AnonymBruker Skrevet i går, 07:31 #1 Skrevet i går, 07:31 Hva slags opplæring får du egentlig når det gjelder behandling av varer til kunder? Jeg er i 40 åra og merker en markant forskjell i hvordan butikkansatte i dag behandler varer versus for 20 år siden. MÅ du l det båndet snurre HELE tiden? Varer slenges på båndet og «knuses» nede i enden med ett bånd som står å snurrer og snurrer og snurrer selv om du ikke har så mange varer på båndet at dette er nødvendig? Jeg har fått både yoghurt og frukt ødelagt av dette. Og hva skjedde med å sette varer til side? Legge frukta til side? Ting som er mykt og ikke tåler å bli knust nede i enden av det rullende båndet? Kjenner dette irriterrr meg grenseløst og både jeg og ektefelle har begynt å påpeke dette: «kan du stoppe båndet når du uansett kkke trenger å bruke det fordi varene blir klemt sammen her» og «kan du ikke slenge varene» og «kan du vennligst legge til side banan og andre varer som risikerer å bli ødelagt»? Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #2 Skrevet i går, 07:57 Hva skjedde med din takknemlighet at det fortsatt finnes en butikk i det hele tatt, der folk tjener mindre enn de burde? Anonymkode: 8df57...a76 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #3 Skrevet i går, 08:10 Nå er det noen år siden jeg jobbet i butikk men... Jeg satt i kasser hvor man kunne stoppe båndet, men også i kasser det båndet surret og gikk (og av og til levde sitt eget liv). Når det gjelder å sette varer til side, så la jeg egg og lett mosbare varer til side, og også aviser (eller jeg la avisene oppå andre varer). Funket for det meste greit, men så var det alltid en og annen som gikk fra varene som lå lagt til siden, eller ble irritert fordi jeg ikke gjorde en ekstra anstrengelse for å dytte de varene ned når de nærmet seg ferdig med å pakke. Det ble en del ekstra bevegelser med å strekke seg og dytte varer, noe som ikke var bra for skuldrene. Måtte også rope ut når folk løp fra eggene sine, og i perioder med kø i kassa er det ikke alltid man får det med seg før det er for sent. Jeg er med på at vi i kassa kan hjelpe til med å ikke mose varer. Men dere gjør det mye enklere for dere selv, og for oss hvis dere ganske enkelt legger egg og bananer til slutt. Fikk ikke noe opplæring i hvordan legge varer, så vidt jeg kan huske. De faste ansatte gjør jo også forskjellig. Anonymkode: 7a2cb...c54 1
Knirke Skrevet i går, 08:35 #4 Skrevet i går, 08:35 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva skjedde med din takknemlighet at det fortsatt finnes en butikk i det hele tatt, der folk tjener mindre enn de burde? Anonymkode: 8df57...a76 Takknemlig for folk som ikke gjør jobben sin?🤨. De er ansatt for å drive service, og hvis de ikke klarer det kunststykket så overtar selvbetjeningskassene. Greit for meg altså, jeg bruker selvbetjeningskassen uansett. Endret i går, 08:36 av Knirke 1
Mirveen Skrevet i går, 11:18 #5 Skrevet i går, 11:18 Har gått noen år siden jeg jobba i butikk men det er veldig minimalt opplæring i å håndtere varer på båndet. Hvis jeg husker rett så var det bare en kort setning som «noen ting er fint å legge til side» og « ikke lå båndet kjøre slik at ting moses». Dessverre, er det ganske mye under opplæringen så det går som regel over hodet for folk. På slutten av dagen så tror jeg det avhenger av erfaring og hvor mye den ansatte bryr seg. Det er tungt arbeid og ikke spesielt godt lønna, så da stopper man å bry seg om sånne ting etterhvert. I tillegg, var det litt at alle dagene føltes identiske ut så da ender man opp med å jobbe tankeløst og bare går gjennom handlingene. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #6 Skrevet i går, 11:44 Har reagert på det samme i matbutikker.. Noen kaster også varene i stedet for å la dem rulle på båndet. Veldig gøy med knekte knekkebrød og knuste riskaker 😢Har også opplevd at lomper og tortillalefser sitter fast nederst på båndet. Anonymkode: 40920...c67 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:03 #7 Skrevet i går, 12:03 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva slags opplæring får du egentlig når det gjelder behandling av varer til kunder? Jeg er i 40 åra og merker en markant forskjell i hvordan butikkansatte i dag behandler varer versus for 20 år siden. MÅ du l det båndet snurre HELE tiden? Varer slenges på båndet og «knuses» nede i enden med ett bånd som står å snurrer og snurrer og snurrer selv om du ikke har så mange varer på båndet at dette er nødvendig? Jeg har fått både yoghurt og frukt ødelagt av dette. Og hva skjedde med å sette varer til side? Legge frukta til side? Ting som er mykt og ikke tåler å bli knust nede i enden av det rullende båndet? Kjenner dette irriterrr meg grenseløst og både jeg og ektefelle har begynt å påpeke dette: «kan du stoppe båndet når du uansett kkke trenger å bruke det fordi varene blir klemt sammen her» og «kan du ikke slenge varene» og «kan du vennligst legge til side banan og andre varer som risikerer å bli ødelagt»? Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 De får ikke serviceopplæring nå slik vi gjorde. Alt går på samlebånd, det er kun tid til å lære dem det grunnleggende i jobben, servicedelen i dag er et ikke eksisterende begrep i dag i forhold til hvordan det var for få år siden. I tillegg tar butikkene inn mye unge mennesker og folk på tiltak som tydelig bare er der for lønningsslippen og som ikke tenker lengre enn "pip" og "skal du ha pose". Det koster å lære de ansatte service, særlig nå som de eldre (som måtte på såkalte servickurs da vi startet og som hadde en anderledes oppdragelse mtp folkeskikk) begynner å forsvinne. De første årene uten kursene gikk fint for de nye så på de etablerte traverne og gjorde mye av det samme, men nå er det mer og mer "bare unge" og "nye" så det begynner å bli veldig synlig i yrket av kjedene ikke driver med service: de fokuserer på profitt de. Anonymkode: 330a4...ebe 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #8 Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva skjedde med din takknemlighet at det fortsatt finnes en butikk i det hele tatt, der folk tjener mindre enn de burde? Anonymkode: 8df57...a76 At lønna til buktikkansatte og andre lavtlønte er for lav er jeg enig i. Allikevel, for en idiotisk kommentar. Det er selvfølgelig ingen som trenger og være takknemlige for og få kjøpe en vare av deg, og spesielt ikke en ødelagt vare. Anonymkode: 19447...64e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:42 #9 Skrevet i går, 12:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva slags opplæring får du egentlig når det gjelder behandling av varer til kunder? Jeg er i 40 åra og merker en markant forskjell i hvordan butikkansatte i dag behandler varer versus for 20 år siden. MÅ du l det båndet snurre HELE tiden? Varer slenges på båndet og «knuses» nede i enden med ett bånd som står å snurrer og snurrer og snurrer selv om du ikke har så mange varer på båndet at dette er nødvendig? Jeg har fått både yoghurt og frukt ødelagt av dette. Og hva skjedde med å sette varer til side? Legge frukta til side? Ting som er mykt og ikke tåler å bli knust nede i enden av det rullende båndet? Kjenner dette irriterrr meg grenseløst og både jeg og ektefelle har begynt å påpeke dette: «kan du stoppe båndet når du uansett kkke trenger å bruke det fordi varene blir klemt sammen her» og «kan du ikke slenge varene» og «kan du vennligst legge til side banan og andre varer som risikerer å bli ødelagt»? Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 Ta litt ansvar selv hvis du føler deg så plaget: - Bruk selvbetjeningskassene - Ikke legg de varene som ikke tåler medfart å båndet først slik at de blir klemt. Bruk hodet ditt selv istedenfor å forvente at den underbetalte deltidsansatte som sitter i kassen skal tilrettelegge alt mulig for deg. Anonymkode: 4fd95...cba
AnonymBruker Skrevet i går, 12:44 #10 Skrevet i går, 12:44 Knirke skrev (4 timer siden): Takknemlig for folk som ikke gjør jobben sin?🤨. De er ansatt for å drive service, og hvis de ikke klarer det kunststykket så overtar selvbetjeningskassene. Greit for meg altså, jeg bruker selvbetjeningskassen uansett. Service i en vanlig matbutikk? Er du morsom? Hele systemet er rigget for fortjeneste, ikke service. Fra utvalg, til bemanning og opplæring. Anonymkode: 4fd95...cba
AnonymBruker Skrevet i går, 12:47 #11 Skrevet i går, 12:47 AnonymBruker skrev (5 timer siden): (…) Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 Enig i at det er unødvendig å knørve klær ned i en pose, men det er da vitterlig vanlig å vaske det meste av klær før man bruker de? Av hygieniske årsaker og for å fjerne noe av de verste kjemikaliene som henger igjen. Anonymkode: 4fd95...cba 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:51 #12 Skrevet i går, 12:51 Jeg tenker over selv når jeg legger varer på båndet. Jeg legger på de varene som tåler mest først. Så legger jeg de varene som er delikat til slutt. Jeg har aldri opplevd å få ødelagte varer når jeg handler. Og jeg er eldre enn deg. Jeg har bare møtt super service over alt jeg har handlet. Anonymkode: 085b2...d42
HemmeligSpion Skrevet i går, 12:53 #13 Skrevet i går, 12:53 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 Får ikke så mye opplæring. Jeg har en fortid i matbutikk, og det var ganske travelt. Du tar et kurs på nettet, som ikke ligner noe særlig på det du møter i virkeligheten, og så skal du prøve å bruke dette nettkurset i praksis. Det går ikke. Det er fucka. Så du må tilpasse, og finne ut av ting selv. Jeg har også oppfattet at de eldre vokste opp i et helt samfunn enn det som er nå, med mye sterkere tradisjon for høflighet og folkeskikk. Og et helt annet nivå av service-innstilling. Det kan man ikke få i lavpris-kjeder hvor det er mange i køen til enhver tid, til tross for fem-seks selvskanning-stasjoner. Butikken må tjene penger, og da må man få gjennom varer så fort som mulig, og når man ikke har blitt fortalt at det er lurt å legge yoghurt her og banan der så blir det sånn. Det er også kanskje noe man burde ha kunne tenkt seg til på egen hånd, men det blir fort unaturlig stressende med den forbanna pipelyden på hvert skann, pipelyd på registrering av bonuskort, spørsmål om pose og kvittering osv osv. Kort fortalt; fordi ting var bedre før. 1
Seff Skrevet i går, 12:56 #14 Skrevet i går, 12:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker over selv når jeg legger varer på båndet. Jeg legger på de varene som tåler mest først. Så legger jeg de varene som er delikat til slutt. Jeg har aldri opplevd å få ødelagte varer når jeg handler. Og jeg er eldre enn deg. Jeg har bare møtt super service over alt jeg har handlet. Anonymkode: 085b2...d42 Hvordan gjør du det, da? For legger du ikke de tyngste varene nederst i kurven, og de som tåler minst oppå? Da må jo nødvendigvis de som tåler minst, komme først på båndet. Når det er sagt, opplever jeg veldig sjelden at ting blir ødelagt. Tror TS må ha vært veldig uheldig med butikkene hun handler i.
AnonymBruker Skrevet i går, 12:59 #15 Skrevet i går, 12:59 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Enig i at det er unødvendig å knørve klær ned i en pose, men det er da vitterlig vanlig å vaske det meste av klær før man bruker de? Av hygieniske årsaker og for å fjerne noe av de verste kjemikaliene som henger igjen. Anonymkode: 4fd95...cba Dette. Spiller jo ingen rolle om det er rynkete når du kommer hjem. Anonymkode: 2d9de...c10
Mezzosoprena Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva slags opplæring får du egentlig når det gjelder behandling av varer til kunder? Jeg er i 40 åra og merker en markant forskjell i hvordan butikkansatte i dag behandler varer versus for 20 år siden. MÅ du l det båndet snurre HELE tiden? Varer slenges på båndet og «knuses» nede i enden med ett bånd som står å snurrer og snurrer og snurrer selv om du ikke har så mange varer på båndet at dette er nødvendig? Jeg har fått både yoghurt og frukt ødelagt av dette. Og hva skjedde med å sette varer til side? Legge frukta til side? Ting som er mykt og ikke tåler å bli knust nede i enden av det rullende båndet? Kjenner dette irriterrr meg grenseløst og både jeg og ektefelle har begynt å påpeke dette: «kan du stoppe båndet når du uansett kkke trenger å bruke det fordi varene blir klemt sammen her» og «kan du ikke slenge varene» og «kan du vennligst legge til side banan og andre varer som risikerer å bli ødelagt»? Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 Jeg skjønner at dette er irriterende altså, men jeg synes ikke du trenger å tråkke på en hel yrkesgruppe fordi noen åpenbart ikke gidder å gjøre jobben sin. Selv har jeg aldri opplevd noe av det du beskriver (som jeg kan komme på, og derfor har det i hvert fall ikke provosert meg så mye), ergo er det nok ikke en gjengs måte for alle butikkansatte å holde på slik. Men det med klesplagg - joda, jeg får et bedre inntrykk av butikken hvis de legger det forholdsvis pent sammen før de legger det i posten, men nye klær vaskes da bestandig før bruk - både pga. av kjemikalier o.l., men også fordi de har helt merkelige bretter i seg allerede etter transporten. 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva slags opplæring får du egentlig når det gjelder behandling av varer til kunder? Jeg er i 40 åra og merker en markant forskjell i hvordan butikkansatte i dag behandler varer versus for 20 år siden. MÅ du l det båndet snurre HELE tiden? Varer slenges på båndet og «knuses» nede i enden med ett bånd som står å snurrer og snurrer og snurrer selv om du ikke har så mange varer på båndet at dette er nødvendig? Jeg har fått både yoghurt og frukt ødelagt av dette. Og hva skjedde med å sette varer til side? Legge frukta til side? Ting som er mykt og ikke tåler å bli knust nede i enden av det rullende båndet? Kjenner dette irriterrr meg grenseløst og både jeg og ektefelle har begynt å påpeke dette: «kan du stoppe båndet når du uansett kkke trenger å bruke det fordi varene blir klemt sammen her» og «kan du ikke slenge varene» og «kan du vennligst legge til side banan og andre varer som risikerer å bli ødelagt»? Har også vært i klesbutikk hvor ekspeditøren bare knøvlet plagget sammen og stappet i posen. Da tok jeg det ut og brettet det selv. Det ville blitt rynkete innen jeg kom hjem. Dette har jeg sett flere ganger: virker som de som er ansatt ikke kan å brette klær. Hva skjer med opplæringa til dere i butikk?! 🤷🏼♀️ Anonymkode: e8ac7...931 Hva med å legge varene på båndet i en logisk rekkefølge, for så godt det går, unngå at dette skjer? Altså tunge ting som tåler en del først, og salaten sist? Og ikke stable båndet til randen. Handler nå en god del og har enda til gode å få ting ødelagt i kassa. Og om dere er to, så kan vell den ene pakke varene. Anonymkode: 51102...e42
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Skrevet 18 timer siden Eneste jeg har lurt på er hvorfor de alltid kjører neste kundes varer ned på samme side som mine, så vi må stå og prøve å fordele varene mellom oss. Anonymkode: 83ab1...79a
Nymphadora Skrevet 18 timer siden #19 Skrevet 18 timer siden De få gangene jeg handler i en butikk der det ikke er selvbetjeningskasser, så legger jeg varer i en logisk rekkefølge med tunge, store varer først, og lette, skjøre varer sist. Da slipper de ansatte, som ofte jobber under tidspress, å måtte bruke tid på å sortere ut for meg. Ønsket du ting på en bestemt måte, så gjør en egen innsats først for å gjøre jobben til den ansatte enklere.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden Seff skrev (8 timer siden): Hvordan gjør du det, da? For legger du ikke de tyngste varene nederst i kurven, og de som tåler minst oppå? Da må jo nødvendigvis de som tåler minst, komme først på båndet. Når det er sagt, opplever jeg veldig sjelden at ting blir ødelagt. Tror TS må ha vært veldig uheldig med butikkene hun handler i. Eh. Jeg henter de som tåler mest fra vogna og legger det på båndet. Er det så vanskelig da? Anonymkode: 085b2...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå