Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 21.18):

I dag ringte hun meg og spurte om jeg kunne hjelpe med å rydde i huset før megler kommer, hun får ikke bøyd seg og trenger hjelp.

Jeg spurte hva jeg skulle gjøre, hun listet opp et par ting, men jeg fikk ikke helt oversikten på hva som faktisk skal gjøres. Generell rydding og det faktum at hun ikke kan bøye seg, gjør at hun trenger hjelp sier hun.

Etter at jeg spør om litt mer detaljer blir hun irritert på meg og sier at hun heller kan ringe en venninne hvis det var så vanskelig. Hva synes dere om dette?

Anonymkode: 54e31...a4f

Nå står hun midt oppi kaos og har nok ikke helt oversikten sånn på rappen.

Jeg skjønner at hun mistet tålmodigheten.

Dra i vei så finner dere helt sikkert ut hva som må prioriteres.

Anonymkode: e1c2c...52a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner at fra hennes side kan dette oppleves som at du ikke tror på at hun faktisk trenger hjelp, og/eller at du har liten interesse av å hjelpe henne?

Ikke sikkert du mente det slik, men sånn vil nok fort en mottaker oppfatte det - især når hun står i en opprivende og stressende livssituasjon, ikke har en kropp som funker ordentlig og må få løst en viktig oppgave til i morgen.

Har du et stort kontrollbehov eller noe? Siden det var så viktig for deg å grave i detaljer når din datter vender seg til deg for hjelp i en vanskelig situasjon….?

Her bør du strekke ut en hånd til henne, og stille opp.

Anonymkode: c9eed...fa5

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehh.. Jeg er godt voksen (har egen voksen unge) , og allikevel spurte min syke mor meg om jeg trengte hjelp når jeg nå ligger med influensa. 

Hvis min datter trenger meg, kommer jeg løpende en da jeg er funksjonsnedsatt og kan gjøre mindre enn hva hun selv kan som høygravid. Uten å nøle. 

Når går neste tog og skal jeg ta med meg noe er det eneste jeg ville spurt om. 

Når voksne ber mamma om hjelp, er det ofte noe sårt og vanskelig de går gjennom. Det er ikke fordi de ikke har ei venninne som kan plukke opp fra gulvet. 

Meget uempatisk!

Anonymkode: 625d0...22f

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to barn. Hver gang mamma spør om jeg trenger hjelp med noe sier jeg "neida, det går fint".

Men elsker de gangene hun kommer opp med ferdig lagd middag, vasker vinduene og tar med seg skittentøyet.

Til info så har vi en god relasjon, vi snakker ofte sammen, vi ses ofte også. Hun vet at mitt liv til tider er altfor hektisk.

Datteren din trenger sannsynligvis å føle seg litt ivaretatt nå, det er tøft med en så stor omstilling, salg av hus, vond rygg etc

Anonymkode: 31648...bad

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor trengte du en detaljert beskrivelse av akkurat hva hun måtte ha hjelp til før du kunne si ja eller nei, egentlig? Jeg tar datterens side denne gangen!

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Hun er irritert fordi hun har vondt i ryggen og skal skille seg, og tar det ut på deg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min skal selge huset. Hun skal skilles og det er barn involvert. Samtidig har hun har problemer i ryggen akkurat. I dag ringte hun meg og spurte om jeg kunne hjelpe med å rydde i huset før megler kommer, hun får ikke bøyd seg og trenger hjelp. Jeg spurte hva jeg skulle gjøre, hun listet opp et par ting, men jeg fikk ikke helt oversikten på hva som faktisk skal gjøres. Generell rydding og det faktum at hun ikke kan bøye seg, gjør at hun trenger hjelp sier hun. Etter at jeg spør om litt mer detaljer blir hun irritert på meg og sier at hun heller kan ringe en venninne hvis det var så vanskelig. Hva synes dere om dette?

Hun har sagt hva hun trenger hjelp til. Enten så sier du ja, eller så sier du nei. Hun er sikkert i en vanskelig situasjon om dagen, så trist at du ikke bare kan stille opp for henne uren masse om og men.

Anonymkode: 5077e...c2d

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min skal selge huset. Hun skal skilles og det er barn involvert. Samtidig har hun har problemer i ryggen akkurat. I dag ringte hun meg og spurte om jeg kunne hjelpe med å rydde i huset før megler kommer, hun får ikke bøyd seg og trenger hjelp. Jeg spurte hva jeg skulle gjøre, hun listet opp et par ting, men jeg fikk ikke helt oversikten på hva som faktisk skal gjøres. Generell rydding og det faktum at hun ikke kan bøye seg, gjør at hun trenger hjelp sier hun. Etter at jeg spør om litt mer detaljer blir hun irritert på meg og sier at hun heller kan ringe en venninne hvis det var så vanskelig. Hva synes dere om dette?

Ville du at hun skulle krype og sleike tærne dine? 
du høres rimelig kort ut dersom du ikke forstår hva det innebærer å rydde et hus og ikke kunne bøye seg. Forstår godt om dere har en vanskelig relasjon. 

Anonymkode: abcbb...a55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lur Venn skrev (2 timer siden):

Hun er irritert fordi hun har vondt i ryggen og skal skille seg, og tar det ut på deg 

Eller så er hun irritert fordi ts gjør seg vanskelig. Et voksent menneske med voksne barn burde klare å tenke seg hva «hjelp til rydding før megler kommer» betyr uten å kreve en detaljert liste over gjøremål før man kan svare ja eller nei.

Anonymkode: d6a98...978

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Skulle hun ramset opp i detalj hva som lå hvor?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller så er hun irritert fordi ts gjør seg vanskelig. Et voksent menneske med voksne barn burde klare å tenke seg hva «hjelp til rydding før megler kommer» betyr uten å kreve en detaljert liste over gjøremål før man kan svare ja eller nei.

Det kan jo bety ulike ting for ulike personer. Noen rydder bare ting fra bokhylle og bord, mens andre rydder alt inni boden, kjelleren, garasjen og fjerner 1/3 av innboet.  
Pluss vaske bad og kjøkken, vindusvask, gulvvask og kanskje til og med vask av vegger. Mens andre bare nøyer seg med å støvsuge.  
Så det kan være store forskjeller, og sikkert lurt med en forventningsavklaring på forhånd. 

Anonymkode: 3fd8b...28a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan jo bety ulike ting for ulike personer. Noen rydder bare ting fra bokhylle og bord, mens andre rydder alt inni boden, kjelleren, garasjen og fjerner 1/3 av innboet.  
Pluss vaske bad og kjøkken, vindusvask, gulvvask og kanskje til og med vask av vegger. Mens andre bare nøyer seg med å støvsuge.  
Så det kan være store forskjeller, og sikkert lurt med en forventningsavklaring på forhånd. 

For noen er det kanskje viktig. De fleste foreldre hjelper til uten forbehold når barna deres står i en vanskelig livssituasjon.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk, mannen var på reise og jeg var alene hjemme med baby. Var helt utslitt. Ringte pappa, han kom med første fly, uten å stille spørsmål om hva jeg trengte hjelp til. Hvorfor måtte du vite eksakt hva hun trengte hjelp til? Var det bare enkelte oppgaver som du følte var nødvendig å hjelpe med? 

Anonymkode: e2be0...937

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For noen er det kanskje viktig. De fleste foreldre hjelper til uten forbehold når barna deres står i en vanskelig livssituasjon.

Har man en livssituasjon hvor det er mulig å reise bort på kort varsel og være borte på ubestemt tid, så er det kjempeflott. Men ikke alle har det, så jeg kan godt forstå at noen har behov for å vite om de skal sette av én kveld eller flere dager.  
Mange besteforeldre står fremdeles i jobb, eller har andre forpliktelser og hensyn (f.eks. må ordne med at andre pårørende tar ansvar for hjelpetrengende foreldre), som krever at de må legge planer og ikke bare kan reise av gårde som en tenåring. Vi må kunne respektere at også besteforeldre har et liv. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man en livssituasjon hvor det er mulig å reise bort på kort varsel og være borte på ubestemt tid, så er det kjempeflott. Men ikke alle har det, så jeg kan godt forstå at noen har behov for å vite om de skal sette av én kveld eller flere dager.  
Mange besteforeldre står fremdeles i jobb, eller har andre forpliktelser og hensyn (f.eks. må ordne med at andre pårørende tar ansvar for hjelpetrengende foreldre), som krever at de må legge planer og ikke bare kan reise av gårde som en tenåring. Vi må kunne respektere at også besteforeldre har et liv. 

Hvor står det at ts må reise for å hjelpe sin datter? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Og TS er borte vekk - hvorfor er jeg ikke overrasket?

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen grunn for avklaring på forhånd. Dersom min skulle være så i tåka grunnet stress og sorg at hun ikke kan gjøre rede for det, ville jeg dratt dit uansett. Dersom det er snakk om å pakke ned og shine et hus, klarer jeg å ta tak og si at "her må vi ringe Per og Kari og få dem til å ta boden og kjeller, mens vi tar a og b oppe."..

Det er ikke en kompis, men ungen din som ber om hjelp😅

Anonymkode: 625d0...22f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke stilt mange spørsmål, bare spurt når jeg skal komme. Jeg er definitivt bedre på organisering enn barna mine og har solgt/flyttet mange ganger. Har også en jobb jeg kan ta med meg, om jeg ikke kan ta helt fri.

Anonymkode: 0ae3d...e10

• Liker 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (12 timer siden):

Og TS er borte vekk - hvorfor er jeg ikke overrasket?

😅TS fikk jo ingen støtte så hun leser nok men tørr ikke svare..håper hun skjønner at det var hun sin var den kjipe her 🙈

• Liker 6
Skrevet

Min mor er helt lik som deg. Jeg spør svært sjeldent om hjelp, men de få gangene jeg gjør det skal hun ha detaljert oversikt over hva som skal gjøres, alt må planlegges, hun trenger gjennomgang av ungene sine rutiner til punkt og prikke (altså vi snakker helt sykt på detaljnivå). Hvordan den damen har klart å fostre 4 unger skjønner jeg for faen ikke. Det er jævlig irriterende at dere er sånn. Enten så kan dere hjelpe eller så kan dere ikke. Er bedre at dere bare sier nei enn at dere "hjelper" med motvilje. Trodde jeg hadde et nært forhold til min mor før jeg fikk barn. Etter jeg fikk barn er forholdet helt ødelagt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...