Gå til innhold

Produsere film om Rinnan-banden. Men hvorfor det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at det planlegges en film om Henry Oliver Rinnan, og banden hans, fra andre verdenskrig. Men hvorfor er dette egentlig nødvendig i det hele tatt? Dette kan jo fremdeles være et ganske sårt tema, for dem som for eksempel mistet familie-medlemmer på grunn av all den dritten som Rinnan-gjengen fant på. 

hvis det absolutt skal produseres noen flere filmer om andre verdenskrig. Så kan man vel heller finne på noe om for eksempel Osvald-gruppen, eller noe?            

Anonymkode: 33f8c...803

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er på høy tid, historien må man lære av. Også de ubehagelige delen av historien. Man kunne jo latt være å lage filmer om jødeutryddelsene og kun laget om folk som hadde det hyggelig under krigen også. 

Anonymkode: 73fc3...e42

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Poenget er vel at noen skuespillere kan demonstrere hvordan de «spiller» (les: samme rolle i hver film). 

Anonymkode: 09237...919

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir bra. Rinnan var en djevel.

Anonymkode: 685d2...8fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mener du det ikke bør lages filmer om temaer som kan være såre?

Anonymkode: e899f...e42

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bestefar som var krigsseiler. Det har vært et UTROLIG sårt tema i vår familie, det har ødelagt flere liv enn bare hans, og revet deler av slekten min i fillebiter.

Jeg og hans nærmeste er utrolig glad for at det de gikk gjennom er blitt mer belyst i de siste årene, av staten og i filmer og bøker. 

Det er ikke alle i familien min som har klart å se filmen Krigsseileren, fordi det blir for tung og sårt. Men de er glade for at den har blitt laget og for at andre ser den.

Anonymkode: 2451e...420

• Liker 7
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe verre det enn andre filmer som er lagd om 2.verdenskrig? 

Anonymkode: e3c1d...27f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er dette verre enn å lage film om Quisling? Og ja, jeg bor i området hvor Rinnan opererte. Dette er fremdeles sårt, men slektningene hans snakker nå åpent om det. 

Anonymkode: 29f70...fd5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vi kanskje trenger en slik film. Vi lever i urolige tider, og sjansen for ekstrem polarisering, eller til og med å bli påvirket av en fiendentlig makt, den er større enn noen gang. Ikke minst har internett, som sprer falsk informasjon for å påvirke folk i uhensiktsmessige retninger, dessverre også blitt en del av dette trusselbildet.

2016: https://www.regjeringen.no/no/sub/radikalisering/veileder/bekymret/pst/id2401813/

Siden den gang har verdens trusselsituasjon endret seg enormt, og vi har siste få årene utallige eksempler på dette.

2018: https://www.nrk.no/norge/slik-prover-utenlandsk-etterretning-a-rekruttere-agenter-i-norge-1.13891539

2020: https://www.bt.no/innenriks/i/8m363E/pst-har-paagrepet-en-mann-for-aa-ha-overlevert-informasjon-til-fremmed-stat

2024: https://www.aftenposten.no/norge/i/nyVOxm/ekspert-om-spionsiktelse-en-blanding-av-penger-og-ego-er-den-vanligste-kombinasjonen

2025:https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/pst-sjef-om-fare-for-sabotasjeaksjoner_-_-folk-ma-vaere-mer-arvakne-1.17238605

2025: https://www.nrk.no/norge/nordmann-tiltalt-for-spionasje-mot-norge-og-usa-for-russland-og-iran-1.17502669

Når grensene for anstendighet og ansvarsfraskrivelse skyves på i fredstid, så vil de trolig bli langt mer ekstreme i en krise eller en krig. I en krise/krig vil noen alltid velge den andre siden som ikke er til demokratiets beste. 

Å lukke øynene for dette, fordi det er ubehagelig å tenke på, det er farlig, for da minster man oppmerksomhet og legger veien åpen for at slike holdninger og miljøer skal kunne utvikle seg.

Nå vet jeg ikke noe om filmen som skal lages, men jeg håper den kan skape en viktig bevissthetsdebatt i Norge. Ikke minst også få frem at de som velger å gå i den retningen kan være mennesker som deg og meg, de kan gjøre det fordi de er utstøtt, fordi de ønsker seg et samhold og føle seg inkludert, de kan gjøre det fordi de er blitt rekruttert pga. spesielle evner eller kompetanse de har, de kan ha blitt hjernevasket, de kan ha blitt trues til å bli med, deres familier kan ha blitt truet om de ikke blir med. Det kan være min eller din bror eller kompis eller sønn, eller søster, venninne eller datter, det kan være onkel eller tante, til og med partner, nabo, kollega. 

Vi må ha en bevissthet rundt dette. Sosiale medier og internett slik de fungerer i dag har den funksjonen at den minsker direkte menneskelig kontakt, og det gjør at i kriser står vi ikke så nært hverandre, vi har ikke like mange gode relasjoner utover våre aller nærmeste. Skal et samfunn komme seg gjennom en større krise trenger vi å kjenne hverandre, vite hvem andre er, hvem kan hva, samhold, samberedskap. Og mer enn noensinne er bevissthet rundt dette avgjørende, samt kunnskap om hvordan de som ikke vil oss vel opererer, ikke bare psykologi og fakta rundt det, men også kildekritikk og evne til å reflektere, diskutere og samarbeide. 

Kriser vil oppstå. Og da er lokalsamfunnet - overalt i landet! - helt avhengig av å fungere, fra det helt elementære for overlevelse, men også for ev. forsvar, organisering, matproduksjon m.m. Da er det avgjørende å også være oppmerksom på at det finnes grupper som av ulike grunner kanskje har mål som ikke er til hverken lokalsamfunnets eller landets beste...

Skaper denne planlagte filmen en lignende diskusjon, så tror jeg vi virkelig trenger den filmen! For dette var noe som helt reelt skjedde under andre verdenskrig, nordmenn som aktivt gikk inn for å kjempe mot eget fedreland, mot egne landsmenn, på fiendens side. Helt vanlige folk som deg og meg i utgangspunktet, som lot seg rekruttere til dette.

https://snl.no/Sonderabteilung_Lola

https://snl.no/Henry_Rinnan

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/rinnanbanden-9788248929895

Anonymkode: 0b62a...848

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så kan man vel heller finne på noe om for eksempel Osvald-gruppen, eller noe?   

NRK laget en dokumentar i 2010: Sabotører i mørke

Anonymkode: 5c9e6...000

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvorfor er dette egentlig nødvendig i det hele tatt? Dette kan jo fremdeles være et ganske sårt tema

Hvem skal bestemme hvilke tema som kan være sårt og derfor må ties om?

Er det du som skal bestemme hva som krenker andre?

Anonymkode: 7639a...49c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 12.55):

På hvilken måte er dette verre enn å lage film om Quisling? 

Anonymkode: 29f70...fd5

Nå lever vi i et fritt land så jeg synes man bør ha lov å lage film om Quisling. Men biografi-filmer blir sjeldent gode. Det blir for kort tid til å sette seg inn i noens liv og spesielt når filmen i tillegg skal prøve å ta opp moralske spørsmål. 

Det er vel også derfor de i tillegg lagde en TV-serie. Slik at de får bedre tid. 

Anonymkode: 6ac72...31f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 12.27):

Jeg leste at det planlegges en film om Henry Oliver Rinnan, og banden hans, fra andre verdenskrig. Men hvorfor er dette egentlig nødvendig i det hele tatt? Dette kan jo fremdeles være et ganske sårt tema, for dem som for eksempel mistet familie-medlemmer på grunn av all den dritten som Rinnan-gjengen fant på. 

hvis det absolutt skal produseres noen flere filmer om andre verdenskrig. Så kan man vel heller finne på noe om for eksempel Osvald-gruppen, eller noe?            

Det er en viktig del av historien vår å få frem at dette kunne skje. Mange filer er laget om nazismen, men det er delvis et mørkt kapittel det med nordmenn som kjempet på tysk side i ulike former. Ja, det kan være sårt for noen, men det kan så å si alt som dokumenterer den krigen. 

Behovet for formidling overgår behovet for å skåne de som det kan være sårt for, men det er de og ganske vant med etter så mange år.

Anonymkode: 939ea...186

AnonymBruker
Skrevet

En rar skrue denne Rinnan. Meldte seg til norsk krigstjeneste når krigen brøt ut. Ble avvist. Snudde tvert om og bestemte seg for å samarbeide med tyskerne i stedet. Og resten kjenner vi. Tortur og drap av egne landsmenn. 
Hadde kanskje vært mer spennende med en film om noe nytt. F.eks. Kitty Fitte. Også medlem av Rinnanbanden. Ikke så mange filmer om kvinneskikkelser fra ww2. 

Anonymkode: 4e3b1...e68

Skrevet

Er vi ikke drit lei alle disse krigsfilmene uansett hvem, hva, hvor? Når får vi en dramafilm om livet til Rocco Hansen?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også at det snart må være nok krigsfilmer. 

Anonymkode: cbbec...fba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En rar skrue denne Rinnan. Meldte seg til norsk krigstjeneste når krigen brøt ut. Ble avvist. Snudde tvert om og bestemte seg for å samarbeide med tyskerne i stedet. Og resten kjenner vi. Tortur og drap av egne landsmenn. 
Hadde kanskje vært mer spennende med en film om noe nytt. F.eks. Kitty Fitte. Også medlem av Rinnanbanden. Ikke så mange filmer om kvinneskikkelser fra ww2. 

Anonymkode: 4e3b1...e68

Jeg kjenner ikke til denne Rinnan, må lese meg opp. Men slik du beskriver det her, høres det jo mer ut som et sadistisk menneske som ønsket å påføre smerte og frykt mot andre under unnskyldningen av krig? 

Anonymkode: 4166d...ef2

• Liker 2
Skrevet
Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Er vi ikke drit lei alle disse krigsfilmene uansett hvem, hva, hvor? Når får vi en dramafilm om livet til Rocco Hansen?

Hvis folk slutter å se på dem så blir det ikke laget flere, men nordmenn er tydeligvis umettelige på historier om en krig ingen av oss (med svært få unntak) har opplevd.

Jeg savner filmen om da Norge, fullstendig uprovosert, bombet "mest og best" (sitat en av landets tre fungerende utenriksministre, Espen Barth Eide) i Libya i 2011, men det skal visst ikke snakkes om.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo fremdeles være et ganske sårt tema

Det er nesten 100 år siden ...

Anonymkode: 472e3...ffd

Skrevet

Kanskje fordi Norge trenger mer enn bare helte-historier fra krigen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...