Gå til innhold

De fleste finner jobber som ikke har vært utlyst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en gjenganger man får høre fra NAV, når man er arbeidssøker..

Må si, jeg aldri har jobbet noe sted der de bare tar inn en person,. Tilfeldige søknader har gått rett i kverna på de steder jeg har jobbet ( samme hvor kompetente de var).  noen med relevant master, som var smart havnet nederst i bedriften kom seg aldri opp derfra (selv om jeg prøvde å hjelpe fiske ham opp). Vedkommende fikk jobb i en forsknings bedrift etterhvert med to mastere. 

Om bedriften har stilling man trenger noen til rimelig desperat, og da lages det stillingsannonse..så å tro at man kan dukke opp hos en tilfeldig bedrift, til og med med riktig kompetanse er ikke noe som vil føre til jobb med mindre de soler på deg fordi du er nien i nettverket.

Tenker det er snakk om alle de som får jobb via kontakter i nettverket og  via via. 

Er det noen her, som har fått en uannonsert stilling, ved å gå å banke på dører?

Få bedre stilling i en bedrift de jobbet på "gulvet" som overkvalifisert?

Anonymkode: 6fedd...456

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i ingeniørbedrift og vi er alltid på utkikk etter folk med kompetanse. Vi har mange utlyste stillinger, men dersom du har riktig bakgrunn får du nok intervju selv om den relevante avdelingen ikke har noen ledige stillinger akkurat på det tidspunktet du henvender deg. 

Folk utvikler seg og skifter ofte avdeling internt, så vi er alltid på utkikk etter nye folk. 

Anonymkode: 7eb9d...eb9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler dette er et utsagn som stemte for femti år siden. Arbeidslivet fungerer på en helt annen måte nå. 

Anonymkode: 6f70c...e99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gubben har flere ganger fått tilbud om jobb, flere ganger byttet jobb pga bedre lønn osv. Mye godt på at han har fått gått rykte for det han gjør.

Eldste som ska opp til fagprøven nå har 3 bedrifter som har ringt å spurt om han vil starte hos dem. Han får og tlf fra bønder om fjøsstell i helger og da er det snakk om bønder fort 600km unna, som har fått tips fra den bonden han var hos på sommeren fra han var 13 til 18 år.

Selv fikk jeg og tlf fra et firma om jeg ville bli direkte ansatt hos dem i stede for i firmaet jeg egentlig var ansatt hos

Anonymkode: 1d755...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mest i privateide på-golvet-bedrifter at man kan dukke opp med cv/søknad. Vanlige er det å skaffe jobb via annen jobb eller kjente. Feks få utvidet sin stilling eller bli ansatt i vikariat. 

Anonymkode: 94fce...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye godt på at han har fått gått rykte for det han gjør.

Anonymkode: 1d755...9c2

Les denne setningen én gang til..

Anonymkode: 3564f...c48

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les denne setningen én gang til..

Anonymkode: 3564f...c48

Ja men det har lite med mitt spørsmål å gjøre. Annet enn at det er dette de mener når de snakker om " å få jobb som ikke er utlyst". Så mange går rundt med godt rykte og får jobber tilbudt. Bedre vilkår og høyere lønn. Så det har mindre med " cold calling å gjøre" . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er en gjenganger man får høre fra NAV, når man er arbeidssøker..

Må si, jeg aldri har jobbet noe sted der de bare tar inn en person,. Tilfeldige søknader har gått rett i kverna på de steder jeg har jobbet ( samme hvor kompetente de var).  noen med relevant master, som var smart havnet nederst i bedriften kom seg aldri opp derfra (selv om jeg prøvde å hjelpe fiske ham opp). Vedkommende fikk jobb i en forsknings bedrift etterhvert med to mastere. 

Om bedriften har stilling man trenger noen til rimelig desperat, og da lages det stillingsannonse..så å tro at man kan dukke opp hos en tilfeldig bedrift, til og med med riktig kompetanse er ikke noe som vil føre til jobb med mindre de soler på deg fordi du er nien i nettverket.

Tenker det er snakk om alle de som får jobb via kontakter i nettverket og  via via. 

Er det noen her, som har fått en uannonsert stilling, ved å gå å banke på dører?

Få bedre stilling i en bedrift de jobbet på "gulvet" som overkvalifisert?

Min mann fikk, han hadde lest seg opp på forhånd. Visste seg at ene hadde levert oppsigelsen sin uken før

AnonymBruker
Skrevet

Nav mener ikke at du skal banke på dører eller sende inn åpne søknader helt vilkårlig, ts. 

Nav mener at et enormt antall jobber besettes av mennesker som kjenner mennesker i eller i tilknytning til bedriften. Folk ansetter folk de kjenner fordi de lettere da kan luke ut de «udugelige» eller direkte ubehagelige. Og det at vi i Norge har et sterkt stillingsvern er primært positivt, men det resulterer i at man er livredd for å ansette feil menneske (fordi man da raskt ikke blir kvitt dette mennesket samtidig som alle de dugende folka rundt dem slutter en etter en)

Så det nav mener er at du skal snakke med onkelen din som jobber innen samme bransje. At du skal høre med din tidligere kollega som har byttet arbeidsgiver. At du skal slå av en prat med han eller hun hos en leverandør eller kunde du samarbeidet mye med i din forrige jobb. 

Som student skal du høre med dine professorer og forelesere og benytte deg av skolens næringslivsforum for å skaffe deg sommerjobb eller ekstrajobb, eller gjøre bacheloroppgave/masteroppgave for noen som faktisk driver en virksomhet og på sikt kan ansette deg, gitt at du gir et godt inntrykk.

For den første foten inn er ikke «her, fast jobb i vårt firma». Den er «å, ja, du er han som vår gode kollega Per sa kunne faget, og vi behøver en vikar mens X er sykemeldt i 3 måneder, kan du begynne i morgen?» Og så kommer kanskje ikke Per tilbake. Eller Espen pensjonerer seg. Og så er du - fast ansatt. Og du HAR sett det skje. Det skjer over alt, inkludert i kommune og stat.

Anonymkode: bf73b...6b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det, i offentlig sektor til og med. Tok kontakt med en kommune for å høre om de hadde behov for min kompetanse frem i tid. Det endte opp med et engasjement frem til de hadde en ledig stillingshjemmel. Etter noen måneder hadde jeg fast jobb. Dette var en administrativ stilling.

Opplever det ikke som så veldig uvanlig i det hele tatt, faktisk vet jeg om flere som har fått jobb med lignende strategier. Oftest i privat sektor, selvfølgelig.

Anonymkode: 8c046...386

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en stor entreprenørbedrift, og hos oss ansettes det ofte uten at det har vært utlyst noe. Kommer rett person med rett kompetanse på døra, så er det ofte jobb å finne. Innimellom hender det også at det ikke blir ansatt noen, selv om de har søkt etter folk, fordi ingen av de som søkte var egnet.

Mange av funksjonærene i vår avdeling har jobbet seg opp fra håndverkerstillinger. Et par av funksjonærene har verken høyere utdanning eller jobbet seg opp, men har relevant erfaring fra annen bedrift. 

Anonymkode: b21ba...f60

AnonymBruker
Skrevet

Min første jobb "arvet" jeg, ingen utlysning. Den neste fikk jeg ved å legge ut annonse på jobbnett, i internetts barndom. Den siste fikk jeg ved å søke på vanlig stillingsannonse. Så det har vært litt av begge deler. 

Anonymkode: 72434...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...