Gå til innhold

Trenger tips til hvordan jeg kan falle lettere i søvn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en godt voksen dame som alltid har hatt problemer med å falle i søvn.

Sovner ikke før det er blitt langt på natt (2 - 3-tiden), og må stå opp kl 7.00. Selvfølgelig blir dette for lite søvn.

Tror problemet i stor grad skyldes smerter, men også uro/mye tanker. Eller, så er det det at jeg ikke får sove som gir mye uro/mye tanker.

Har gode rutiner og følger søvnhygiene-rådene, lever sunt, trener moderat-hardt flere ganger i uka, og har det generelt bra. Smertene får jeg ikke gjort noe med, så de må jeg leve med.

Noen som har tips? 

Anonymkode: 148e2...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kronisk insomnia her, og det eneste jeg kan anbefale er å prøve sovemedisiner. De fleste nå er ganske milde og gir ikke ettervirkninger dagen etter, jeg har testet mange og aldri følt noe dagen etter (ikke særlig effekt heller dessverre, men fortsatt andre igjen å teste ut)

Anonymkode: 7c091...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kronisk insomnia her, og det eneste jeg kan anbefale er å prøve sovemedisiner. De fleste nå er ganske milde og gir ikke ettervirkninger dagen etter, jeg har testet mange og aldri følt noe dagen etter (ikke særlig effekt heller dessverre, men fortsatt andre igjen å teste ut)

Takk for tips.

Jeg har diskutert sovemedisin med lege, men siden disse, i følge lege, er avhengig av cyp2c19 og cyp2d6, så vil jeg ikke få effekt av sånt (har for rask og for dårlig effekt i disse). 

Der finnes sovemedisin som ikke er avhengig av disse cypene, men lege virker desverre lite interessert.

Skrevet

Du skriver søvnhygienen er bra. 

Nevner allikevel. Ikke spise halvannen time før du skal legge deg, ikke mobil eller skjerm en time før, kaldt og mørkt soverom, aldri sove på dagtid. 

Ting som funker for meg; lese bok på sengen. Legger meg da for å lese en halvtimes tid før jeg har planer om å legge meg for å sove. Og da er det slik at jeg bare legger boken rett fra meg når jeg skal sove, kan ikke gå opp på toalett, pusse tenner og slik etter jeg har lest - for da må jeg starte på nytt. 

Og mindfullness. Sistnevnte er gull i perioder når tankekjøret er som værst. 

Anonymkode: 12359...f70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nevner allikevel. Ikke spise halvannen time før du skal legge deg, ikke mobil eller skjerm en time før, kaldt og mørkt soverom, aldri sove på dagtid. 

Ting som funker for meg; lese bok på sengen. Legger meg da for å lese en halvtimes tid før jeg har planer om å legge meg for å sove. Og da er det slik at jeg bare legger boken rett fra meg når jeg skal sove, kan ikke gå opp på toalett, pusse tenner og slik etter jeg har lest - for da må jeg starte på nytt. 

Takk for tips, jeg skal prøve den med å lese bok 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg bare vært "normal" når det gjelder slike medisiner, så hadde det nok vært løsningen for meg også.😊

Hva er "normal" da? Jeg har de siste årene prøv bla alle anti depressive medikamenter uten effekt, div lettere sovetabletter og melatonin uten effekt. Svært få medisiner fungerer på meg. Merker ingenting, så ikke helt "normalt" det heller, men det å få sove herregud det er verdens viktigste ting❤️❤️

Anonymkode: d4bc6...530

Skrevet

Har dere ikke sett det søvntrikset som går viralt nå? Søk opp sleep hack eller sleep trick. Det er forskningsbasert og går på øyebevegelser, det roer ned nervesystemet. (Alle som kjenner til EDMR-terapi vil vite hva det går i). Det fungerer på hvert menneske jeg har vist det til, til tross for insomnia og livslange søvnproblemer. 

Ellers tipser jeg ogås om å lage te av isbergsalat. Ikke godt, men det gjør deg ekstremt søvnig og gjør øyelokkene veldig tunge. 

Anonymkode: 2cba9...80c

Skrevet

For meg hjelper det å lage en historie i hodet mitt. Det kan være hva som helst - fantasy, eventyr, dagdrømming, romantisk fortelling, drama, erotisk... men at du spinner på en historie i eget hode som du kan fortsette på og utvikle natt etter natt. 

Det gjør at jeg fokuserer på historien i stedet for å gruble på alt annet, og fokuset gjør også at kroppen roer seg ned og jeg ender alltid med å sovne midt i min egen fortelling.

Anonymkode: d2f1a...515

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips, jeg skal prøve den med å lese bok 😊

Holder du deg unna skjerm siste timen før leggetid? Det er mange som.tviholder på den vanen, men det er direkte bevist å jobbe mot deg hvis du vil sove

Skrevet

Det første er jo å forsøke få hånd om de rent faktiske, håndterbare årsakene.

Er det noe du, i samarbeid med lege og trener/fysio kan gjøre for å fjerne eller minimere smerter? Her snakker vi på sikt - kan dere legge opp til smertelindring her og nå, slik at du får overskudd til å trene deg opp til en hverdag mindre preget av smerter? Dersom det er kronisk og trening ikke vil hjelpe - har dere optimalisert smertelindring og mentale teknikker? Kan du kjøpe en bedre madrass eller puter, kan du støtte opp vondter i bein eller armer med puter eller andre hjelpemidler - kan du tilrettelegge for deg selv?

Og du sier både at du praktiserer god søvnhygiene og at du sliter med tankekjør. Men tankekjør (utover ved ekstraordinære omstendigheter som jo ikke skjer månedlig) rundt leggetid eller på natt tilsier at du ikke mestrer normalt god søvnhygiene. Så før du kan si «jeg har god søvnhygiene» (jeg tviler ikke på at du arbeider med den!) så MÅ du mestre teknikker som fjerner tankekjør. Du må tilegne deg, øve på og mestre teknikker som gjør at du kan ta vanskelige tanker, legge dem til side, og la dem ligge der til du velger å ta dem opp igjen. Det er tidkrevende, men verdt innsatsen (og mye mindre tidkrevende enn 2-3 timers tapt søvn per natt)

Og så kan du forsøke lyd. Det finnes både lydbøker og musikk/lydstrømmer sidestilte for å roe hjernen inn i søvn (det er ikke uten grunn foreldre flest leser eller synger sine småbarn i søvn). Du kan sette på lyd og la moderne teknologi lulle deg - i søvn.

Anonymkode: 2c7c9...0d8

Skrevet

Les om nevroplastisitet og søk opp dr Five sine podcaster.

Har du forresten prøvd melatonin? Den kan kjøpes reseptfritt på apoteket.

Anonymkode: 5dd7b...0d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor anbefaler du sovemedisier når du har prøvd mange forskjellige uten særlig effekt? 

Skrevet

Sliter også med søvn, og får skikkelig hangover av de sovemidlene jeg har prøvd. Akkurat nå fungerer to magnesium glycinate-kapsler og to 1 mg melatonin ganske bra. Jeg vet at skjerm er big no no, men det er det eneste som fungerer for meg. Har nattmodus og laveste lys/lydstyrke, og skjermen skrur seg automatisk av etter en stund. Jeg bekymrer meg ikke, men hjernen går på høygir. Enter instareels eller en serie. Leser jeg våkner jeg når jeg må skru av lyset 🙄 Fungerer ikke smertestillende heller? Jeg hadde leddsmerter en periode, da tok jeg 600mg Ibux på kvelden.

Anonymkode: c876a...e58

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva er "normal" da? Jeg har de siste årene prøv bla alle anti depressive medikamenter uten effekt, div lettere sovetabletter og melatonin uten effekt. Svært få medisiner fungerer på meg. Merker ingenting, så ikke helt "normalt" det heller, men det å få sove herregud det er verdens viktigste ting❤️❤️

Anonymkode: d4bc6...530

Kanskje en ide å be om cyp-test 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Holder du deg unna skjerm siste timen før leggetid? Det er mange som.tviholder på den vanen, men det er direkte bevist å jobbe mot deg hvis du vil sove

Ingen skjermbruk på kvelden.

Ts

Skrevet

Smertelindring, både medisiner og smerteskole hos manuellterapeut er å anbefale.

Anonymkode: c36ee...0cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har dere ikke sett det søvntrikset som går viralt nå? Søk opp sleep hack eller sleep trick. Det er forskningsbasert og går på øyebevegelser, det roer ned nervesystemet. (Alle som kjenner til EDMR-terapi vil vite hva det går i). Det fungerer på hvert menneske jeg har vist det til, til tross for insomnia og livslange søvnproblemer. 

Ellers tipser jeg ogås om å lage te av isbergsalat. Ikke godt, men det gjør deg ekstremt søvnig og gjør øyelokkene veldig tunge. 

Oj, det hadde jeg ikke hørt om, må prøves ut 😁

Ts

Skrevet

Jeg har ikke slitt med å sovne på generell basis siden ungdomsårene, nå er det bare en kveld i blant hvis jeg er uvanlig stresset eller gruer meg til noe. Og det er ikke sånn at jeg tror jeg har noe svar på dette som funker for alle.

Men jeg har i hvert fall mye nytte av lyd når jeg skal sove og ikke klarer å finne roen fordi jeg har vondt eller er stresset. Da bruker jeg bare noe fra spotify, white noise eller lyd i alle slags andre farger uten at jeg egentlig kan forskjellen på det. Eller det jeg liker best selv, lyden av regn på en teltduk. For akkurat meg er dette utrolig effektivt, særlig når det kommer til stress og uro (smerter blir jo ikke akkurat borte av det, men jeg opplever at det kan flytte fokus nok til at jeg får sove da også). 

Anonymkode: 42bf1...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan klarer du og sove hvis du må på do?

jeg er helt omvendt av deg, slet skikkelig med søvn når jeg var yngre. Var en lesehest og leste halve natten. iPad og strømmetjenester redder søvnen min, jeg sovner med skjerm. Viktig og ikke se noe veldig engasjerende da, men typ paradise Hotel, ex on the beach, charterfeber , så kobler hodet og tankene  seg av og søvnen kommer. Også må jeg være mett. 

tadisjonelle god søvnhygiene som typisk blir anbefalt av leger holdt meg våken i alle år.

Anonymkode: 7c465...bea

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Synes det er pussig og påstå at en såpass moderne og ny ting er og tviholde på vaner. Hvilken direkte bevis har du? Jeg levde i 30 år med søvnproblemer uten oppfinnelsen skjerm. Hva kom det av? 
jeg er av typen som sovner med skjerm, og savner ikke gamle dager da man lå og stirret i taket og tenkte - nå må jeg sove , uten resultat. 
nå sovner jeg stort sett med skjerm, men om jeg blir liggende 30 min våken bruker jeg litt mer skjerm for og få tankene fra om måtte sove og telle timer vekk. 
jeg synes det er pussig at noe helt nytt får skylden for et problem som har eksistert lenge før noen kunne forestille seg skjerm, men folk er og ulike så en må bare prøve seg fram og ikke henge seg opp i hvilke regler som er på moten. 

Anonymkode: 7c465...bea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...