AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Skrevet 20. september Jeg er innflytter til Oslo (norsk), bodd her lenge, kjenner folk i mange leire. Noen ganger fascineres jeg av mentaliteten til enkelte fra vest overfor de fra øst. En venn som på sosiale medier er helt kvalm i mine øyne, men lever jo av å selge luksus, og et kommentarfelt som kaller de fra øst som "sub". Er det noen fra Oslo som kan forklare meg hvorfor det er nødvendig med denne ovenfra og ned holdningen fra de på vestkanten? Noen av de i hvert fall.... Tror de at de er bedre enn andre mennesker? Er det rart det er krig i verden? Anonymkode: 7476d...e2f 3
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Deilig å ikke omgås folk, slik at man slipper alt dette. Anonymkode: 8cbaf...543 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september Hvorfor spør du ikke de du kjenner som har slike holdninger? Jeg er også innflytter, på 11. året, og kjenner ingen som ytrer slike holdninger, verken muntlig eller på SoMe. Joda, jeg vet at det finnes folk med dårlige holdninger til andre fra ulike geografiske områder, ikke bare øst og vest i Oslo, men også nord/sør/øst/midt i landet, og byfolk/bygdefolk. Anonymkode: 48205...4fb 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Er selv oppvokst på Oslo øst. Har aldri sakt noe stygge ting om det. Men er veldig glad for at jeg har flyttet. Anonymkode: b128a...18e
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er innflytter til Oslo (norsk), bodd her lenge, kjenner folk i mange leire. Noen ganger fascineres jeg av mentaliteten til enkelte fra vest overfor de fra øst. En venn som på sosiale medier er helt kvalm i mine øyne, men lever jo av å selge luksus, og et kommentarfelt som kaller de fra øst som "sub". Er det noen fra Oslo som kan forklare meg hvorfor det er nødvendig med denne ovenfra og ned holdningen fra de på vestkanten? Noen av de i hvert fall.... Tror de at de er bedre enn andre mennesker? Er det rart det er krig i verden? Anonymkode: 7476d...e2f Ikke glem "posh"-delene i syd (Nåååårdstrand) og slummene i vest (Hovseter osv.). Det er som egne små øst/vest i "feil sider". Veldig fascinerende. Jævla dritt også. Kommer du deg uti de verste "vest"/"posh" områdene i Blærum og Asker kan du fort bli tungt deprimert av deres mindset. Fy faen. Anonymkode: d5598...77f 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Skrevet 20. september Nå synes jeg du skjærer hele vestkanten over en kam. Vi er faktisk mange som liker folk fra alle sider av byen her. Tilogmed dem fra Hovseter. Anonymkode: 91a45...d31 4
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Skrevet 20. september Dettte henger igjen fra gammelt av. Borgerskapet bodde i de flotte husene på vestsiden, og de østlige bydelene var forbeholdt allmuen. Etter andre verdenskrig kom det til folk fra landsbygda. De jobbet i industri og lavstatusyrker og bosatte seg der de fikk rom. Etter hvert kom det til drabantbyer som på samme måte ble sett ned på av de rike i vest. se skolebytte på tv2! Anonymkode: 45e4f...804 3
AnonymBruker Skrevet 20. september #8 Skrevet 20. september Det henger jo igjen i fra gammelt. Det som er litt komisk er at byen har flyttet seg. Det er en stund siden folk bosatt på Oslo øst levde i fabrikk forurensing og arbeiderboligene øst for elva er jo nå blant Oslos dyreste strøk. Vokst opp i Oslo med mors familie fra vest og fars fra øst og har hatt en bein i hver leir hele livet. Snakket 2 sosialekter når jeg vokste opp. Mobbingen var like sterk andre veien. Øst hadde ovenfra og ned holdning mot vestkansobberne også. Jeg føler nå at Oslo øst ikke eksisterer lengre , er det husene på Vålerenga til 40 mill eller det nye 3 roms leilighetene i gamle Oslo til 20 mill som er for fattigfolk? Det er vel mer groruddalen nå. Jeg hadde venner fra vest som aldri hadde vært øst, men barna deres besverger seg på barcode og løkka som en del av sin by. synes skolebytte på tv2 var veldig bra, men det handler jo ikke om vest/ øst lenger. er venne dine av gamle penger? Tviholder på Frogner som eneste alternativ ? Jeg har familie som har holdt til der i 150 år, og de er jo litt i sin egen verden. Bor heller hjemme hos mor enn og bytte adresse. De fleste som bor vest for elva er jo innflyttere , men mulig noen nyrike wannabes som prøver og passe inn selvom de aldri vil bli godtatt ? Spør dem, det finnes ulike svar . Anonymkode: 64bca...ae6 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Oslo øst ikke eksisterer lengre , er det husene på Vålerenga til 40 mill eller det nye 3 roms leilighetene i gamle Oslo til 20 mill som er for fattigfolk? Det er neppe ekte vestkantfolk som bosetter seg her. Mer akademia. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg hadde venner fra vest som aldri hadde vært øst, men barna deres besverger seg på barcode og løkka som en del av sin by Ikke så sikker på om Tutta og Peder beveger seg til Barcode på visning. Er nok mer nyrike østkantfolk, eller innflyttere som har vært innom Majorstuen AnonymBruker skrev (48 minutter siden): men mulig noen nyrike wannabes som prøver og passe inn selvom de aldri vil bli godtatt Ja, det er dessverre sant. De vet antakelig ikke forskjellen på hva som er vest-vest og vest-not Anonymkode: 45e4f...804 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #10 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Deilig å ikke omgås folk, slik at man slipper alt dette. Anonymkode: 8cbaf...543 Trist å ikke omgås folk ville jeg tenkt Anonymkode: 24bb4...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Skrevet 20. september Jeg er innflytter på 20 året på Frogner, og aldri har jeg hørt noen si/skrive/mene «sub»? «Skolebytte» var ikke så unikt, det heter «første klasse vgs sentrumsskole». Barna mine sier det samme, noe skepsis fra nye bekjente øst (sikkert pga slike influensere), de kan snakke om «ghettostil», fikk seg bestevenner fra andre steder i byen. Mer fordommer mot folk utenfor Oslo er det jeg oppfatter. Vi har jo familievenner som bor her og der også, vi ser da ikke ned på noen? Anonymkode: 40d7a...99d 5
AnonymBruker Skrevet 21. september #12 Skrevet 21. september Det er enkle mennesker på begge sider, og de på vestkanten som omtaler østkant som subb er jo bare veldig dumme, stakkars. Selv har jeg bodd flere steder på både østkanten og vestkanten, og de fleste har jo ikke slike holdninger. På de fleste arbeidsplasser i Oslo, eller studium, er det som regel folk fra begge sider, så med en gang man får bittelitt livserfaring blir eventuelle fordommer øst/vest konfrontert. Anbefaler forøvrig mye heller Østmarka enn Nordmarka, hver eneste dag i året. Mer variert, hyggeligere turer og løyper. Anonymkode: fb8bf...f3c 3
AnonymBruker Skrevet 23. september #13 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 11.26): Jeg er innflytter til Oslo (norsk), bodd her lenge, kjenner folk i mange leire. Noen ganger fascineres jeg av mentaliteten til enkelte fra vest overfor de fra øst. En venn som på sosiale medier er helt kvalm i mine øyne, men lever jo av å selge luksus, og et kommentarfelt som kaller de fra øst som "sub". Er det noen fra Oslo som kan forklare meg hvorfor det er nødvendig med denne ovenfra og ned holdningen fra de på vestkanten? Noen av de i hvert fall.... Tror de at de er bedre enn andre mennesker? Er det rart det er krig i verden? Anonymkode: 7476d...e2f Vel, da skal du være glad du ikke bor der. Stygge holdninger flyter over fra Oslo vest ungdommene.,Både foreldre og barn føler at de er toppsjiktet Anonymkode: df463...c0d
AnonymBruker Skrevet 23. september #14 Skrevet 23. september Det er noen inngrodde holdninger på begge sider som på en måte er blitt del av kulturen. Jeg tror vel egentlig man finner lignende de aller fleste steder, selvom det kanskje er tydeligere i Oslo. Men samtidig er min personlige erfaring at det er innflyttere fra andre steder som er både mer opptatt og mer uttalt om Oslo øst eller vest. Jeg har bekjente fra både langt unna Oslo og omegn, som er flaut høylytte om allllt som er negativt, teit og feil på begge sider avhengig av hvor de selv bor. Så jeg tror at dette bidrar mye til at skillet består over tid. Anonymkode: 2adf5...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #15 Skrevet 23. september Jeg har en venninne fra Oslo Øst, som flyttet til Oslo Vest. Hun sa motsatt. Hun sa at holdninger i Oslo Øst mot Vest er nærmest hatefull, og ble overrasket over at det ikke var samme holdning her. Anonymkode: 338fe...689 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. september #16 Skrevet 23. september Tar jeg feil når jeg har hørt Oslo øst i bysentrum er det hippe området i sentrum? Anonymkode: d35d8...909
Majer Skrevet 23. september #17 Skrevet 23. september Menn fra Oslo vest får selvtillit av å trekke ned på Oslo øst. Selvtillit drar damer. Altså er det fordelaktig å gjøre det inntil damer boikotter menn fra Oslo vest
AnonymBruker Skrevet 23. september #18 Skrevet 23. september Jeg er oppvokst vest i Oslo og har hørt mest negative kommentarer fra folk i øst overfor folk fra vest. Opplever at folk vest i byen ofte er langt mer tolerante. Men det verste jeg har opplevd var da jeg bodde et par år i en småby i Østfold. Der var det et ekstremt klasseskille. De «rike» bodde i den delen, middelklassen bodde der, mens de som bodde ved togstasjonen var «trygda tapere». Og det var null sosial mobilitet. Var du født inn i en familie med lav sosial rang så fulgte det deg hele livet pga bygdesladderen. Barn fikk ikke lov til å være venner med klassekamerater fra «subben». Jeg har aldri før opplevd så voldsom trangsynthet. Anonymkode: ec338...86e 3
AnonymBruker Skrevet 23. september #19 Skrevet 23. september Jeg har bodd på begge kanter i 10+ år hver, og jeg har også hørt langt mer dritt om vestkanten på østkanten enn motsatt. Anonymkode: 04732...ec1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september #20 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tar jeg feil når jeg har hørt Oslo øst i bysentrum er det hippe området i sentrum? Anonymkode: d35d8...909 Da mener de ca. 1-15 meter øst for Akerselva. Ikke flere kilometer. Anonymkode: d5598...77f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå