Gå til innhold

Hva er det med helsepersonell og fokus på vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en normalvektig kvinne på 52 år som av ulike fysiske årsaker har vært mye i kontakt med helsevesenet de siste 6 årene. Alle mine plager er relatert til muskel og sjelett, og er sannsynligvis knyttet til genavvik, uten at jeg per i dag vet eksakt hva dette er.

Greia er, at i møte med helsepersonell, så blir alltid vekta vi et tema, siden høy vekt kan gi liknende plager. Jeg har til og med blitt møtt med "en vektreduksjon vil nok kunne hjelpe deg". Jeg ler det stort sett bort, og forteller at jeg ikke har noe å slanke bort (bmi på 18.7), og at det ikke vil være noe helsegevinst å hente her. Noen ganger er svaret "nei, selvfølgelig", men ofte er det "er du sikker på det?". Jeg har også, med en anledning, forlangt å få veie meg i leges påsyn. Dette for å få fokus på de reelle problemene, og ikke den forbanna vekta.

Denne mistenkeliggjøringen av kvinners vekt (altså om vi snakker sant), og overdrevent fokus på vekt, blir det brukt for å legge ansvaret for plager over på pasienten, eller for å presentere en enkel løsning på problemet?

Stakkars de kvinnene som sliter med kroppslig plager, og som måtte ha noen kg for mye.. 

Anonymkode: fb9b6...82d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har omtrent samme BMI som du har, og har aldri opplevd noe lignende. Snarere tvert imot – jeg har opplevd at leger synes å ta meg mer på alvor, idet de kan utelukke vekt som problemårsak. En lege sa det også rett ut da jeg kom med et symptom, at dette ikke ville vært like lett å ta på alvor om jeg hadde vært overvektig.

Anonymkode: 5ba10...bc9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er litt overvektig og har vært mye i kontakt med helsevesenet i mange former de siste ni årene  og har egentlig nesten vært litt overrasket over hvor lite det har blitt nevnt. Den eneste gangen vektnedgang ble tatt opp, var det i en relevant sammenheng og som ett av flere mulige tiltak. Når jeg rutinemessig har blitt spurt om vekt og svart (som sant er) at jeg ikke vet, har jeg blitt bedt om å komme med et anslag  og så er det ute av verden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ned 75 kg og har smertene enda, egentlig er de være nå en tidligere.

Anonymkode: 17c25...b44

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette hørtes rart ut.

Jeg er 170 cm høy og veier 53-54 kg, altså en BMI som er ganske lik den til trådstarter.

Alle med øyne i hodet SER jo at jeg er svært slank, selv om nøyaktig vekt kan være vanskelig å gjette, synes derfor det høres helt utrolig ut at helsepersonell som TS møter skal hinte at hun kan ha godt av å gå ned i vekt.. Det burde heller ikke være nødvendig for en person med BMI på 18,7 å gå på vekten på legekontoret for å "bevise" noe. Som sagt: Vanskelig å gjette folks vekt, og alle har forskjellig kroppsfasong, men en person med såpass lav BMI kan ikke bli tatt for å være i nærheten av overvektig.

Anonymkode: 0086f...a56

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis du over tid har båret på 75 kg overvekt, kan du jo dessverre ha pådratt deg blant annet slitasjeskader som ikke blir borte bare fordi du går ned i vekt.

Anonymkode: baf8f...314

• Liker 8
Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Jeg er litt overvektig og har vært mye i kontakt med helsevesenet i mange former de siste ni årene  og har egentlig nesten vært litt overrasket over hvor lite det har blitt nevnt. Den eneste gangen vektnedgang ble tatt opp, var det i en relevant sammenheng og som ett av flere mulige tiltak. Når jeg rutinemessig har blitt spurt om vekt og svart (som sant er) at jeg ikke vet, har jeg blitt bedt om å komme med et anslag  og så er det ute av verden.

Ts her

Har dine helseproblemer vært noe som gir symptomer der det er nærliggende å anta at vekt er årsaken?

Og er du ung? Fokuset på vekt opplevde jeg i slutten av 40-årene, ikke da jeg var yngre. Men det kan skyldes at jeg ikke hadde de samme utfordringene da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette hørtes rart ut.

Jeg er 170 cm høy og veier 53-54 kg, altså en BMI som er ganske lik den til trådstarter.

Alle med øyne i hodet SER jo at jeg er svært slank, selv om nøyaktig vekt kan være vanskelig å gjette, synes derfor det høres helt utrolig ut at helsepersonell som TS møter skal hinte at hun kan ha godt av å gå ned i vekt.. Det burde heller ikke være nødvendig for en person med BMI på 18,7 å gå på vekten på legekontoret for å "bevise" noe. Som sagt: Vanskelig å gjette folks vekt, og alle har forskjellig kroppsfasong, men en person med såpass lav BMI kan ikke bli tatt for å være i nærheten av overvektig.

Anonymkode: 0086f...a56

Ts her.

Så da blir jo neste spørsmål: Blir pasienten sett? Hvor er fokuset, på pasienten eller på hva helsepersonell ofte oppfatter at problemet er?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvis du over tid har båret på 75 kg overvekt, kan du jo dessverre ha pådratt deg blant annet slitasjeskader som ikke blir borte bare fordi du går ned i vekt.

Anonymkode: baf8f...314

Her sier personen at smertene ble verre etter vektnedgang, og stiller spørsmål rundt om det allikevel ikke kan være tidligere som er problemet.

Når smertene blir verre etter vektnedgang, så tenker jeg at her er et reelt helseproblem som helsevesenet bør ta på alvor. Om årsaken til smertene blir avdekket nå etter vektnedgang, så har nok den samme årsaken vært tilstede før vektnedgang. 

Trist om den som skrev dette har gått så lenge med sine utfordringer at tidsperspektivet blir avgjørende for om personen kan få hjelp. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her sier personen at smertene ble verre etter vektnedgang, og stiller spørsmål rundt om det allikevel ikke kan være tidligere som er problemet.

Når smertene blir verre etter vektnedgang, så tenker jeg at her er et reelt helseproblem som helsevesenet bør ta på alvor. Om årsaken til smertene blir avdekket nå etter vektnedgang, så har nok den samme årsaken vært tilstede før vektnedgang. 

Trist om den som skrev dette har gått så lenge med sine utfordringer at tidsperspektivet blir avgjørende for om personen kan få hjelp. 

Her ramlet det bort noen ord i første avsnitt. Skal stå

"Her sier personen at smertene ble verre etter vektnedgang, og du stiller spørsmål rundt om det allikevel ikke kan være tidligere vekt som er problemet."

Skrevet

Veldig rart. Før hadde jeg BMI på 19. Nå er det på cirka 24, og jeg hører fortsatt «du er jo tynn», senest fra legen min i forrige uke. 

Anonymkode: e897e...9e7

• Liker 5
Skrevet

Jeg har BMI på 19,5, og har aldri opplevd noe av det TS beskriver, selv om jeg er jevnlig i kontakt med helsevesenet pga. kronisk sykdom. Tror ikke jeg kan huske at vekt har vært et tema noen sinne, utover den obligatoriske veiingen under svangerskap (som for øvrig heller ikke fikk noen kommentarer, de bare skrev ned tallet og det var det).

Anonymkode: 21ef1...d75

• Liker 4
Skrevet

Det er ganske naturlig at vekt er et tema hos helsepersonell. Lav vekt = fare for underernæring og sykdommer. Høy vekt= risiko for mange sykdommer og smerteproblematikk. 

Har du høy vekt og symptomer knyttet til dette, så vil det være like naturlig å ta opp, som om man har utviklet symptomer på sykdom som kan skyldes røyking og man er røyker. 

Anonymkode: 4628f...fc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres nesten ut som en sjekkliste de gjennomgår og ikke klarer å se det åpenbare.

Generelt mener jeg helsepersonell har for lite fokus på vekt. Nå har ikke jeg vektproblemer som medfører smerter, men sliter psykisk som medfører en del overspising og vektoppgang. Dette er ikke helsepersonell interessert i, så lenge jeg spiser. 

Anonymkode: 23399...f7b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å tro at du får høre at vektreduksjon kan være bra når du har bmi på under 19... Spesielt siden du er over 50 år. 

Jeg får også ofte spørsmål om vekt, men da oftere fordi helsepersonell lurer på om jeg spiser nok, og at jeg iallefall ikke har behov for å gå ned i vekt. Jeg har BMI på 22. 

Anonymkode: 2947c...352

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres så fullstendig usannsynlig ut at jeg nesten vil beskylde deg for løgn. Jeg har mye høyere BMI, på 20-21, og alle i helsevesenet kommenterer alltid at "det er i hvert fall ikke vekt/livvstilsrelatert hos deg som er så slank og trent".

Jeg kan tro på at en enkeltperson kan ha kommet med en så hjernedød kommentar uten å tenke seg om, men at alle i helsevesenet møter en mager person med BLI på 18,7 bør slanke seg, høres helt søkt og feil ut.

Anonymkode: de5a6...873

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det at du møtes med vekt er fordi du er kvinne, ts. Jeg tror det er fordi du kommuniserer som du gjør.

Forsøk redigere hvordan du velger å ordlegge deg. Skriv gjerne ned hva du ønsker si, og hvilke symptomer du ønsker fremheve først og sist i samtalen. Og rediger teksten tungt. Og så øver du på den. Dersom du typisk tenderer til å bruke ord som «føler» eller «mener» eller «opplever» så tar du dem bort. Erstatt dem med erklæringer av status. «Jeg har symptom x. Det går utover min livskvalitet fordi y» Fjern alle uttalende ord, og alt som tyder på synsing. Vær også tydelig på hva du forventer av dem. Type «jeg behøver hjelp til å håndtere hverdagen med symptom x» eller «jeg ønsker å stå i full jobb, men mestrer ikke det og symptom y samtidig. Dette er det viktig for meg å ta tak i»

Konkret. Tydelig. Og ethvert hint om emosjoner må ut, med mindre du spesifikt blir forespurt dem. I fall det, reflekter over egne emosjoner og vær ærlig, men ordknapp, på dem.

Anonymkode: efbdb...858

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts her

Har dine helseproblemer vært noe som gir symptomer der det er nærliggende å anta at vekt er årsaken?

Og er du ung? Fokuset på vekt opplevde jeg i slutten av 40-årene, ikke da jeg var yngre. Men det kan skyldes at jeg ikke hadde de samme utfordringene da.

Men var ikke påstanden din at helsevesenet generelt var unødvendig og ubegrunnet opptatt av vekt uansett..? Nå virker det mest som at du leter etter grunner til at du har rett, til tross for at vi er flere med andre erfaringer. Har man symptomer hvor vekt kan være en årsak vil det jo være en selvfølge at det er en av tingene man ser på, også når det ikke er åpenbar overvekt.

For øvrig er jeg midt i 40-årene og en av diagnosene mine kobles ofte til vekt, uten at spesialisten har sett det verdt å nevne i mitt tilfelle (hvilket faktisk overrasket meg).

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men du hadde kanskje ikke fått dem i utgangspunktet hvis du hadde vært normalvektig hele tiden?

Anonymkode: f9b64...782

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres så fullstendig usannsynlig ut at jeg nesten vil beskylde deg for løgn. Jeg har mye høyere BMI, på 20-21, og alle i helsevesenet kommenterer alltid at "det er i hvert fall ikke vekt/livvstilsrelatert hos deg som er så slank og trent".

Jeg kan tro på at en enkeltperson kan ha kommet med en så hjernedød kommentar uten å tenke seg om, men at alle i helsevesenet møter en mager person med BLI på 18,7 bør slanke seg, høres helt søkt og feil ut.

Anonymkode: de5a6...873

Enig med deg. Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut.

Anonymkode: f9b64...782

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...