtidig…Hvis jeg går til ledelsen, blir vel person A dritsur på meg, og da får jeg sikkert ingen oppgaver i fremtiden. Anonymkode: 05b5d...204 Gjengjeldelse (hevn) er ulovlig. Skulle det skje, så må du melde fra igjen. Har denne mellomlederen personalansvar for deg? Anonymkode: 9794c...4e8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:00 #10 Skrevet lørdag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Forresten, jeg har alt dette skriftlig Anonymkode: 05b5d...204 Det er din leders rett å delegere oppgaver vekk fra deg. Han din leder, konkret, sagt at du skal få de (igjen, konkrete) oppgavene hen så ikke gir deg? Eller har din leder sagt «du skal få interessante oppgaver»? For det siste er vagt og uten særlig verdi. Din leder kan så gi deg avdelingene mest utekknemlige oppgaver og «stille seg uforstående til» at du ikke synes de er interessante, i og med at de jo er utfordrende, og du indikerte behov for - utfordringer. Dersom du nå sitter uten oppgaver for tiden fremover eller har for få oppgaver til å fylle en normal arbeidsdag utover vinter og høst så sender du en e-post på det. Du bør ramse opp en del oppgaver du selv kunne tenkt deg å ta tak i, og be om bekreftelse på at det er ok (du bør ikke gi inntrykk av at du tvinner tomler, for da e tjo stillingen din overflødig). Husk å gi - skriftlig - beskjed i god tid, ellers gir du jo inntrykk av mangel på oversikt. «Jeg har ledig kapasitet til x oppdrag/på x timer per uke, når oppdrag y er ferdig i slutten av november» feks. Tilstrekkelig tid i forkant, konkret. Gjerne føy på «da skal vi starte prosjekt z og q, som jeg anser som innenfor min kompetanse så jeg melder min interesse for dem» AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg ville tatt det opp med leder. Nå har du to konkrete saker du løfter frem. Dersom du ikke når frem hos leder, ville jeg sørget for å få alt skriftlig, og løftet det til leders leder. Her tar jeg det for gitt at du leverer godt, ikke er bakpå osv. Da blir saken en annen. Hva ville skjedd dersom du takket ja til person B og C og satte i gang med disse oppgavene? Må du avklare alt med leder? Anonymkode: 4238f...1e2 Hva er det, presis, ts skal ta opp? At hen er lovt «interessante oppgaver» men ikke fikk de her to, konkret? Det er jo ikke ugreit eller et løftebrudd. Leder står fritt til å fordele oppgaver. At kollegaer mener ts egner seg betyr ikke at leder er enig i at hen egner seg bedre enn en annen kollega. To er langt for få til å utgjøre et mønster. Ts fremstår bare paranoid, egentlig, om hr kommer inn i bildet. Anonymkode: 57ca1...a22
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:02 #11 Skrevet lørdag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjengjeldelse (hevn) er ulovlig. Skulle det skje, så må du melde fra igjen. Har denne mellomlederen personalansvar for deg? Anonymkode: 9794c...4e8 Nei, ingen personalansvar. Og hevn er dessverre umulig å bevise. Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:08 #12 Skrevet lørdag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er din leders rett å delegere oppgaver vekk fra deg. Han din leder, konkret, sagt at du skal få de (igjen, konkrete) oppgavene hen så ikke gir deg? Eller har din leder sagt «du skal få interessante oppgaver»? For det siste er vagt og uten særlig verdi. Din leder kan så gi deg avdelingene mest utekknemlige oppgaver og «stille seg uforstående til» at du ikke synes de er interessante, i og med at de jo er utfordrende, og du indikerte behov for - utfordringer. Dersom du nå sitter uten oppgaver for tiden fremover eller har for få oppgaver til å fylle en normal arbeidsdag utover vinter og høst så sender du en e-post på det. Du bør ramse opp en del oppgaver du selv kunne tenkt deg å ta tak i, og be om bekreftelse på at det er ok (du bør ikke gi inntrykk av at du tvinner tomler, for da e tjo stillingen din overflødig). Husk å gi - skriftlig - beskjed i god tid, ellers gir du jo inntrykk av mangel på oversikt. «Jeg har ledig kapasitet til x oppdrag/på x timer per uke, når oppdrag y er ferdig i slutten av november» feks. Tilstrekkelig tid i forkant, konkret. Gjerne føy på «da skal vi starte prosjekt z og q, som jeg anser som innenfor min kompetanse så jeg melder min interesse for dem» Hva er det, presis, ts skal ta opp? At hen er lovt «interessante oppgaver» men ikke fikk de her to, konkret? Det er jo ikke ugreit eller et løftebrudd. Leder står fritt til å fordele oppgaver. At kollegaer mener ts egner seg betyr ikke at leder er enig i at hen egner seg bedre enn en annen kollega. To er langt for få til å utgjøre et mønster. Ts fremstår bare paranoid, egentlig, om hr kommer inn i bildet. Anonymkode: 57ca1...a22 Paranoid? Hun sendte meg to e-poster hvor det står svart på hvitt: jeg skal ha 10 oppdrag fra mars og du skal få flere av dem. Samme type mail sendte hun i juni. Jeg har også en e-post hvor hun skriver: Du skal ikke få oppgaver B og C fordi jeg trenger meg til mine oppgaver. Anonymkode: 05b5d...204 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:09 #13 Skrevet lørdag kl. 12:09 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Paranoid? Hun sendte meg to e-poster hvor det står svart på hvitt: jeg skal ha 10 oppdrag fra mars og du skal få flere av dem. Samme type mail sendte hun i juni. Jeg har også en e-post hvor hun skriver: Du skal ikke få oppgaver B og C fordi jeg trenger meg til mine oppgaver. Anonymkode: 05b5d...204 *trenger deg Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:48 #14 Skrevet lørdag kl. 12:48 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei, ingen personalansvar. Og hevn er dessverre umulig å bevise. Anonymkode: 05b5d...204 Men hvorfor snakker du ikke med person D, din egen leder? Jeg trodde person A var din personalleder. Dette virker bare rotete og rart. Anonymkode: 4238f...1e2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:03 #15 Skrevet lørdag kl. 13:03 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men hvorfor snakker du ikke med person D, din egen leder? Jeg trodde person A var din personalleder. Dette virker bare rotete og rart. Anonymkode: 4238f...1e2 Hovedlederen delegerer jo oppgaver til mellomledere, ikke sant? Hovedlederen har sikkert mye å gjøre og mye å tenke på. Jeg vil gjerne fortelle han hva som skjer, men kanskje han ser på meg som en grinete unge. Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:33 #16 Skrevet lørdag kl. 14:33 Høres nesten ut som skatteetaten dette hehe ! Vurder hvor mye fartstid du har. Er du helt friskt eller har hatt jobben et par år? Eventuell kan det være greit å komme seg videre. Anonymkode: 9fe8f...ea9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:38 #17 Skrevet lørdag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres nesten ut som skatteetaten dette hehe ! Vurder hvor mye fartstid du har. Er du helt friskt eller har hatt jobben et par år? Eventuell kan det være greit å komme seg videre. Anonymkode: 9fe8f...ea9 I denne bedriften er jeg ny, men mellomlederen A kjenner meg godt fra før, og anbefalte meg å søke jobb her. Anonymkode: 05b5d...204
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:08 #18 Skrevet lørdag kl. 15:08 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): I denne bedriften er jeg ny, men mellomlederen A kjenner meg godt fra før, og anbefalte meg å søke jobb her. Anonymkode: 05b5d...204 Det gjør situasjonen enda mer problematisk. Løp og søk ... Anonymkode: 9fe8f...ea9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:09 #19 Skrevet lørdag kl. 15:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjør situasjonen enda mer problematisk. Løp og søk ... Anonymkode: 9fe8f...ea9 Skjønner ikke hva du mener Anonymkode: 05b5d...204
Hannabanna Skrevet lørdag kl. 15:27 #20 Skrevet lørdag kl. 15:27 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Paranoid? Hun sendte meg to e-poster hvor det står svart på hvitt: jeg skal ha 10 oppdrag fra mars og du skal få flere av dem. Samme type mail sendte hun i juni. Jeg har også en e-post hvor hun skriver: Du skal ikke få oppgaver B og C fordi jeg trenger meg til mine oppgaver. Anonymkode: 05b5d...204 Det er helt innafor at en leder velger å ta enkelte oppgaver selv. Så å skrive at av 10 oppgaver skal lederen ta to av de ser jeg ikke problemet med. Har du tatt dette opp på noen måte med mellomlederen? Sitter uten arbeid på arbeidsplassen og gjør ingenting? Hvordan blokkerer hun andre tilbud du får? Først etterspør du oppgaver eller oppgavene du skulle ha. Hvis du ikke får respons går du til neste leder med personalansvar. Som voksen i arbeidslivet så må man faktisk klare å ta opp problemer og eventuelt be om møter. Hvis noe er ugreit på arbeidsplassen så har man to valg, enten forsette som før eller gå tjenestevei. Hvis ikke noen av disse to er ett alternativ for deg så må du søke ny jobb. Med problemer, brudd på tariff eller arbeidsmiljølov så kobler man inn tillitsvalgt om man ikke kommer noen vei. Endret lørdag kl. 15:28 av Hannabanna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå