AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:06 #1 Skrevet fredag kl. 23:06 Jeg jobber som skiftleder, for det meste ettermiddag/kveld. Ikke helt optimalt. Så har vi hatt behov for en skiftleder til og startet en prosess på det. Det er generelt svært få kandidater og det virker bare som at det var én søker denne gangen. Vedkommende har en kompetanse som vi trenger i skiftlederteamet. I dag fikk jeg vite at vedkommende skal begynne å jobbe på dagtid. Vet ikke om det var et must for å si ja til jobben, men man bør jo tenke over at det er andre som også vil jobbe på dagtid. Jeg er også et sikrere kort på lang sikt og har generelt langt mer erfaring med det virksomheten vår driver med. Vi rekrutterer "alltid" internt til skiftlederstilling og personen snakket nylig om å kanskje si opp jobben. Er naturligvis mer positiv til å fortsette når det er snakk om å være skiftleder, men dette er også en person som studerer og som vi trolig vil miste kort etter at studiet er unnagjort. Jeg har i lang tid vurdert å søke meg videre, til en annen virksomhet, og det er kanskje dette som er dytten jeg trengte for å begynne å lete mer aktivt. Kanskje jeg får spørsmål av kollegene om hvorfor, og da kan det jo være at jeg sier at dette er noe av grunnen 🤔 Anonymkode: 307d9...17f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:15 #2 Skrevet fredag kl. 23:15 Har du et ønske så må du nesten si det til sjefen din, ikke gå rundt å krysse fingrene. Anonymkode: fdee8...5d6 9 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:27 #3 Skrevet fredag kl. 23:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du et ønske så må du nesten si det til sjefen din, ikke gå rundt å krysse fingrene. Anonymkode: fdee8...5d6 Jeg tenker at vi burde tatt en prat om dette før intervjuet med den nye skiftlederen, ikke på mitt initiativ, men ovenifra. Det er som sagt vanskelig å finne en egnet skiftleder. I forrige runde var vi så desperate at vi ansatte sønnen til en som jobber høyt oppe i morselskapet, kanskje etter noe press. Han hadde null relevant erfaring og svært ung. Han er "heldigvis" ute, vi hadde svært lite nytte av ham og brukte bare masse tid på opplæring. Jeg vil ikke være uerstattelig, men det blir vanskelig å få inn et sterkt kort med tilstrekkelig relevant erfaring og som ikke forsvinner etter kort tid. Vi har noen mulige kandidater til, men de er alle studenter som vil forsvinne ut, de har mye fravær, kort fartstid i virksomheten og vet rett og slett ikke nok. Anonymkode: 307d9...17f
Raven.Writingdesk Skrevet fredag kl. 23:37 #4 Skrevet fredag kl. 23:37 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at vi burde tatt en prat om dette før intervjuet med den nye skiftlederen, ikke på mitt initiativ, men ovenifra. Det er som sagt vanskelig å finne en egnet skiftleder. I forrige runde var vi så desperate at vi ansatte sønnen til en som jobber høyt oppe i morselskapet, kanskje etter noe press. Han hadde null relevant erfaring og svært ung. Han er "heldigvis" ute, vi hadde svært lite nytte av ham og brukte bare masse tid på opplæring. Jeg vil ikke være uerstattelig, men det blir vanskelig å få inn et sterkt kort med tilstrekkelig relevant erfaring og som ikke forsvinner etter kort tid. Vi har noen mulige kandidater til, men de er alle studenter som vil forsvinne ut, de har mye fravær, kort fartstid i virksomheten og vet rett og slett ikke nok. Anonymkode: 307d9...17f Men ledere er ikke tankelesere. Du burde signalisere dette selv til leder og du skulle jo ha gjort det med en gang du visste det var en stilling ledig på dagtid? Hva med å gå i dialog med leder nå? Leder kan jo anta at du foretrekker dine skift av alle slags ulike årsaker, for alt jeg vet er kanskje lønna bedre utenfor dagtid så det å tilby deg en stilling med lavere lønn kan leder tenke er uaktuelt? Kanskje tenker leder at du tilsynelatende trives? Jeg skjønner virkelig ikke denne indignertheten man kan ha når en leder ikke leste tankene til en? 🤷🏼♀️ 10
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #5 Skrevet i går, 06:48 Raven.Writingdesk skrev (7 timer siden): Men ledere er ikke tankelesere. Du burde signalisere dette selv til leder og du skulle jo ha gjort det med en gang du visste det var en stilling ledig på dagtid? Hva med å gå i dialog med leder nå? Leder kan jo anta at du foretrekker dine skift av alle slags ulike årsaker, for alt jeg vet er kanskje lønna bedre utenfor dagtid så det å tilby deg en stilling med lavere lønn kan leder tenke er uaktuelt? Kanskje tenker leder at du tilsynelatende trives? Jeg skjønner virkelig ikke denne indignertheten man kan ha når en leder ikke leste tankene til en? 🤷🏼♀️ Det har ikke vært en stilling ledig på dagtid, det har fremstått som at det har vært nok med to stykker på dagtid og så har jeg hatt noen timer på dagtid i det siste som jeg kanskje skulle fortsette med. Virket som at den nye skulle jobbe ettermiddag/kveld, og dette er en person som har jobbet ettermiddag/kveld som vanlig ansatt. Vi har samme timelønn for dag og kveld. Heldigvis tjener jeg mer enn personen som forfremmes til skiftleder, men dette er til en viss grad en "sirkusbedrift" som kan tabbe seg ut og gi den nye skiftlederen like mye som meg eller mer, selv om personen som ansetter ny skiftleder har sagt at det blir mindre enn det jeg får i starten. Får se om det blir oppdaget dersom det er løgn, men det mest sannsynlige er at jeg får mer med min fartstid. Anonymkode: 307d9...17f
AnonymBruker Skrevet i går, 06:52 #6 Skrevet i går, 06:52 Du må selv ta opp slikt. Positiv selvhevdelse må man lære seg, ellers blir du forbigått mange ganger i livet. Ikke forvent at ledere eller andre mennesker ser og forstår deg, vi lever ikke i en ideell verden, dessverre. Anonymkode: 15b22...ba3 7
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #7 Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenker at vi burde tatt en prat om dette før intervjuet med den nye skiftlederen, ikke på mitt initiativ, men ovenifra. Det er som sagt vanskelig å finne en egnet skiftleder. I forrige runde var vi så desperate at vi ansatte sønnen til en som jobber høyt oppe i morselskapet, kanskje etter noe press. Han hadde null relevant erfaring og svært ung. Han er "heldigvis" ute, vi hadde svært lite nytte av ham og brukte bare masse tid på opplæring. Jeg vil ikke være uerstattelig, men det blir vanskelig å få inn et sterkt kort med tilstrekkelig relevant erfaring og som ikke forsvinner etter kort tid. Vi har noen mulige kandidater til, men de er alle studenter som vil forsvinne ut, de har mye fravær, kort fartstid i virksomheten og vet rett og slett ikke nok. Anonymkode: 307d9...17f Litt ansvar får du ta for deg selv altså Anonymkode: 32bfb...c8f 4
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 06:58 #8 Skrevet i går, 06:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har ikke vært en stilling ledig på dagtid, det har fremstått som at det har vært nok med to stykker på dagtid og så har jeg hatt noen timer på dagtid i det siste som jeg kanskje skulle fortsette med. Virket som at den nye skulle jobbe ettermiddag/kveld, og dette er en person som har jobbet ettermiddag/kveld som vanlig ansatt. Vi har samme timelønn for dag og kveld. Heldigvis tjener jeg mer enn personen som forfremmes til skiftleder, men dette er til en viss grad en "sirkusbedrift" som kan tabbe seg ut og gi den nye skiftlederen like mye som meg eller mer, selv om personen som ansetter ny skiftleder har sagt at det blir mindre enn det jeg får i starten. Får se om det blir oppdaget dersom det er løgn, men det mest sannsynlige er at jeg får mer med min fartstid. Anonymkode: 307d9...17f Da skjønner jeg ikke helt hva det er du reagerer på? Altså får denne personen bedre forhold enn deg eller ikke? Du sier vedkommende «forfremmes» til skifteder, betyr det at vedkommende gjør en god jobb? At ledelsen ønsker denne personen inn i lederstilling? Er det attraktiv stilling eller vanskelig å få noen til å ta? Jeg spør fordi du kan ikke forvente at du skal tjene mer utelukkende fordi du har jobbet der lenger. Jeg har gått inn i ny stilling og automatisk tjent langt mer enn de som jobbet i tilsvarende stilling i lengre periode før meg. Det handler om at jeg forhandlet lønn ved oppstart i stillingen og hadde kvaliteter og ferdigheter som gjorde meg ettertraktet for arbeidsgiver. Det er misforstått at man får noe slags «lojalitetstillegg» jo lengre man jobber ett sted, tvert imot er det mer sannsynlig at du får bedre lønn via å tørre å gå over i andre stillinger og søke deg til nye jobber. Urettferdig? Kanskje? Men sånn er dog virkeligheten i mange sektorer.. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #9 Skrevet i går, 07:00 Som andre sier, du må selv si fra hva du vil. Arbeidslivet belønner dessverre ikke det stille arbeidshestene som ikke mukker og aldri uttrykker andre ønsker eller behov enn å være akkurat der de er for alltid. Sånne mennesker er gull for arbedisgiver, for de ber ikke om noe, så kan man gi de bedre stillingene til de som ber om det/krever det, eller friste med dem til nye ansatte. Så lenge du gir illusjonen av å være happy der du er, så er det jo der du forblir. Jeg har vært litt sånn selv, veldig flink i jobben min og godt likt alle steder jeg har vært, men nok tatt noe for gitt og også endt opp med å ligge lavere i lønn enn jeg burde. Det var ikke før jeg begynte å steppe opp, meldte meg for eksempel til en lederstilling som jeg egentlig ikke vare superkeen på og visste hvem som "skulle" ha, men det var bare for å si - hei, her er jeg, jeg vil mer. Kort tid etter fikk jeg en annen høyere posisjon som ble ledig i bedriften, mend 100k mer i lønn. For de forstå at jeg begynte å ville bevege meg. Anonymkode: 30566...683 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #10 Skrevet i går, 11:49 Sp lenge du ikke har sagt noe har du ingenting å klage på. Anonymkode: d2e8b...777 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #11 Skrevet i går, 14:46 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg jobber som skiftleder, for det meste ettermiddag/kveld. Ikke helt optimalt. Så har vi hatt behov for en skiftleder til og startet en prosess på det. Det er generelt svært få kandidater og det virker bare som at det var én søker denne gangen. Vedkommende har en kompetanse som vi trenger i skiftlederteamet. I dag fikk jeg vite at vedkommende skal begynne å jobbe på dagtid. Vet ikke om det var et must for å si ja til jobben, men man bør jo tenke over at det er andre som også vil jobbe på dagtid. Jeg er også et sikrere kort på lang sikt og har generelt langt mer erfaring med det virksomheten vår driver med. Vi rekrutterer "alltid" internt til skiftlederstilling og personen snakket nylig om å kanskje si opp jobben. Er naturligvis mer positiv til å fortsette når det er snakk om å være skiftleder, men dette er også en person som studerer og som vi trolig vil miste kort etter at studiet er unnagjort. Jeg har i lang tid vurdert å søke meg videre, til en annen virksomhet, og det er kanskje dette som er dytten jeg trengte for å begynne å lete mer aktivt. Kanskje jeg får spørsmål av kollegene om hvorfor, og da kan det jo være at jeg sier at dette er noe av grunnen 🤔 Anonymkode: 307d9...17f Du skal si til kollegene dine at årsaken til at du slutter er fordi du synes det er lettere si opp jobben enn å snakke med ledelsen om at du ønsker jobbe dagtid? En ting er helt sikkert, ønsker man noe så må man være proaktiv. Å sitte å vente på at andre skal lese tankene dine og gi deg det du vil er naivt. Anonymkode: 45caf...900 2 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sp lenge du ikke har sagt noe har du ingenting å klage på. Anonymkode: d2e8b...777 Jo. Raven.Writingdesk skrev (8 timer siden): Da skjønner jeg ikke helt hva det er du reagerer på? Altså får denne personen bedre forhold enn deg eller ikke? Du sier vedkommende «forfremmes» til skifteder, betyr det at vedkommende gjør en god jobb? At ledelsen ønsker denne personen inn i lederstilling? Er det attraktiv stilling eller vanskelig å få noen til å ta? Jeg spør fordi du kan ikke forvente at du skal tjene mer utelukkende fordi du har jobbet der lenger. Jeg har gått inn i ny stilling og automatisk tjent langt mer enn de som jobbet i tilsvarende stilling i lengre periode før meg. Det handler om at jeg forhandlet lønn ved oppstart i stillingen og hadde kvaliteter og ferdigheter som gjorde meg ettertraktet for arbeidsgiver. Det er misforstått at man får noe slags «lojalitetstillegg» jo lengre man jobber ett sted, tvert imot er det mer sannsynlig at du får bedre lønn via å tørre å gå over i andre stillinger og søke deg til nye jobber. Urettferdig? Kanskje? Men sånn er dog virkeligheten i mange sektorer.. Du må ikke anta så mye. Vi har to lønnstrinn, det høyeste oppnås etter 1 år i stillingen. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du skal si til kollegene dine at årsaken til at du slutter er fordi du synes det er lettere si opp jobben enn å snakke med ledelsen om at du ønsker jobbe dagtid? En ting er helt sikkert, ønsker man noe så må man være proaktiv. Å sitte å vente på at andre skal lese tankene dine og gi deg det du vil er naivt. Anonymkode: 45caf...900 Les tråden. Anonymkode: 307d9...17f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Ledelsen er nok ikke tankelesere, så du må jo si ifra at du ønsker å jobbe dag. Og nei, så lenge du ikke sier noe så har du heller ingenting å klage på. Anonymkode: 75884...b5d 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ledelsen er nok ikke tankelesere, så du må jo si ifra at du ønsker å jobbe dag. Og nei, så lenge du ikke sier noe så har du heller ingenting å klage på. Anonymkode: 75884...b5d Virker åpenbart at man vil jobbe på dagtid om det ikke kræsjer med studier etc. Jeg har alltid sagt ja til å jobbe litt på dagtid. Virker bare som at den nye skiftlederen har nevnt at dagtid er å foretrekke og får grønt lys uten at man har snakket med andre som også vil jobbe på dagtid. Anonymkode: 307d9...17f
Mezzosoprena Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg jobber som skiftleder, for det meste ettermiddag/kveld. Ikke helt optimalt. Så har vi hatt behov for en skiftleder til og startet en prosess på det. Det er generelt svært få kandidater og det virker bare som at det var én søker denne gangen. Vedkommende har en kompetanse som vi trenger i skiftlederteamet. I dag fikk jeg vite at vedkommende skal begynne å jobbe på dagtid. Vet ikke om det var et must for å si ja til jobben, men man bør jo tenke over at det er andre som også vil jobbe på dagtid. Jeg er også et sikrere kort på lang sikt og har generelt langt mer erfaring med det virksomheten vår driver med. Vi rekrutterer "alltid" internt til skiftlederstilling og personen snakket nylig om å kanskje si opp jobben. Er naturligvis mer positiv til å fortsette når det er snakk om å være skiftleder, men dette er også en person som studerer og som vi trolig vil miste kort etter at studiet er unnagjort. Jeg har i lang tid vurdert å søke meg videre, til en annen virksomhet, og det er kanskje dette som er dytten jeg trengte for å begynne å lete mer aktivt. Kanskje jeg får spørsmål av kollegene om hvorfor, og da kan det jo være at jeg sier at dette er noe av grunnen 🤔 Anonymkode: 307d9...17f Da må du snakke med ledelsen om at du ønsker å jobbe dagtid. Hvis noen er ansatt på kveldstid, stort sett bare jobber kveldstid og ikke snakker med noen høyere opp om at man ønsker noe annet enn kveldstid, må arbeidsgiver nesten få lov til å ta det for gitt av vedkommende ønsker på fortsette på samme måte. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Virker åpenbart at man vil jobbe på dagtid om det ikke kræsjer med studier etc. Jeg har alltid sagt ja til å jobbe litt på dagtid. Virker bare som at den nye skiftlederen har nevnt at dagtid er å foretrekke og får grønt lys uten at man har snakket med andre som også vil jobbe på dagtid. Anonymkode: 307d9...17f Så den nye sier hvilke arbeidstider den ønsker, og du sitter å venter på at ledelsen skal lese tankene dine, og så er du overrasket over at du ikke blir spurt? Du har sagt ja til dagvakter, men ikke ytret noe ønske om at det er dagvakter du hovedsakelig ønsker, det vil i absolutt alle tilfeller tolkes som at du sier ja til vaktene for å hjelpe, og ikke fordi det er arbeidstiden du ønsker. Det er ikke vanlig at ledelsen går å spør alle andre om de vil endre arbeidstiden sin før de ansatter noen nye, det vil du nok ikke oppleve i ditt yrkesliv. Ønsker du andre arbeidstider så er det DITT ansvar å be om det. Anonymkode: 45caf...900 4 1
Raven.Writingdesk Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Virker åpenbart at man vil jobbe på dagtid om det ikke kræsjer med studier etc. Jeg har alltid sagt ja til å jobbe litt på dagtid. Virker bare som at den nye skiftlederen har nevnt at dagtid er å foretrekke og får grønt lys uten at man har snakket med andre som også vil jobbe på dagtid. Anonymkode: 307d9...17f Nå siterer jeg deg: «du må ikke anta så mye». Du aner jo ikke noe om hva som er sagt mellom den nye skiftlederen og arbeidsgiver? Det kan jo være den nye skiftlederen har forhold som gjør at hen ønsker flest vakter på dagtid? Også har ønsket blitt innvilget for en periode? Skjønner ikke helt om dere jobber en slags turnus eller hvordan skiftene fordeles og hvor langt frem i tid de fordeles men du må jo starte med å snakke med lederen din! Hvis det er en periode nå hvor den andre skiftlederen får mer dagtidsarbeid enn deg kan du jo vise direkte til at du opplever en skjevfordeling mellom skiftledere i vakter? Og si at du ønsker flere vakter på dagtid. Hvis dette ikke blir imøtekommet og du ikke får noen forklaring på hvorfor så skjønner jeg at du kan oppleve det som urettferdig, men du må jo nesten begynne med å snakke med lederen din?
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 8.48): Det har ikke vært en stilling ledig på dagtid, det har fremstått som at det har vært nok med to stykker på dagtid og så har jeg hatt noen timer på dagtid i det siste som jeg kanskje skulle fortsette med. Virket som at den nye skulle jobbe ettermiddag/kveld, og dette er en person som har jobbet ettermiddag/kveld som vanlig ansatt. Vi har samme timelønn for dag og kveld. Heldigvis tjener jeg mer enn personen som forfremmes til skiftleder, men dette er til en viss grad en "sirkusbedrift" som kan tabbe seg ut og gi den nye skiftlederen like mye som meg eller mer, selv om personen som ansetter ny skiftleder har sagt at det blir mindre enn det jeg får i starten. Får se om det blir oppdaget dersom det er løgn, men det mest sannsynlige er at jeg får mer med min fartstid. Anonymkode: 307d9...17f Du høres ut som en veldig krevende medarbeider. Du bør ikke legge deg opp i , ha mening om, hva andre skal tjene. Hvis det er en person de vil ha, og som de ønsker på dagtid så er det opp til dem. Ville du jobbet dagtid burde du tatt det opp selv. Anonymkode: 1f11b...24d 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du høres ut som en veldig krevende medarbeider. Du bør ikke legge deg opp i , ha mening om, hva andre skal tjene. Hvis det er en person de vil ha, og som de ønsker på dagtid så er det opp til dem. Ville du jobbet dagtid burde du tatt det opp selv. Anonymkode: 1f11b...24d Les tråden. Anonymkode: 307d9...17f
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Virker åpenbart at man vil jobbe på dagtid om det ikke kræsjer med studier etc. Jeg har alltid sagt ja til å jobbe litt på dagtid. Virker bare som at den nye skiftlederen har nevnt at dagtid er å foretrekke og får grønt lys uten at man har snakket med andre som også vil jobbe på dagtid. Anonymkode: 307d9...17f Det er IKKE vanlig å spørre ansatte om de vil endre arbeidstider. Forstår ikke hvorfor du tror det. Det er enklere å få folk som vil jobbe på dagtid. Og nettopp derfor vil ikke Arbeidsgiver fjerne deg fra kveldsvakt Uten at du spør om det. Anonymkode: 57711...e5f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå