AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:47 #1 Skrevet lørdag kl. 06:47 Hei, jeg har en kompis som har slitt med alkoholproblemer i en årrekke. Nå har han det siste halve året mottatt hjelp og holdt seg helt alholfri. Forleden fant jeg ut at han har byttet ut alkoholen med annen rus.. herunder kokain. Jeg er i grunnen skuffet.. hva er poenget? Å bytte ut en avhengighet med en annen, hvor farlig er dette? Jeg har dessverre ingen erfaring med noe som helst sånn. Har nesten ikke drukket alkohol opp igjennom heller. Anonymkode: 7a18d...4e2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:55 #2 Skrevet lørdag kl. 06:55 Han er i ferd med å gå fullstendig i grøfta. Synd, men jeg hadde holdt meg unna. Rusmisbrukere kan bli ubehagelig å være rundt Anonymkode: 254f0...968 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:57 #3 Skrevet lørdag kl. 06:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er i ferd med å gå fullstendig i grøfta. Synd, men jeg hadde holdt meg unna. Rusmisbrukere kan bli ubehagelig å være rundt Anonymkode: 254f0...968 Utad ser det jo ut som han er rusfri og klarer seg godt i samfunnet, bedre enn på lenge. Det kommer kanskje ikke til å vare mener du? Anonymkode: 7a18d...4e2
Lillemy8 Skrevet lørdag kl. 06:57 #4 Skrevet lørdag kl. 06:57 Når noen har en avhengighet, handler det sjelden bare om selve stoffet (f.eks. alkohol), men om hvordan hjernen reagerer på belønning, stress og følelser. Mange som slutter med ett rusmiddel kan oppleve et sterkt tomrom, og da kan hjernen lete etter en “erstatning” – alt fra alkohol, kokain, hasj, piller, gambling, mat eller trening. Når det gjelder kokain spesifikt: Det er svært risikofylt. Kokain virker mye mer akutt stimulerende enn alkohol, og kan gi både psykiske og fysiske farer (angst, paranoia, depresjon, hjerteproblemer, slag). Avhengighet utvikler seg raskt. Noen opplever sterk trang allerede etter kort tids bruk. Si fra at du er bekymret, men prøv å ikke moraliser for vennen din. Spør om vennen din ønsker at du skal lete etter hjelp (feks fastlege, ruspoliklinikk, AA,NA evt andre tilbud i kommunen dere bor i), masse lykke til i en kjip situasjon. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:58 #5 Skrevet lørdag kl. 06:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utad ser det jo ut som han er rusfri og klarer seg godt i samfunnet, bedre enn på lenge. Det kommer kanskje ikke til å vare mener du? Anonymkode: 7a18d...4e2 Koking kombineres nesten alltid med alkohol. Bare spørsmål om tid Anonymkode: 254f0...968 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:00 #6 Skrevet lørdag kl. 07:00 Det er helt normalt å havne på en erstatning i stedet. Spørsmålet er igrunn om han ønsket alkoholslutt selv, eller om det var rammene rundt som ønsket det? Alt psykisk krever en indre motivasjon om det faktisk skal fungere. De som bruker narkotisk selv er gode på å selge det videre. De forkynner at det aller mest skadelige du kan få i deg er alkohol, så derfor er narkotisk snilt og ok. Anonymkode: 8edba...8d3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:18 #7 Skrevet lørdag kl. 07:18 Lillemy8 skrev (18 minutter siden): Når noen har en avhengighet, handler det sjelden bare om selve stoffet (f.eks. alkohol), men om hvordan hjernen reagerer på belønning, stress og følelser. Mange som slutter med ett rusmiddel kan oppleve et sterkt tomrom, og da kan hjernen lete etter en “erstatning” – alt fra alkohol, kokain, hasj, piller, gambling, mat eller trening. Når det gjelder kokain spesifikt: Det er svært risikofylt. Kokain virker mye mer akutt stimulerende enn alkohol, og kan gi både psykiske og fysiske farer (angst, paranoia, depresjon, hjerteproblemer, slag). Avhengighet utvikler seg raskt. Noen opplever sterk trang allerede etter kort tids bruk. Si fra at du er bekymret, men prøv å ikke moraliser for vennen din. Spør om vennen din ønsker at du skal lete etter hjelp (feks fastlege, ruspoliklinikk, AA,NA evt andre tilbud i kommunen dere bor i), masse lykke til i en kjip situasjon. Før var det snakk om å kombinerte alkohol og kokain men det gikk jo til helvete. Så skulle han bli nykter og har greit det lenge. (Trodde jeg) Det er altså bare alkoholen som er kuttet. Og rettferdiggjør han med at han har kontrollen uten alkohol. Anonymkode: 7a18d...4e2
Lillemy8 Skrevet lørdag kl. 07:25 #8 Skrevet lørdag kl. 07:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Før var det snakk om å kombinerte alkohol og kokain men det gikk jo til helvete. Så skulle han bli nykter og har greit det lenge. (Trodde jeg) Det er altså bare alkoholen som er kuttet. Og rettferdiggjør han med at han har kontrollen uten alkohol. Anonymkode: 7a18d...4e2 Ok, da er det jo et steg i riktig retning og det vitner jo om at han har indre motivasjon til å bli helt nykter når han tar steg i riktig retning (selv om han lyver for seg selv og de rundt med å si at han har kontroll). Ville fremdeles prøvd å vise bekymring med en realitetssjekk og tilbudt starthjelp for videre avrusning.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:28 #9 Skrevet lørdag kl. 07:28 Lillemy8 skrev (2 minutter siden): Ok, da er det jo et steg i riktig retning og det vitner jo om at han har indre motivasjon til å bli helt nykter når han tar steg i riktig retning (selv om han lyver for seg selv og de rundt med å si at han har kontroll). Ville fremdeles prøvd å vise bekymring med en realitetssjekk og tilbudt starthjelp for videre avrusning. Takk🙂 Anonymkode: 7a18d...4e2
svartkatt Skrevet lørdag kl. 07:36 #10 Skrevet lørdag kl. 07:36 Det kan være veldig farlig. Ser ikke på det som noe positivt i det hele tatt. Sannsynligvis tror han at dette vil gå strålende. Ingen ser det osv. Nei.. slutt. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:38 #11 Skrevet lørdag kl. 07:38 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, jeg har en kompis som har slitt med alkoholproblemer i en årrekke. Nå har han det siste halve året mottatt hjelp og holdt seg helt alholfri. Forleden fant jeg ut at han har byttet ut alkoholen med annen rus.. herunder kokain. Jeg er i grunnen skuffet.. hva er poenget? Å bytte ut en avhengighet med en annen, hvor farlig er dette? Jeg har dessverre ingen erfaring med noe som helst sånn. Har nesten ikke drukket alkohol opp igjennom heller. Anonymkode: 7a18d...4e2 Han fikser ikke kilden til avhengighet men bare dekker over det med noe annet, hold avstand dessverre. Anonymkode: caf1c...891
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:07 #12 Skrevet lørdag kl. 08:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utad ser det jo ut som han er rusfri og klarer seg godt i samfunnet, bedre enn på lenge. Det kommer kanskje ikke til å vare mener du? Anonymkode: 7a18d...4e2 Tviler det vil vare over tid nei. Jeg ville styrt unna med en gang. Anonymkode: 06a15...5de
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:31 #13 Skrevet lørdag kl. 09:31 Leste denne artikkelen tidligere i år, det høres ikke akkurat så enkelt ut å kutte kokain, så at han er på riktig vei er ikke nødvendigvis sannheten. https://www.dagbladet.no/nyheter/her-motes-de-kokainavhengige/82765495 Artikkelen kan leses gratis, med man må logge inn med aID. Anonymkode: 8ffae...d7f
AprilLudgate Skrevet lørdag kl. 09:32 #14 Skrevet lørdag kl. 09:32 Det er jo helt meningsløst, han har ikke fått noe ut av behandlingen. Gi ham nummeret til NA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå