Gå til innhold

Hallux valgus. Erfaringer og råd og dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min høyre stortå har så smått begynt å ville legge seg under naboene. Som forebygging har jeg skaffet meg diverse tåskillere og støtter. Har spurt fysio om det er lurt å forebygge og han sa at det var helt i orden å  bruke så lenge jeg ikke fikk gnagsår og syntes det var greit å bruke det.

Det er ikke alltid jeg husker å bruke dem og noen ganger bare lar jeg det være. Har jo ingen plager av det foreløpig og ikke vet jeg om det vil bli ett problem senere. Men jeg tenker at det er bedre å begynne nå, enn å vente til det evt blir ett problem. Da må jeg antakelig bruke det hele tiden uansett.

Så, er det noen som har erfaringer å dele? Bruker du støtte også om natten? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (På 20.9.2025 den 12.28):

Min høyre stortå har så smått begynt å ville legge seg under naboene. Som forebygging har jeg skaffet meg diverse tåskillere og støtter. Har spurt fysio om det er lurt å forebygge og han sa at det var helt i orden å  bruke så lenge jeg ikke fikk gnagsår og syntes det var greit å bruke det.

Det er ikke alltid jeg husker å bruke dem og noen ganger bare lar jeg det være. Har jo ingen plager av det foreløpig og ikke vet jeg om det vil bli ett problem senere. Men jeg tenker at det er bedre å begynne nå, enn å vente til det evt blir ett problem. Da må jeg antakelig bruke det hele tiden uansett.

Så, er det noen som har erfaringer å dele? Bruker du støtte også om natten? 

Jeg likte ikke å bruke de så de ble raskt lagt i en skuff. Jeg benytter gode joggesko med bred tåboks, ikke for mye helling ned mot tærne, og så sjeldent som mulig noe annet enn joggesko. Dette etter råd fra ortoped. 

Anonymkode: 4c9ba...029

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Operasjon.

Anonymkode: b677e...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å gå helt over til barfotsko. Grunnen til at du får det er fordi du har brukt for smale sko i front. Tærne må få brette seg ut normalt.

Anonymkode: f04bd...e1c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler å gå helt over til barfotsko. Grunnen til at du får det er fordi du har brukt for smale sko i front. Tærne må få brette seg ut normalt.

Det er nok riktig, har nok hatt smale sko men det er slutt på det nå. Barfotsko skal jeg lese meg opp på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg likte ikke å bruke de så de ble raskt lagt i en skuff. Jeg benytter gode joggesko med bred tåboks, ikke for mye helling ned mot tærne, og så sjeldent som mulig noe annet enn joggesko. Dette etter råd fra ortoped. 

Anonymkode: 4c9ba...029

Takk for tips, er i gang med bytte av sko, nå vet jeg hva jeg skal spør etter i butikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å be legen henvise til røngten og ortoped slik at du kan få spesialtilpassede såler. Dersom plagene er store nok og feilstillingen vises på røntgen så burde det gå gjennom 

Anonymkode: 157e1...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mitt råd er å be legen henvise til røngten og ortoped slik at du kan få spesialtilpassede såler. Dersom plagene er store nok og feilstillingen vises på røntgen så burde det gå gjennom 

Anonymkode: 157e1...148

Jeg har artrose i føttene (og andre steder) Dette er nok med på å endre foten. Skal til legen neste måned. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En (blant flere) av årsakene til Hallux Valgus kan være at man har brukt for smale sko. For mange er ikke dette tilfelle i det hele tatt. Hallux Valgus skyldes i hovedsak gener/arv og da er det ikke mye man får gjort utenom å unngå ting som kan trigge det ytterligere (som f.eks å bruke for trange sko). Jeg har aldri gått i trange sko, men har likevel utviklet Hallux Valgus nå som voksen. Min mor har operert begge føttene (den ene to ganger). Begge onklene mine er operert (ene i begge føttene), søsteren min er operert og både broren min og fetteren min venter på operasjon. For min del er det ikke spesielt plagsomt enda og jeg har forstått at det ikke anbefales operasjon med mindre man har store smerter eller problemer med å få foten til å passe i normalt fottøy. Det er også risiko med operasjon og ikke alle blir bedre etterpå, noen blir faktisk verre. 

Jeg ler litt hver gang jeg hører folk komme drassende med trange sko som årsak til Hallux Valgus. Det er oftest helt andre årsaker som ligger bak denne tilstanden og de som sliter med det har ofte ikke eid en enste trang sko i hele sitt liv.

Anonymkode: e20c5...62b

• Liker 1
Skrevet

Jeg opererte og ble helt fantastisk bra 🫶🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...